Als u het weet, mag u het zeggen! Een vraag om hulp … Tips welkom! #ozp #zzp

Van de week een interessant gesprek gehad met een potentiële Vitaliteit Consultant.  Onderwerpen die ter sprake kwamen waren o.a. wat is een zzp’er en wat is een ondernemer? Kan het allebei? Ik kies zelf graag voor Ondernemende Zelfstandig Professional (OZP)  of Zelfstandig Ondernemende Professional (ZOP).

Een zelfstandige anno 2016 heeft meestal GEEN personeel, maar werkt samen met andere OZP’ers. Dat is een vrije keuze en heeft te maken met het feit dat iemand die OZP’er is geworden juist NIET kiest voor personeel. Wat ons betreft is de term ZZP achterhaald.  Waarom OZP’er. Omdat de meeste OZP’ers geen ondernemers zijn (met een kantoorgebouw, personeel en andere zaken), maar flexibiliteit hoog in het vaandel hebben. Het kantoor van een OZP’er bevat meestal:

1. Laptop
2. iPhone (of vergelijkbaar)
3. iPad (of vergelijkbaar)

My home is my castle
Een prachtige gevleugelde uitdrukking: Mijn huis is mijn kasteel, mijn thuis …. En anno 2016 ook nog eens ‘my office’.  De OZP’er heeft geen vast kantoor. Hij werkt of ‘flex’, maakt gebruik van een ‘verzamelgebouw’ of werkt bij de cliënt of opdrachtgever aan huis. Waarom kennen nog zo weinig mensen die OZP’er zijn? Omdat ik dit vandaag heb bedacht met een paar mensen. Waarom werken met een onduidelijke, verouderde term al ZZP die min of meer door de belastingdienst in het leven is geroepen om ondernemers (met personeel) te scheiden van ondernemers (zonder personeel), wat natuurlijk bij voorbaat onzin is.

my-home-is-my-castle-ozp-zzp-vitaliteit-expert

Waarom dit blog?
Ik heb een bijzondere vraag aan iedereen die mijn blog leest. Tijdens het gesprek met de nieuwbakken OZP’er kwam de volgende problematiek ter sprake. Graag hoor ik van iedereen zijn of haar mening, input en toegevoegde waarde. Het is een unieke situatie en ik breek er zelf al meer dan een half jaar mijn hoofd over. Klaar daar mee, hulp vragen is mijn devies.

CASE: een organisatie verleent een dienst (dat lijkt op een product) binnen een compleet nieuwe markt, zowel wat betreft de particuliere als zakelijke markt waar de dienst vermarkt kan worden.

De dienst: het betreft een niet bestaande nieuwe dienst die een toegevoegde waarde heeft voor de Gezondheidszorg voor particulieren, bedrijven, ondernemingen en overheid.

Omschrijving dienst: De cliënt, particulier of zakelijk, vult een digitale vragenlijst in. Vervolgens krijgt de cliënt een gesprek (interview) over de ongeveer 70 antwoorden. De dienstverlener schrijft vervolgens een (deels geautomatiseerde) rapportage en voegt een advies toe. Vervolgens krijgt de cliënt een onderbouwd en uitgebreid rapport met een advies omtrent zijn of haar vitaliteit.

De Vitaliteit wordt gemeten op het gebied van alle levensgebieden, te weten fysieke en mentale gezondheid en de invloed van de omgeving daarop. Wanneer de cliënt deze dienst periodiek (2-3 keer per jaar) laat uitvoeren, ziet cliënt de ontwikkeling (positief|neutraal|negatief). De compacte dienst kan worden beschouwd als een intake- of preventiegesprek.

De dienst kan alleen door een (binnen 7 dagen) opgeleide expert worden uitgevoerd. De opleiding is af te ronden binnen 3 maanden en bestaat uit 3 delen. Trainees kunnen zowel OZP’ers zijn als mensen in loondienst. Er zijn ongeveer 2 miljoen professionals werkzaam binnen deze nieuwe sector.

USP’s: praktisch, zuivere intake, coördinatie voor de cliënt, snelheid, goedkoop en tijdbesparend.

De markt: het betreft een nieuwe markt, ontstaan door het samenvoegen van een aantal bestaande markten tot één: Integrale Gezondheidszorg Plus. Binnen deze markt zijn onder andere onderstaande beroepen/functies actief, zowel in loondienst als, als OZP’er (voorheen zzp). De samenwerking tussen de ‘oude’ markten is stroef en komt nauwelijks op gang,

kunt-u-het-mij-vertellen-functies-integrale-gezondheidszorg-plus-vitaliteitfactor

Aanvullende informatie
De dienst is ongeveer 4 jaar in ontwikkeling geweest (onderzoek), voordat de dienst sinds april 2016 is geïntroduceerd in Nederland. Gezien de diverse mogelijkheden van de dienst is sprake van een ‘lastige’ vermarkting. Kreten als “to good to be true”, “dit werkt echt” en dit is echt een “EI van Columbus” helpen nog niet in de conservatieve gezondheidszorg.

De dienst is GEEN ‘diagnose’ binnen (Geestelijke) Gezondheidszorg en is bedoeld om voor de cliënt een zo zuiver mogelijke intake te realiseren, zodat een eventueel begeleidings-/behandelingstraject door de uitgebreide en zuivere  informatie, zo snel mogelijk kan worden uitgevoerd. Indien nodig met een diagnose. Bij een te verwachten diagnose wordt de huisarts ingeschakeld.

De dienst is universeel toepasbaar voor mensen van 18 – 65 jaar. Voor kinderen wordt dit najaar een Junior versie geïntroduceerd en voor ouderen (65+) een Senior versie zodat nagenoeg elke Nederlander gebruik kan maken van de dienst, nu en in de toekomst.

Voordat deze mooie dienst landelijk aangeboden kan worden, zijn er voldoende experts nodig die hier mee aan de slag willen. De functies genoemd in bovenstaand overzicht komen allen in aanmerking. Tot op heden zijn er 6 experts actief in Nederland. Voor een verdere groei heeft de organisatie 2-5 experts nodig in elke provincie. De opleiding is overigens post-HBO. Graag zien wij ook ervaringsdeskundige professionals.

question-everything-einstein-vitaliteitfactor-vitaliteit-expert

Vraagstelling lezer
Mijn vraag mag duidelijk zijn en de korte formulering is: hoe en met welke boodschap bereiken wij experts binnen de (nog niet bestaande) integrale gezondheidszorg plus en hoe leggen wij in de vluchtige social media uit dat de dienst ideaal is voor iedereen die in bovengenoemde functies werkt?

Graag zie ik uw reacties tegemoet, zowel van binnen de Gezondheidszorg, GGZ, maar juist ook daarbuiten. De organisatie gelooft in samenwerkende professionals, die mensen met mentale (psychische) klachten, door de dienst, sneller en betere begeleiding kunnen geven. Zowel het verminderen van de klachten alswel het voorkomen van nieuwe (andere) klachten die met elkaar te maken hebben.

Wilt u een mondelinge toelichting op dit blog? U kunt mij bellen onder nummer 06 – 42 93 13 46 of u stuurt een mail en ik bel u. Wij hebben kantoor in Bilthoven en ontvangen iedere dinsdagmorgen OZP’ers voor een presentatie. Wilt u mij een mailtje sturen als u geïnteresseerd bent en wilt klankborden over onze Gezondheidszorg? Dinsdag 25 oktober is de volgende keer en daarna 1 en 8, 15, 22 en 29 november 2016. Check www.vitaliteitgroep.nl voor meer info.

Mijn dank is groot voor uw hulp.

Martin Jan Melinga
Voorzitter Stichting Orange Monday

PS: Wilt het Visie- en Beleidsplan van de Vitaliteit Groep lezen? Klik dan hier.

20160824-vitaliteit-groep-visie-en-beleidsplan-002-def-lijn

Advertenties

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Vitaliteit Expert, Vitaliteit Groep, Vitaliteit Groep Den Haag, Vitaliteit Groep Utrecht, Vitaliteit Groep Zwolle, Vitaliteitfactor Junior, Vitaliteitfactor Senior, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s