Interview @drBramBakker met Minister Schippers discutabel of niet!? Gaat het Roer OM?

Opvallend: Pal na het interview van psychiater Bakker en Minister Schippers (zie onderstaand blog) komt Zorgverzekeraars Nederland met onderstaande pagina-grote advertentie in het NRC en waarschijnlijk andere kranten. Trekt u uw conclusies, ik de mijne …. Het Roer MOET OM!

ADD Zorgverzekeraars NRC - Het roer moet OM

TEKEN voor de ZEKERHEID Petitie Het Roer MOET OM hier!

Er zijn zo van die dagen dan komt mij een artikel onder ogen waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee aan moet. Ik heb het dan ook een aantal keer moeten lezen om een (in mijn ogen) een beeld van te krijgen. Wat is nu precies de bedoeling van het interview en ….. wanneer een vervolg!?

Setting: psychiater Bram Bakker interviewt minister Schippers namens HP De Tijd gedurende 2 uur over de gezondheidszorg. Het resultaat is een artikel van 11 kantjes (zie bijlage – klik op de link of onderstaande foto) waarin Schippers aan de tand wordt gevoeld. Een diepte-interview waarin Bram Bakker zich afvraagt of hij als ervaren psychiater zich als een schooljongen heeft laten inpakken door een slinkse politicus.  Ik vraag mij het af en zou graag Schippers nog wel een paar aanvullende vragen willen stellen. Heeft u het al gelezen? Ik hoor graag uw oordeel.

20150901 Interview Schippers door Bram Bakker - HP de Tijd3

Interviewer Bram Bakker
Ik ken Bram Bakker persoonlijk en heb meerdere inhoudelijke gesprekken met hem gevoerd in het kader van OMC Vitaliteit Centra. Met de organisatie (die wordt genoemd in het interview) VitaalPunt hebben wij veel verwantschap, ook het boek “Blijf Beter”is in de lijn van de filosofie van Orange Monday. Ik vind het dan ook jammer dat hij op Twitter door ‘azijnpissers’ wordt afgezeken en hem wordt verweten dat hij geen diepere vragen heeft gesteld. Je kan je inderdaad afvragen of dat had gemoeten. Ik ben het deels met de criticasters van Twitter eens, maar zoals zo vaak in Nederland, een interview van 11 kantjes en dan alleen maar Bram Bakker afzeiken, ik vind het niet kies.

In dit interview heeft Bram Bakker in ieder geval bereikt dat minister Schippers, redelijk open naar mijn smaak, vertelt hoe ZIJ de gezondheidszorg ziet. Ze bagatelliseert  een aantal zaken te veel naar mijn smaak en Bram had op een aantal punten wel verder mogen vragen, zoals het eigen risico van € 375,- dat voor een grote groep Nederlanders ECHT niet te betalen is en het feit dat van de ‘bezuinigingen’ op werknemers in de zorg (ruim 50.000 banen zijn vervallen – het werk blijft hetzelfde) en natuurlijk nummer drie; “Schippers zegt: “Ik heb 12 miljard bezuinigd” en ik heb werkelijk nog steeds geen idee WAAR ze dat heeft bezuinigd. Over transparantie gesproken! Op dit moment (september 2015) zijn alleen nog de cijfers van 2013 aanwezig.

A - Blijf Beter + Bram Bakker

Minister Edith Schippers
Sinds 4 augustus 2014 loopt de petitie “Het Roer Moet OM” en na zo’n 50 blogs waar haar naam in voorkomt, mag ik zeggen dat ik haar ‘redelijk ken’, gekscherend noem ik haar mijn ‘vriendin’. Ik denk haar manier van denken te weten, ik snap dat ze een positieve intentie heeft, maar op één belangrijk punt (ook genoemd in het interview) valt een enorme slag te slaan. Ze zegt: “Mijn doel is dat het goede dat onze zorg te bieden heeft, ook in de toekomst voor iedereen beschikbaar blijft”.

En dat is nu waar ik mij zorgen over maak. In het hele interview ontbreekt een visie met doelstellingen over HOE ze dat denkt te gaan realiseren zonder rücksichloss te blijven bezuinigen zoals ze nu (samen met Van Rijn) heeft gedaan. De gevolgen bij de Jeugd-GGz zijn nu al duidelijk zichtbaar. In die zin heeft ze Bram Bakker WEL om de tuin geleid. Doorvragen had het devies moeten zijn. Maar goed, eerlijk is eerlijk, er stonden ook positieve zaken in het interview. Graag wil ik deze ook nog uitlichten, omdat dit ZO belangrijk is om haar bovengenoemde doelstelling te halen.

A Schippers Het Roer Moet OM - Tell a Friend3

Ondanks of juist door het interview blijft de PETITIE “Het ROER Moet OM” van kracht, ruim 11.000 mensen hebben getekend! U ook? Klik op de afbeelding als u het nog niet heeft gedaan!

Integrale gezondheidszorg
In het interview stelt Schippers zichzelf de vraag waarom er toch een scheiding moet zijn tussen geestelijke en lichamelijke zorg. Schippers slaat hier de spijker op de kop. Echter, wederom geeft zij niet aan hoe ze dat wil gaan realiseren. In mijn ogen zijn een goede samenwerking en een integrale gezondheidszorg de oplossing voor de komende jaren om oplopende kosten tegen te gaan en tegelijkertijd de behandelingstijd van cliënten en patiënten te maximaliseren. Geen dubbel werk, elke behandeling op het juiste moment en een brede en generalistische opleiding voor iedereen in de gezondheidszorg. Ik maak mij daar hard voor met stichting Orange Monday. Na 3 jaar onderzoek (waaronder gesprekken met Bram Bakker en Jim van Os) is het resultaat daar …..

DE Officiële opening OMC Vitaliteit Centrum Deventer
Op 21 september 2015 (de 1e dag van de herfst) wordt OMC Deventer officieel geopend. Integrale gezondheidszorg is vanaf dinsdag 8 september al beschikbaar voor alle bewoners van Deventer. Maar liefst 6 dagen in de week is OMC Deventer geopend, in hartje centrum Deventer.

Openingstijden: Iedereen is welkom om binnen te lopen en het gesprek aan te gaan met één van onze OMC Vitaliteit Xperts. Ook ’s-avonds en in het weekend is dat mogelijk. Op de koopavond (donderdag) zijn wij tot 20 uur open en elke zaterdag van 12 – 17 uur. Op werkdagen zijn wij open van 12-18.

OMC Vitaliteit Centrum Deventer Aangezicht SMAL

Toegankelijkheid van onze vestigingen is van het hoogste belang, zoals Schippers al aangeeft is een hogere tolerantie voor mensen met psychische klachten noodzakelijk. Daarom moet het voor iedereen die dat wil mogelijk zijn zo maar binnen te lopen. Gewoon met een vraag, al gaat het over een ‘vriendin’ en iemand te vinden die naar je luister zonder een oordeel te vellen. Als onze OMC Vitaliteit Xperts zijn hiertoe opgeleid en zijn veelal ervaringsdeskundig, zoals ikzelf bijvoorbeeld.  Wil jij ook OMC Vitaliteit Xpert worden? Lees dan onderstaan Visie- en Beleidsplan! En kom naar één van onze presentaties op bijvoorbeeld dinsdag 15 of 29 september 2015.

Blog ZOMER - Ondernemingsplan OMc VITALITEIT CENTRA- Omdat het nodig is ...

Waar nodig draai ik mee, als NLP Coach, in OMC Vitaliteit Centrum Deventer. Wij zijn gevestigd in het centrum (vlakbij het NS station) aan de Keizerstraat 20. U bent van harte welkom! Deze week gaat onze nieuwe website ook online, later meer hierover. Meer info over onze OMC Vitaliteit Xperts vindt u op http://www.omcenters.nl/omc-vitaliteitscentra/locaties

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, Minister Schippers, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Kids, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Politiek en beleid, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Interview @drBramBakker met Minister Schippers discutabel of niet!? Gaat het Roer OM?

  1. J Mast zegt:

    Ik vind het een tering wijf dat alleen maar aan geld denkt en niet aan mensen ,die graaiers aan de top word niets aan gedaan .en als ze al betrapt worden hoeven ze niets terug te betalen
    het ziekenfonds oudestijl moet terug. nu worden de mensen bestolen door dit kabinet.

  2. Door de invoering van de zorgverzekeringswet in 2006 is de overheid teruggetreden.De Minister heeft niet zo veel meer te vertellen. De zorgverzekeraars hebben de macht, die alleen door de burger kan worden begrensd tijdens de jaarlijkse stoelendans. Dit is de essentie van de marktwerking in de zorg. De gezondheidszorg is feitelijke geprivatiseerd en de spelers zijn de zorgverzekeraars, de burger en de aanbieders. De Overheid beidt het kader, bepaalt de spelregels en speelt voor scheidsrechter. De zwakke schakel is de burger en de werkgevers die de contracten sluiten maar zich niet verdiepen in de consequenties van hun keuze. Door de 5 zorgverzekeraars met hun tientallen labels en honderden polissen wordt de burger zand in de ogen gestrooid, zodat hij door de bomen het bos niet meer ziet en zorgverzekeraar mooi weer kan spelen. Het interview met Minister Schipper laat dit mooi zien. Bram Bakker kun je hoogstens verwijten dat hij de complexiteit zoals de meesten mensen niet goed kan overzien.

Geef een reactie

