Blue Monday? Broodje aap of realiteit? #BlueMonday @PeterJPakvis #Vitaliteit #Expert

Aftellen naar het Nieuwe Jaar 2016! Vandaag over 3 weken, maandag 18 januari 2016, is het al weer Blue Monday, een door een psycholoog bedachte dag met een heuse formule ( check: Psycholoog stelt verkeerde diagnose … met grote gevolgen! Blue Monday; mijn blog van 18 januari 2015)

Voor ons wel goed trouwens dat Blue Monday er was. Op 16 januari 2012 vond ik namelijk dat het helemaal GEEN Blue Monday was. Het was een mooie en zonnige dag, hoezo Blue Monday. Op die dag werd het ontstaan van Orange Monday geschiedenis door de hashtag #OrangeMonday. De tegenhanger van alles wat somber en depressief is.

Battle Orange Monday - Blue Monday

Blue Monday
Ik snap uiteraard de heer Amall (Brits psycholoog) wel. Hij heeft met zijn slimme formule meer dan ’15 minutes of fame’ gekregen. Aanhangers van alles wat zwart, donker blauw, Blues en somberheid is, hebben in ieder geval één dag waar alles in het teken van somberheid staat. Sommige mensen noemen het een uitgekiende marketingformule, de vraag is waarom?

Voor veel mensen is het dagelijkse leven al één en al somberheid en depressie. De gebeurtenissen van de afgelopen maand (Parijs) werken negatieve gedachten en geen hoop voor de toekomst nog verder in de hand. De zin van het leven staat bij veel mensen ter discussie.

20120116 #OrangeMonday nooit meer blues .... 2Breed

Orange Monday
Het kan ook anders. Natuurlijk is niet alles ‘Blue’ in het leven. De kunst is om de lichtpuntjes in het leven te zien en deze met elkaar te verbinden. Ooit vertelde mij iemand iets over geluk. De hele dag (of zelf je hele leven) gelukkig zijn, is schier onmogelijk, maar jouw geluksmomenten combineren kan een gelukkig leven opleveren. Dit doet mij denken aan die ouderwetse ‘prikmodellen’ waar je gaatjes moest prikken en dan kwam er een figuur tevoorschijn. Kent u dat nog?

Dat is de filosofie van Orange Monday. Het kijken naar wat wel goed is, dat met elkaar verbinden en sterker maken. Met dit krachtige ‘front’ zijn de zaken die NIET goed gaan in het leven beter te handelen en op te lossen. Orange Monday heeft er een naam voor bedacht: Vitaliteitfactor©

A Definitie Vitaliteit - OMC Vitaliteit Centra

Vitaliteit
De 3 kernwoorden voor Vitaliteit zijn voor mij veerkracht, weerbaarheid en optimaliseren. Een kleine uitleg:

Veerkracht – dit betekent dat als er iets gebeurt, bijvoorbeeld op het strand tegen de wind in lopen, het lichaam zich aanpast tegen de wind. In de beschutting kan je dan weer rechtop lopen. Wanneer dat gebeurt, is er sprake van veerkracht. Dit kan zowel fysiek als mentaal. Hoe beter de veerkracht, hoe beter wij tegen de vervelende zaken in het leven kunnen.

Weerbaarheid – dit heeft alles te maken met of je ergens wel of niet vatbaar voor bent. Bij een slechte weerstand (mentaal en fysiek) ligt een griep of verkoudheid sneller op de loer. Dit geldt ook voor de psychische zaken die ons overkomen (of die we afroepen) in het leven.

Optimaliseren – iedereen kan zijn of haar veerkracht of weerbaarheid maximaliseren. Het is geen wedstrijd en voor iedereen verschillend. Iedereen heeft verschillende doelen in het leven en een eigen omgeving waar dit ontwikkeld wordt. Optimalisatie staat voor gaan voor het maximaal mogelijke (hoofd boven het maaiveld steken) wat binnen jouw mogelijkheden ligt.

Maar hoe weet ik dit alles?
Soms weet iemand niet precies hoe bovenstaande werkt en hoe het bij hem of haar van toepassing is. Sinds kort is daarvoor de Vitaliteitfactor©. Een tool waarmee door middel van een test en een individueel gesprek van 50 minuten uw Vitaliteit berekend wordt door een Vitaliteit Expert. Een soort ‘gids’, die u begeleidt bij het vinden van veerkracht, weerbaarheid en bij het vinden van de optimalisatie van de kwaliteit van uw leven op dit moment.

Een momentopname: Soms is het leven even grijs, maar dat wil niet zeggen dat het altijd grijs is geweest en grijs moet blijven. Het kleurenpalet is veel groter en zwart en grijs zijn eigenlijk helemaal geen kleuren. Kleur in het leven is iets wat iedereen nodig heeft. Kinderen, volwassenen en ouderen.  De nieuwe en unieke Vitaliteitfactor© is er nu voor volwassenen. Voor kinderen en ouderen volgt deze in het voorjaar van 2016, net als de Vitaliteitfactor© App. Met de App kunt u dan blijven bijhouden (door het invoeren van belangrijke veranderingen in uw leven) hoe het met uw vitaliteit is gesteld. De Vitaliteit Expert heeft met u contact en samen bepaalt u een nieuwe koers. Een droom? NEE!

Vitaliteit Expert worden in 2016?
Orange Monday lanceert samen met de OMC Franchise Groep de Vitaliteitfactor© in Nederland. Omdat het anders kan en omdat het nodig is … Waarom is het nodig? Omdat het zonde is als het leven grijs lijkt, terwijl het misschien wel minder grijs is dan u denkt. Om landelijk iedereen te kunnen begeleiden met de Vitaliteitfactor© zijn er door heel Nederland vacatures voor Vitaliteit Expert. Lees eerst ons nieuwe Visie- en beleidsplan 2016-2018 en reageer op de vacatures via http://www.omcfranchisegroep.nl/omc-vacatures (klik op onderstaande afbeelding)

Concept Orange Monday - Denk Anders - Visie en Beleidsplan 2016-2018

Vitaliteit Expert Den Haag
Op donderdag 19 november werd Peter Pakvis (NLP en ADHD-coach) de nieuwste Vitaliteit Expert voor Den Haag. Juist het feit dat hij zich Vitaliteit Expert mag noemen was één van de belangrijkste redenen om OMC Franchise Partner te worden. Peter is ervaringsdeskundig (ADHD) coach en staat positief in het leven. Samen met zijn partner (Margriet Pakvis) bestiert hij ook het BAB Instituut dat o.a. congressen organiseert. Een mooie verbinding met stichting Orange Monday en Margriet Pakvis als Orange Monday Ambassadeur. U hoort binnenkort meer over Den Haag en lees alvast de biografie van Peter Pakvis op de site van OMC Vitaliteit Centrum. (klik op de link naar de site).

Foto Peter Pakvis Blue Monday blog

Vóór Blue Monday al Vitaliteit Expert worden?
Dat kan! OMC Franchise Groep organiseert in het nieuwe jaar op dinsdag 5 en 12 januari 2016 speciale kennismakingsbijeenkomsten in Bilthoven (Utrecht). Elke dinsdag om 10 uur bent u welkom en staat de koffie klaar. Aanmelding met uw CV graag via hester.morsdorf@omcfranchisegroep.nl

Blue Monday? NO Way! Wij gaan voor een kleurrijk leven voor zo veel mogelijk mensen, met veerkracht, weerbaarheid en de optimalisatie van de kwaliteit van leven. Of u nu jong of oud bent, dat is toch een belangrijke wens van veel mensen!

Graag tot ziens in Bilhoven in de bijzondere decembermaand. En Blue Monday? Het blijft voor mij een broodje aap. Happy Orange Monday 🙂

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: Anders Denken is ook de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” steunen! DENK ANDERS! en TEKEN vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

 

Advertenties

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s