Vandaag is het ‘Dag tegen #Pesten’ 2016. Hoezo? Wat heeft het voor zin …

Vandaag is het weer de Landelijk Dag tegen Pesten. Na onderstaande blog gelezen te hebben kunnen we constateren dat er na 2 jaar nog weinig veranderd is. Ook stichting Orange Monday – www.orangemonday.nl blijft haar bijdrage leveren tegen pesten in welke vorm dan ook. In onze ogen is stigmatiseren van mensen met psychische klachten ook pesten. Laten wij de handen in één slaan. Pesten nog steeds actueel!

Stop pesten NU banner
Klik op de afbeelding en ga naar http://www.stoppestennu.nl

Pesten is een probleem dat ons allemaal aangaat
Wat pesten is, is perfect omschreven door mijn collega Hester Morsdorf in haar blog over pesten van vorig jaar (noot: 2013) “Pesten en verantwoordelijkheid”, de moeite waard om te lezen overigens. Dat blog gaat voornamelijk over kinderen. Ik ga het hier vooral hebben over ouders en zal een stapje terug in de tijd gaan. Pesten is misschien wel het grootste taboe aller tijden.

Als u dit leest, zal u zeggen, tuurlijk, helemaal mee eens. Waarmee? Dat pesten van alle tijden en generaties is, deze eeuw, in de 20ste eeuw (waarin ik klein was), maar ook in de 19e eeuw en nog veel eerder? Het gaat te ver om terug te gaan en dat doe ik dan ook niet, u weet wat ik bedoel. Waar het volgens mij om gaat, is de volgende drie zaken die ik nader toelicht.

Blog Dag tegen Pesten - Taboe - Orange MondayKlik op foto om naar het blog van Hester Morsdorf te gaan.

Tolerantie van pesten
Mooi woord, maar wat is tolerantie? Hoe ver laat ik iemand mijn grenzen overschrijden? Iemand die gepest wordt, oud of jong, laat zijn grenzen overschrijden of in ieder geval de grenzen die hij zichzelf heeft opgelegd of beter gezegd; opgelegd heeft gekregen. Ik ben sinds mijn 4e jaar brildragend, uiteraard ben ik daar ook mee gepest. Ik heb mij daar toen relatief weinig van aangetrokken. Ik draag nu nog steeds een bril en wordt er al sinds de lagere school niet meer mee gepest. Had ik het mij wel aangetrokken dan had ik er misschien nu nog wel last van (psychische klachten) of droeg ik inmiddels lenzen (aangepast gedrag).

Wanneer pesten wel grensoverschrijdend is, gaat dat pijn doen, vroeger of later. Je hoort er niet meer bij, je trekt je terug, durft niet voor jezelf op te komen en het pesten wordt erger en erger. Het gepeste kind is ‘outcast’ geworden. Niet alleen op school, maar ook op Facebook. Niemand wil vriendjes worden en achter zijn rug om worden berichten verspreid, waardoor het (negatieve) imago van het kind nog verder wordt versterkt. Psychische klachten liggen op de loer of zijn er al. Tijd van ingrijpen is eigenlijk te laat als het al gebeurt. De tolerantie ligt veel te hoog (en wordt vaak nog geaccepteerd ook).

Blog Dag tegen Pesten - Huilende jongen - Orange Monday

Rol van ouders bij pesten
Bij veel opvoedkundigen is het bekend; kinderen moduleren hun ouders en directe omgeving (broertjes/zusjes). Dat betekent dat als ouders vroeger gepest zijn, zij zich anders gedragen tegen hun kinderen die gepest worden. Dat betekent dat kinderen met ouders die zelf pest(t)en (bewust of onbewust) dat gedrag overnemen. Een voorbeeld; als papa iemand een ‘dikzak’ vindt en dat regelmatig verkondigt, zal het kind dat overnemen in de klas. Het dikkertje is de klos! En … het kind vindt het normaal (want papa doet het toch ook).

Individuele maatschappij
Het vreemde van pesten is, dat het anno 2014 nog voorkomt. Het is toch vreemd dat in een maatschappij waar ‘ik’ en niet ‘wij’ bovenaan het lijstje staat, er nog gepest wordt. Mee eens? Ik zal nog verder gaan, in een tijd waar de sociale media hoogtij vieren, is er van een sociale maatschappij geen sprake meer. Vroeger hoorde je niet meer bij een groep (of wel). Nu hoor je er blijkbaar individueel niet meer bij. Het heeft meer  te maken met het juiste merk (merkenmaatschappij), wel of niet een iPhone. Het gaat om materialistische zaken. Mensen kunnen zomaar gepest worden. Willekeur lijkt aanwezig, zeker bij cyberpesten.

Blog Dag tegen Pesten - Meisje - Orange Monday

Een ‘leuk’ grapje, feestje in Haren, wordt 10.000 keer geliked, een hele stad staat op stelten, meisje laat zich niet meer zien. Sociale media kunnen nog veel grotere gevolgen hebben dan in ‘real life’. En wat doen ‘wij’ ouders? Yep! We geven ons kind als ze 8 jaar (soms zelfs eerder) een iPhone of een iPad. Wat wil je nog meer ….

Laat kinderen, kinderen blijven
Mijn advies: laat kinderen, kinderen blijven zo lang als het kan. Heb ECHTE interesse in je kinderen, stuur ze waar nodig, maar laat ze de wereld ontdekken zoals je het als ouder zelf ook hebt gedaan. Ik was 32 jaar toen ik mijn eerste mobiele telefoon kocht en 45 toen ik mijn eerste iPhone kocht.

Blog dag tegen pesten - Kids-jumping - Orange Monday
Laat kinderen ‘onschuldig’ blijven, overlaadt ze niet met info en zie toe op de info die ze krijgen, dat deden mijn ouders ook. Laat kinderen geen 18+ spelletjes spelen op hun telefoon, laat ze niet naar programma’s kijken die niet voor hun geschikt zijn. Ik kan nog wel even doorgaan, maar u begrijpt het vast al. Het is heerlijk om kind te zijn, laat hen ervan genieten, zolang als u het hen gunt.

Heeft u nog vragen over pesten van kinderen (of volwassenen), neem dan contact op met de Orange Monday Foundation, wij staan voor u klaar. Want stigmatiseren is toch hetzelfde als pesten?

Positieve groet, Martin Jan Melinga

PS: Dit blog is (in gewijzigde vorm) eerder geplaatst, 2 jaar geleden op 19 april 2014. It’s Time To Change = Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg. Teken de petitie (klik op de link en ga naar de site)!!

Campagne Denk Anders - HET ROER MOET OM IN DE GEZONDHEIDSZORG

PS. It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga het gesprek aan … want het roer gaat #OM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Vandaag is het ‘Dag tegen #Pesten’ 2016. Hoezo? Wat heeft het voor zin …

  1. shivatje zegt:

    Spijtig genoeg zouden alle instanties over alle landen er meer aandacht aan moeten geven. En niet op een bepaalde dag alleen. Juist nog een logje geplaatst waar je te lezen krijgt dat 1 op 9 gepest wordt.

    Aum Shanthi

Geef een reactie

