Depressie met mooi weer (#hittegolf) minder of helemaal niet?

Een hittegolf in Nederland … het brengt herinneringen bij mij terug. In de zomer van 2011, ook vaak mooi weer overigens, kreeg ik mijn zwaarste depressie ooit. Door mijn bipolaire stoornis heb ik depressies gehad in 2009, 2010 en 2011, in 2011 gelukkig mijn laatste. Deze depressie duurde bijna 7 maanden. Hij begon in mei en eindigde eind november. Waarom schrijf ik er nu dan over? Het is toch 4 jaar geleden? Omdat ik graag mijn ervaringen uit het verleden met mensen wil delen. Ik heb door een goede begeleiding en door zelf hard te werken het verleden losgelaten.
schema_depressie_manie02

Voor mensen die NU in een depressie zitten, kan dit blog wellicht verkwikkend werken. Aan de andere kant roep ik op tot begrip voor mensen met psychische klachten. Ik kan u uit eigen ervaring vertellen, die 7 maanden zijn GEEN lolletje geweest. En het ergste is, in het begin had ik nog veel steun (zeker bij mijn 1e depressie), maar later denken veel mensen: “daar heb je die zeikerd weer, slapjanus”. Maar goed, terug naar de zomer van 2011.

De zomer van 2011
In mei 2011 werd mijn relatie verbroken, zag ik op mijn verjaardag (22 mei) mijn 4 kinderen voor het laatst en werd ik dakloos (voor de 2e keer in 2 jaar). Zonder dat ik het goed realiseerde, gleed ik af in een depressie. Eerst nog ‘licht’, maar geleidelijk (bij mij in 6 weken) was het een zware depressie geworden. Ik woonde bij mijn  moeder (80 jaar) en die kon het maar moeilijk handelen dat haar zoon van 46 jaar afgleed in de diepte, terwijl zij niets kon doen (behalve mij opvangen onder haar dak). Ik nam met mijn familie het besluit, mij vrijwillig te laten opnemen, het kon zo niet langer.

Vervolgens kwam ik terecht in een GGZ-instelling en ben daar uiteindelijk slechts 2 weken verbleven. Ze vonden dat ik daar niet thuishoorde. In mijn ogen bizar (en later bleek dat ook). Het was juli 2011 dat ik weer thuis kwam. De ervaring van die zomer was één grote kwelling. Door omstandigheden had ik geen inkomen en het huis uit durfde ik ook al niet echt. Ik had gigantisch last van geheugenverlies (normaal geheugen als een olifant) en mijn zelfverzekerdheid (normaal prima) was  gedaald tot nul. Gelukkig had mijn moeder een mooi terras, het was mooi weer en ik heb al mijn Suskes & Wiskes gelezen. Elke dag een doel, één stripboek en als ik ze uit had, was alles weer goed, had ik weer een woning en een baan …. Tegen beter in!

Altrecht Zeist 01

Toen GGZ Altrecht … straks onze OMC Vitaliteit Centra – klik voor meer info!

Contact met andere mensen
Het terras (en de zon) zorgden voor een bruine huidskleur en ondanks dat ik 20 kilo was afgevallen zag ik er voor de buitenwereld prima uit (voor zover mogelijk J). De opmerkingen die ik die zomer om de oren kreeg waren, excuus voor het woord, godgeklaagd. Mensen kijken in mijn ogen ECHT alleen maar naar de buitenkant en gaan er dan vanuit dat HET wel weer goed met je gaat. Dat was dus niet het geval. Eén keer ben ik ingegaan op een uitnodiging om naar een event te gaan (waar ik normaal altijd met veel plezier heenging), het was een drama. De minuten tikten weg en ik was blij dat we na 4 uur !! weer naar huis mochten. Of we nog wat gingen drinken in de Reünie (kroeg in Zeist)? Ik kon geen nee zeggen … Eén van de langste dagen uit mijn leven.

Het was de laatste keer dat jaar dat ik naar een publieksevenement ging. Maar ook de gesprekken met mensen. Die ging op vakantie naar Frankrijk, die ging daarheen. “Jouw tijd komt nog wel” was een ‘heerlijke’ dooddoener. Ging ik nog ooit op vakantie? (Noot: Zomer 2013 ging ik voor het eerst weer op vakantie.)

blog Depressie Terras Reunie Zeist2

“Steeds weet jij beter hoe het moet”
Afgelopen zondag publiceerde onze OMC Franchisepartner Karen Poot (logopedisch coach) het blog met de titel “Steeds weet jij het beter” (klik op de link) ook uit het oogpunt van ervaringsdeskundigheid. Mijn blog sluit mooi aan bij wat Karen verteld. Wat belangrijk is als iemand psychische klachten heeft, en helemaal bij een zware depressie, laat eigen, goede bedoelde, meningen achterwege. Tenzij je ervaringsdeskundige of professional bent natuurlijk. En dan nog. Wat WEL belangrijk is, is dat je vraagt wat hij of zij graag wil. Een lichte overredingskracht kan soms werken, maar kan ook zomaar tegenwerken.

Wees niet teleurgesteld als de persoon in kwestie zegt dat hij liever thuis blijft. Dat hij het fijn vindt dat je elke dag naar hem informeert, maar hij eigenlijk elke dag niets te vertellen heeft. Dat hij niet op vakantie gaat/kan gaan deze zomer en dat het leuk is als jij vertelt hoe het met jouw vakantie was, maar dat het fijn is als je het kort houdt en niet al die 180 foto’s op je iPhone laat zien.

Blog depressie Denkertje Karen Poot

Het klinkt misschien gek
Voor mij was de zomer de zwaarste periode voor een depressie. Iedereen blij, overvolle terrasjes en ik zat in een cocon en ik kon er niet uit. Ik was blij dat het herfst werd en ik minder ‘aandacht’ en ‘goed bedoelde tips’ kreeg. Blij dat ik niet meer te horen kreeg dat ik er goed uit zag, terwijl van binnen alles bevroren was. Houd rekening met mensen met psychische klachten.

Het klinkt misschien gek, maar vergelijk het met een zware griep. Je ligt 3 dagen in bed en vanaf dag 1 wordt gezegd dat het ‘beter’ voor je is om eruit te komen … Hoe reageer JIJ dan? Geef aandacht aan mensen met psychische klachten EN luister naar ze, ook als ze niets te vertellen hebben!

Blog ZOMER - Ondernemingsplan OMc VITALITEIT CENTRA- Omdat het nodig is ...

By the way, bovenstaande deel ik met u ook omdat het rechtstreeks aanleiding is geweest tot het oprichten van OMC Vitaliteit Centra. Wilt u meer weten? Check dan www.omcenters.nl. Bent u coach, of andere behandelaar check dan het nieuwe Visie- en Beleidsplan!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #GGZalarm, #handinhand, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #PGBalarm, #ZorgAlarm, Depressie, Diagnose, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Orange Monday en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Depressie met mooi weer (#hittegolf) minder of helemaal niet?

  1. bijkaren zegt:

    Dit is op Aansluiten Bij Communicatie herblogden reageerde:
    Mooi toch hoe een persoonlijk verhaal andere mensen inspireert om hun eigen verhaal ook te delen. Omkijken naar elkaar, oprechte aandacht voor elkaar en minder oordelen. De wereld wordt er een stukje mooier van.

Geef een reactie

