Is het wel #BlueMonday? Ik zeg Happy #OrangeMonday #DeNieuweGGZ

Ik heb al een voorschot gegeven op mijn afkeer van #BlueMonday, met mijn blog “Verwarde Man organiseert depressiegala op Blue Monday”. Ik heb mij toen ingehouden, nu niet meer. De theorie van Dr. Arnall klinkt interessant, was een marketing  actie voor een reisbureau, maar ook hij had waarschijnlijk NIET verwacht dat de hele wereld dit zou overnemen.

Battle Orange Monday - Blue Monday

Een echte psycholoog (het is nog de vraag of hij het wel officieel is – lees het artikel in de Engelse krant The Mirror) had dit toch kunnen verwachten. Mensen wentelen zich graag in ellende. Ook in Nederland is dat het geval. In een recent gesprek bij TROS Kamerbreed van Annemarie Jorritsma (voorzitter 1e Kamer) zegt ze dat wij de dingen die gebeuren niet zo moeten opblazen. Door het opblazen worden zaken buiten proportie getrokken en het resultaat is: ellende. Angst is schuld van de media.

Pechtold (fractievoorzitter D’66)  bevestigt dit en geeft aan dat de media en de sociale media hier ook een grote rol in spelen. Hoe negatiever het bericht(je), hoe meer er gedeeld wordt, soms wel tienduizenden. Mensen lezen dan NIET de onderliggende teksten en delen als het ware in het wilde weg. Het resultaat: ellende.

Het gesprek met Jorritsma en Pechtold kunt u hier lezen. Ik ben ook geen fan van de beste mensen, maar zij hebben het LEF om het anders te doen. Het jaar 2016 staat in het teken van DENK ANDERS! bij stichting Orange Monday. Waarom? Omdat we het ook moeten doen. Anders denken als je een bericht lees, klopt het wel?, wat is de reden dat het bericht geplaatst wordt? Wat is het doel en waarom zou je het delen? Dat is niet op de automaat denken, maar anders denken. Deel je het alsnog? Dan is het logisch dat je het doet, JIJ hebt erover nagedacht en geeft misschien wel je mening bij het bericht voordat je het deelt.

Blue-Monday 3

Wat heeft dit met Blue Monday te maken?
Alles! Voor de duidelijkheid; waarom ben ik tegen Blue Monday? Omdat ik het al op maandag 16 januari 2012 een bizarre dag vond. Het was mooi weer (net als vandaag), veel mensen hadden er zin in (ik ook) en dan moeten wij collectief ‘Blue’ zijn omdat een psycholoog of psychiater dat heeft bedacht? Dat kan niet waar zijn toch?

Iedere Nederlander (en wereldburger) bepaalt zelf wel wanneer hij in een bepaalde ‘mood’ is en NIET verplicht op één dag. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een dip (ik ook), maar het is een dag die nergens op slaat. Vandaar het ontstaan van Orange Monday als tegenhanger. En WIJ zijn 24/7 en 365 dagen per jaar beschikbaar voor onze cliënten wanneer dat nodig is. 

Voor ons is het allerbelangrijkste dat iemand vrij kan praten over psychische klachten (zonder stigma), dat psychische klachten gewoon geaccepteerd zijn en dat onze cliënten een netwerk hebben (vangnet) voor het geval er een terugval optreedt. Preventieve aandacht (Vitaliteitfactor©) is belangrijk, niet alleen bij psychische, maar ook bij fysieke klachten. Een signaleringssysteem waardoor je nog eerder weet (en straks kunt bijhouden) wat er met je aan de hand is, wat je er aan zou kunnen doen en een begeleider hebt die je vertrouwt.

20120116 #OrangeMonday nooit meer blues .... 2Breed

Is het nu 18 of 25 januari 2016 0f ….
Ik vond het echt humor om te ontdekken dat er wereldwijd TWEE Blue Monday’s zijn, dit was overigens ook al in 2012. De mensen (zoals psychiater Bram Bakker – zie artikel) weten überhaupt NIET welke dag het is. Als ik Twitter mag geloven, #BlueMonday was om 9 uur al Trending Topic en de Telegraaf maakt van 50 tinten grijs, 50 tinten blauw …

Dat KAN ook niet. Er is maar één Blue Monday. Welke van de twee oke is, weet ik niet en interesseert mij ook niet. Voor mij is dit het definitieve bewijs dat Blue Monday NIET bestaat en wij ons laten leiden door de commercie die NU wel en masse duikt op het fenomeen Blue Monday. Te triest om over te praten.

A Blue Monday Telegraaf Orange Monday

Wat doen wij (stichting Orange Monday) er dan mee?
Negeren is het beste, wat ons betreft. Zowel op maandag 18 als op maandag 25 januari heb ik belangrijker zaken omtrent Orange Monday. De interne introductie van de Vitaliteitfactor© is er één van. De bestuursvergadering van stichting Orange Monday is de tweede. Natuurlijk ben ik zichtbaar op Facebook en Twitter. Maar ik ga de strijd allang niet meer aan. Ik volg onze filosofie: DENK ANDERS! Ik doe het nu, ik deed het vorig jaar en ik zal het blijven doen:

 294-1168-I-B19Blue Monday – Broodje Aap
Ik, Martin Jan Melinga, verklaar Blue Monday officieel, per 18 januari 2016 tot Broodje Aap. Een niet gefundeerde mening van een onbekende psycholoog uit Groot-Brittannië.

Ik, Martin Jan Melinga, verklaar dat ik Blue Monday niet meer de aandacht geef die wordt gevraagd door de media. Voor veel mensen is het elke week Blue Monday, of zelfs op dinsdag of welke dag van de week dan ook.

Ik, Martin Jan Melinga, verklaar dat wij op moeten houden voor negatieve zaken te kiezen als positieve zaken voor de hand liggen of ook mogelijk zijn. Denk in mogelijkheden … doe vandaag nog de GRATIS test van de Vitaliteitfactor©.

Screenshot Vitaliteitfactor Doe de Test met sites + lijn3

Tenslotte, ik weet dat negatief denken makkelijker lijkt. Maar dat is niet zo. Het is net als bij vrolijk kijken, het kost u MINDER inspanning dan chagrijnig kijken. U wist het misschien niet (onze Vitaliteit Experts kunnen u hier meer over vertellen), het kan u veel brengen! Het creëert een ander leven dan dat wat u misschien nu hebt. Wij zijn maar een beperkte periode op deze aardbol. Maak er het mooiste van en blijf niet hangen in negativiteit. Dat is mijn boodschap.

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

Campagne Denk Anders - HET ROER MOET OM IN DE GEZONDHEIDSZORG

PS: De initiatiefnemers van Vitaliteitfactor© en Vitaliteit Experts steunen de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? TEKEN vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

 

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Blue Monday, DE NIEUWE GGZ, Psychiater Bram Bakker, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

