Deel 3 – Drieluik #Werkstress – “Van gevolgbestrijding naar preventie” #Checkjevitaliteit

Gisteren is de “Week van de Werkstress” week afgesloten. Overigens in het kader van werkstress een mooie gedachte om dat op donderdag te doen. Op vrijdag heeft Nederland tegenwoordig een magere bezetting, doordat veel mensen parttime werken (meestal NIET op vrijdag) en er papa- en mamadagen zijn, extra vrije dagen vanwege leeftijd (worden vaak ingevuld op vrijdag) en andere bezigheden, zoals een lang weekend weg, wat dan meestal ook op vrijdag start. Het woord VRIJdag is ondertussen redelijk letterlijk geworden.

blog Werkstress - Fijne Papadag
Ook ik heb mijn papadag op vrijdag (kinderen verdienen alle aandacht van hun papa zonder rinkelende telefoon) en in de weekenden dat de kinderen niet komen, neem ik de tijd om andere dingen te doen, zoals het schrijven van mijn boek, het huis opruimen (zodat er echt een weekend is), maar ook als uitloopdag voor afspraken die ik graag wil hebben, maar niet passen in de werkweek van maandag t/m donderdag. Kiezen voor een 4-daagse werkweek gebeurt veel in Nederland en ik heb dat bewust ook gedaan (al ben ik wel 7 dagen beschikbaar). Effectief met je tijd omgaan, is het devies in deze snelle tijd die de 21ste eeuw is geworden.

banner-omc-check je vitaliteit-werkstress

Werkstress; hoe komt dat?
U zult zeggen: “Wat was je nu allemaal aan het schrijven? Wat heeft dat met werkstress te maken?”. Heel veel kan ik u melden. Werkstress bestaat niet of nauwelijks. Zoals al aangegeven in mijn eerste blog van dit drieluik “Van Werkstress naar Werkplezier”. Ik kom daar zo op terug. Nu eerst de oorzaken:

  1. Werkstress opgelegd door werkgever (en geaccepteerd door werknemer)
  2. Werkstress opgelegd door werknemer (met input van privé)
  3. Werkstress opgelegd door oorzaken van buitenaf (zou incidenteel moeten zijn)

Als er dus al sprake is van werkstress, dan zijn dit de 3 mogelijkheden. Simpel, maar ook duidelijk. Ik geef u van elke situatie een voorbeeld.

Werkgever heeft een project dat binnen 3 maanden klaar moet zijn en geeft dat aan bij haar werknemers. Als blijkt dat het project eigenlijk minimaal 4 maanden tijd nodig heeft, dan kan zomaar werkstress ontstaan. Overleg (communicatie) is nu noodzaak, anders kan het vervelend worden aan het eind van die 3 maanden. Als de opdracht niet op tijd wordt gerealiseerd, zou dat wel eens kunnen betekenen dat er minder omzet van deze cliënt te verwachten is. Wie is fout als dit gebeurt? Ik hoor het graag van u!

Werknemer accepteert bovenstaande opdracht, het kan krap binnen die 3 maanden en iedereen in het team gaat er voor. Nu blijkt dat deze werknemer verwikkeld is in een bloedige vechtscheiding, waarover hij nog niet heeft verteld op het werk. Waarom zou hij ook? Iedereen gaat toch scheiden tegenwoordig. Doordat hij zich meerdere keren heeft ziek gemeld, komt er meer druk bij zijn collega’s. Het team van 4 mensen werkt feitelijk maar met 3 en een beetje. De opdracht wordt niet op tijd gerealiseerd, wie is hier de schuldige? Ik hoor het graag van u!

Van buitenaf; op dit moment krijgen duizenden mensen te horen dat ze ‘boventallig’ zijn geworden, ook in de (Geestelijke) Gezondheidszorg, door bezuinigingen van de overheid. Werkzaamheden worden gedecentraliseerd en veel functies worden wegbezuinigd. Nu zijn er ook mensen NIET boventallig binnen de organisatie. Juist zij zijn vaak onderhevig aan werkstress. “Moeten wij nu het werk alleen doen? Waarom ben ik niet ‘boventallig’, ik had met een zak geld mee wel ergens anders willen gaan werken of voor mijzelf willen beginnen”. Werkstress alom. Wie is er schuldig? De werkgever omdat hij het niet zag aankomen? Of de werknemer die niet op tijd zijn conclusies kon trekken? Ik hoor het graag van u!

Blog hoeveel onnodig doden in de Gezondheidszorg - cartoon uit de brand in de brand - Orange Monday

Wat gaan we aan (werk)stress doen?
Zoals u in deel II “Voorkomen is beter dan genezen” hebt kunnen lezen, is er niet zomaar een oplossing om werkstress aan te pakken. Als het aangepakt wordt, is het vaak gevolgbestrijding als hierboven, en dat is in ieder geval NIET de oplossing. Samen (werkgever en werknemer) werken aan preventieve oplossingen is de enige goede aanpak. Niet kijken naar werkstress, maar kijken naar hoe dit te voorkomen.

Kijken naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden
OMC Vitaliteit Centra: “Kijk naar vitaliteit en niet naar werkstress”. Het woord ‘werkstress’ is zelden van toepassing. Het is een combinatie van veel verschillende (oor)zaken. Check nog eens de 3 voorbeelden die ik geef. Er zijn er veel meer. Eigenlijk is niemand ECHT schuldig aan werkstress, maar het is er wel en wordt in stand gehouden.

Een organisatie bestaat uit allemaal individuele persoonlijkheden. Van de directie tot aan de receptie. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheden binnen de organisatie en kunnen er allemaal voor zorgen dat ‘een opdracht’ niet doorgaat. De directeur zelf (ook in loondienst meestal), maar ook de receptioniste die slecht in haar vel zit en de opdrachtgever onheus bejegend. De opdrachtgever was net met ruzie van huis gegaan en zit niet de te wachten op die ‘bijdehante’ tante bij de receptie.

Vitaliteitscan-voorpagina (1)

De OMC Vitaliteitscan©, samen ontwikkeld met de nieuwe Orange Monday Academy, is een op maat gesneden methodiek, waarbij de organisatie van boven tot beneden wordt doorgelicht. Een analyse wordt gemaakt door ‘vreemde’ ogen en er vindt met elke medewerker een individueel gesprek plaats. De werkgever heeft OMC het vertrouwen gegeven om die informatie ook bij OMC te laten. Samen met het team werkt OMC één jaar lang aan de vitaliteit van de organisatie. Het vraagt lef om dit te doen, maar de resultaten zijn na één jaar begeleiding duidelijk:

  • Minder ziekteverzuim
  • Vrijuit kunnen spreken zonder ‘gestraft’ te worden
  • Betere werksfeer en begrip onderling
  • Beter werkresultaat voor werknemer en werkgever
  • Reden tot een feestje aan het eind van het jaar?

Dat is toch waar het om gaat. ‘Werkplezier’ is een woord dat wel bestaat. Iedereen zou (in meer of mindere mate) met zoveel mogelijk plezier naar zijn werk mogen gaan. “Fijn dat het weer maandag is, fijn mijn collega’s weer te spreken, fijn dat ik niet meer stiekem hoef te doen over mijn echtscheiding.” Dat is werkplezier, dat is ruim een kwart van ons leven (zonder reistijd). Dat is wat ik aan het begin van het blog vertelde … vrijheid in het werken met een goed gevoel.

Blog ZOMER - Ondernemingsplan OMc VITALITEIT CENTRA- Omdat het nodig is ...
Ook Vitaliteit Expert worden? Klik dan op bovenstaande afbeelding en reageer!

Meer weten over de OMC Vitaliteitscan©? Check de speciale site www.omcvitaliteitscan.nl,  onze adviseurs, coaches en trainers staan voor u klaar! Zelf mee doen als Vitaliteit Expert? Bent u Consultant, Coach of Trainer, check dan de vacatures!

Gelijk aanmelden voor één van de bijeenkomsten van de OMC Franchise Groep? Stuur je mail naar hester.morsdorf@omcfranchisegroep.nl. De data voor dit jaar zijn komende dinsdag 24 november en in december op dinsdag 1, 8, 15 en 22 december in Bilthoven! Graag tot ziens!

Vitale groet en fijn weekend, Martin

PS: Dit was het laatste blog uit het drieluik over Werkstress. Lees als u tijd heeft ook eens:

Deel I – Drieluik – Werkstress – Van Werkstress naar Werkplezier

Deel II – Drieluik – Werkstress – “Voorkomen is beter dan genezen”

Advertenties

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, Check Je Vitaliteit, Orange Monday, Orange Monday Academy, Vitaliteitfactor©, Week van de Werkstress, Zelfstandige zorgprofessional, Zorgverzekeraars, ZZP en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Deel 3 – Drieluik #Werkstress – “Van gevolgbestrijding naar preventie” #Checkjevitaliteit

  1. Pingback: Deel 2 – Drieluik #Werkstress “Voorkomen is beter dan genezen” #Checkjevitaliteit | Martin Jan Melinga

  2. Pingback: Deel 1: Drieluik #Werkstress; ‘Van Werkstress naar #Werkplezier – #CheckJeVitaliteit | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s