En dan krijg je eindelijk een #diagnose …  en dan? #GGZ #DeNieuweGGZ #scheiding

Laatst kreeg ik weer van iemand te horen: “Ik durfde niet. Ik dacht ze begrijpen mij toch niet. Ik weet niet waar ik terecht moet (huisarts?) en vooral, wat zeggen ze er op mijn werk over …”. Schaamte, onwetendheid en te weinig duidelijkheid en dus onzekerheid.

Wat is er gebeurd?
Het is een wat oudere case, maar niettemin actueel. De man is 45 jaar, 3 kinderen, voor de tweede keer gescheiden en door de scheiding in een zeer slechte financiële situatie terecht gekomen. Geen inkomen, geen werk. Hij was ondernemer, komt uiteindelijk in de bijstand en gaat bij zijn moeder wonen. Hij kan zich geen huis veroorloven. Van de huisarts krijgt hij antidepressiva, het heeft met de scheiding te maken. Het gaat weer over.

Blog verhaal - Echtscheiding FAILLIET - steun Orange Monday

Hij krijgt een nieuwe vriendin, het leven lacht ‘m toe. Zijn vriendin raakt in verwachting en toekomstplannen worden gemaakt. Het leven lacht wel heel erg toe , over de top. “Daar komt een stoeper op”, zegt mijn moeder altijd. Dat gebeurt dan ook. In de zomer van 2010 slaat de 2e depressie toe (van zo’n 6 maanden) met als resultaat weer een verbroken relatie. Kort daarna de 3e depressie die bijna 11 maanden heeft geduurd. Schulden niet opgelost en wederom geen huis.

Dit kan niet langer zo. Man laat zich (in overleg met de huisarts) vrijwillig opnemen en tijdens zijn verblijf in de GGZ-instelling krijgt hij een diagnose. “Dit kan niet waar zijn”, denkt hij. Vervolgens begint  een tocht van bijna één jaar langs GGZ-organisaties. In het najaar van 2011 wordt een psychologisch onderzoek gedaan. Resultaat: diagnose  narcistische persoonlijkheidsstoornis, (bovenop de diagnose bipolaire stoornis – manisch depressief). In maart 2012 gaat hij in behandeling, binnen 3 maanden is hij stabiel en blijft dit. Na veel vijven en zessen blijkt de 2e diagnose ongegrond. Hij kan weer werken aan een nieuw leven.

Niet weten wat je mankeert.
Bovenstaand relaas had korter gekund. Ruim 3,5 jaar van de man is verpest door onzekerheid, onduidelijkheid en vooral een omgeving die hem niet meer begrijpt, behoudens enkele mensen. Een verkeerde diagnose is een drama. Het gebeurt bij lichamelijke klachten, maar bij psychische klachten zijn de gevolgen uiteindelijk vaak groter. Dat heeft te maken met begrip voor lichamelijke klachten, zoals kanker en hartklachten. Iedereen kent het wel, weet wat het betekent, inhoudt.

schema_depressie_manie02

Met psychische klachten is dat net even anders. In de casus hierboven heeft de man een bipolaire stoornis, hoge pieken (manisch) en diepe dalen (depressie), die heel makkelijk gerelateerd kunnen worden aan de omstandigheden (scheiding, geen werk en financiële problemen). Daarnaast, de man had in 1997 al de diagnose bipolaire stoornis gekregen. Deze werd nu niet erkend EN de man zelf dacht er ook het zijne van. Hij was nooit depressief, wel altijd vrolijk (soms meer dan gemiddeld), maar dat stond niet bij de kenmerken van de diagnose. Dus dacht hij nu ook geen bipolaire stoornis te hebben, evenmin als de GGZ dit deed.

Het kan anders … Denk Anders!
Het stellen van een diagnose van psychische klachten is niet makkelijk. Is het een depressie,  een burn-out of een andere stoornis? Orange Monday zegt: “Denk anders en kijk breder in de omgeving van de cliënt en vooral de potentiële cliënt. Het gaat niet alleen om de DSM-V (handboek van GGZ), maar ook om andere zaken die wellicht net zo belangrijk zijn”.

Na 3 jaar onderzoek heeft Orange Monday samen met OMC Vitaliteit Centra de Vitaliteitfactor© ontwikkeld, die deze maand (maandag 25/1/2016) wordt gelanceerd.
De Vitaliteitfactor© is een digitale test (vragenlijst) op het gebied van onderstaande 11 deelgebieden binnen: Mentaal – Fysiek en Omgeving:

20151201 Schema Vitaliteitfactor© Campagne VF1-1-2

Na de test volgt een coachgesprek van ca. 50 minuten, waarin onze Vitaliteit Expert uitvraagt, interpreteert en adviseert voor de korte, midden en lange termijn. Doorverwijzing naar de GGZ is mogelijk, maar niet altijd noodzakelijk.

Waarom de Vitaliteitfactor©?
Omdat ik de man ben uit bovenstaande case. Omdat er 3,5 jaar van mijn leven is ‘afgepakt’, omdat niemand wist wat er met mij moest gebeuren. Soms wenste ik wel een ernstige lichamelijke ziekte. Achteraf ben ik blij dat het bij mij is gebeurd. Nu heb ik samen met bevlogen mensen binnen onze organisatie, maar vooral Hester Morsdorf (directeur OMC Vitaliteit Centra), gerealiseerd wat ECHT nodig is binnen de GGZ, maar ook daarbuiten. VOORAF een Integraal onderzoek dat richting geeft aan iedereen die een rol speelt  binnen de Gezondheidszorg. Met de Vitaliteitfactor© zou ik  in 2009 (bij mijn 1e depressie) in de goede richting zijn gestuurd en was mijn leven anders verlopen.

A Definitie Vitaliteit - OMC Vitaliteit Centra

Ik ben dankbaar voor mijn leven nu. De mensen in mijn directe omgeving en ver daarbuiten weten dat ik (levenslang) een bipolaire stoornis heb en respecteren mijn openheid en mijn drive om tegen de stroom in actief te zijn voor een betere Gezondheidszorg voor iedereen. Maar vooral een Vitaler leven voor iedereen. Niet alleen fysiek (o.a. sport), maar juist mentaal, zodat wij een  grotere weerbaarheid en veerkracht krijgen om (anders) met de (soms heftige) gevolgen van of uit onze omgeving leren om te gaan. Een DSM-diagnose is niet altijd nodig (behalve voor de zorgverzekeraar), gedragsverandering des te meer. Niet na 6 of 12 maanden, nee, gelijk starten om die omgeving te veranderen en te leren hier anders mee om te gaan.

Wilt u een voorproefje op de uiteindelijke test? Klik op onderstaande afbeelding en doe de GRATIS test:

Screenshot Vitaliteitfactor Doe de Test met sites + lijn3

Kan een mens dat alleen?
Soms wel, meestal niet. Ik ben al bijna 6 jaar NLP-coach, maar dat betekent niet dat ik NIET in de spiegel kijk en mij laat ‘beoordelen’ door anderen. Een ander ziet zaken sneller en beter dan jij dat zelf kan. Vandaar dat er nu volop vacatures zijn voor Vitaliteit Experts:

2015-11-22 Vacatures OMC Vitaliteit Centra - schema

Geïnteresseerd? Op woensdag 20 en dinsdag 26 januari 2016 zijn er weer infobijeenkomsten in Bilthoven! Stuur een mail met cv naar Hester Morsdorf (hester.morsdorf@omcfranchisegroep.nl) en je krijgt de informatie  opgestuurd. Vitaliteit Expert kan je worden in franchisevorm en via een licentie. Graag tot ziens!

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

Campagne Denk Anders - HET ROER MOET OM IN DE GEZONDHEIDSZORG

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #DeNieuweGGZ, #DenkAnders, #GGZalarm, #HetRoerMoetOM, #vrijeartsenkeuze, #ZorgAlarm, #zorgomdezorg, Bipolaire Stoornis, DE NIEUWE GGZ, Echtscheiding, Franchise Formule GGz, Geestelijke Gezondheid, Gezonde levensstijl, Gezondheidszorg, GGZ, Het roer gaat OM!, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, Holistische aanpak Gezondheidszorg, Integrale Gezondheidszorg, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Vacatures, Over Martin Jan Melinga, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Positieve levenshouding, Psychische diagnose, Samenwerking GGz, Time To Change NL, Vacatures ZZP, Vitaliteit Expert, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op En dan krijg je eindelijk een #diagnose …  en dan? #GGZ #DeNieuweGGZ #scheiding

  1. Hans Warmenhoven zegt:

    Hi MJ, goed artikel en de scheiding tussen psyche en fysiek levert lang niet altijd het begrip op wat wenselijk is. Vraag; waar gaan of blijven de resultaten van de vitaliteitstest? Huiver altijd wel bij het achterlaten van naw info. Mooie zondag en morgen Sunny Monday 😎.

Geef een reactie

