Je suis Martin! Vrij naar #CharlieHebdo alweer één jaar geleden ….. #JeSuisCharlie

Noem mij een emotioneel mens, vandaag sta ik stil bij wat er precies één jaar geleden gebeurde in Frankrijk en de rest van de wereld. Afgelopen 23 november kreeg Parijs het nog eens voor de kiezen. Voor mij staat het blog wat op 9 januari 2015 geschreven heb staan als een huis. Vandaar dat u deze onderstaand kunt lezen!

Angst is de slechtste raadgever, zeker gezien mijn professie als voorzitter van stichting Orange Monday en directeur bij de OMC Franchise Groep. Je hoeft het gevaar ook niet op te zoeken natuurlijk, maar de berichtgeving over Oud en Nieuw Brussel wordt geregeerd door angst. Een mooie toekomst in Europa zie ik dan ook naar een continent waar vrijheid, in woord en geschrift, bovenaan staat. Waar wij vrij zijn om te gaan en staan waar wij willen en niet overal militairen met uzi’s (o.i.d.) tegenkomen. Voor mij niet het vrijheidsgevoel.

Blog 9 januari 2015 – Ik zal u gelijk geruststellen, tekenen is niet mijn grootste vaardigheid. Cartoons over Charlie Hebdo, democratie of de gezondheidszorg hoeft u van mij niet te verwachten. Echter, ik heb twee vaardigheden die wel alles met vrijheid te maken hebben. Ik ben verbaal goed tot heel goed, ondertussen zowel het luisteren naar als het verkondigen van een boodschap. Ik neig wel eens te veel te zenden, maar gelukkig heb ik mensen om mij heen die mij daar op attent maken.

Blog Je Suis Charlie - vuist en pen - Orange Monday + tekstOok ik blijf schrijven en steun het satirische magazine Charlie Hebdo!

De andere, ondertussen verworven (sinds 30 mei 2013), vaardigheid is dat ik ook best aardig mijn gedachten op papier kan zetten. Die deel ik dan via deze WordPress website en de Sociale Media. December 2014 waren mijn zo’n 300 artikelen 165.000x gelezen. Dat is mooi, cool … maar aan de andere kant weer heel weinig. 165.000 delen door 300 = gemiddeld 500 lezers per blog of  ruim 5.000 lezers per maand.

Nu niet direct reden om mij toe te voegen als één van de columnisten van NRC, Volkskrant of welk ander medium. Ik ben eigenlijk wel ook zo’n Charlie Hebdo. Een beetje ‘underground’ een luis in de pels van, in dit geval de gezondheidszorg, vacht.” Laat Martin maar lullen”, denken veel mensen vast … maar toch.

Blog Angst Charlie Hebdo Paris 2

Charlie Hebdo
Charlie Hebdo was voor mij onbekend tot woensdag 7 januari 2015. Het zou overigens een wonder zijn als u het magazine wel kende voor deze bloedige week. Het satirisch magazine nam vooral de Franse regering op de korrel (zoals wij Rutte cs), maar ook de islam en vooral de profeet Mohammed. In Denemarken loopt ook zo’n cartoonist rond. De oplage van het magazine? Zo rond de 50.000 stuks per uitgave. Niet schokkend voor de Franse regering … blijkbaar wel voor de Islam. Twee onverlaten/terroristen vermoordden op klaarlichte dag zo en passant nagenoeg de hele redactie van Charlie Hebdo. Extra schokkend is dat de twee gekken ook nog eens een politieagent executeerden …

De NOS was zo stom het filmpje van de executie om 13 uur (kinderen thuis) te vertonen. De wereld is geschokt, boos, maar vooral in angst. Logisch, zeg ik, maar dankzij de media wordt het hele verhaal weer opgeblazen tot grote proporties. Wat gebeurt er nu? Charlie Hebdo komt komende woensdag 14/1 uit met een speciale uitgave: oplage 1 miljoen! Heel Europa gaat nu het blad bestellen. Voor mij TE veel aandacht, te veel opkloppen en er ontstaat een hype in angst.

Angst regeert onze samenleving (klik op link) was mijn Nieuwjaarsblog. Wat mij betreft nog steeds actueel. Dat veel mensen willen reageren, perfect! De cartoons vliegen sinds dinsdag rond de wereld. DAT is het antwoord dat we moeten geven. Geen angst, maar actie. Geen angst, maar juist laten zien dat wij NIET bang zijn. Een pluim voor de speech van de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb. De Islam, maar vooral ook de gehele mensheid moet van binnenuit veranderen. Niet door het creëren van (onnodige) angst op wat voor manier dan ook. Extra veiligheid creëren (op straat) door politie is een goede keuze en had wat mij betreft al eerder mogen gebeuren.

Klik op de afbeelding en bekijk zijn speech!
Blog Je Suis Charlie - Aboutaleb - Orange Monday

Angst voor …
Toch verwijs ik nogmaals graag terug naar mijn blog “Angst regeert onze samenleving”,  vrij naar Prof. Dr. Damiaan Denys die daar 3 voorstellingen over geeft in Amsterdam. Wat een timing! Wat is angst? En vooral, waar ben je bang voor? Bang voor een aanslag? De kans op een aanslag in Europa en al helemaal in Nederland is niet groot. De kans om een auto-ongeluk te krijgen is vele malen groter. En dan praten wij nog niet over onze Gezondheid. Jaarlijks overlijden ruim 140.000 mensen door een ziekte. Koplopers zijn kanker, hart- en longziekten.

In het jaar 2013 was er sprake van 1.854 zelfdodingen in Nederland en ongeveer 800.000 over de gehele wereld (cijfers: WHO). Dat is elke 40 seconde één zelfmoord op onze planeet. Oorzaak van al deze zelfdodingen: psychisch klachten in welke vorm dan ook. Maar vooral: ANGST! Angst voor het verleden, angst voor het heden en angst voor de toekomst.

Blog Je Suis Charlie - zelfmoord - Orange Monday

Waarom zoveel angst?
Ik ga mij daar in verdiepen samen met het Orange Monday Instituut. Waarom? Het is een onontgonnen gebied en heel veel mensen hebben er last van. Wat zijn voor mij de belangrijkste oorzaken?

  1. Het aloude oerinstinct (vertraagde evolutie)
  2. Onze snel veranderende omgeving
  3. Te weinig aandacht voor preventie

En de bonus: de Media! Onze media (inclusief de sociale media) hebben zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot media waar negativiteit en onnadenkendheid centraal staan. Neem het filmpje over de aanslag. Deze FOUT had de NOS 10 jaar geleden niet gemaakt. Door de snelheid (stel je voor dat iemand via Twitter sneller is) zorgt er voor dat kinderen bloot worden gesteld aan de executie van een politieagent. Waarom is er nog een leeftijdwaardering voor films als we dit soort zaken gewoon overdag uitzenden via welke media dan ook? Onze kinderen ontwikkelen nu al angst of nog erger gaan het normaal vinden dat dit gebeurt. Ik vind het BIZAR!

Onze snel veranderende omgeving vraagt om een betere preventie. Het weerbaar maken van mensen voor alles wat ze ondertussen kan overkomen. Of dit nu een ontslag is, een vreselijke ziekte, echtscheiding of een mogelijke aanslag, wij moeten ons wapenen. Niet met wapens maar met een betere vitaliteit. Weten hoe je om moet gaan met wat je kan gebeuren. Dezelfde WHO voorspelt dat in 2040 psychische klachten doodsoorzaak nummer één wordt in de wereld. Wordt zelfdoding of zelfmoord een hype? NEE!

Daarom is eind 2014 het hoofdkantoor geopend van Orange Monday Vitaliteit Centra. Met onze, ondertussen 11, zelfstandige professionals werken wij aan een vitaal Nederland. Dit jaar komen er vele Vitaliteit Experts bij, want neem van mij aan: VITALITEIT wordt de nieuwe hype van de 21ste eeuw.

Concept Orange Monday - Denk Anders - Visie en Beleidsplan 2016-2018

Ben jij zelfstandig professional (ZZP)? Lees dan onze plannen en klik op bovenstaande banner. Reageer op één van de vacatures en word franchisepartner of Vitaliteit Expert (licentie)! Waarom? Omdat het nodig is …

De angst voorbij, begin bij u zelf! Ik sluit af met een quote van Ghandi: “Be the change you wish to see in the world

Positieve groet, Martin

Blog Je Suis Charlie - vuist en pen - Orange Monday + tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in GGZ, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, Orange Monday, Vacatures ZZP, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, Zorg, ZZP en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Je suis Martin! Vrij naar #CharlieHebdo alweer één jaar geleden ….. #JeSuisCharlie

  1. Vertraagde evolutie? Ja, het is goed denkbaar dat angst onze evolutie vertraagd heeft ( al is dat waarschijnlijk niet wat je bedoelde) . Zonder angst zou de selectiedruk op andere belangrijke eigenschappen voor het overleven veel hoger zijn geweest!
    Misschien waren de mensen er dan in de evolutie ook eerder toe gekomen om elkaar als soortgenoten te steunen in plaats van te bestrijden als concurrenten en zelfs vijanden. Of we hadden elkaar zonder enig gevoel uitgeroeid, of waren aan een of andere roekeloosheid en overmoed uitgestorven.
    Een beetje uit zelfverdediging maar ook als toevoeging wil ik dus zeggen: niet zo zeer dat mensen angst ervaren is het probleem, maar hoe ermee om gegaan wordt. Dat we elkaar almaar meer angst aanpraten, en allerlei vormen van controledwang instellen, bijvoorbeeld. Angst die onrechtmatig regeert mag in sommige gevallen wel gecultiveerde lafheid heten! Al durf ik dat uiteraard niet gemakkelijk direct te zeggen tegen voor wie het bedoeld is! Behalve tegen mij zelf uiteraard, want als ik naar jou kijk Martin ga ik mezelf toch weer wat laffer vinden dan me lief is! Want jij doet het echt, de actie ondernemen om vanuit jezelf de verandering te brengen die je wilt zien!

    • Hoi Bianca, je hebt helemaal gelijk en het is het doel van Orange Monday en de OMC Vitaliteit Centra: omgaan met! Of dat nu angst is, psychische klachten, pesten of andere zaken die wij ogenschijnlijk niet onder ‘controle’ krijgen of hebben. Dank voor je compliment, ik ga er mee door uiteraard. Het is niet de bedoeling dat jij je laffer vindt. Samen moeten wij het doen en jij doet het door jouw blogs, mijn respect daarvoor. Je bent welkom om weer eens een gastblog te schrijven voor stichting Orange Monday. Ik wens je een mooi jaar op alle aspecten. Groet, Martin

      • Dank je Martin, en ik wens jou ook een mooi jaar toe! Als ik een passend onderwerp kan bedenken waar ik een goed stuk over kan schrijven dat ik ook durf te publiceren…zal het best nog eens kunnen gebeuren dat ik nog een gastblog schrijf. Het mezelf laffer vinden was natuurlijk ook een gevolg van een gedragsneiging die ik heb, en die trouwens veel voorkomt in de maatschappij, maar wel vaker niet zo goed is voor de vitaliteit…: Mezelf bij alles vergelijken met mensen die iets wat ik zelf ook doe, zou willen, of waardeer, beter kunnen of er verder in zijn, en mezelf het verschil kwalijk nemen. Uiteindelijk ook uit angst, natuurlijk: De angst niet goed genoeg te zijn. Overigens ben ik ook nu al bang dat ik de nieuwe vitaliteitshype niet zal kunnen bijhouden 😉
        Toch ga ik de uitdagingen van deze tijd natuurlijk ook op mijn manier zo goed ik kan tegemoet! Groet, Bianca

Geef een reactie

