Die zag ik niet aankomen … de #pers, de #media en #Schippers vast ook niet!

Zoals u wellicht weet, ben ik niet zo’n klager. Vanuit mijn opvoeding heb ik dat ook niet zo geleerd. Als we ‘koorts’ hadden, moesten wij (3 kinderen) toch naar school. ‘Probeer het maar’,  zei mijn moeder altijd, op één keer na bleven wij op school. Dat was eind jaren 60, begin jaren 70 van de vorige eeuw.

Tegenwoordig is het woord ‘klagen’ bijvoorbeeld ook ‘kritiek’ geworden. Op Twitter en Facebook zie je allerhande kretologie voorbijkomen. Hoe negatiever hoe beter en het ergste is nog dat een groot deel van deze mensen ook nog de aandacht krijgen die ze willen. Een omgekeerde wereld?

A - Help - die zag ik niet aankomen 450p doodszoorzaak nr 4 psychische klachten

Hoe was ik zelf?
Maar tegenwoordig is alles anders, zo’n 50 jaar later zijn definities van woorden blijkbaar veranderd. Maar ook de betekenis of waarde die wij aan woorden geven is veranderd. In 1997 werd bij mij een bipolaire stoornis geconstateerd. Door gebrek aan voorlichting EN het verraderlijke karakter van deze stoornis, kwam ik vanaf 2009 in een rollercoaster terecht. Van diepe dalen naar hoge pieken en weer terug. Na een rondje GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) en veel chaos achter mij latend, werd ik in het voorjaar van 2012 behandeld. In mei 2012 was ik stabiel, nu 4 jaar later, nog steeds!

Wat mij heeft geholpen bij mijn herstel is ten eerste realiteitszin (het kon niet langer zo), maar vooral mij positiviteit, mijn opgeruimde karakter en mensen om mij heen die mij hebben gesteund, toen en nu. En geluk? Nee, als dat al zo is, heb ik dat afgedwongen door hard aan mijzelf te werken.

Dat zag ik niet aankomen …
Waarom vertel ik u dit? Omdat ik 5 jaar geleden hetzelfde was als elke Nederlander. Gezondheid is belangrijk, maar we gaan er NIET te veel moeite voor doen. Totdat … jaarlijks komen meer dan 5 miljoen mensen in aanraking met de huisarts, ziekenhuizen of andere instellingen binnen GGZ en Zorg. Wat hoor je dan vaak? “Het kwam zo onverwacht” of “Dat zag ik niet aankomen”.

Wat mij dan verbaast, is dat mensen het ECHT niet zagen aankomen. Ik heb ondertussen, door schade en schande, geleerd hoe mijn lichaam werkt en hoe ik er mee om ga. ‘Tuurlijk, hele ernstige ziekten zoals kanker of hartklachten kan ik ook niet helemaal voorkomen. Maar ik kom een end. Hoe? Dat vertel ik u zo.

A - blog ik zag het niet aankomen - 1871 zeldodingen in NL 2015 + tekst

De (Landelijke)  Pers en de Media
Ik heb al eens eerder over de Pers geschreven. Als er één club in Nederland is die klaagt, negativiteit tot kunst heeft verheven, is het de pers. Ik hoef u niet uit te leggen wat ik bedoel, toch? Stichting Orange Monday is een kleine stichting, die met belangrijk werk bezig is. Werk dat is bedoeld om het leven van z’n ruim 4 miljoen mensen met psychische klachten te verzachten.

Werk waarmee voorkomen wordt dat er dagelijks 5 mensen zelfmoord plegen (2015 het gehele jaar 1.871 mensen). En daarbij zijn niet de mensen meegerekend die eigenlijk  ook hun leven hebben beëindigd, maar statistisch in een ander vakje staan.

Mentale (psychische) klachten zijn binnen 20 jaar volksziekte nummer 1 (nu al op plek 4 van sterfteoorzaken (tabel van het CBS) en er wordt nauwelijks aandacht aan besteed.A Sterfte naar doodsoorzaak - Check Je Vitaliteit - Nationaal Kompas3
De afgelopen 50 jaar is er veel gedaan aan onderzoek over lichamelijke (fysieke) oorzaken (lees: kanker, hart- en vaatziekten et cetera). Dit heeft ook als gevolg gehad dat er diverse preventiecampagnes zijn gestart , zoals om gezond te eten, niet te roken, veel  te bewegen et cetera.

Mentale klachten in de hoek waar …
Op bijvoorbeeld de Hersenstichting en de Alzheimer Nederland na (en nog een paar kleintjes, zoals Orange Monday) pleit nauwelijks iemand voor onderzoek en preventie naar mentale klachten. De onderzoeken die WEL voorbijkomen, hebben een hoog Libelle-gehalte, zoals dat heet en kunnen nauwelijks serieus worden genomen. Stichting Orange Monday pleit dan ook voor meer onderzoek om te voorkomen dat er jaarlijks zo’n 7.500 mensen overlijden aan psychische stoornissen.

Preventie
Stichting Orange Monday pleit naast onderzoek voor preventie en heeft op 21 juni 2016 de campagne ‘CHECK JE VITALITEIT’ gestart. Voor alle leeftijden … voor volwassenen, kinderen en ouderen. Voor elk van deze groepen is het belang net zo groot! Heeft u het gemist? De PERS heeft uitgebreid kennis mogen nemen, maar het was waarschijnlijk te positief. Vandaar dit blog!

CAMPAGNE  CHECK JE VITALITEIT
Ik kan hier natuurlijk over de campagne schrijven, maar dat doe ik niet. Via onze nieuwe site www.checkjevitaliteit.nl leest u alle ins en outs over Vitaliteit. Ik kan u verzekeren dat vitaliteit meer is dan alleen maar sporten en gezond eten !!

U kunt beter ons persbericht, waar de pers en de media helaas (nog) geen aandacht aan hebben besteed lezen. Download hier of ga naar de Orange Monday site

Basis van de Campagne is de GRATIS TEST! Ga naar www.checkjevitaliteit.nl en druk op de button: Button - Doe de gratis Vitaliteit test

Tenslotte … hoe?
U had het antwoord op de vraag ‘Hoe’ ik stabiel blijf nog te goed. Ik leef al ruim 2 jaar volgens de filosofie van de Vitaliteitfactor. Ik zie bij mijzelf en bij anderen de verbanden van de oorzaken van het ‘goed voelen’ of het ‘NIET goed voelen’. De komende jaren zal onderzoek voor een nog grotere verfijning gaan zorgen dan dat de Vitaliteitfactor nu al weergeeft. E-Health in optima forma (bezig met een app), gecombineerd met een Vitaliteit Expert die de begeleiding doet.

Veel wat uit de Vitaliteitfactor komt betekent een verandering in ons gedrag of onze omgeving (werk, relatie, financieel, sociaal, maatschappelijk) en dan is het goed dat er een onafhankelijk klankbord is. Ondertussen zijn er 5 Vitaliteit Experts actief, maar daar kunnen er meer bij. Wij streven naar een landelijke dekking! Meer weten check www.vitaliteitexpert.nl of kom naar één van de bijeenkomsten in Bilthoven, Den Haag of Zwolle. Check de agenda op de site.

Word donateur stichting Orange Monday

Mijn persoonlijke oproep? Wordt donateur van stichting Orange Monday en steun ons ook financieel bij ons werk. Een eenmalige schenking is uiteraard ook super welkom. Ga naar onze website en steun onze campagne!

Met positieve groet,

Martin Jan Melinga | Voorzitter Stichting Orange Monday

PS: Heeft u onze petitie Het Roer Moet OM al getekend? Klik op onderstaande afbeelding, ruim 28.000 mensen gingen u al voor!

Campagne Denk Anders - HET ROER MOET OM IN DE GEZONDHEIDSZORG

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Die zag ik niet aankomen … de #pers, de #media en #Schippers vast ook niet!

  1. Pingback: Iedereen heeft tegenwoordig een mening over … het #Zorgstelsel #Schippers #GGz #Zorg | Martin Jan Melinga

  2. tja een deel van de mensen met psygischre problemen zitten thuis zonder hulp en hebben weinig perspectief op werk en of hebben armoede en leven in isolement daardoor .en worden somber en verward wat triest is .

Geef een reactie

