#Petitie – De 1e 10.000 zijn binnen :-) en .. de 5 belangrijkste redenen om de petitie TEGEN het beleid van #Schippers te blijven tekenen!

Update donderdag 20 augustus 2015 – 18,23 uur – Spannend, hoe spannend is dat, als een kind heb ik de stand gecheckt het afgelopen uur. Om 18.23 uur was het zo ver: meer dan 10.000 mensen hebben de Petitie Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg!! Op naar ons uiteindelijk doel 40.000 een flinke steun in de rug! Bij deze bedank ik iedereen die het afgelopen jaar inspanningen heeft verricht om dit resultaat te bereiken!

20150820 Mijlpaal petitie Het Roer Moet OM - 10.000 handtekeningen

10.000 handtekeningen een prachtig resultaat, maar blijf tekenen!!

Spannend? In eerste instantie voor mijzelf en onze organisatie stichting Orange Monday. Ik voel namelijk een persbericht aankomen: 10.000 handtekeningen! Op maandag 4 augustus 2014 startte de petitie met het blog: “De maat is VOL = Petitie VOOR een betere en betaalbare Gezondheidszorg en TEGEN het beleid van minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn” een mond vol, maar één van de best gelezen blogs sinds ik blogs schrijf.

Blog Persbericht Het Roer Moet OM Stand vandaag

Huidige tussenstand 9.755 … op naar de 10.000! Teken vandaag nog!

In ruim 6 weken tijd stond de teller (ondanks de vakantie) op 5.000 handtekeningen en hadden wij de hoop nog voor 1 januari 2015 de 40.000 benodigde handtekeningen te halen. Niets was minder waar. Waar het aan ligt, weet ik nog steeds niet, maar de teller liep niet verder op. Op 31 december 2014 stond de teller op 6.264. Niet elke petitie haalt wat ze willen, de vraag ontstond: “stoppen we ermee of gaan we door?” Het antwoord moge duidelijk zijn! Op naar 40.000 handtekeningen en deze week de magische 10.000!

Inmiddels 85 blogs met de naam Schippers er in!
Vandaag schrijf ik mijn 267ste blog, waarvan in ruim 30% de naam Schippers voorkomt. Dit moet stoppen! Straks denken ze dat ik net zo’n relatie heb met Edith Schippers als de Zorgverzekeraars dat hebben en dat mag niet gebeuren. Reden 1 om de Petitie te tekenen, toch? Kan ik mijn tijd aan nuttigere zaken dan mevrouw Schippers besteden.

Ik heb haar nog niet gesproken, maar ik heb het gevoel dat dit binnen één jaar (als ze aanblijft) wel eens zou kunnen gaan gebeuren. Overigens is de kans groot dat minister Schippers NIET terugkomt in het volgende kabinet, aangezien de VVD en de PvdA op historische dieptepunten staan in de peilingen. Maar gezien het SYSTEEM gaat de volgende minister (van welke partij dan ook) door op dezelfde koers. Dat kan en mag niet. Hier zomaar spontaan reden 2 om de Petitie te tekenen!

Blog Persbericht verkiezingen Het Roer OM Orange Monday

Waar gaat het nu echt om? Strijd tussen besparen en bezuinigen!
Mijn stokpaardje, mede door de oprichting van OMC Vitaliteit Centra, is integrale of holistische gezondheidszorg. Nog even voor de duidelijkheid, psychische klachten kunnen ook lichamelijke klachten veroorzaken,  lichamelijke klachten veroorzaken ook vaak psychische klachten.

Ruim 100 jaar geleden werd de GGZ weg gefileerd uit de totale gezondheidszorg. Psychische klachten zouden niet thuishoren in de algemene gezondheidszorg. Er kwamen aparte ‘ziekenhuizen’, ook wel ‘gestichten’ of ‘inrichtingen’ genoemd (wat later weer niet mocht). Binnen het onderwijs (HBO/universiteit) is er nog steeds scheiding tussen mentale en fysieke kennis. Er is dus nog veel te doen!

Met een holistische aanpak van gezondheidszorg (inclusief GGZ) valt heel veel te besparen. Mijn schattingen liggen tussen de 10-20% (ongeveer 10-20 miljard euro) en daardoor hoeven heel veel bezuinigingen niet plaats te vinden. Dit kan overigens alleen als er OOK voldoende aandacht komt voor preventie en voorlichting. Hoe eerder iemand naar de huisarts gaat, hoe sneller er behandeld kan worden en hoe lager de kosten zijn. Logisch? Ik vind van wel: reden 3 om de petitie te tekenen.

Blog Persbericht Bezuinigen is nog geen besparen Het Roer OM Orange Monday

Bezuinigen …. of liever besparen!? Teken de Petitie!

Het systeem zorgverzekering
Al jaren een doorn in het oog van bijna elke Nederlander. Onduidelijk, onoverzichtelijk en ongelijkheid voor Nederlanders onderling. Een kleine toelichting:

  1. Onduidelijk: Wie betaalt nu wat waar voor. Zeker na de transitie van vele diensten van de grote overheid naar de kleine wordt de onduidelijkheid steeds groter. Voor kinderen is het dit het meest bizar (zie scheiding gezondheidszorg). Een kind met een gebroken been wordt betaald vanuit de zorgverzekering, een kind met mentale klachten wordt betaald door de gemeente. Als u er nog chocola van kunt maken? Als u kinderen heeft met mentale klachten weet u er vast al alles van! En … er zijn gemeenten waar nu al geen budget meer is.
  2. Onoverzichtelijk: Wat wordt er wel of niet vergoed door de zorgverzekeraar? Waarom verschillen tussen de ene verzekeraar en de andere? De introductie van de nieuwe zorgverzekering in 2006 is wat mij betreft één van de grootste fouten. In het najaar ‘mogen’ we weer wisselen. In 2014 stapten 1 miljoen mensen over (6,8%), hoeveel zullen dat dit jaar zijn?
  3. Ongelijkheid: Om mensen te sturen is het ‘eigen risico’ uitgevonden, oorspronkelijk logisch, maar de uitwerking is weg. Bovendien is er een oneerlijkheid voor mensen die chronisch ziek zijn. Op dit moment zijn dat ruim 5 miljoen mensen (ruwweg 1/3 van de Nederlandse bevolking). Voor deze mensen is de € 375,- eigen risico een voldongen feit. Terwijl mensen door mensen die NOOIT ziek zijn het eigen risico nooit betaald wordt. Voor de duidelijkheid, mensen die chronisch ziek zijn, hebben vaak een laag inkomen en worden dus gestraft! Afschaffen het eigen risico dus, liefst dit jaar nog! Reden nummer 4 om de petitie te tekenen!
Blog Zorgverzekering vier grootste

Keuze uit 4 Zorgverzekeraars? Op naar een nieuw Ziekenfonds! TEKEN Petitie

Laat patiënt en cliënt weer mens zijn!
Voor mij de allerbelangrijkste reden: patiënten en cliënten ZIJN mensen en wensen ook zo behandeld te worden. In de gezondheidszorg LIJKT het ondertussen meer om geld te gaan dan om de behandeling van mensen. Ik heb het al vaker gezegd, ik richt mij niet tot die 1,5 miljoen mensen in de gezondheidszorg, die vaak met passie werkzaam zijn. Het gaat om regels.

Young attractive business people - the elite business team

‘TIJD = GELD’ is in de commerciële handel een logische zaak. In de gezondheidszorg telt tijd = geld zwaarder dan in welke branche dan ook. Gesprekken die onnodig afgebroken worden (volgende keer praten we wel weer verder), het voorschrijven van onnodige medicatie, maar vooral het feit dat overal een BUDGET aan hangt. Binnen de GGZ worden cliënten naar huis gestuurd, omdat er geen geld meer is voor de behandeling (de DBC is op). Behandelaars die meer tijd besteden aan administratie dan aan behandeling … ik kan nog wel even doorgaan. Reden nummer 5 om de petitie te tekenen dus!

Connecting Puzzle Orange Monday Centers

Een ongeloofwaardig artikel?
NEE! U mag mij altijd bellen of mailen. Ik geef u antwoord op (bijna) al uw vragen of reageer op uw opmerkingen. Wilt u behalve de petitie tekenen ook werken aan een nieuwe toekomst binnen de gezondheidszorg? Lees dan ons Visie- en Beleidsplan en kom dinsdag 18 augustus 2015 naar Bilthoven als u professional in of rondom de gezondheidszorg bent. Op dinsdag 1, 15 en 29 september zijn er overigens ook kennismakingsbijeenkomsten aangaande OMC Vitaliteit Centra!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #beroepsheim, #GGZalarm, #handinhand, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #PGBalarm, #reddezorg, #vrijeartsenkeuze, #ZorgAlarm, #zorgomdezorg, Manifest Huisartsen - Het Roer Moet OM, Manifest van de Bezorgde Burger, Minister Schippers, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Centrum Deventer, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Onderzoek Schippers Zorgverzekeraar, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Kids, Petitie Jeugdwet, Petitie Vrije Artsen Keuze, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Transitie Jeugdzorg, Transitie Wmo, Vrije Artsenkeuze, Zelfstandige zorgprofessional, Zorgverzekeraars, Zorgverzekering 2017, ZZP en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op #Petitie – De 1e 10.000 zijn binnen :-) en .. de 5 belangrijkste redenen om de petitie TEGEN het beleid van #Schippers te blijven tekenen!

  1. Martin Bouwman zegt:

    Stop deze naïeve, gevaarlijke vrouw!

  2. Elisabeth van den Berg zegt:

    Hoewel ik van lezen houd had ik toch ook wat moeite met de hoeveelheid tekst van deze petitie. De veelvoud aan informatie kan het lastig maken om te begrijpen WAAR je voor tekent. Zou dit een reden kunnen zijn waarom het beoogde doel qua handtekeningen nog niet is gehaald? Het is mij alleen duidelijk dat je het beleid van minister Schippers wilt veranderen, daar kan ik achter staan. Maar ik zet geen handtekening onder teksten waarvan ik de strekking niet totaal begrijp. Dit om te voorkomen dat ik mij verplicht tot iets waar ik niet achter sta. Ik wil graag de gevolgen kunnen inschatten van mijn acties.

  3. Henk Ten Westenend zegt:

    Respect voor de zorg

Geef een reactie

