Een verkeerde #diagnose in #GGz, bestaat dat nog? #denieuweggz #totaaldiagnose

Dit blog is een vervolg op mijn blogs van december 2013 (3 jaar geleden dus). Een verkeerde diagnose kan grote gevolgen hebben, ik weet er alles van. Afgelopen week kwam er weer iemand ‘naar mij toe’ via één van de Social Media waarop Orange Monday Foundation actief is. Ik zou haast zeggen, de zoveelste. Mijn blog van augustus 2013, ‘Foute diagnose … en de gevolgen?’ heeft wel het één en ander los gemaakt. Anno 2016 is er nog niet veel veranderd, of wel?

Werkwijze Geestelijke Gezondheidszorg (GGz)
Om het geheugen nog even op te frissen. Vooral psychische klachten zijn  reden voor stigmatiserend gedrag. Waarom dit stigma en waarom verandert er zo weinig? Omdat de groep van mensen met psychische klachten niet ‘weerbaar’ genoeg is (of zou zijn).

Wat heeft dit nu met ‘foute diagnoses’ te maken? Ik zal het u vertellen. Op het moment dat je binnenkomt bij GGz wordt er eerst een ‘dossier’ aangemaakt. Logisch natuurlijk, de cliënt moet wel herkenbaar zijn. Het vervelende van dit dossier is, dat alles wat er in opgenomen wordt er niet zo maar uit is. Het kan je je leven lang achtervolgen …

blog-verkeerde-diagnose-stigma-etiket-einstein

Foute diagnose … en de gevolgen?
Om mijn eigen voorbeeld  maar aan te houden, in 2011 krijg ik, terwijl ik WIST dat ik een bipolaire stoornis had (diagnose 1997), de verkeerde diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS). Los van het feit dat deze diagnose niet de juiste was (ik kreeg dus verkeerde medicatie en ze hadden het kunnen checken), was ik inderdaad onvoldoende weerbaar naar de psychiater toe. Twijfel slaat toe, onzekerheid volgt en uiteindelijk leg ik mij er bij neer (voorlopig). Maanden later dacht ik; “dit kan toch niet kloppen?” Via een 1e lijns-GGz-organisatie heb ik een persoonlijkheidsonderzoek laten doen.

Uiteindelijk bleek dat ik dus NIET een NPS had. Gelukkig voor mij, mijn bipolaire stoornis is namelijk prima onder controle te houden met medicatie (lithium) en een andere levensstijl. Het is uiteindelijk in 2013 ook uit mijn dossier geschrapt. Eind goed, al goed?

cropped-blog-bipo-day-chart-namen-orange-monday.jpg

De gevolgen van een foute diagnose
Geen eind goed, al goed dus. De gevolgen van de foute diagnose en een te late diagnose van mijn bipolaire stoornis zijn nog steeds voelbaar. Na lang procederen zie ik 2 van mijn  4 kinderen volgens een bezoekregeling. (Zie blog “Mijn excuses …”) voor een update.

Onherstelbare schade dus. Ik zal niet overal op ingaan, maar de grootste schade is nog steeds dat ik mijn kinderen niet normaal of helemaal niet mag zien Te onbetrouwbaar voor mijn kinderen … het oordeel is geveld.

Wie draait op voor de gevolgen?
Dat is dus de grote vraag. We leven niet in Amerika (gelukkig soms) dus als iemand naar de rechter stapt dan is de schadevergoeding minimaal. En … zeker in bovengenoemd geval is die niet in geld uit te drukken. Na 2 jaar in een rollercoaster te hebben gezeten, waar ik niet meer uit dreigde te komen, zit ik nu sinds anderhalf jaar weer op stabiele koers. Mijn weerbaarheid is sterk gegroeid!

Vele anderen hebben niet dat geluk en zitten nog steeds in die rollercoaster. Verplichte opnames, verkeerde diagnoses, over-medicatie of verkeerde medicatie, teveel om op te noemen … Wie draait er NU nog op voor de gevolgen? De cliënt van de GGz die het ‘slachtoffer’ is van een foute diagnose. Deze cliënten zijn afhankelijk van hun directe omgeving en de hulp die ze krijgen. Ze redden het niet alleen, hun  weerbaarheid is niet groot genoeg en ze zijn daardoor kwetsbaar. Het kan anders!

20161125-samenwerking-vf

Het kan anders?
Laat ik voorop stellen dat er prima mensen werken in de reguliere GGz. Maar waar gewerkt wordt,  worden fouten gemaakt en dat begrijp ik. Het NIET erkennen van fouten, dat is waar ik hele grote moeite mee heb. Mensen soms levenslang laten  ‘aanrommelen’ met hun diagnose, bijstandsuitkering (of Wajong) en sociaal isolement. Dat doet pijn en mag niet gebeuren, zeker niet door een foute diagnose.

Totaal Diagnose IGZ
De Vitaliteit Groep introduceerde in 2016 als eerste organisatie (binnen de Gezondheidszorg) de Totaal Diagnose IGZ.  Wat houdt een Totaal Diagnose IGZ in? De totale diagnose vindt plaats op de volgende levensgebieden:

  1. Geestelijke (mentale) Gezondheid (psychisch, inclusief welzijn en zingeving)
  2. Lichamelijke (fysieke) gezondheid (lichamelijk, beweging en voeding)
  3. Omgevingsfactoren (partner, gezin, werk, vrienden, relaties enz.)

Binnen de Omgevingsfactoren zijn uw Financiële en Juridische situatie (begeleiding eventueel ontslag, schulden, echtscheiding enz.) belangrijk, omdat deze sterk van invloed zijn op mentale en fysieke klachten.

Vanuit deze Totaal Diagnose IGZ ontstaat een begeleidingsplan of behandelplan dat uitgevoerd wordt door (zelfstandige) professionals uit elk vakgebied en dat aansluit op de wensen van de cliënt die deze onder eigen regie kan uitvoeren in zijn of haar tempo. De berekening noemen wij de Vitaliteitfactor.

20160401-Schema-Vitaliteitfactor-V1_2_b

Integrale Gezondheidszorg (IGZ)
Bij de Orange Monday Foundation noemen we  dit “Integrale Gezondheidszorg Plus”. Gewoon omdat het nodig is. Psychische klachten ontstaan voor een groot deel door de omgeving waarin de cliënt verkeert. Als deze omgeving (maatschappelijk en financieel) niet meegenomen wordt in een diagnose is de kans op fouten groter. Door deze totaaldiagnose worden niet (alleen) de gevolgen bestreden, maar de oorzaken aangepakt. Het roer gaat #om, ook binnen de GGz!

Wilt u (als professional) meer weten over de Vitaliteitfactor? Kom dan dinsdag 29 november of 6 of 13 december 2016 naar onze voorlichtingsbijeenkomsten. De eerste 4 Vitaliteit Experts doen woensdag 30 november 2016 examen, later meer hierover. Check voor meer info onze website www.vitaliteitgroep.nl of www.vitaliteitfactor.nl. U kunt mij ook mailen naar martin@orangemonday.nl of een bericht achterlaten op deze site.

Met positieve groet,

Martin Jan Melinga
Voorzitter Stichting Orange Monday
Adviseur Vitaliteit Groep Nederland

i-am-me-geen-excuses-voor-psychische-klachten-orange-monday-segui

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #CheckJeVitaliteit, #DeNieuweGGZ, #DenkAnders, #GGZalarm, #HetRoerMoetOM, Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Campagne Check Je Vitaliteit, Check Je Vitaliteit, DE NIEUWE GGZ, De verwarde man, Echtscheiding, Eigen regie in GGz, Eigen verantwoordelijkheid, Fysiek en mentaal, Geestelijke Gezondheid, Gezonde levensstijl, Gezondheidszorg, GGZ, GGz Instellingen, GGZ Nederland, GGz Plus Nederland, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, Integrale Gezondheidszorg, Lichamelijke Gezondheidszorg, Met en zonder psychische klachten, Minister Schippers, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Omgangsregeling, Onderzoek Psychische Klachten, Opleiding Vitaliteit Expert, Orange Monday Ambassadeur, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Psychische diagnose, Psychische klachten, Samenwerking GGz, Stichting Orange Monday, STIGMA, Time To Change NL, Totaal Diagnose IGZ, Vechtscheiding, Verwarde man ... of vrouw?, Vitaliteit Expert, Vitaliteit Groep, Vitaliteit Groep Den Haag, Vitaliteit Groep Utrecht, Vitaliteit Groep Zwolle, Vitaliteitfactor Junior, Vitaliteitfactor Senior, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

