Schippers en Van Rijn … wat flikken ze nu weer? Beroepsgeheim en privacy MOET blijven!!

Hoe is het mogelijk en wat kunnen wij nog meer verwachten? Ik denk: heel Nederland is op vakantie, ik kan ook wel een weekje weg uit dit kikkerland. Ik had mijn blog “Minister Schippers gebruikt nieuwe Zorgverzekering …” al geschreven en aangegeven wat zij probeert uit te halen met ‘haar’ ministeriële maatregel. Even voor de duidelijkheid: dat betekent dat zij BUITEN het parlement om beslissingen kan nemen. Als er vóór 1 oktober NIET gereageerd is door ons parlement dan zijn de maatregelen een feit.

Blog Beroepsgeheim - dossier vertrouwelijk juist in GGz of Zorg

Tijdens mijn vakantie blijkt dat zij (samen met staatssecretaris Martin van Rijn – gemeenten) ook nog eens het BEROEPSGEHEIM binnen de Gezondheidszorg op de schop wil. Alles ten gunste van de zorgverzekeraar of de gemeente, die te pas en te onpas straks onze medische gegevens kan opvragen met de sanctie dat als dit NIET gebeurt er niet uitbetaald wordt en er meerdere consequenties gaan ontstaan (fraude, tegenwerking van het systeem enzovoort).

Beroepsgeheim binnen de Gezondheidszorg
Zoals u weet, heb ik zelf ook een psychische diagnose (bipolaire stoornis) dus ik weet waar ik over praat. Het is het vergroten van stigma en discriminatie van mensen die een fysieke of mentale diagnose krijgen, nu en in de toekomst. Dit kan en mag niet waar zijn!

Overigens, het beroepsgeheim is zelfs opgenomen in het Wetboek van Strafrecht onder artikel 272, waardoor wij als burger nu nog onze behandelaar voor de rechter kunnen slepen als het beroepsgeheim geschonden wordt. Ik ben wel benieuwd hoe onze geslepen minister van Volksgezondheid hier mee om zal gaan. De keuze voor veel behandelaars zal zijn, kiezen voor geld of voor een gerechtelijke procedure. De stichting Orange Monday Foundation staat vanaf 1 oktober in ieder geval klaar om, waar nodig, mensen hierbij te begeleiden.

Blog Beroepsgeheim - bescherming wetboek van strafrecht artikel 272

Gevolgen schenden beroepsgeheim
Door de digitalisering in Nederland (“elk voordeel heb zijn nadeel”, zegt Cruijff altijd) is nu de kans groot dat ‘onze gegevens’ bij de verkeerde mensen op de monitor gaan komen. Wat kan er dan gebeuren: “Oh meneer Melinga, u wilt u rijbewijs verlengen, maar ik zie dat u een diagnose heeft, dat kan de rijvaardigheid beïnvloeden”, waarop ik reageer dat dit niet het geval is. Vervolgens weer de ambtenaar “Dan wil ik graag een verklaring van uw psychiater” …..

Ik kan hier natuurlijk nog veel meer voorbeelden noemen. Transparant is het devies van OMC Vitaliteit Centra, de nieuwe standaard in de Gezondheidszorg, maar de gegevens van cliënten zijn bij ons in ieder geval 100% veilig. Of een zorgverzekeraar hier nu wel of niet om zal vragen, zij gaan onze cliëntgegevens niet krijgen.

Overigens is de transitie van diverse diensten naar de gemeenten hierbij één van de grote gevaren van die digitalisering. Bescherming is en blijft noodzakelijk. Zoals ik las “Transparantie is NIET elke detail van cliënt of patiënt”

Blog Beroepsgeheim Transparantie OMC Vitaliteit Centra

Acceptatie psychische klachten
Als we toe willen naar volledige acceptatie van mentale klachten dan moeten wij vooral gaan zagen aan de stoelpoten van het beroepsgeheim. Een cliënt moet alles kunnen zeggen wat hij wil (en dat is al moeilijk genoeg) en ook weten dat het niet bij willekeurig welke instantie dan ook terechtkomt. Beroepsgeheim is in de advocatuur en de medische wereld al zo oud als ik kan bedenken.

De afgelopen jaren zijn Orange Monday en andere initiatieven bezig met de acceptatie van psychische klachten, als het beroepsgeheim langzaam maar zeker zal verdwijnen dan zijn wij weer terug bij ‘af’. Waarom zou je nog vertellen dat je een burn-out hebt als je weet dat dit gevolgen kan hebben voor je werk, je uitkering, je relatie, het verkrijgen van een rijbewijs of hypotheek?

Ik ben sinds 31 mei 2013 volledig open over mijn mentale klachten en heb dat ook via een blog “Mijn eerste blog; Wie ben ik?” wereldkundig gemaakt. Daar ben ik trots op en dat staat voor een stuk transparantie waar ik, Orange Monday en OMC Vitaliteit Centra voor staan! Maar die transparantie bepalen cliënten wel zelf en niet de zorgverzekeraar!

Help ik ben manisch

Klik op de afbeelding voor mijn 1e blog!

OMC Vitaliteit Centra
OMC Vitaliteit Centra gaat uit van de vitaliteit van mensen en niet van de klachten. Dat betekent dat we uitgaan van wat wel goed is en niet per definitie van wat NIET goed is. Vaak is wat niet goed is afhankelijk van de omgeving (werk – relatie – samenleving – geloof – et cetera) en niet van de mens zelf. Bij OMC staan 3 woorden hoog in het vaandel en zijn verwerkt in onze visie:

  1. Openheid – absolute openheid tussen cliënt en behandelaar
  1. Transparantie – wederzijdse transparantie binnen de behandeling zowel qua gezondheid als de kosten van de behandeling
  1. Vertrouwen – openheid en transparantie tussen cliënt en behandelaar resulteert in een maximaal vertrouwen tussen beiden

Als één van deze 3 zaken niet meer functioneert tussen behandelaar (lees: begeleider) dan is er iets mis en moet overwogen worden om te kiezen voor een andere behandelaar. Verkwanselen van de (vertrouwelijke) gegevens van een cliënt zijn bij OMC onacceptabel, of de wetten van minister Schippers er nu wel of niet doorkomen.  OMC Vitaliteit Centra opent eind augustus haar 1e vestiging in de provincie Overijssel (Deventer), de provincies Utrecht, Noord- en Zuid Holland en Brabant volgen snel, zodat OMC binnen nu en één jaar een landelijk dekking met Holistische Gezondheidszorg voor iedereen!

Beeldvorming Samenwerking OMC Vitaliteit Centra met logo EN TEKST

Gezondheidszorg in de toekomst – 2015/2020
Op dit moment kunnen we al haast niet zeggen hoe de huidige gezondheidszorg er voor staat (zie mijn eerdere blogs), openheid, transparantie en vertrouwen in deze minister Schippers ,maar ook haar vazal staatssecretaris Martin van Rijn, staan op nul punt. Ik weet wel dat als wij NIETS doen de Gezondheidszorg steeds verder zal afglijden voor ons als cliënt of patiënt.AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange Monday -200p

Stichting Orange Monday staat voor Holistische Gezondheidszorg en de eerder genoemde drie waarden die essentieel zijn binnen de Gezondheidszorg. Ook daarom de petitie “Het Roer Moet OM”, er moet een onafhankelijk onderzoek komen. Steun de petitie met UW handtekening. Klik op bovenstaande afbeelding, op naar de 40.000 handtekeningen!

OMC gaat tegen de stroom in en binnenkort kunnen wij de eerste cliënten ontmoeten in Deventer. Wij zijn hier heel erg trots op. Wij blijven de lijn aanhouden zoals aangegeven in ons Visie- en Beleidsplan 2015-2020 (of klik op onderstaande afbeelding).

Lees het plan en laat ons weten wat u er van vindt!

Positieve groet, Martin

Blog Zorgverzekering - Connecting Puzzlez OMC Vitaliteitcentra
PS: Wilt u een bijdrage leveren aan een nieuwe Gezondheidszorg? Lees het Visie- en Beleidsplan 2015-2020 en check de vacatures. Kom dinsdag 4 of 20 augustus 2015 naar Bilthoven voor een kennismakingsbijeenkomst met OMC Vitaliteit Centra! U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar hester.morsdorf@omcenters.nl. Graag tot ziens!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #beroepsheim, #GGZalarm, #handinhand, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #PGBalarm, #reddezorg, #vrijeartsenkeuze, #Werkstress, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Centrum Deventer, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Ambassadeur, Over Martin Jan Melinga, Petitie Vrije Artsen Keuze, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Politiek en beleid, Wat is lef? Mijn verhaal ..., Zelfstandige zorgprofessional, Zorgverzekeraars, Zorgverzekering 2017, ZZP en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Schippers en Van Rijn … wat flikken ze nu weer? Beroepsgeheim en privacy MOET blijven!!

  1. Hoi Martin,

    Goed stuk weer. Het UWV kan er ook wat van, mijn volledig medisch dossier gewoon op de post gedaan en nooit bij mij aangekomen. mijn gegevens liggen nu op straat. ik wacht nog op de excuses

    groet Karin

    • Hoi Karin, bedankt voor het compliment! Triest onderwerp, aanpakken van beroepsgeheim in GGz en Zorg! Bizar overigens wat jou overkomt. Als wij met Orange Monday iets voor je kunnen betekenen dan hoor ik het wel. Groet, Martin

  2. Pingback: Minister #Schippers gebruikt nieuwe #zorgverzekering om verschil tussen arm en rijk groter te maken! #VrijeArtsenkeuze | Martin Jan Melinga

  3. Pingback: Vindt U #beroepsgeheim belangrijk? De #Gemeente niet … ook niet voor #JeugdGGz! | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

