Er is iets verschrikkelijk mis …. En we vinden het nog gewoon ook! #Schippers #VanRijn #Jeugdzorg

Vandaag ben ik jarig, 52 jaar al weer. Drie jaar geleden, na mijn 49e verjaardag , schreef ik “Mijn eerste blog” en vandaag …. ga ik met mijn 326e  blog over de grens van 200.000 weergaven (views). Een zekere mate van trots omgeeft mij. Trots om toe te geven (3 jaar geleden) dat ik een bipolaire stoornis heb, maar daar prima mee kan leven. Trots op de oprichting van stichting Orange Monday Foundation, die regelmatig baanbrekend aan de slag is, waaronder de petitie “Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg”, die ondertussen over de grens van 27.000 handtekeningen is gegaan. Op naar het hoofddoel: 40.000 handtekeningen!

blog deelgenoten bipolair

Het Roer Moet OM
Wat betekent dat nu eigenlijk voor ons. Verwarring was er alom in het voorjaar van 2015, de huisartsen pikten onze slogan en deden of hun neus bloedden. Vorige week kreeg ik nog een berichtje van een arts of zij nog wel moest tekenen, ze had het namelijk al gedaan. Het feit dat de huisartsen onze slogan gebruikten, heeft ons duizenden handtekeningen gescheeld. Maar goed, wellicht heeft het ook wel wat opgeleverd. Al gaan de huisartsen gewoon door met pikken en hebben de slogan “Het Roer GAAT om” ook toegeëigend. Voor de duidelijkheid, stichting Orange Monday claimde de naam Time To Change NL in 2012 en gebruikte voor de petitie de vertaling (“het Roer Moet Om in NL”). Logisch toch?

Niet voor iedereen. Laat ik vooropstellen dat mijn dankbaarheid groot is voor het tot nu toe behaalde resultaat met de petitie. Ruim 27.000 mensen die de moeite hebben genomen om te tekenen. Het kost maar 2-5 minuten van uw tijd, maar u heeft het wel besteed. Voor u  allen is het duidelijk wel belangrijk dat Het Roer OM gaat in de volledige Gezondheidszorg, in plaats van alleen het doel van de huisartsen (minder regelgeving).

Van Rijn + Schippers - Petitie Het Roer Moet OM - Gemeenten + tekst blog

Er is namelijk iets verschrikkelijk mis ….
Wat is er dan verschrikkelijk? Dat er gesold wordt met mensen. Met kinderen, volwassenen en ouderen, die door of vanwege hun gezondheid of het gebrek daar aan geen normaal leven kunnen leiden. Oorzaak; hun psychische gezondheid, hun lichamelijke gezondheid of de omgeving waarin zij (moeten) leven. Recent in het nieuws (zie foto hierboven) staatsecretaris Martin Van Rijn. Door zijn snelle en bizarre wijzigingen in ‘het systeem’ zijn duizenden ouderen de dupe geworden door gekort te worden op huishoudelijke hulp. Bizar, dat een staatsecretaris dit doet, bizar dat minister Schippers dit toelaat als ‘baas’ van VWS.

De ouderen gingen naar de rechter, en ….. ze WONNEN!!! Hahaha, dat is mooi, maar tegelijkertijd triest dat ouderen hiervoor naar de rechter moeten. Wat is de reactie van Van Rijn: “Het gaat niet overal goed (understatement)” en “Jammer dat ze hiervoor naar de rechter moesten”. Te gek om over te praten deze opmerkingen. Te gek dat ouderen zomaar ‘aan de keukentafel’ gezegd werd dat de hulp werd verminderd. Ik ben dan 52, maar ik heb ook een moeder van 84. Ik kan mij voorstellen dat als zij dit soort berichten krijgt, inklapt, het laat voor wat het is of het zelf wel regelt. Want dat is zij gewend, zoals velen uit haar generatie. TE gek! Ook daarom deze petitie. Voor kinderen, volwassenen en ouderen in de knel. In de knel van het systeem dat keihard is, onmenselijk en in niets lijkt op de ooit beoogde participatiemaatschappij. Laten wij dit NIET gewoon vinden!

1 op de 5 ouderen die zorg nodig hebben geen netwerk - petitie - Het Roer Moet OM via AD3

Ben ik nu boos ….
Nee! Wel strijdvaardig. Door het schrijven van mijn blogs maak ik mensen wakker. Zoals laatst bij het blog “Mevrouw Schippers … Het Roer Moet OM – Verhoging Eigen risico No WAY!”, dat meer dan 15.000 keer werd gelezen (aantal weergaven absoluut record). Mevrouw Schippers staat overigens 5x in mijn top 10 van best gelezen blogs! Dat zegt genoeg, zou ik zeggen … teken als nu nog niet getekend heeft! (klik op bovenstaande afbeelding)

Time To Change NL
De petitie is één van de exponenten van onze strijdvaardigheid voor een betere Gezondheidszorg. De andere is de Vitaliteitfactor©. De Vitaliteitfactor is ontwikkeld door stichting Orange Monday Foundation met als doel (staat ook in de petitie) een integrale Gezondheidszorg in Nederland. Orange Monday heeft ondertussen meer dan 3.000 uur gestoken in onderzoek en ontwikkeling.

1e opleiding Vitaliteit Expert van Orange Monday gestart - De Nieuwe GGZ met website

Op de foto v.l.n.r. Margriet Pakvis, Martin Jan Melinga, Peter Pakvis, Olaf Rietzschel en Mariska Springer – Ga voor meer info naar de website en klik op de foto.

De Vitaliteitfactor is een digitale vragenlijst (test). De eerste Vitaliteit Experts zijn in april 2016 hun opleiding begonnen en zij nu actief als aspirant Vitaliteit Expert. Zij voeren (n.a.v. de digitale Vitaliteitfactor) gesprekken met cliënten of patiënten om zo de vitaliteit van deze mensen zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. In juli studeren de aspirant Vitaliteit Experts na 3 maanden af. TROTS?

Jazeker! We sturen met de petitie en de Vitaliteitfactor aan op een nieuwe Gezondheidszorg in Nederland, betaalbaar en beter. Kan het beter? Ja! Efficiënter, besparen i.p.v. bezuinigen en vooral mensgericht. Dat is waar het om draait. Elke cliënt of patiënt heeft een naam, wel of niet een partner, familie, vrienden en kennissen. Discriminatie van cliënten en patiënten (in de GGZ noemen ze dat Stigma) kan verdwijnen door betere voorlichting aan het hele netwerk van de cliënt.

blog Jeugdzorg vader met kids - Orange Monday

Stabiele psychische klachten
Op 22 mei 2012 kreeg ik te horen dat mijn bipolaire stoornis stabiel was. Vandaag is dat 4 jaar geleden en ik kan u vertellen dat, ondanks mijn openheid 3 jaar geleden door ‘Mijn eerste blog”, er nog een lange weg is te gaan. Met mij gaat het prima, met mijn partner en familie ook, maar de rest van mijn netwerk (op een enkeling na) brengt toch vroeg of laat weer iets naar voren wat gerelateerd is aan de periode dat mijn bipolaire stoornis actief was.

Een voorbeeld hiervan is Jeugdzorg. Ik mag twee van mijn kinderen, na ruim 3,5 jaar niet gezien te hebben, nu weer zien (fictieve foto). Er was een OTS voor nodig, die nu al twee jaar duurt en nog vervolgd zal worden. Mijn bipolaire stoornis blijft mij achtervolgen en begrip is er nauwelijks, mede omdat ze (o.a. de moeders van mijn kinderen) niet weten wat het inhoudt. Ik blijf strijdbaar. Ik blijf trots op de zaken die wel zijn gerealiseerd de afgelopen 4 jaar. Er is hoop ….

Vandaag ben ik jarig, morgen weer een dag. Elke dag vier ik mijn leven, elke dag geniet ik van mijn leven. De verjaardag zelf? Officieel  één jaar erbij, een jaar met nieuwe mogelijkheden op een betere, betaalbare Gezondheidszorg!

PS: Ik ben op een leeftijd dat cadeautjes niet meer zo belangrijk zijn, maar vandaag heel veel handtekeningen via http://www.hetroermoetomin.nl is mooi! Thanks

A- GEEN PEIL - Referendum petitie succes - Het Roer Moet OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Over Martin Jan Melinga, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Politiek en beleid, Vitaliteit Expert, Vitaliteit Groep, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

