Vindt U beroepsgeheim belangrijk? De Gemeente niet … ook niet voor JeugdGGz!

Sinds 2013 zijn veel mensen al in touw met het voorkomen van de transitie van de Jeugd GGz, of tegenwoordig genoemd Jeugd Hulp, naar de Gemeente. Ik ben één van hen. Op 12 december 2013 schreef ik het blog “Jeugdzorg … Transitie naar gemeente zorgwekkend!” Lees het nog maar eens na. Ondanks het grote succes van de Petitie “Zorg over de JeugdGGz” die sloot met 96.209 handtekeningen. werd de transitie ondanks alle protest een feit op 1 januari 2015.

Ook toen blijvende waarschuwingen met als gevolg het PGB-alarm, maar ook zorgwekkende berichten van gemeenten die vlak voor de zomervakantie al door hun budget voor Jeugdhulp heen waren, Jeugd GGZ-instelingen die alarmklokken lieten luiden en recent  het bericht dat de crisisopvang voor onze jeugd overvol is en er grote problemen ontstaan als er niets gebeurt.

Blog Beroepsgeheim belangrijk - OMC Orange Monday met tekst en logo

En wat gebeurt er tijdens het reces van de Tweede Kamer?
Het nieuws komt naar buiten dat het beroepsgeheim met voeten mag worden getreden als blijkt dat (ondeskundige mensen) vinden dat de behandeling TE lang duurt (of te duur is). Behandelaars dienen dan openheid van zaken te geven over het patiënten- of cliëntendossier. Zijn wij dan toch in een dictatuur beland? Is dit Rusland of Nederland?, dat vraag ik mij steeds meer af.

Het EPD was al erg genoeg, alles van de cliënt wordt genoteerd in een digitaal dossier waar niemand van weet of dat ook bij jouw behandelaar blijft. Wie mag het inzien, wie niet? Vragen die anno 2015 steeds belangrijker worden. Juist bij de gemeente zou ik zeggen … bepaalt de Gemeente straks ook de school van uw kind aan de hand van zijn diagnose? Ik moet er niet aan denken!

Vervolgens een zomerbericht van een wethouder uit Zoetermeer
Zit ik rustig mijn mails te verwerken, komt er een bericht binnen van Zorgvisie waar mijn tenen van gingen krullen. Was dit zomernieuws? Nope, dit was een bericht van een megalomane wethouder van Zoetermeer, die ook nog een functie bekleedt bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ik heb gelijk een verzoek tot kennismaking gestuurd via LinkedIn.

Blog Beroepsgeheim Gemeente Zoetermeer Zorgvisie OMC

Lees het artikel via Zorgvisie

Wat zegt de dame? Dat persoonlijke verzorging van elke Nederlander via de gemeente moet gaan lopen in de toekomst. Zij ziet kansen en voorspelt het zelfs, ik zie dat het al in werking is gesteld. Waarom nog zorgverzekeraars als het ook via de gemeenten kan. Zorg op maat voor iedereen …  Mijn ogen beginnen te glanzen. Is Utopia (van SBS6) nu straks echt werkelijkheid in Nederland?

U kunt het verhaal vast afmaken, maar ik zal het voor u doen, omdat NU eens en voor altijd duidelijk moet worden dat wat minister Schippers en vazal staatssecretaris Martin van Rijn bekokstoven van een andere planeet is. In ieder geval geen Nederland, zo lang ik in Nederland woon. De volledig mislukte transitie (tot zo ver) is een voorbode van wat ons te wachten staat, toch?

Blog Beroepsgeheim Transitie Gemeente

Plannen lijken een goed idee, maar waar zit de adder (onder het gras)
Zoals u inmiddels hebt kunnen lezen in mijn laatste 3 blogs is mevrouw Schippers bezig in haar eentje de volledige Zorgwet (die in december 2014 nog werd afgeknald in de Eerste Kamer) alsnog door te voeren. En … nu ogenschijnlijk zonder tegenstand. Een ministeriële maatregel … Lees mijn drie blogs (klik op de links) en huiver wat er gebeurt:

  1. Minister Schippers smeedt snode plannen – Vrije Artsenkeuze via nieuwe Zorgverzekering
  2. Minister Schippers gebruikt Zorgverzekering om verschil tussen rijk en arm groter te maken
  3. Schippers en Van Rijn … wat flikken ze nu weer? Beroepsgeheim moet blijven

De plannen zijn geen goed idee! Al helemaal niet in combinatie met de nieuwe Zorgwet van Edith. Het aantasten van het beroepsgeheim is een begin tot volledige (digitale) openheid van uw klachten richting zorgverzekeraar en gemeente. En waar zit dan de spreekwoordelijk adder? Uw kwetsbare informatie komt letterlijk op straat te liggen. JUIST bij een gemeente die ambitieus genoeg is door te willen groeien naar Persoonlijke Zorg voor iedere inwoner van de gemeente.

Blog Beroepsgeheim - dossier vertrouwelijk juist in GGz of Zorg

Handen af van beroepsgeheim – Teken Petitie!

Gevolgen worden groter en groter voor u en mij!
Nog één keer dan, op 4 augustus 2014 schoot een actie van mevrouw Schippers mij voor de zoveelste keer in het verkeerde keelgat. Persoonlijk, maar ook voor stichting Orange Monday en iedere Nederlander die te maken krijgt met Zorg (iedereen dus!). Het treft ons allemaal en wij blijven allemaal lekker op de bank liggen.

Ik ben niet degene die op de barricaden gaat staan. Maar wat er nu gebeurt in Nederland is hetzelfde als met de benzineprijzen, wij vinden het prima. Vorige week was ik een weekje weg en mocht ik in Luxemburg tanken: € 1,24 per liter Euro (95). Vervolgens deze week in Nederland € 1,63. Ruim 30% duurder dus en waar blijft dat verschil? In Den Haag. Actievoeren is ook lastig en je wordt er niet populair van. Denk aan de boeren in Frankrijk, veel vakantiegangers zijn er niet blij mee en de ANWB geeft zelfs speciale reisadviezen. Maar daar doen ze tenminste wat …

Blog Beroepsheim Gemeente Martha van Loy Actie Petitie

Niet slapen, teken de Petitie 🙂

Dat gebeurt ook in Nederland
Gelukkig is er ook actie in Nederland. Onze petitie gaat gestaag door en heeft bijna, binnen één jaar, de 10.000 handtekeningen bereikt. Op naar de 40.000 en een onafhankelijk onderzoek. Wij zijn er klaar voor! U ook? Het is een kleine moeite (2 minuten van uw kostbare tijd) en wellicht voorkomen wij dan samen dat onze medische gegevens op straat komen te liggen. Houden wij de keuze om zelf onze behandelaar te kiezen en … ? Lees verder op de speciale website www.HetRoerMoetOMin.nl of op de Petitiesite.

Blog Zorgverzekering - Connecting Puzzlez OMC Vitaliteitcentra

Klik op de afbeelding en download het plan!

Dank voor uw medewerking. En wil u meer weten over onze plannen binnen de Gezondheidszorg? Lees dan ons Visie- en Beleidsplan 2015-2020, tenslotte is regeren vooruitzien 🙂 U kunt ook naar één van de bijeenkomsten voor nieuwe partner van OMC Vitaliteit Centra komen. Op dinsdag 4 en 20 augustus 2015 bent u weer welkom. Graag tot ziens!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Ondernemingsplan-OMC-Vitaliteit-Centra-pen
PS: Wilt u een bijdrage leveren aan een nieuwe Gezondheidszorg? Lees het Visie- en Beleidsplan 2015-2020 en check de vacatures. Kom dinsdag 4 of 20 augustus 2015 naar Bilthoven voor een kennismakingsbijeenkomst met OMC Vitaliteit Centra! U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar hester.morsdorf@omcenters.nl. Graag tot ziens!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #beroepsheim, #GGZalarm, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #reddezorg, #vrijeartsenkeuze, #zorgomdezorg, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Centrum Deventer, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Orange Monday, Orange Monday Academy, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Vindt U beroepsgeheim belangrijk? De Gemeente niet … ook niet voor JeugdGGz!

  1. Beste Martin hebt het afgelopen half jaar jeugdzorg geholpen een clientenraad helpen oprichten maar lag daar ook mijn zorgen neer bij de medewerkers maar ze zijn wel ongerust maar gaven zich niet bloot wat je hier over zeg of mijn zorgen hierover uit dan staan ze er niet erg bij stil.ook als ik vertelde dat het werk word overgenomen door zzp of kleinschalige zorg is het antwoord wij hebben zoveel kunde ervaring in huis dat ze de bedreiging niet durven in te zien wat de gemeente van ze wil overnemen .
    Toen ik nog in de raadscommissie M-O zat hebben we afgesproken elke euro uit den haag is een euro voor de zorg in de gemeente de rest van het verhaal weet je wel
    Vrg Hans schipper hhw

  2. Susan Helit zegt:

    George Orwell. Zijn boek 1984 was echt te gek voor woorden in mijn ogen. Ik weet nog dat ik dacht: “Nou niet in nederland hoor!”. Nu dus officieel. Binnenkort een ministerie van Liefde?……

  3. Pingback: Is er nu echt alleen maar slecht #nieuws in #Gezondheidszorg, nee toch? #GGz + #Zorg toekomst … | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

