#GEZOCHT: Succesvolle #coaches die hun werk nog beter en leuker willen doen. in je eigen praktijk #zzp #professionals die met #mensen werken | #DenBosch #DenHaag #Utrecht #Zwolle

Zo’n 15 jaar ben ik werkzaam als coach en adviseur. Eerst binnen het MKB en later voor professionals binnen de gezondheidszorg, maar ook voor particuliere cliënten. Er is een groot verschil tussen het coachen van professionals en het coachen van particulieren. Er is één overeenkomst; het intakegesprek.

De intake met een aanstaande coachee is van het grootste belang voor het verloop van het traject en vooral de afloop. Een coach verdiept zich in zijn coachee om te achterhalen wat hij of zij nodig heeft om zijn of haar doelen te behalen. Na onderzoek blijkt dat eigenlijk nagenoeg niet één opleidingsinstituut in Nederland het intakegesprek een hoge prioriteit geeft. Het gevolg is dat bijna iedere coach de intake op een andere manier doet. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn.

De ene coach is beter in intakes dan de andere. Soms is een uitgebreide intake niet nodig, omdat het ‘probleem’ niet groot genoeg is. Denkt men. Soms gebruiken coaches een formulier of een test, soms zelf samengesteld, soms van een organisatie die veel van die testen heeft, bijvoorbeeld via gespecialiseerde uitgeverijen.

 

Wie is de coach
Een brede definitie. Coaches zijn op tientallen terreinen actief, in het bedrijfsleven, bij instellingen en organisaties binnen de gezondheidszorg en als zzp’er. Niet één is hetzelfde, iedere coach is uniek en gespecialiseerd in een bepaalde behandel- of begeleidingsmethode. De Matrix Methode, NLP, aangesloten bij de NOBCO of welke organisatie dan ook. De opleiding gedaan in Nederland of het buitenland, bij ISBW, NCOI, Schouten & Nelissen, Sonnevelt of één van de tientallen andere opleidingsinstituten (Google: opleiding coach).

Je leert daar de vaardigheden hoe je met een coachee aan de slag gaat als hij of zij zich meldt in jouw praktijk. Zonder waardeoordeel te willen vellen, denk ik dat de meeste opleidingen prima of zelfs goede of zeer goede coaches aflevert. Het is ook een kwestie van talent, omgang met mensen en het beste uit je medemens willen halen, een tikkeltje idealistisch en zelfstandig. Niet zo verwonderlijk dat de meerderheid van alle coaches als zzp’er werkt.

Wat is zijn of haar behandel- of begeleidingsmethode
Ook hier kan ik kort zijn; iedere coach is door zijn of haar persoonlijkheid geschikt voor de klanten die hij heeft. Komt een coach ‘niet door’ bij een cliënt, dan heeft de coach vaak wel mensen in zijn of haar netwerk naar wie doorverwezen kan worden.

Ondanks het feit dat coaches gespecialiseerd zijn in een specifieke doelgroep, zijn behandelmethode of de ervaring die hij heeft, is samenwerken veelal niet favoriet bij de coach. Dat is natuurlijk vreemd, aangezien een succesvolle coach het maximale resultaat wil voor zijn of haar cliënt. Ik heb al eerder de metafoor ‘auto’ gebruikt.

Metafoor: mijn auto gaat naar de garage. Het blijkt dat ik een aantal reparaties, zeg 5,  moet laten uitvoeren. De garage zegt: ‘doe alleen die en die reparatie, de rest komt wel later’. Een paar weken later sta ik langs de kant van de weg.

Waarom wel maximaal resultaat en geen maximale intake
Uit ons onderzoek is gebleken dat klachten die wij hebben, fysiek of mentaal, vaak meer dan één oorzaak hebben. Sterker nog, klachten zijn een soort organisme, wanneer je werkt aan het één, heeft dat (positieve of negatieve) gevolgen voor andere klachten of veroorzaakt nieuwe klachten.

De intake van je cliënt is daarom van maximaal belang voor een maximaal resultaat. Waarom? Omdat de quote van Hugh Laurie als hoofdpersoon in de serie House, waarin hij een geniale arts is, voor iedereen geldt, van jong tot ouder, vrouw, man of genderneutraal:

Oftewel; iedereen liegt. Verdraaien van de waarheid, het mooier (of lelijker) maken dan het is, kleine leugens of grote leugens. Iedereen doet het in meer of mindere mate. Dus ook jouw cliënt. Iedereen heeft zijn reden(en) om het te doen, legitiem in zijn of haar belevingswereld.

Oplossing: de Vitaliteitfactor
De ideale intake voor iedere (zelfstandig) professional, met name de coach, fysiotherapeut, budgetcoach, mediator of juridisch adviseur, maar ook vele andere beroepen. Hoe doen wij dat dan? De basis van de Vitaliteitfactor is een digitale test van 70 vragen verdeeld over 11 belangrijke levensgebieden. Aan de hand van de resultaten van de Vitaliteitfactor heb jij een gesprek (interview) met jouw cliënt, in plaats van jouw normale intakegesprek. Een zuiver interview zonder aannames, veronderstellingen en waarbij je niet meteen met coachen begint.

Metafoor:  jij bent vast wel eens in gesprek geweest met een journalist. Een journalist moet in korte tijd zoveel mogelijk te weten komen van degene die hij interviewt. Meestal is de journalist expert over het onderwerp dat besproken wordt en ontstaat het perfecte interview. Zo gaat het ook met het gesprek met jouw cliënt wanneer je de Vitaliteitfactor gebruikt.

Het interview toont de relatie tussen de mentale vitaliteit en fysieke conditie van jouw cliënt en de dynamische omgeving waarin hij leeft. In bovenstaande afbeelding wordt duidelijk weergegeven dat deze 3 met elkaar verbonden zijn en IK centraal staat. Staat IK in het midden van de 3 cirkels, dan is sprake van een maximale vitaliteit, ook wel flow genoemd. De ideale situatie die wij allen wensen en die mogelijk is bij het regelmatig monitoren van de vitaliteit, conditie en omgevingsfactoren.

Hoe kan je werken met de Vitaliteitfactor
Vitaliteit Groep Nederland heeft een posthbo-opleiding ontwikkeld die een professional in staat stelt de Vitaliteitfactor in te zetten. De opleiding beslaat 3 aaneengesloten dagen en wordt afgesloten met een terugkom-/examendag. Tussen de opleiding en terugkomdag ga je in de praktijk aan de slag met de Vitaliteitfactor bij je cliënten (of proefpersonen). Na ontvangst van je certificaat wordt je nog 3 maanden (of zo lang als nodig) ondersteund door onze Master Vitaliteit Expert.

Kennismaken met een Vitaliteit Expert? Professionals werken met de Vitaliteitfactor in Den Bosch, Den Haag, Utrecht en Zwolle.

Interesse? Check www.vitaliteitgroep.nl of neem gelijk contact op met ondergetekende. Ik ga graag met je in gesprek, ook (of juist) tijdens deze zomermaanden. Bel met 06-42 93 13 46 of mail naar martinjan.melinga@vitaliteitgroep.nl

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

Advertenties

Over martinjanmelinga

Gezondheidsfilosoof | Zorginnovator | Papa | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs en meer | Founder Orange Monday Foundation | Voorzitter Stichting Integrale Gezondheidszorg Plus |
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, DSM 5 (Nederlandse vertaling), e-Health, Gezond werk zonder stress, Gezondheidszorg, Integrale Gezondheidszorg, Landelijk Platform Gezondheidszorg, Lichamelijke Gezondheidszorg, Mentale en fysieke gezondheid, Minister Bruno Bruins, Nationaal Zorgfonds, Nationaal ZorgPlan, Politiek en beleid, Stichting IGZ+, Stichting Integrale Gezondheidszorg PLus, Vacatures ZZP, Vitaliteit Expert, Vitaliteit Groep, Vitaliteit Groep Den Bosch, Vitaliteit Groep Den Haag, Vitaliteit Groep Utrecht, Vitaliteit Groep Zwolle, Vitaliteitfactor Junior, Vitaliteitfactor Senior, Vitaliteitfactor©, Voor een betere en betaalbare gezondheidszorg, Zelfstandig Professional, Zelfstandige zorgprofessional, zorgconsument, zorgverlener, zorgverzekeraar, Zorgverzekeraars, ZZP. Bookmark de permalink .

Een reactie op #GEZOCHT: Succesvolle #coaches die hun werk nog beter en leuker willen doen. in je eigen praktijk #zzp #professionals die met #mensen werken | #DenBosch #DenHaag #Utrecht #Zwolle

  1. Pingback: Waarom zou ik als #professional nog een #opleiding volgen, ik heb er al zoveel gedaan! #zzp #coach #psycholoog #mediator #fysiotherapeut en andere professionals die met #mensen werken. | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s