Mijn excuses  … omdat ik psychische klachten heb!? #bipolair #ggz #stigma

Wat is er gebeurd? Twee weken geleden vroeg een overheidsinstantie of ik mijn excuses aan wilde bieden aan mijn ex-partner, met wie ik een zoon (5 jaar) heb. Ongelooflijk, na bijna 20 jaar een psychiatrische diagnose te hebben (bipolaire stoornis), viel dit wel heel koud op mijn dak. De overheidsinstantie begreep ook niet, waarom ik op dat moment GEEN excuses overwoog. Moeder heeft immers een hele zware periode met mij meegemaakt ….

i-am-me-geen-excuses-voor-psychische-klachten-orange-monday-segui

Als er al excuses gemaakt zouden moeten worden, zou, volgens mijn waarheid, moeder haar excuses aan mij aan moeten aanbieden. De medewerkers van de organisatie begrepen niet waarom ik het niet deed. Zowel de vraag als het antwoord zijn nu opgenomen in een officieel rapport. Al twee weken zat ik te denken, wat nu toe te doen. Ik ben aangeslagen door dit deel van het rapport en meer zaken die een rol spelen in het kader van mijn psychische klachten. Eén van de redenen overigens dat ik in 2012 Stichting Orange Monday heb opgericht. Behartiging van de belangen van mensen met psychische klachten, dat is waar het om draait. Er is, volgens mij nog steeds, bijna niemand anders die dat doet in Nederland.  Wat is er gebeurd?

Mijn psychische klachten in vogelvlucht
In 1997 (ik was toen 33 jaar) werd voor het eerst mijn bipolaire stoornis vastgesteld. Ik heb nauwelijks begeleiding of uitleg gekregen (dat was toen nog niet gewoon), maar wel medicatie, lithium. Ik heb deze medicatie gebruikt tot eind 2005. Ik merkte dat de medicatie mij beperkte in wat ik deed. Na hier lang over nagedacht te hebben, besloot ik begin 2006 te stoppen. In 1999 ben ik, als gevolg van mijn bipolaire stoornis en dat ik daardoor niet te vertrouwen was, gescheiden. Op het moment van scheiding had ik een dochter van één jaar.

Tot 2008 ging het goed met mij en had ik relatief weinig last van de bipolaire stoornis. Ik was weer getrouwd en kreeg 2 kinderen een zoon (2004) en een dochter (2007). Eind december 2008 volgde opnieuw een scheiding met (naar nu blijkt) als reden, mijn bipolaire stoornis. Op het moment van scheiden werd mijn bipolaire stoornis heftig geactiveerd (bleek later).

Blog Rechtspraak Omgangsregeling ringen

In de periode 2008 t/m 2012 heb ik 5 manische periodes en 4 (zwaar) depressieve periodes gehad, de langste periode was 6 maanden (in 2011). Gelukkig heb ik door mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen (ik wilde nooit meer depressies) uiteindelijk een diagnose gekregen van de GGZ. De diagnose werd pas na één jaar (opnieuw) gesteld, nadat eerst een foutieve diagnose (NPS) was gesteld. Wilt u meer lezen, ga dan naar “Wat is Lef, het leven is tweepolig!” geschreven in 2015 voor een schrijfwedstrijd.

Serieus worden genomen!
Wat ik graag wil bereiken (en misschien werkt dit blog wel averechts), is dat ik en alle andere mensen met psychische klachten serieus genomen worden. Dat er gerealiseerd wordt dat degene die heel veel heeft meegemaakt, vaak door een diep dal is gegaan en daar niet telkens aan herinnerd wil worden en al helemaal niet op een negatieve manier, zoals bij/door bovengenoemde overheidsorganisatie.

Help ik ben manisch

Daarom bied ik mijn excuses aan, aan iedereen die in mijn leven is geweest, soms lang, soms kort, en mij anno 2016 nog steeds veroordeeld voor mijn daden uit het verleden. Ik ben niet trots op dat verleden, maar een bipolaire stoornis is een heftige psychische klacht, met ups en met downs. Met weten en vooral NIET weten. Ook daarom bied ik mijn excuses aan, omdat ik blijkbaar niet heb kunnen uitleggen aan hen wat er heeft gespeeld bij mij, hoe ik mij voelde, hoe ik mij nu voel over mijn daden, die zijn voortgekomen uit mijn diagnose, waaronder het stoppen met de medicatie. Een groot percentage van de mensen met dezelfde diagnose zijn één of meerdere keren gestopt met hun medicatie vanwege de soms serieus vervelende gevolgen (bijwerkingen). Niet slim, maar soms wel logisch, ook wij willen een normaal leven.

Herstel of Acceptatie Psychische klachten Vitaliteitfactor bipolair

Mijn excuses aan …
In mei 2013 ben ik blogs gaan schrijven, ik schaamde mij niet meer voor mijn diagnose. Ik dacht dat dit niet meer nodig was. Ik had het blijkbaar mis. Vandaar dat ik mijn excuses specifiek aanbied aan:

Moeder 1 – Deze moeder ging van mij scheiden (1999), omdat ik niet meer te vertrouwen was. Deze moeder heeft mij zolang als ik van haar gescheiden ben zwart gemaakt bij mijn dochter van inmiddels 18 jaar oud.  Sinds juni 2011 heb ik mijn dochter niet meer gezien door deze laster en smaad die over mij heen gegooid is de afgelopen jaren. Logisch, als ik mijn dochter zou zijn, zou ik mij ook niet meer willen zien. Mijn oprechte excuses aan mijn dochter en haar moeder, dat ik hen onvoldoende heb kunnen vertellen wat het is om een bipolaire stoornis te hebben.

Blog Verhaal - omgangsregeling - Steun Orange Monday

Moeder 2 – Deze moeder is, terwijl ze wist dat ik een bipolaire stoornis had, met mij getrouwd en in totaal 10 jaar een relatie met mij gehad, waaruit 2 kinderen zijn voortgekomen. Na inmenging van de Raad van de Kinderbescherming (op mijn verzoek) is er sinds de zomer van 2014 een OTS (onder toezicht stelling) van kracht en mag ik mijn kinderen nu, na veel hangen en wurgen, van zaterdag 13 uur tot zondag 17 uur zien. Echter, op voorspraak van Jeugdzorg (veroorzaakt door moeder) mag ik sinds kort NIET meer praten over mijn bipolaire stoornis. Doe ik dat wel, dan komt de omgangsregeling te vervallen!! Geen vrijheid van meningsuiting voor deze vaderMijn oprechte excuses aan mijn zoon en dochter. Ik heb hen niet het leven kunnen geven dat zij verdienden en kan dat nog steeds niet. Ik zal mij aan de uitspraak van de rechter houden, maar de stigmatisering van mijn bipolaire stoornis is vorige maand harder aangekomen dan ik dacht. Deze excuses gelden uiteraard ook voor Jeugdzorg en de Rechter die, de nog steeds haatdragende, verhalen van moeder geloven en dat ik blijkbaar niet in staat ben het tegendeel aan te geven.

uitspraak-rechtbank-niet-praten-over-bipolaire-stoornis-m-j-melinga

Moeder 3 – Dit is de moeder die, via een overheidsorganisatie, mijn excuses vroeg. Deze moeder heeft mij met onze zoon, toen 5 maanden, verlaten op het diepste punt van mijn leven, omdat ik een zware depressie had, veroorzaakt door mijn bipolaire stoornis. Ik begrijp dat ik mijn toenmalige  partner een zwaar leven heb gegeven door mijn depressie en manische periodes. Ik begrijp dat het daarom logisch is dat ik mijn zoon, nu bijna 6 jaar, sinds 2012 niet meer heb gezien. Ik begrijp ook dat deze moeder denkt dat ik NIET veranderd ben in 5 jaar en dat ik niet in staat zou zijn tot een normale omgangsregeling met mijn zoon. Mijn oprechte excuses aan mijn zoon dat hij sinds 5 maanden na zijn geboorte, zijn vader niet meer heeft mogen zien en dat dit voorlopig ook NIET gaat gebeuren. Ook aan de moeder bied ik mijn excuses aan, zij kent mij niet beter dan de 14 maanden die wij een relatie hadden en een depressieve man heeft mee moeten maken tijdens de zwangerschap van onze zoon. Ik kan mij voorstellen dat dit zwaar was en bied daar mijn excuses voor aan. Ik heb dat nooit bedoeld.

Naast mijn excuses, vergeef ik alle 3 de moeders dat ze mij zo hebben behandeld de afgelopen bijna 20 jaar. Ze wisten niet beter … ik ben nu klaar voor vergeving. Wat gebeurd is, is gebeurd en ik hoop op een betere toekomst voor mij, mijn kinderen (de dupe van het systeem) en iedereen met psychische klachten!

Er zijn nog meer mensen aan wie ik specifiek mijn excuses aan zou kunnen bieden. Dat zal een andere keer worden, want anders wordt dit meer een boek dan een blog. Misschien doe ik het nog wel eens, niet omdat mijn leven nu zo interessant is, de ontwikkelingen wel. Ik hou u op de hoogte!

Martin Handtekening Notaris

Geen excuses voor …
Ik bied GEEN excuses aan voor mijn bipolaire stoornis, ik kan er tenslotte niets aan doen dat ik deze diagnose heb, behalve trouw mijn medicatie innemen en opletten wat ik doe met mijn leven. Mijn leven is (zeer) regelmatig geworden. Op tijd naar bed, op tijd eten, geen alcohol meer drinken (kan ook niet met mijn medicatie en ik mis het ook niet) en op tijd mijn rust nemen. En … leven volgens de Vitaliteitfactor. Wat dat is? Check www.vitaliteitfactor.nl .

Wat moet ik nog doen …
Ik ben nu sinds mei 2012 stabiel, gebruik mijn medicatie. Heb al weer bijna 4 jaar een relatie en TOCH blijf ik afgerekend worden op mijn bipolaire stoornis. Maandag 31 oktober 2016 gaat bij mij de ‘boeken’ in met de gedachte: wat moet ik doen om ‘normaal’ gevonden te worden, wat moet ik doen om serieus genomen te worden. Mijn excuses aanbieden? Ik doe het oprecht, maar voor de zaken waar ik mijn excuses voor heb aangeboden aan de moeders van mijn kinderen. Het was voor het grootste deel te wijten aan mijn stoornis. Vergeef mijn daden en zie mij als mens en als vader van mijn kinderen. Dat ben ik en dat blijf ik tot aan mijn dood.

Blog Jan Missie - Acceptatie Psychische Klachten - Steun Orange Monday

Het doel van dit blog is, vragen of mensen andere mensen met psychische klachten ‘normaal’ willen behandelen en serieus willen nemen. Ik kan daar uren met u over praten, u bent van harte welkom op het hoofdkantoor van Orange Monday. Elke dinsdag geven wij een presentatie aan professionals binnen de Integrale Gezondheidszorg.

Mijn excuses voor de lengte van het blog, normaal zijn ze korter. De boodschap is nodig. Naast stichting Orange Monday, houden organisaties als Samen Sterk Zonder Stigma en Fonds Psychische Gezondheid zich ook bezig met deze problematiek. Stigma is te diepgeworteld in onze gehele maatschappij en ik zal doorgaan met het verkondigen van deze boodschap. En voor mij? Dit blog is een hele opluchting, ik liep er al te lang mee. Dank dat ik het nu met u heb kunnen delen.

Wil u reageren, laat een berichtje achter op deze site of mail naar martin@orangemonday.nl Dank voor het lezen en uw steun!

Met positieve groet,

PS: Wilt u mij helpen om psychische klachten geaccepteerd te krijgen in Nederland? Wordt dan Orange Monday Ambassadeur of wordt donateur en doe een eenmalige gift!

20160724 oranje hart-donatie- met rand

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Bijzondere mensen, Bipolaire Stoornis, Blue Monday, Check Je Vitaliteit, Echtscheiding, Faillissement, OMC Vitaliteit Centra, Omgangsregeling, Omgangsregeling kinderen, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Ambassadeur, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga, Pesten = Stigma, Psychische klachten, Samen Sterk tegen Stigma, Stichting Orange Monday, Stigma - No Way!, Time To Change NL, Vechtscheiding, Verwarde man ... of vrouw?, verwarde mensen, Verwarde personen, Vitaliteit Expert, Vitaliteitfactor Junior, Vitaliteitfactor Senior, Vitaliteitfactor© en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Mijn excuses  … omdat ik psychische klachten heb!? #bipolair #ggz #stigma

  1. jusd zegt:

    Dit is op Jusd herblogd.

  2. reinejragolo zegt:

    Is het niet de persoonlijkheidsproblematiek die de meeste schade aanricht? In 1997 was er
    aanbod van psycho-educatie vanuit de GGz-instelling. Misschien is er onvoldoende op gewezen hoe belangrijk dit is.

    • Dat zou zo maar kunnen. Overigens in 1997 kreeg ik een diagnose van een particuliere psychiater. Ik heb nooit, ook niet in 2012 psycho-educatie gehad, nog mijn omgeving, ook niet in 2012 bij de GGZ-instelling. Onwetendheid van client en familie, vrienden en werk is de grootste vijand voor iemand met psychische klachten. Wat kan je verwachten, hoe dient een ander daar op te reageren, terugval enz. Er valt nog veel te doen in de GGZ, vandaar dat ik in 2012 stichting Orange Monday heb opgericht.

  3. Pingback: Kindermishandeling, zo dichtbij en zo ver weg! #ikkijknietweg #ouderverstoting #vechtscheiding | Martin Jan Melinga

  4. Pingback: Stigma; elke dag actueel! | Martin Jan Melinga

  5. Pingback: Een verkeerde #diagnose in #GGz, bestaat dat nog? #denieuweggz #totaaldiagnose | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

