Persoonlijke geraakt door transitie naar gemeente #JeugdGGz en #Jeugdzorg #HetRoerMoetOM

Waar rook is, is vuur! Een heel oud gezegde in Nederland. En ik zeg u, de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) staat in brand, alleen degenen die mogen beslissen over de GGZ zien het niet, ruiken het niet en horen niet wat cliënten en patiënten roepen. Horen, zien en zwijgen, waar hebben wij dat vaker gezien in de politiek. De twee verantwoordelijke bewindslieden Minister Schippers en Staatsecretaris van Rijn doen of hun neus bloedt.

Het is tenslotte verkiezingstijd. ‘Stilzitten en verroer je niet’, denkt het duo van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Ook de Tweede Kamer laat vanwege de verkiezingen TE weinig horen. Niemand kent de uitslag van de verkiezingen op 15 maart 2017, maar ik kan u nu al vertellen dat VWS niet de meest populaire portefeuille wordt om als nieuwe minister te accepteren.

transitie-gemeente-grote-fout-vws-teken-petitie-het-roer-moet-om

Wat is er aan de hand?
Er wordt (door de politiek) gespeeld met de kwetsbaren in onze samenleving, kinderen. Ik heb ooit geleerd dat wij kinderen moeten koesteren en opvoeden naar een zo goed mogelijk leven in onze maatschappij. Kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders, al eeuwen lang. Tegenwoordig niet meer. Is er iets met uw kind op psychisch (mentaal) vlak, dan moet u sinds 1 januari 2015 naar de gemeente.

Ruim 2 jaar geleden schreef ik hierover al een blog: “Wordt Nederland nu eindelijk wakker?”. We kunnen constateren dat dit nu langzamerhand zo is. De twee meest opvallende berichten van de afgelopen weken zijn schokkend en wil ik met u delen:

Blog Verkeerde diagnose - doneer banner geld - Steun Orange Monday

Gemeenten potten zorggeld op
Misschien heeft u het al gelezen, misschien ook niet. Gemeenten houden € 1,2 miljard op de plank (reserve) voor de toekomst, terwijl aan de andere kant mensen nul op het request krijgen bij dezelfde gemeenten en géén (of veel minder) zorg krijgen. Dit zijn echter nog maar de cijfers over 2015, hoeveel is er nu aan reserve? Lees het artikel.

Kunt u het zich voorstellen dat u als ouder wordt afgescheept bij een gemeente, via uw hulpverlener, in verband met de psychische hulp die uw kind nodig heeft? Waar wordt de ‘reserve’ voor gebruikt en wie bepaalt wanneer het wel of niet wordt ingezet? Bijna 400 gemeenten hebben gemiddeld zo’n 3 miljoen euro zorggeld (2015) in kas en u wordt de hulp geweigerd of …..

Intake met medewerker wijkteam gemeente
Gisteren kwam mij een schokkend artikel onder ogen. Wanneer u betrokken bent bij dit onderwerp heeft u of het al gelezen of u klikt nu op deze link “Jij hebt helemaal geen psychiater nodig kind”. Het gaat hier om de gemeente Utrecht. Wat is er schokkend? In 2013 werd al gewaarschuwd dat de transitie DE grootste fout was van VWS. Met de transitie krijgt de gemeente én het geld én ze mogen ook nog bepalen wat er mee gebeurt. De gemeente gaat meer en meer op de stoel van de behandelaar zitten. Zoals de titel van het artikel in het NRC zegt, de gemeente kan zelfs een diagnose van een behandelaar ‘overrulen’. En dan praten wij nog niet over privacy. Wilt u dat iemand van een wijkteam bij uw gesprek met de jeugdpsychiater gaat zitten? Wat gebeurt er met de inhoud van het gesprek als de medewerker van de Gemeente niet voldoende ter zake kundig is? Ik vind het schokkend en griezelig.

Door merg en been … jeugdzorg
U heeft genoeg te lezen, denk ik, zeker het artikel in NRC gaat mij door merg en been. Vooral omdat ik ook deels betrokken ben bij de willekeur van gemeenten. Zoals u wellicht weet, heb ik gedurende een lange periode mijn 4 kinderen niet gezien. Mijn bipolaire stoornis was regelrechte oorzaak van deze situatie. In de periode van juni 2011 tot november 2014 heb ik 2 van mijn kinderen niet gezien. In de zomer van 2014 werd via een rechtszitting een OTS (Ondertoezichtstelling) uitgesproken en kreeg ik vanaf november 2014 omgang met mijn kinderen.

Vanaf dat moment kreeg ik te maken met Jeugdzorg van provincie A. Dat duurde tot de zomer van 2015, toen werd de OTS vanwege de transitie overgeheveld naar provincie B. Wat schets mijn verbazing, vanaf 7 november 2016 gaat de OTS weer terug naar provincie A, omdat … de gemeente waar mijn kinderen wonen daarvoor kiest. Waarom? Ik weet het nog niet, maar hou u op de hoogte.

Het resultaat is, dat nu tot 2x toe ongeveer 3-6 maanden, vertraging is in de opbouw van mijn omgangsregeling met mijn kinderen. Ook de mentale hulp voor mijn kinderen switcht nu van de ene gemeente naar de andere, als ik niet uitkijk. Ouders moeten super alert zijn, anders gaat het mis met vaak onherstelbare gevolgen. Dit kan en mag NIET zo zijn!

20160903 Het Roer Moet OM - Petitie Gezondheid - Schippers en van Rijn 001

OPROEP: Teken petitie Het Roer Moet OM!
Help de brand blussen die woedt in de GGZ en vooral de JeugdGGZ en de Jeugdhulp. Wij zijn als Nederlandse burgers overgeleverd aan de willekeur van gemeenten en gelieerde instanties. Dit mag en kan niet zo zijn, toch?!

Op dit moment hebben bijna 32.000 mensen getekend, we zijn hard op weg naar de benodigde 40.000 handtekeningen. Als dat voor de verkiezingen gebeurt, is dat mooi. Ik roep u op, teken zelf of geef het door aan een ander. Doet u het niet voor uzelf, doe het dan voor een ander. Als u nog twijfelt, lees dan het artikel in de Volkskrant wat mij vandaag onder ogen kwam “Recht op gezondheidszorg geldt ook voor depressief kind

Neem actie en TEKEN via www.hetroermoetomin.nl en delen is oké!

Een verontruste vader

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #NLKantelt, Minister Schippers, Omgangsregeling, Omgangsregeling kinderen, Opleiding Vitaliteit Expert, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Politiek en beleid, Psychische klachten, Staatssecretaris Martin van Rijn, Vitaliteit Expert, Vitaliteit Groep, Vitaliteit Groep Den Haag, Vitaliteit Groep Utrecht, Vitaliteit Groep Zwolle, Vitaliteitfactor Junior, Vitaliteitfactor Senior, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Persoonlijke geraakt door transitie naar gemeente #JeugdGGz en #Jeugdzorg #HetRoerMoetOM

  1. Een nieuwe weg kiezen is een keuze, samen eendracht maakt macht, onderweg naar Vrede en Recht. Alleen dan maken we het verschil. Be the change you want to see in your life. 💞🌞🌞🌞🌞🌞

  2. reinejragolo zegt:

    Dat je geen omgangsregeling met je kinderen hebt is pijnlijk voor je.
    Hoe zie je de koppeling met een Nationaal zorgplan?

Geef een reactie

