Lange wachttijden of wachtlijsten .. Mevrouw #Schippers dat is #zorgmijdend gedrag!

Vandaag was ik met een vriend naar het ziekenhuis. Hij had daar een afspraak en was niet in staat auto te rijden. Het ging om een relatief kort bezoek aan het UMC in Utrecht. Ruim voor 10.15 uur waren wij aanwezig. Al snel bleek dat de andere persoon die zat te wachten, VOOR hem aan de beurt was en niet NA. Het resultaat was dat wij ruim een half uur mochten wachten.
A -UMC - half uur vertraging OR - het roer moet om in NL1Om 10.45 uur mocht hij naar binnen. Op zich begrijpelijk dat je ‘even’ moet wachten voor een gemaakte afspraak. Begrijpelijk wel, gezien het tijdstip was het toch op zijn minst vreemd. Wat nog vreemder is, is dat er GEEN uitleg en GEEN excuus kwam van de behandelaar. Dat vind ik nu opvallend. (Vandaag via Twitter en Facebook begrepen dat één uur wachttijd (of langer) ‘normaal’ is.

Als franchiseorganisatie in de Gezondheidszorg hebben wij sinds augustus 2014 honderden mensen gezien. Ook bij ons loopt een gesprek wel eens uit. Het vervelende is dan dat je moeilijk (net als de behandelaar van UMC) inloopt op de verloren tijd. Een excuus maken, is dan het minste wat je kan doen, toch?

Petitie Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg
Bovenstaande is nu juist één van de redenen dat wij vorig jaar de petitie hebben uitgeschreven. Wachttijden, maar vooral ook wachtlijsten zijn een doorn in het oog van iedereen. Als iedereen die in de afgelopen 18 maanden op een wachtlijst staat, getekend zou hebben, zouden we de petitie van GEEN PEIL (450.000 handtekening) allang gepasseerd zijn.

In 2013 stonden ruim 200.000 mensen alleen al op de wachtlijst voor de Geestelijke Gezondheidszorg. Ik heb geen actuele cijfers, maar ik weet zeker dat het aantal mensen OP de wachtlijsten alleen maar is gegroeid. Niet alleen in de GGz, maar ook in de lichamelijke Gezondheidszorg en de Zorg voor ouderen om maar een paar voorbeelden te noemen, een voorzichtige schatting: tussen de 500.000 en 1 miljoen mensen die wachten op behandeling. omc-uw tijd is kostbaar-om centers

Is de tijd van cliënt of patiënt kostbaar?
Natuurlijk is die kostbaar! Als iemand met spoed geopereerd moet worden, dan gebeurt dat in 99 van de 100 gevallen zo snel als mogelijk. Artsen, assistenten en verplegend personeel draaien nachtdiensten en werken over in het belang van de patiënt. Nederland heeft een gezondheidssysteem dat (nog) hoort bij de besten van de wereld. Iets om trots op te zijn.

Maar wat gebeurt er als het NIET zo gaat als bovenstaand? Hoe vaak gaat het mis? Staan mensen al maanden op een wachtlijst en krijgen vlak voor dat ze aan de beurt zijn te horen dat het toch een ‘maandje’ langer gaat duren voordat ze opgenomen kunnen worden?

Mijn verwijt gaat niet naar die 1,5 miljoen mensen die werken in de Gezondheidszorg, een megabusiness van rond de € 100 miljard, de grootste branche van Nederland. Door de ontwikkeling van de Gezondheidszorg lijkt het wel of de cliënt of patiënt ‘uit zicht’ is verdwenen. Dankzij de bezuinigingen van minister Schippers en haar voorgangers. Sinds de eeuwwisseling gaat de Gezondheidszorg van de glijbaan. Een glijbaan waarvan niemand weet waar die gaat eindigen.

De tijden veranderen ….
De tijden veranderen , in het algemeen en in de Gezondheidszorg. Mensen worden steeds mondiger, weten steeds meer (Wikipedia – internet) en via de Social Media worden ervaringen uitgewisseld. Ik heb het al eerder gezegd, zonder internet was Petitie Het Roer Moet OM waarschijnlijk lokaal geflopt. Nu hebben al meer dan 11.000 mensen getekend en we gaan door tot we 40.000 handtekeningen (burgerinitiatief Tweede Kamer) hebben.

Dat hadden er meer kunnen zijn als ik een petitie had gemaakt  met de titel “Aftreden geëist van minister Schippers wegens wanorde in de Gezondheidszorg”. Maar daar gaat deze petitie niet over. Ook minister Schippers is een ‘tijdelijke’ pion binnen de Gezondheidszorg en wordt in 2017 waarschijnlijk weer vervangen. Zij heeft wel degelijk een slechte invloed op de Gezondheidszorg, maar de bezuinigingen waren ook doorgevoerd door een minister van welke partij dan ook …

Het gaat namelijk om het SYSTEEM.

A - Het Gezondheidssyteem - Het Roer Moet OM

Klik op de afbeelding en TEKEN petitie Het Roer Moet OM!

HET Systeem Gezondheidszorg
In de Gezondheidszorg zijn in principe (op dit moment) 3 partijen die de afgelopen decennia de gezondheidszorg echt bepalen:

  1. Gezondheidsinstellingen (inclusief zelfstandige behandelaars)
  2. DE zorgverzekeraars
  3. De cliënt of patiënt – oftewel U of IK

De machtsituatie in HET systeem beweegt zich tussen de Zorgverzekeraar en de Gezondheidinstellingen. Zeker sinds 2006 heeft dat veel consequenties, waaronder de wachttijden en de wachtlijsten. Waarom? Het continue spelletje tussen de beide partijen zorgt voor een ongezond spanningsveld dat ALLEEN maar draait om GELD.

En nu komt ie … nummer 3 bent u of ik. Wij worden de dupe van het gekonkel tussen de Zorgverzekeraar en de Zorginstellingen. Wij betalen steeds meer premie, we hebben een steeds hoger eigen risico, waardoor veel mensen gaan ‘zorgmijden’  één van de lelijkste woorden uit onze taal. NIET naar de dokter gaan omdat je bang bent het niet te kunnen betalen of omdat je het eigen risico (niet inkomensafhankelijk) niet kan betalen.

A Schippers uitvinder Zorgmijdend Gedrag - Het Roer Moet OM

Klik op de afbeelding en TEKEN petitie Het Roer Moet OM

Petitie Het Roer Moet OM wil daarom een Parlementaire Enquête over de totale Gezondheidszorg sinds de eeuwwisseling en in ieder geval sinds 2006, de introductie van de ‘marktwerking’ in de Gezondheidszorg. Dit laatste is overigens eerder een ‘marktbeperking’, de zelfstandige professional is de laatste 10 jaar steeds meer in de verdrukking gekomen. Daardoor wordt de keuze qua behandelaars steeds kleiner, uw wordt gedwongen te kiezen voor een groot ziekenhuis of instelling. De ‘kleintjes’ sluiten steeds meer de deuren …

Ook daarom OMC Vitaliteit Centra. Kleinschalige samenwerkingsverbanden van zelfstandig professionals, waar u zorg op maat krijgt en waar de behandelaars u kennen bij uw naam en niet bij uw nummer. Waar u de aandacht krijgt die u verdient. Waar het soms best iets later kan worden, maar dan zeggen wij:

Onze excuses voor de vertraging, u krijgt ondanks de vertraging alle aandacht die u verdient! De 1e vestiging van OMC Vitaliteit Centra is geopend in Deventer, binnenkort in Zeist en Den Haag!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? TEKEN vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Advertenties

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #vrijeartsenkeuze, #zorgomdezorg, Geestelijke Gezondheid, Het roer gaat OM!, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, Lichamelijke Gezondheidszorg, Minister Schippers, Orange Monday, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Politiek en beleid, Zorgverzekeraars, Zorgverzekering 2018, ZZP en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Lange wachttijden of wachtlijsten .. Mevrouw #Schippers dat is #zorgmijdend gedrag!

  1. Vol verbazing heb ik ook diverse malen zitten wachten in ziekenhuizen. Zelf ben ik van mening dat het wachten van patiënten, uitzonderingen daar gelaten, voor vrijwel 100% voorkomen kan worden dor zorgvuldig te plannen. Zelf werk ik als Tandarts en mijn streven is om al mijn patiënten (hetgeen overigens een fout woord is, het zijn allemaal klanten en worden pas patiënten zodra de behandeling effectief begonnen is) op tijd te helpen. In het uitzonderlijke geval dat iemand toch moet wachten draag ik er altijd zorg voor dat de klant op de hoogte wordt gebracht van de uitloop, de duur van de uitloop en krijgt de keus om een nieuwe afspraak te maken. Spoedgevallen laten zich immer niet altijd plannen, maar fatsoen en beleefdheid kunnen, en moeten, aan elke zorgverlener aangeleerd worden.

    Wat betreft de “marktwerking” deze schijnt enkel te werken voor de criminele organisaties die wij met zijn allen aanduiden als “zorg”verzekeraars. Deze organisaties zijn voornamelijk bezig met voor zichzelf zorgen. De reserves van deze organisaties zijn inmiddels opgelopen (of afgenomen) tot 8,5 miljard (vorig jaar was het overigens ruim 12 miljard maar bij Achmea is ongeveer 4 miljard aan zorggelden “verdwenen” naar Achmea Finance (een door AFM als dubieus aangeduide investeerder) en niet gespecificeerde, illegale, leningen aan zorginstellingen). Dit alles terwijl de patiënten de dupe worden van de valse zuinigheid, o.a. door het schrappen van diverse vergoedingen, het immer stijgende eigen risico, het ongevraagd en ongefundeerd aanpassen van behandelplannen en medicatie. Door zorgmijding en foute mediciatie zullen de kosten alleen maar oplopen.

    Tenslotte is er al jaren een capaciteits tekort op de opleidingen en blijft er een groeiende instroom van buitenlandse medici, welke velen een taal probleem hebben en zijn geen van allen op de hoogte van ons zorg- en vergoedingen stelsel, hetgeen een verarming is van de zorg en ontwikkeling remt of op termijn zelfs zal stoppen. Binnen afzienbare tijd zal Nederland in de achterhoede van de zorg meeliften in plaats van haar topniveau uit het verleden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s