#Stigma is een lelijk woord, vraag maar aan #DeHokjesman #geesteszieken #GGZ #DeNieuweGGZ

Afgelopen zondag was de aflevering van “De Hokjesman” die als onderwerp heeft “de geesteszieken”. De tijdlijn Twitter werd gedomineerd door de uitzending van Michael Schaap, die als programmamaker een serie programma’s maakt voor de VPRO over “hokjes”. De aflevering is op locatie gemaakt bij De Breehorn (Duin en Bos). Wilt u weten hoe het toegaat in een GGZ-instelling, neem dan 45 minuten de tijd en klik op onderstaande afbeelding om naar het programma te gaan.

De Hokjesman - Geesteszieken - VPRO - Orange Monday

Als oprichter van stichting Orange Monday gingen mijn tenen krommen, niet door de uitzending die is een 8 waard, maar door de vele reacties op Twitter en Facebook. Niet van ‘normale’ mensen, maar juist van de vele organisaties die werkzaam zijn in de GGZ. Plaatsvervangende schaamte komt bij mij al heel snel opzetten. Een ‘normaal’ mens, zoals Michael Schaap, ondanks al zijn goede bedoelingen, weet echt niet waar hij over praat. De Hokjesman is empatisch, past zich snel aan, aan de heersende cultuur in de Breehorn. In die zin, mijn complimenten Michael Schaap.

Blog Acceptatie Ooit een normaal mens ontmoet

Ooit een normaal mens ontmoet?
Dat is de vraag die gesteld wordt (meerdere keren) in de documentaire. Ik heb er ooit, namens Orange Monday, een blog over geschreven ‘wil de meest normale Nederlander zich melden’.  GEEN reacties. Wie is normaal, wat vinden wij normaal en willen wij wel normaal zijn. Volgens de ‘dikke’ Van Dale betekent normaal: “gewoon”. Wie wil er nu gewoon zijn, dat is de vraag.

Echter, als iemand zegt ‘jij bent niet goed bij je hoofd’ of ‘doe eens normaal’ dan weet eigenlijk niemand wat precies wordt bedoeld. Niet gewoon willen zijn betekent ook dat wij anders willen zijn dan anderen. Maar als we anders zijn, willen wij (eigenlijk) gewoon, normaal of gemiddeld zijn. Want “anders” … wordt in onze maatschappij op veel manieren uitgelegd, vaak niet positief: stigma!
 Statuten Stichting Orange Monday - acceptatie mensen met psychischeklachten - Vitaliteitfactor - oranje

STIGMA – een lelijk woord
In 2012 heb ik dus de stichting Orange Monday opgericht. Eén van de 3 onderdelen van de missie van de stichting is: ‘De volledige sociaal-maatschappelijke acceptatie van mensen met psychische klachten’. U kunt op onze site lezen wat wij hier mee bedoelen. Zoals u wellicht weet, ben ik ervaringsdeskundig en weet wat het is om gestigmatiseerd (zeg maar: gediscrimineerd) te worden. Ooit in 2012, maar ook anno 2016 ‘grijpen’ mensen toch weer terug op mijn ‘gedrag’ van voorheen. Los dat ik levenslang een stoornis heb, moet ik daar dan op ‘afgerekend’ worden de rest van mijn leven? NEE! Voor mij is bovenstaande missie bloedserieus.

Ik kan dan ook heel boos worden als ik zo’n documentaire zie, de reacties lees op Twitter en Facebook, het lijkt of ik terug ben in 2012. Er is werkelijk niets veranderd. De och’s en ah’s zijn niet van de lucht en het lijkt dat niemand er wat aan doet. Er gebeuren genoeg mooie dingen, maar het blijft in de marge. In de jaren zestig was je ‘gek’ en werd je voor de rest van je leven opgesloten in een inrichting zoals Duin en Bos met je ‘lotgenoten’ (Orange Monday zegt deelgenoten). Niemand voor altijd opgesloten, maar de meesten wel. De docu van De Hokjesman riep mij op om dit blog te schrijven.

De Hokjesman - Geesteszieken - VPRO - Orange Monday BreehornKlik op de afbeelding en kijk de aflevering ‘geesteszieken’

Acceptatie van psychische klachten
De petitie “Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg’ (u kunt en mag nog tekenen, klik op de link) streeft ook naar maximalisatie van de acceptatie van mensen met psychische en somatische klachten. Waarom? Integrale Gezondheidszorg is de toekomst. Binnen Integrale Gezondheidszorg staat voorlichting en preventie centraal. Het oude “voorkomen is beter dan genezen”, wordt weer actueel. Als je weet wat je kunt krijgen, kan je wellicht (voor een deel) je leven aanpassen op die mogelijkheid.

Ik heb dat ook gedaan. Beter letten op jezelf. Weten wat goed of slecht voor je is (geen 20 koppen koffie of Redbull drinken), zorgen dat ik genoeg slaap krijg. Beter om leren gaan met stress. Stress blijft, maar de manier waarop iemand reageert op stress maakt dat hij zich beter of slechter voelt. Wat weet Nederland nu van psychische (mentale) klachten. Yep, als je er mee in aanraking komt, zoals ik in 2009. Dan weet je het. Toen ging ik mij er in verdiepen, maar was het te laat. Na 3 jaar rollercoaster was ik alles wat ik liefhad in het leven kwijt …. En ik ben niet de enige!

Meten is weten
Samen met Hester Morsdorf (ook bestuurslid van stichting Orange Monday) heb ik de afgelopen 4 jaar de Vitaliteitfactor© ontwikkeld. Via de Vitaliteitfactor© komt u er achter wat WEL en wat NIET zo goed gaat in uw leven, ook op gebieden waarvan u dacht dat “het wel meeviel”. Wanneer u de test periodiek doet, gaat u merken dat er een lijn ontstaat. De Vitaliteitfactor checkt op alle onderstaande gebieden uw Vitaliteit:

20160401-Schema-Vitaliteitfactor-V1_2_b
Klik op de afbeelding en lees meer over de Vitaliteitfactor©

Als ervaringsdeskundig coach werk ik met deze Vitaliteitfactor© met positieve resultaten voor mijn cliënten en heb ik samen met Hester Morsdorf de opleiding tot Vitaliteit Expert ontwikkeld die vrijdag 22 april 2016 van start gaat. In de maanden mei, juni en juli staan nog 5 opleidingen op de agenda en in augustus een Summer Class. De volledige 6-daagse opleiding in één week en als geaccrediteerd Vitaliteit Expert met de licentie van de Vitaliteitfactor© na de vakantie gelijk aan de slag.

Dat is de manier om het Roer OM te gooien in de Gezondheidszorg. Niet praten, Twitteren of Facebooken dat alles anders moet. Maar doen, aan de slag gaan met cliënten en voorkomen dat problemen psychische klachten worden. Dat is de Orange Monday way. De petitie gaat de 40.000 handtekeningen ook halen. De petitie is logisch, het doel ook: Integrale Gezondheidszorg!

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

PS: Wilt u meer weten over de opleiding tot Vitaliteit Expert? Klik dan op de afbeelding en download de Praktische Informatie en de visie van Orange Monday of ga naar onze nieuwe website www.vitaliteitexpert.nl

Voorpagina Praktische Informatie Vitaliteit Expert en Factor - met TEKST

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Check Je Vitaliteit, DE NIEUWE GGZ, Depressie, Diagnose, DSM 5 (Nederlandse vertaling), Geestelijke Gezondheid, Het roer gaat OM!, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, Integrale Gezondheidszorg, Opleiding Vitaliteit Expert, Orange Monday, Orange Monday Ambassadeur, Over Martin Jan Melinga, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Zelfstandige zorgprofessional, Zorgverzekeraars, ZZP en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

