Sint en Piet of niet? Het kind in mij gelooft in #Sinterklaas en #ZwartePiet U ook?

De tijd vliegt … zo was het 1 januari 2015 en morgen is het al weer 5 december 2015. Het meest discutabele feest van Nederland: de verjaardag van Sint Nicolaas. Voor mij niet in ieder geval, voor mij zijn de Goedheiligman en zijn Zwarte Pieten onlosmakelijk verbonden met Nederland en al haar rijke tradities en dat mag zo blijven. In deze 21ste eeuw, die ik niet altijd even leuk vind, mag het blijkbaar niet meer …

sintenpietofniet

Klik op de afbeelding en DOE de SINT Quiz. Veel plezier!

Het zou met ons slavernijverleden te maken hebben en een kleine meerderheid heeft het prachtige kinderfeest van weleer veranderd in een maatschappelijke discussie in de media, de sociale media, op TV.

Zelfs Dieuwertje Blok vindt dat er meerkleurige Pieten moeten komen … pfff. Zelfs zij, al jaren lang de Koningin van het Sinterklaasfeest. Mijn dochter (7) kijkt trouw elke dag naar het Sinterklaasjournaal, bekijkt de App op de iPad en ziet dat gelukkig ons huis ook bekend is bij Sinterklaas, zodat hij (of zijn Zwarte Pieten) haar schoen kunnen vullen!

Sinterklaas – 5 december 1970 (45 jaar geleden)
Ik weet niet meer precies wanneer het was. Het was ook december (uiteraard) en Sinterklaas en zijn Pieten waren die dag ook op school geweest, de pepernoten vlogen ons om de oren. Het was (waarschijnlijk) 5 december 1970, 45 jaar geleden. De spanning was in huis te voelen. Mijn vader en moeder bevonden zich op plekken waar ze normaal nooit waren. Waarom?

De open haard ging aan, het was zaterdagavond en het hele gezin was thuis. De gordijnen waren dicht, het was koud maar gelukkig geen sneeuw, stel je voor dat het paard van Sinterklaas zou uitglijden. Het werd warm in huis, we hadden lekker gegeten en dan is alles nog spannender. Opeens, een geroffel op het raam en gebonk op de deur …. Wat was dat? Wie kwam er aan onze deur? Mijn moeder zette een Sinterklaasliedje in …. Een zwarte handschoen om de hoek van de deur gooide pepernoten naar binnen.

Mijn vader kwam binnen (waar was hij eigenlijk geweest?) en riep ‘er staat wat voor de deur’, wij renden natuurlijk naar de voordeur, en ja hoor, Sint was ons niet vergeten. Een grote jutezak stond voor de deur en er staken pakjes uit. Wat een onvergetelijke avond ….

Sint en Piet 1970 alles was toen nog zwart-wit

1970: ALLES was toen nog Zwart-Wit net als Zwarte Piet en Sinterklaas

Sinterklaas – 5 december 2015 (morgen)
Ik ga er vanuit dat kleine kinderen (tot 8 jaar) mijn blogs niet lezen. Wij kunnen constateren dat Sinterklaas helemaal niet bestaat, maar wel een prachtige en uniek folklore is in Nederland. En laten wij nu wel zijn, een Kerstman die op een arrenslee door de lucht gaat en geholpen wordt door elven en kabouters, hoe realistisch is dat? Het schijnt overigens dat de Kerstman (Santa Claus) toch echt afgeleid is van onze Sinterklaas (alleen de Zwarte Pieten zijn ingewisseld voor elven), maar dat terzijde. Feit blijft dat Sinterklaas een kinderfeest is en NIET bestaat …

We vieren het wel nog steeds en masse. Het jaar 2015 gaat de boeken in met een record aan aankopen voor de verjaardag van de Goedheilig Man. Het lijkt wel dat hoe kritischer er naar Zwarte Piet gekeken wordt, hoe succesvoller het feest wordt. De traditie blijft, toch?Sinterklaas ook in de reclame van Bol-com

Hoe vitaal is Sinterklaas dan eigenlijk?
Met mijn dochter keek ik dus het Sinterklaasjournaal. Het viel mij op dat de beste man in 45 jaar tijd nauwelijks is veranderd. Hoe oud zou hij wel niet zijn? En wat doet hij aan zijn Vitaliteit om in weer en wind over de daken te rijden en om de schoenen van alle kinderen in Nederland te vullen. Maar goed dat hij zoveel Pieten heeft. Hij zal ook geen files hebben, zoals ik die ken. Zou er toch sprake zijn van magische krachten?

Nee, ik geloof in die zin nog steeds in Sinterklaas. Hij zorgt goed voor zichzelf, is maar een maandje in Nederland en vertrekt dan snel weer richting Spanje. Absoluut een goede keuze met veel zon en mooi weer. Stiekem denk ik wel eens, zou hij wel eens zwemmen? Gaat ie dan in zwembroek en wat doet ie met die baard? Dat is het kind in mij. Wat mij het meest opvalt aan Sinterklaas is dat hij bijna altijd positief ingesteld is, veel complimenten geeft en leeft in het nu. Voor hem geen verleden, alleen maar nu tot 6 december. Vanaf die dag kijkt hij al weer uit naar november 2016 als hij weer aankomt in Nederland.

Sint en Piet met paard op het dak

Zou hij de Vitaliteitfactor© laten berekenen?
Of hij de Vitaliteitfactor© berekent, weet ik niet, maar dat hij met zijn Gezondheid bezig is, moge duidelijk zijn. Anders hou je het niet zo lang vol. De Vitaliteitfactor©, wat is dat? De uitslag van een test waaruit blijkt hoe vitaal JIJ bent. De Vitaliteitfactor© kijkt naar de fysieke en mentale kant van mensen en let ook op de omgeving die, juist ook in deze 21ste eeuw, veel invloed heeft op mensen en op hoe mensen reageren op en omgaan met die omgeving

Vitaliteitbalk met oranje rand 2 - Check Je Vitaliteit

Ter introductie van de Vitaliteitfactor© hebben wij een speciale website ontwikkeld namelijk www.checkjevitaliteit.nl die uiteindelijk weer refereert aan www.vitaliteitfactor.nl

Voor de komende, spannende, dagen een extra Quiz over Sinterklaas. Hoe spannend is dit kinderfeest voor u? Viert u Sinterklaas wel of juist niet? Prangende vragen die uiteindelijk een resultaat geven als u de Quiz heeft gedaan. Vanaf volgende week kunt u kennismaken met de ECHTE Vitaliteitfactor©. We gaan wel door met de Quiz (klik op onderstaande afbeelding voor de Sint Quiz) om iedereen kennis te laten maken met het fenomeen van 2016: de Vitaliteitfactor©

sintenpietofniet

Klik op de afbeelding en DOE de SINT Quiz. Veel plezier!

Of u Sinterklaas wel of niet viert, in ieder geval veel plezier met de Quiz. Viert u het wel, dan wens ik u een fijne Pakjesavond op zaterdag 5 december 2015.

Met vitale en positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: De initiatiefnemers van Vitaliteitfactor© steunen de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? TEKEN vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, Blue Monday, Check Je Vitaliteit, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Ambassadeur, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga, Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, Zwarte Piet, ZZP en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Sint en Piet of niet? Het kind in mij gelooft in #Sinterklaas en #ZwartePiet U ook?

  1. Hennie Dijkstra zegt:

    Ook k al word ik 100 [ ik ben al aardig op weg ..]- ik blijf geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet !!
    Dat prachtige KINDERFEEST laat ik me door NIEMAND AFPAKKEN.

Geef een reactie

