Binnen huidige #GGZ werkloosheid bij behandeling ‘normaal’? Te gek om over te praten, toch? Tijd voor #DeNieuweGGz

Gisteren kwam nieuwssite NU.nl met het nieuws (wat je als insider binnen de GGZ wel weet): “Bijna 50% mensen MET GGZ-behandeling heeft GEEN werk”.

Terwijl ik dit lees, krijg ik de kriebels. Ondanks het goede werk van Stichting Samen Sterk Zonder Stigma (of is het zonder werk). Werk is voor de meeste mensen heel belangrijk. Bij werk hoort onafhankelijkheid (geen uitkering), in je eigen basisbehoeften kunnen voorzien, ontwikkeling (maatschappelijk), collega’s (sociaal) en uiteindelijk zelfontplooiing. Is dat NIET weggelegd voor 1 op de 2 mensen die psychische klachten hebben? Is iemand met psychische klachten nu echt een tweederangs burger geworden?

man-zonder-werk-ggz-vitaliteitfactor-002a

U weet het wellicht, dit raakt mij hard. Ik ben voorzitter van stichting Orange Monday en tevens ervaringsdeskundig Vitaliteit Expert. Waar ik ervaring mee heb? Veel dingen, maar ook een bipolaire stoornis en als klant bij de GGZ. Ook ik had toen (2011-2012) géén werk. Onder andere, omdat ik niet KON werken door mijn klachten. Vier depressies (gemiddeld 4-8 maanden) over een periode van 2 jaar gaat iemand niet in de koude kleren zitten. Vanaf mei 2012 ben ik stabiel, na een (té) lang traject,  als gevolg van een foutieve diagnose. Na mijn herstelperiode (ik was 15 kilo afgevallen), ben ik vanaf eind 2012 weer aan het werk gegaan …. Als zelfstandig professional wegens een groot gat in mijn CV.

GGZ faalt en is NIET meer van deze eeuw
Sinds 2013 zijn wij (Orange Monday) bezig met een analyse van de werkwijze van de GGZ. Hoe gaat de GGZ te werk, wat doen ze precies en vooral wat NIET. Ik schrijf soms met hoofdletters, excuses daarvoor, maar het woordje NIET wordt vaak door mensen NIET gelezen. Maar dat terzijde. Ondertussen heb ik vele rapporten geschreven, de meest recente is een Visie- en Beleidsplan voor de Vitaliteit Groep.

20160824-vitaliteit-groep-visie-en-beleidsplan-002-def-lijn

Een korte samenvatting volgt hieronder in 3 belangrijke punten, die ook te maken hebben met het hoge werkloosheidscijfer van onder mensen met psychische klachten:

  1. Gevolgbestrijding; de GGZ kijkt te veel naar de gevolgen en NIET of te weinig naar de oorzaken of aanleiding (bijvoorbeeld werk). Het is ook in principe geen issue binnen GGZ begeleiding hierop in te zetten, aangezien de regelgeving dat niet toelaat.
  2. Integrale Gezondheid; mensen met psychische klachten, hebben meestal niet alleen psychische klachten. Fysieke klachten komen veel voor en zeker problemen in hun omgeving. Denk aan werk, ontslag, schulden, scheiding en andere financiële of juridische kwesties. GGZ kan en mag hier niet veel mee.
  3. Regelgeving en protocollen binnen GGZ; Remke van Staveren schreef in ‘Arts en Auto’ een blog met de titel ‘De GGZ is op sterven na dood’(helemaal mee eens :-). Door de bijna jaarlijks veranderende regelgeving zit GGZ (en haar cliënten) in de hoek waar de klappen vallen. Daarnaast is er binnen de GGZ weinig ruimte voor toenadering van mensen buiten de GGZ (vaak ook weer door dezelfde regelgeving, maar ook door onwil). Ik zeg wel eens, als ik dr. Martin Jan Melinga had geheten, was ik allang op TV geweest bij diverse programma’s zoals professor/dr. Jim van Os en dr. Bram Bakker.

Het kan anders
Ik noemde net al stichting Samen Sterk Zonder Stigma (werk) en ik bedoel dat serieus. Het heeft geen zin mensen te overtuigen dat mensen andere mensen NIET mogen stigmatiseren. Het heeft alleen zin wanneer je mensen aangeeft dat ZIJ ook psychische klachten kunnen krijgen en dat zij dan ook gestigmatiseerd gaan worden. Dat zelfde geldt voor werk.

Als ik tegen mensen zeg, dat ik een stabiele  bipolaire stoornis heb, dan denken ZIJ dat ik ‘onbetrouwbaar’ ben als werknemer. ‘Doe mij maar een gezond exemplaar’, denken ze dan. Ze vergeten dat als ik al instabiel zou worden, weet wat ik moet doen om zo snel mogelijk weer stabiel te worden. Ik vergelijk graag met de lichamelijke gezondheid.

Voorbeeld: Een man heeft een hartaanval gekregen. Na maanden revalidatie mag hij weer langzaam aan het werk. Hij heeft pilletjes (onder de tong) mee gekregen voor het geval dat. Het gaat prima met deze man, hij weet wat hij heeft en gaat daar goed mee om. Een collega van de man, 3 maanden geleden aangenomen, liep door de gang van de 1e man, viel neer en greep naar zijn linkerarm. Een ambulance werd snel gebeld en de man (met ervaring) hielp de man. Gelukkig overleefde zijn collega, maar hij was niet serieus genoeg gewaarschuwd. Noot; bij het aannemen van de man was er geen enkele sprake van hartklachten (gezondheidsonderzoek), hij had alleen overgewicht.

Het voorbeeld geeft aan dat u ‘zo maar’ klachten van welke aard, kunt krijgen. Ik wil u natuurlijk niet bang maken, u weet tenslotte zelf wel voorbeelden van vrienden, collega’s of familie.

20160824 Het Roer Moet OM - Halve zorg is geen zorg - glazen 003 - oranje-dun

Voorkomen is beter dan genezen
Onze minister Schippers (VWS) wil er niet aan. Zij ziet bijna niets in preventie. Vandaar ook onze petitie ‘Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg’. Ik zeg u, stichting Orange Monday en de Vitaliteit Groep zijn al 4 jaar bezig met onderzoek en ontwikkeling. Het is onzin dat mensen met psychische klachten zonder werk (50%) hoeven te zitten. Mijn overtuiging en die van de Vitaliteit Groep is dat als de GGZ wordt geïntegreerd in één Integrale Gezondheidszorg (volgens de Vitaliteitfactor opgedeeld) dit soort berichten binnen 5-10 jaar niet meer nodig zijn.

Binnen de Vitaliteitfactor wordt juist aandacht besteed aan alle zaken in ons leven die mentale of fysieke klachten kunnen veroorzaken of versterken. Ik ga u hier niet overtuigen, zeker niet als u professional bent. Als professional bent u op 18 of 25 oktober 2016 van harte welkom in Bilthoven om echt kennis te maken met de Vitaliteitfactor. En ik kan u vertellen, dat worden ah’s en oh’s. In combinatie met logisch denken komen veel mensen, ook (of juist) tijdens de behandeling van de GGZ weer aan het werk.

Wilt u als particulier uw Vitaliteit testen? Doe de GRATIS test! Is de uitslag oranje of rood (stoplicht), neem dan contact op met uw Vitaliteit Expert.

Button gratis test-CJV

Iedereen heeft recht op werk, dus ook mensen met psychische klachten!

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #CheckJeVitaliteit, Samen Sterk tegen Stigma, Vitaliteit Expert, Vitaliteit Groep, Vitaliteit Groep Den Haag, Vitaliteit Groep Utrecht, Vitaliteit Groep Zwolle, Vitaliteitfactor Junior, Vitaliteitfactor Senior, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Binnen huidige #GGZ werkloosheid bij behandeling ‘normaal’? Te gek om over te praten, toch? Tijd voor #DeNieuweGGz

  1. Dit is op Sitetitel herblogden reageerde:
    NA mijn mening maakt de GGZ fout op fout, ze behandelen mensen niet met respect, ze denken alleen maar aan geld, Therapieen zijn er haast niet en zoals ik voor een N.P.O. onderzoek komt die 6 tot 8 weken zou duren zit ik er naar een jaar nog,!!!!! en ik ben niet de enigste althans waar ik ben opgenomen,

Geef een reactie

