1e #depressiegala op maandag 25 januari 2016 #BlueMonday @drBramBakker #GGZ #DeNieuweGGZ

Update maandag 25 januari 2016
Ondanks mijn kritische (onderstaande) blog wens ik psychiater Bram Bakker maandag 25 januari 2016 succes met het 1e Depressiegala. De naam staat mij als voorzitter van Orange Monday niet aan, het is een initiatief om meer bekendheid te geven aan de sluipmoordenaar die DEPRESSIE heet, 5% van onze volwassen bevolking heeft er jaarlijks last van (zo’n 500.000 mensen). Ik ben benieuwd naar de recensies 🙂 Tenslotte, vandaag maakte CBS bekend dat in 2014 ruim 1 miljoen mensen last hadden van een depressie!

Blue Monday overleefd 18-01-2016 + 25-01-2016 MET TEKST OM

Overigens is het bewijs geleverd, 2 Blue Mondays’s binnen 8 dagen kan natuurlijk niet. De formule klopt niet. Wereldwijd was het op maandag 18 januari 2016 Blue Monday, komende maandag exclusief voor Nederland! Laten wij voor volgend jaar afspreken: op maandag 16 januari 2017 vieren wij het 5-jarig bestaan van de naam Orange Monday 🙂

Positieve groet, Martin jan Melinga – voorzitter stichting Orange Monday

‘Een verwarde man’ is een begrip geworden in onze samenleving. Wat verward precies betekent, is nog nooit echt duidelijk geworden, wat wel opvalt de laatste tijd is dat het gewijzigd is in ‘verwarde persoon’, omdat daar in de media toch genoeg mensen over hebben geklaagd. Het kan natuurlijk ook een vrouw zijn. Nu is deze verandering nu net niet de verandering die ik graag had gezien. Het zijn in het grootste deel van de situaties ook mannen.

Wat bedoel ik met ‘verwarde man’ in de persoon van psychiater Dr. Bram Bakker? Er ontstaat bij mij op meerdere punten verwarring. Ik heb wat gewacht met dit blog, omdat ik hoop dat het de kaartverkoop niet zal benadelen. Dat is uiteraard niet mijn bedoeling. De verwarring ontstaat op een aantal punten.

Blog Verwarde Man - Depressiegala - screenshot

Waarom een depressiegala op Blue Monday?
Ik ken Bram Bakker persoonlijk en heb een aantal keren met hem gesproken. Hij heeft een aantal boeken geschreven die een toevoeging zijn op het aantal boeken dat er al is over psychische klachten. Ik kreeg van hem persoonlijk het boek ‘Blijf Beter’ met de opmerking, “dit is de filosofie die Orange Monday uitdraagt”. Ik heb het boek gelezen en … het klopt voor het grootste deel.

Hij schreef het boek “Blijf Beter’, is een positief Twitteraar en draagt een boodschap uit die tot doel heeft psychische klachten te voorkomen, het liefst met zo min mogelijk medicatie (zie zijn laatste boek).A - Blijf Beter + Bram Bakker

En dan het depressiegala. Los van het feit dat hier wel heel makkelijk wordt ingespeeld op Blue Monday is voor mij volstrekt onduidelijk waarom je dit dan een DEPRESSIEgala noemt. Hij weet hoe ik hier over denk, als voorzitter van stichting Orange Monday, die haar naam kreeg op Blue Monday 2012. Waarom als psychiater zoveel nadruk leggen op Blue Monday met de organisatie van een GALA? Ik kan het mij ook niet zo goed voorstellen.

Is iedereen verplicht te komen in donker blauw? Is iedereen verplicht om depressief te kijken de hele avond? Depressieve muziek? Minister Schippers is er ook, dus dat gaat vast lukken. Ik stel echter niet zo vaak die vraag, maar WAAROM? Juist Bram Bakker, enfant terrible van de psychiatrie, had het voortouw kunnen nemen. Blue Monday wordt afgeschaft in Nederland, het is verzonnen en niemand kent de formule. Onzin dus!

20120116 #OrangeMonday nooit meer blues .... 2Breed

Wanneer is het Blue Monday?
Dan nummer twee, de datum. Op de website van Orange Monday staat al een jaar de datum van Blue Monday 2016 – maandag 18 januari 2016 (3e maandag van januari – net als vorig jaar). De informatie komt van de website Wikipedia. Rondom de jaarwisseling kom ik weer op die pagina en wat zie ik: maandag 25 januari 2016 !!

De Nederlandse Wikipediapagina is gewoon aangepast. De vraag is waarom en door wie! Op de Engels Wikipedia ( de bedenker van Blue Monday is Brit) staat nog steeds maandag 18 januari 2016. Vreemd allemaal. Voor mij definitief duidelijk, de formule van Blue Monday is volledig verzonnen en nu zo erg dat als je Blue Monday googled je op de helft van de sites de ene datum leest en de andere helft de andere datum.

Het doel is overigens goed: ‘Doorbreken taboe depressie, vooral voor jongeren’, het doel waar Orange Monday overigens al 4 jaar mee bezig is.  Jammer dat dit evenement zo beperkt is. Wederom een schoolvoorbeeld van hoe Nederland binnen de Geestelijke Gezondheidszorg NIET met elkaar samenwerkt. Het stoort mij in hoge mate dat ogenschijnlijk iedereen hetzelfde doel heeft, maar samen aan tafel is er niet bij.

Blog Jan Missie - Acceptatie Psychische Klachten - Steun Orange Monday

Dat houdt ons niet tegen ….
Stichting Orange Monday blijft ondanks het ontbreken van een brede samenwerking, doorgaan met de realisatie van haar doel: ‘Acceptatie van psychische klachten, zowel qua gezondheid als sociaal-maatschappelijk, door realisatie van een integrale gezondheidszorg’. Wij doen dat 52 maandagen per jaar, maar ook op de andere dagen. Door initiatieven als OMC Vitaliteit Centra en de nieuwe Orange Monday Academy. Omdat het nodig is: Denk Anders! De slogan van het jaar 2016. Niet denken volgens oude patronen (Blue Monday), maar nieuwe patronen: Orange Monday.

Op maandag 25 januari 2016 wordt de Vitaliteitfactor© geïntroduceerd (wij passen ons aan op de nieuwe datum :-)). Met de Vitaliteitfactor© kunt u berekenen hoe hoog uw Vitaliteit is. Niet uitgaan van het negatieve, maar juist het positieve volgens onderstaande definitie:

Veerkracht en weerbaarheid zijn de twee belangrijkste factoren als het gaat om psychische klachten. En ik kan er over meepraten, ervaringsdeskundig op het gebied van bipolaire stoornis, maar ik heb ook 3 zware depressies meegemaakt. Waarom ik een hekel heb aan de collectieve Blue Monday?

Iemand die depressief is geweest of nog is, weet dat het één aan éénschakeling is van Blue Monday’s. Dat dat kan gebeuren in oktober, november, januari, maart of juli. Dus laten wij ophouden met de (commerciële) onzin van Blue Monday en ECHT aandacht geven aan de mensen met psychische klachten. Preventie, het voorkomen van psychische klachten, MOET boven aan de lijst komen te staan bij minister Schippers, niet een bezoekje aan een depressiegala waar hoogstwaarschijnlijk NIEMAND komt die echt depressief is.

Screenshot Vitaliteitfactor Doe de Test met sites + lijn3

Nu al kennismaken met de Vitaliteitfactor©? Klik op bovenstaande afbeelding en doe de GRATIS test. De komende dagen hoort u meer van mij. Het depressiegala? Ik kan er niet bij zijn, het bestuur van stichting Orange Monday heeft haar 1e vergadering van dit jaar. Blijkbaar op Blue Monday 🙂

2015-11-22 Vacatures OMC Vitaliteit Centra - schema

Wilt u als professional kennismaken met de Vitaliteitfactor©? Orange Monday organiseert de komende maanden wekelijks bijeenkomsten op het hoofdkantoor in Bilthoven. Lees dan onze Visie door op onderstaande afbeelding te klikken, Denk Anders!

Concept Orange Monday - Denk Anders - Visie en Beleidsplan 2016-2018

De eerstvolgende zijn op woensdag 20 en dinsdag 26 januari 2016. Wilt u meer weten, ook voor data in februari en maart? Mail dan naar Hester Morsdorf – Operationeel Directeur OMC Franchise Groep (hester.morsdorf@omcfranchisegroep.nl).

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

Campagne Denk Anders - HET ROER MOET OM IN DE GEZONDHEIDSZORG

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Blue Monday, Franchise Formule GGz, OMC Vitaliteit Centra, Orange Monday, Psychiater Bram Bakker, Samen Sterk tegen Stigma, Samenwerking GGz, STIGMA, Stigma - No Way!, Verwarde man ... of vrouw?, Vitaliteit Expert, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 1e #depressiegala op maandag 25 januari 2016 #BlueMonday @drBramBakker #GGZ #DeNieuweGGZ

  1. Pingback: Is het wel #BlueMonday? Ik zeg Happy #OrangeMonday #DeNieuweGGZ | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

