Rampzalige #diagnose van #psycholoog …. en de gevolgen!? #ggz #stigma

Het grootste ‘etiket’ binnen Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) is bedacht door een psycholoog … hoe vindt u dat? Inspiratie, dat is wat nodig is om iets duidelijk te kunnen maken. Binnen de GGz wordt al dan niet bewust gebruik gemaakt van ‘etiketten’. Aangezien ik (in 2012) nieuw was in de GGZ wist ik niet wat dat was, een etiket.

Wanneer je psychische klachten hebt, of een psychische stoornis of aandoening, bijvoorbeeld ADHD, noemen ze dat een etiket. Dat is ervoor om aan de ‘buitenwereld’ bekend te maken, dit is het etiket, lees de voorwaarden en je weet hoe je met iemand om moet gaan. Handig, dacht ik nog in mijn onwetendheid van voor 2012, levensgevaarlijk, zeg ik in 2017. Helaas nog steeds!

20170123-no-more-blue-monday-time-to-change-nl

Etiketten handig, maar ….
Een etiket kan handig zijn, voor behandelaars, voor ouders, voor kinderen en iedereen die omgaat met iemand met een etiket. Echter, net als in het leven zonder etiket, iedereen is anders. Er leven meer dan 7 miljard mensen op deze aardbol en IEDEREEN is anders, zelfs de twee delen van een tweeling. Iedereen voelt anders, reageert anders en wij kunnen dat nauwelijks van elkaar voorstellen hoe dat is.

Bedenk maar: Iemand heeft pijn in zijn been en jij zegt, hoe voelt dat. Een logisch antwoord is het gevolg. Kan je het echt voelen, nee! Niemand kan dat, ook mensen die zeggen dat ze het wel kunnen, het blijft een momentopname. Maar continue voelen hoe het met iemand gaat, lukt nauwelijks. Iedereen kent wel het onderbuikgevoel. Het voelt bij jou onaangenaam aan, maar is niet (perse) iemand anders zijn gevoel. JIJ voelt dat op dat moment.

Blog ADHD Jongen met wit T-shirt ADHD met tekst - Steun Orange Monday

Vergelijken gevoel bij gelijke klachten of euforie
Dit gaat al een stuk beter. Echter, jouw beleving is jouw beleving. Iemand anders beleeft dat op een andere manier, op een andere plaats, in andere omstandigheden en met andere mensen. Ingewikkeld? Nee! Voorbeeld: een voetbalwedstrijd. Na afloop is een deel van de toeschouwers in euforie, omdat er met 1-0 gewonnen is. Maar iedereen voelt dat anders. Als je 3-0 had verwacht, dan is 1-0 toch een teleurstelling. Had je 0-0 verwacht dan is het feest!

Oranje is kansen zien ING

Collectief etiket …
Een door een psycholoog bedachte dag, die als meest depressieve dag wordt uitgeroepen voor ons allemaal. HET grootste etiket van de wereld dus, en … veel mensen accepteren dit etiket ook nog eens,  van harte lijkt het. Blue Monday is wereldwijd een etiket  geworden. TE bizar voor woorden, zeker als je weet dat dit voor honderdduizenden een ‘selffulfilling prophecy’ is. Wat we denken wat gaat gebeuren, DAT gebeurt ook, zeker als het negatief is gesteld. Laten we de formule eens onder de loep nemen:

W = Het weer; ook hier geldt: voor iedereen anders. Ik ken veel mensen die de winter heerlijk vinden.

T = tijd sinds Kerst; ligt inderdaad vlakbij Kerst, een nadeel?

Q = tijd sinds voornemens nieuwe jaar; wie neemt voornemens die je per 01-01 neemt überhaupt nog serieus? Gewoon doen, op de dag die jou uitkomt.

M = motivatieniveau; Sommige mensen (ik bijvoorbeeld) ben zeer gemotiveerd in januari

Na = actie motivatieniveau;  geldt hetzelfde als bij M, hangt van de persoon af.

Blue Monday formule nieuw

En de uitslag is …. Volgens Wikipedia is niet bekend wat de eenheden van de variabelen zijn EN ik heb ook nog nooit de uitkomst gezien. Wie het weet, mag het zeggen. Het antwoord mag duidelijk zijn, deze formule geeft een uitkomst die voor iedereen anders is met 2 cijfers achter de komma. Logisch gezien het begin van mijn blog. Als net een kindje is geboren, je het de Staatsloterij gewonnen of ‘gewoon’ een nieuwe baan. Voor JOU is de uitkomst dan geen Blue Monday …

Blue Monday – Broodje Aap
Ik, Martin Jan Melinga, verklaar Blue Monday officieel, per 23 januari 2017 (net als in 2015 en 2016)  tot Broodje Aap. Een niet gefundeerde mening van een psycholoog uit Groot-Brittannië.

Ik, Martin Jan Melinga, verklaar dat ik Blue Monday niet meer de aandacht geef die wordt gevraagd door de media. Voor veel mensen is het elke week Blue Monday, of zelfs op dinsdag of welke dag van de week dan ook.

Ik, Martin Jan Melinga, verklaar dat wij op moeten houden voor negatieve zaken te kiezen als positieve zaken voor de hand liggen of ook mogelijk zijn. Denk in mogelijkheden!

Battle Orange Monday - Blue Monday

Orange Monday
“Waar kom je nu mee?”, zeggen misschien mensen die mijn blogs voor het eerst lezen :-). Orange Monday is bedacht op 12 januari 2012 en is de positieve tegenhanger van Blue Monday. Orange Monday is het niet alleen op maandag. De Orange Monday Foundation is een organisatie die zich inzet voor mensen met psychische klachten, 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Wij wachten niet op Blue Monday, een etiket of een diagnose. Orange Monday staat voor: er altijd zijn voor mensen die het nodig hebben.

blog-bluemonday-no-way-orange-monday-hashtag-002

Wat zou het mooi zijn als juist Nederland een statement maakt op de sociale media, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. In het kader van de selfies, hoe mooi zou het zijn als de tijdlijnen op maandag 23 januari 2017 oranje gaan kleuren. Een selfie met IETS van oranje. Een foto van jezelf, van een ander of zo maar van iets wat ook oranje is. Maak er een mooi bericht van en vermeld in ieder geval  #OrangeMonday. U steunt ons er mee en maakt tegelijkertijd van uw ‘deprimerende’ dag een vrolijke dag, toch? Happy Orange Monday!martin-avatar-notaris-orange-monday-oranje-rand-om-23-01-17-blue-monday-no-way

Ik heb mijn AVA al aangepast voor de komende 2 weken. Een reminder om ‘oranje’ te denken in plaats van ‘blauw’.

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Voorzitter Stichting Orange Monday
E: martin@orangemonday.nl
M: 06 – 42 93 13 46

Advertenties

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s