Herstel van #psychische klachten binnen #GGZ is leven met …. #acceptatie #DeNieuweGGZ #bipolair

Soms komt er zo’n tweet voorbij waarvan ik denk, wow, zo mooi en simpel geformuleerd, maar met een grote lading.  De tekst staat hieronder weergegeven:

20160318 Tweet Psychiater Vermeiren Herstel is .... #Vitaliteitfactor

Wilma Boevink is één van de schrijfsters van het boek “De Goede GGZ”. Wat precies de reden was van de tweet weet ik niet, maar de zin is wat mij betreft al 5 jaar klip-en-klaar en was de reden dat ik uiteindelijk in september 2012 de stichting Orange Monday heb opgericht.

Herstel van psychische klachten
Ik geef mijzelf maar als voorbeeld. In 2009 ben ik voor de 2e keer gescheiden en dat ‘event’ was blijkbaar bij mij de ‘trigger’ om mijn bipolaire stoornis te activeren. Na 3 zware depressie (de laatste 8 maanden) werd in maart 2012 eindelijk bevestigd dat ik deze stoornis heb. Ik kreeg lithium en 3 maanden later was ik stabiel en ‘hersteld’.  Echter, later vernam ik van de psychiater dat ik hoogst waarschijnlijk ‘levenslang’ de stoornis zou hebben (volgens de huidige wetenschap).

Dat betekent voor de rest van mijn leven veroordeelt tot medicatie en aanpassing van mijn gedrag, mijn leven en hoe ik met mijn leven om ga. Dat kreeg ik als additionele dienstverlening er NIET bij in de GGZ-instelling. Hoe ga je om met het feit dat je de rest van je leven een ‘ziekte’ hebt?

Herstel of Acceptatie Psychische klachten Vitaliteitfactor bipolair30 maart 2016 – World Bipolar DayLees mijn 1e blog

“Accepteren wat er op je bord ligt”
Terug naar de tweet van Vermeieren. Om welke psychische klacht het ook gaat, iedereen wordt beschadigd, of dit nu mentaal (hersens) is, of fysiek (lichamelijke klachten als gevolg van een diagnose, bijvoorbeeld trillende handen) of de omgeving. Dit laatste was voor mij hoofdreden om stichting Orange Monday op te richten.

Ik heb het wel in andere blogs geschreven, in mijn diepste periodes heb ik wel eens gedacht: had ik maar kanker of hartklachten. Dan was IEDEREEN bij mij op bezoek geweest tijdens mijn ziekteproces, was ik ondersteund, begeleiding gekregen en vooral, mensen waren ‘voorzichtig’ met mij omgegaan.

Herstel of Acceptatie van Psychische Klachten Vitaliteitfactor

Hoe accepteer je wat op je bord ligt
Dat is dus de vraag. Een hoog percentage van mensen met psychische klachten wordt NA ‘behandeling’ aan hun lot over gelaten, niet ondersteund (op welk vlak dan ook), als zwak gezien (of juist omgekeerd) en mogen dus zelf gaan accepteren. Gemakshalve wordt vergeten dat een kankerpatiënt geen stigma (meer) heeft, maar een cliënt van de GGZ wel.  De aanpak hoe wij het zien (en deels is overgenomen door De Nieuwe GGZ) zijn de volgende zaken:

  1. Preventie – Voorlichting: Een cliënt dient voorlichting te krijgen over wat hij heeft EN wat de gevolgen zijn van de diagnose. Zeg maar: ADHD = stuiterbal, heeft wisselende banen en DUS niet succesvol. Iemand met een burn-out MOET de waarschuwingen krijgen van de GGZ dat hij een verhoogde kans op herhaling heeft als hij zijn levensstijl niet aanpast. U kent vast meer voorbeelden.
  2. Gezin – Familie: Het zoveel mogelijk betrekken van gezin, familie en vrienden bij de behandeling. De directe omgeving is van groot belang voor de acceptatie. Wanneer de cliënt het gevoel heeft dat hij thuis veilig is, zal de acceptatie EN het herstel spoediger verlopen. De behandelaar laat regelmatig zijn gezicht zien in het gezin en checkt voor zichzelf af hoe de partner en kinderen met de cliënt kunnen omgaan. Ook hier weer (veel) voorlichting, zelfregie en preventie tijdens en na de behandeling, niet alleen voor de cliënt maar ook voor het gezin!

    Oorzaak en gevolg psychische klachten Vitaliteitfactor

  3. Fysieke gesteldheid: Niet zelden krijgen mensen met psychische klachten door deze klachten fysieke klachten. Denk aan rugklachten, hoofdpijn, vermoeidheid et cetera. Deze klachten kunnen het herstel, maar ook de acceptatie vertragen. Sterker nog, cliënten denken door de fysieke klachten vaak “ik word nooit meer beter”.
  4. Omgevingsfactoren: De direct omgeving is omschreven onder punt 2. Wanneer de behandelaar heeft opgelet komen tijdens de huisbezoeken meer zaken naar boven. Zoals, verlies van baan, schulden, een (aanstaande) scheiding en nog veel meer zaken die het dagelijkse leven van iedereen beïnvloeden, maar van iemand met psychische klachten in het bijzonder.
  5. Behandeling EN persoonlijke begeleiding: Uit de in de bovenstaande 4 punten genoemde zaken die van invloed zijn op herstel EN acceptatie, leest de ervaren GGZ behandelaar of cliënt, al snel “dat zit niet bij de GGZ of is NIET verzekerd”. Dat klopt. Begeleiding van GGZ –cliënten is van het grootste belang maar dient zelf betaald te worden en wordt niet uitgevoerd door de huidige GGZ.

20160131 Schema-plaatje-vitaliteitfactor en integrale GZ

Vitaliteitfactor©
Daarom is ook de Vitaliteitfactor ontwikkeld door stichting Orange Monday. Hier zit veel onderzoek in en veel kennis en ervaringsdeskundigheid. Herstel en acceptatie gaat bij Orange Monday en de Vitaliteitfactor  hand in hand.  De Vitaliteitfactor  is voor ‘normale’  mensen (preventie), voor mensen met ‘lichte’, maar ook ‘zwaardere’ klachten (zoals een bipolaire stoornis). De Vitaliteitfactor   is goedkoop en geeft snel en breed een  beeld van de situatie van en, aan de hand daarvan, advies aan de cliënt. Vervolgens wordt een behandelplan (samen met GGZ) opgesteld waarin de begeleiding is opgenomen of in ‘lichte’ gevallen een begeleidingsplan.

Bij de Vitaliteitfactor heeft elke cliënt eigen regie (zelfregie), werkt samen met coaches/adviseurs en behandelaars (mentaal – fysiek – omgeving) en werkt naar een maximaal resultaat (herstel en acceptatie) van cliënt in de tijd die hij nodig heeft (tempo van de cliënt).

Is dit Gezondheidszorg anno 2040?
NEE! Dit is de realiteit van 2016. Echter, er moet nog wel wat water door de Rijn voordat iedereen op deze manier gaat werken. Niet alleen wetenschap, maar gecombineerd met logisch denken en acceptatie dat de 21ste eeuw de 20ste eeuw NIET meer is. De snelheid van deze nieuwe eeuw vraagt om Integrale Gezondheidszorg waar de cliënt centraal staat onder eigen regie.

LOGO-Vitaliteit-Expert-V7-met-tekstGa naar de website en lees meer over de Vitaliteit Expert en de opleiding!

Bent u (zelfstandig) professional binnen GGZ of Zorg? Kom dan naar onze informatiebijeenkomsten in Bilhoven en ga het gesprek aan. U bent elke dinsdagmorgen om 10 uur welkom. In april op de volgende data:  5, 12, 19 en 26 april 2016. Stuur een mail met cv naar hester@omcenters.nl en u ontvangt een uitnodiging.

Met positieve groet,  MJM

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, DE NIEUWE GGZ, Vitaliteit Expert, Vitaliteitfactor© en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Herstel van #psychische klachten binnen #GGZ is leven met …. #acceptatie #DeNieuweGGZ #bipolair

  1. Kees zegt:

    kkoolw@gmail.com

    Google+ profielpictogram

    .

    Ongelooflijke verhalen (maar wel echt gebeurd) Bijgewerkt 8 mrt. 2016 22:37

    Delen

    Lotgenoten

    Deze site doorzoeken

    Startpagina

    Lotgenoten

    Lotgenotenclub

    Lotgenotenclub

    Ongelooflijke verhalen (maar wel echt gebeurd)

    Ongelooflijke verhalen

    Sitemap

    Ongelooflijke verhalen (maar wel echt gebeurd)

    Geachte Heer / Mevrouw

    Wie kan en wil mij helpen om dit onrecht weer recht te maken?

    Graag Graag even aandacht voor het volgende.

    Het volgende is mij overkomen; In het najaar van 2005 heb ik kort na elkaar een tweetal toch wel ernstige ongevallen gehad waarvan een met mijn voet en een met mijn (onder) rug. ik heb zelfs met alle pijn die ik had en waar ik naar alle waarschijnlijkheid nooit meer vanaf kom nog zes weken door gewerkt maar toen ging het absoluut niet meer. Ik heb na deze ongevallen zo lang doorgewerkt met die intentie dat het met een aantal pijnstillers wel weer over zou gaan. ik was destijds vrachtwagenchauffeur op een trailer (trekker-trailer combinatie) en heb mij dan ook ziek gemeld bij de werkgever en deze weer bij de Arbodienst. Na zo,n vijf tot zes weken moest ik bij de Arbodienst in Amsterdam langs komen maar ik zei toen dat ik dat absoluut niet kon vanwege de zeer heftige pijn in mijn voet , been en onderrug met doorstraling door mijn achterbeen (zenuwpijn) Ik heb volgens artsen van het ziekenhuis op 3 plaatsen kraakbeenschade en een pees in de lengterichting is gescheurdt.Verder heb ik tot twee maal toe een trombosebeen (ook rechts) gehad met een verdikking van ongeveer vier centimeter in mijn kuit wat ook erg pijnlijk was en wat mij heel erg belemmerde in alles! (ps. Als trombose doorslaat naar het hart kan het dodelijk aflopen) . Ik kon alleen slechts pantoffels dragen vanwege de heftige pijn op mijn voet en enkel en dat heb ik ook gezegd.

    In mijn onderrug zit een tussenwervelschijf tegen een zenuwbaan aan te drukken waardoor ik constant veel tot zeer veel pijn ondervond en nog steeds ondervind met tevens doorstraling door mijn achterbeen waardoor ik ook niet recht in of op een stoel kon zitten. ongevallen zijn van eind 2005 en zeer kort na elkaar gebeurd. , maar helaas de pijn werd alleen maar meer en erger tot ik in December 2005 helemaal thuis kwam te zitten en bijna geen stap meer kon zetten. Ik slikte destijds diclofenac 50mg (3 tot 5 per dag), Paracetamol ( 6 tot 8 per dag) bloedverdunners (in spuit en pil vorm) voor de trombose en verder nog diverse andere medicatie tegen de allergieen en pillen om te kunnen slapen (anti depressivia) Dit alles was echter niet voldoende voor zowel Arbo als ook voor het Uwv om mij toch “gewoon”aan het werk dus arbeidsgeschikt te keuren ( voor mijn eigen werk nog wel)! Hoe dit uberhaupt kan en mag is mij tot op de dag van vandaag nog steeds een groot raadsel en dit heeft mij ook gemaakt tot wat ik nu ben. Een aan de buitenkant vrolijk maar binnenin een hoopje ellende die het hele leven als een grote grijze puinhoop ziet. Ik heb geen enkel vertrouwen meer in mensen door wat ze mij hebben aangedaan! De rest van mijn bestaan zal ik dan ook bezig zijn met het recht en alles wat er mee te maken heeft, al is het alleen maar om te waarschuwen dat andere mensen hetzelfde zou kunnen overkomen. Mijn “leven” voor zover het nog is, is een complete hel geworden en ik wil dan ook iedereen in Nederland waarschuwen voor deze oplichters eersteklas! Ik ben sinds mijn ongevallen en alle andere ellende nog iedere dag bezig met pijnbehandeling, pijnstillers en oefeningen om de pijn enigszins dragelijk te maken en/of te houden en dat inmiddels ruim tien jaar lang. Mijn arbeidscontract welke ik voor onbepaalde tijd had is door een rechtzaak (in 2006) ontbonden en daarna heb ik een zogenaamde hoger beroep-zaak op poten gezet maar zelfs daarin werd alles ook afgewezen, tot mijn grote verbazing. Ik ben destijds ziek uit dienst gegaan en heb zelfs een ziek-uit-dienst verklaring gekregen van de werkgever. Ik ben sinds mijn ongevallen en alle andere ellende nog iedere dag bezig met revalidatie en dergelijke. Ik ben in Juni 2009 voor 35 tot 80 procent arbeidsongeschikt verklaard en daarna zelfs 80 tot 100 procent door het Uwv. Het zal er bij mij nooit of nimmer in gaan dat iemand met ernstige gezondheidsklachten goed gekeurd kan en mag worden! Ik voel mij totaal genegeerd en verlaten door het Nederlandse beleid en ben dan ook totaal verbitterd en kapot

    Hartelijke Groet, K.J.Koolwijk

    Boterbloem 27

    2851ZC Haastrecht 0627075701 e-mail; kkoolw@gmail.com

    ps. Zou u voor mij dit verhaal door willen geven aan iederereen die u kent als waarschuwing voor iedereen in Nederland?

    Bij voorbaat hartelijk dank!

    Subpagina”s (1): Ongelooflijke verhalen

    Č

    ĉ

    Dit zijn de schuldigen.docx
    (39k)

    kees koolwijk,
    29 okt. 2013 00:14

    v.1

    ď

    Ď

    ĉ

    Klachtenlijst hedendaagse klachten.docx 15-04-2010.docx
    (12k)

    kees koolwijk,
    14 aug. 2012 22:00

    v.1

    ď

    Ď

    Ċ

    Medicijnrol.pdf
    (76k)

    kees koolwijk,
    20 aug. 2013 01:44

    v.1

    ď

    Ď

    ą

    SDC10588.JPG
    (1928k)

    kees koolwijk,
    7 aug. 2012 00:36

    v.1

    ď

    Ď

    đ

    Bestanden toevoegen

    Opmerkingen

    kees koolwijk

    Een opmerking toevoegen

    kees koolwijk

    11:35 9 mrt.

    PS. Mocht de link niet werken dan gaarne copieeren en plakken in uw browser

    Beantwoorden

    kees koolwijk

    12 okt. 2013

    Tweeten
    !function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0],p=/^http:/.test(d.location)?’http’:’https’;if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=p+’://platform.twitter.com/widgets.js’;fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document, ‘script’, ‘twitter-wjs’);

    Beantwoorden

    kees koolwijk

    2 okt. 2013

    Inmiddels ben ik “slechts”” acht jaar bezig met alle ellende en onrecht!

    Beantwoorden

    kees koolwijk

    15 aug. 2012

    Op bovenstaande foto staat zoals u kunt zien een foto van mijn voet! Iedereeen kan zien dat dat er niet goed uit ziet!

    Beantwoorden

    kees koolwijk

    7 aug. 2012

    Ik blijf hopen en bidden dat er ooit iemand is die mijn leven weer kan en wil maken tot wat het vroeger was!

    Bij voorbaat hartelijk dank.

    Beantwoorden

    Recente siteactiviteit|Misbruik melden|Pagina afdrukken|Toegang verwijderen|Mogelijk gemaakt door Google Sites

  2. Jeroen zegt:

    Jammer is dat als je eindelijk zelf accepteert dat je niet alles (meer) kan een dit waarschijnlijk blijvend is het UWV toch gaat pushen om weer over je grenzen heen te gaan en daardoor opnieuw in een crisis te komen…

Geef een reactie

