Vaderdag, iets bijzonders? Voor mij dit jaar zeker wel …..

De afgelopen weken komen de Vaderdag commercials voorbij op radio en TV. Maar ook op de sociale media. Vaderdag, gecreëerd door commerciële bedrijven die zo vlak voor de zomervakantie een mooie inkomstenbron zien. Voortbordurend op de al oudere Moederdag. Deze traditie om moeders in het zonnetje te zetten, is overgewaaid uit de VS en startte in Nederland rond 1925. Zoals wij nu Vaderdag kennen, wordt deze op de 3e zondag in juni gevierd sinds 1948.

Blog vaderdag - knutsel voor papa - Steun Orange Monday

Waarom een blog over Vaderdag?
Eigenlijk een soort traditie geworden ondertussen. In 2013 schreef ik mijn eerste en een jaar later mijn tweede Vaderdagblog. Wat was mijn boodschap? Dat vaders (met of zonder mentale klachten) er vaak bekaaid afkomen na een scheiding. Waarom? De vader is over het algemeen niet de verzorgende ouder en ziet dus zijn kinderen meestal alleen in de weekends. Dit betekent dat veel vaders kun kinderen (volgens de geldende omgangsregeling) vaak niet zien op Vaderdag. Zeker gezien de wisselende schoolvakanties elk jaar is dat bij mij een aantal keren voorgekomen. Ook geen grote ramp als je je kinderen regelmatig ziet.

Juist met schoolgaande kinderen (vooral lagere school) is Vaderdag heel leuk (zonder dat commerciële gedoe). Ik kan mij van vroeger nog goed herinneren dat wij vaak al ruim voor Vaderdag aan de slag waren met het maken van cadeautjes voor Vaderdag. Ik heb in ieder geval ooit een asbak voor mijn toen nog sigaarrokende vader gemaakt met handenarbeid, maar dat terzijde.

Blog vaderdag Asbak Orange Monday

Deze asbak is mooier dan die van mij in de jaren 60 🙂

Vaderdag 2015 wordt anders …
Komende Vaderdag wordt anders dan de afgelopen 4 Vaderdagen. Op zondag 22 mei 2011 zag ik alle 4 mijn kinderen, op mijn verjaardag, voor het laatst. Door mijn bipolaire stoornis werd mijn leven op zijn kop gezet. Wat ik mij nu bedacht, is: hoe had ik die laatste dag beleefd als ik had geweten dat het (voorlopig) de laatste dag zou zijn dat ik hen met hun viertjes zou zien? Dan had ik u nu kunnen vertellen hoe hij verlopen was. Ik weet alleen dat oma er bij was, voor haar ook het laatste moment dat zij haar kleinkinderen heeft gezien.

Ouder (en grootouder) verstoting
Voordat ik vertel hoe mijn Vaderdag er uit gaat zien toch nog even een boodschap, als vader die te maken kreeg met het woord “ ouderverstoting”.  Ik had er tot een aantal jaar geleden nog nooit van gehoord en ik had ook niet verwacht het te leren kennen. Ouderverstoting komt het meest voor bij kinderen met gescheiden ouders. Het betekent feitelijk dat één van de ouders er voor zorgt dat de andere ouder (in 90% van de gevallen de vader) niet meer in beeld is bij de kinderen. Er wordt niet meer over (vader) gepraat en in het geval van een nieuwe relatie van moeder wordt de nieuwe partner tot nieuwe vader gebombardeerd.  Het is mij gebeurd bij 3 van mijn 4 kinderen. Alleen de oudste van mijn kinderen, inmiddels 17 jaar, weet nog dat ik haar vader ben.

blog suicide vechtscheiding 201307310841-1_kinderen-uit-vechtscheiding-voelen-dat-aan-als-oorlog-

Mijn jongste, nu al weer 4 jaar oud, weet niet eens van mijn bestaan. Hij was net 1 jaar toen hij mij voor het laatst heeft gezien tijdens het laatste contact met zijn moeder. Dat dit diep triest is voor mijn kinderen en voor mij moge duidelijk zijn. Op dit moment kan ik alleen voor mijzelf praten, maar zeker bij de jongste is het duidelijk dat ik 4 van de belangrijkste jaren van zijn ontwikkeling en de binding met zijn ouders, volledig heb gemist. Bizar, en ik kan de verloren tijd met mijn kinderen nooit meer inhalen. Aangerichte schade: onschatbaar.

Contact met grootouders
Hier breek ik graag een lans voor grootouders. Zij hebben net als de getroffen ouder heel veel verdriet over wat er gebeurt. Voor mijn moeder is het nog lastiger, omdat zij geen contact meer heeft met de moeders van mijn kinderen en de kinderen te jong zijn om contact op te nemen met oma, als het hen al niet wordt verboden. Ook hier geldt: uit het oog, uit het hart. Mijn kinderen weten niet meer van het bestaan van oma af. Het is niet gewoon dat grootouders een omgangsregeling treffen met kleinkinderen, maar van mij zou dat in de toekomst mogen. De ouders van één van mijn partners worden aangesproken als opa en oma. Geen bloedband, maar wel gebruik maken van een waardevolle titel.

Kinderen van oudere vaders krijgen vaker stoornissen-oudere vader-orange monday

De term mama of papa is alleen en exclusief bedoeld voor de biologische (of adoptie) ouders van de kinderen. Dat geldt ook voor de termen opa en oma voor de ouders van de biologische (of adoptie) ouders. Je kan je geen kinderen of kleinkinderen toe-eigenen (stelen). Dat zou wat mij betreft strafbaar mogen zijn.

Vaderdag 2015 – anders dan in 2014
In 2014 schreef ik mijn blog van hoop. Hoop op een toekomst MET mijn 4 kinderen. Die hoop is ondertussen realiteit geworden. Stapje voor stapje wordt nu voor mijn 2 middelste kinderen de omgangsregeling met hun vader een feit. Mijn zoon (11) en dochter (7) komen komende Vaderdag, zondag 21 juni 2015 bij hun papa op bezoek.

blog vaders - kind vader handjes - Orange Monday

Voor hun ben ik nog Martin, maar volgend jaar zal dat vast anders zijn. Dan weten ze vast dat ik hun echte papa ben. Ik kan het mij voorstellen, 4 jaar is een lange tijd (veel te lang), maar gelukkig nog op tijd. En oma, die krijgt binnenkort ook haar kleinkinderen te zien. Ze had er niet meer op gerekend, ze had het niet meer verwacht, maar stiekem wel gehoopt. Ik ben nu al benieuwd hoe haar gezicht er uit zal zien als mijn kinderen haar woonkamer binnenlopen ….

Hoop, het is een vreemd woord, maar ik heb de hoop al die jaren vastgehouden. Ik hoop dat u dat ook doet. Sterkte voor alle ouders (vaders en moeders) die hun kinderen van de andere ouder niet mogen zien.

Positieve groet, Martin Jan Melinga

NB: Wanneer u dit blog gelezen heeft dan snapt u dat kinderen voor mij belangrijk zijn, ook in het kader van wat mijn kinderen en ik mee heb gemaakt. Voor kinderen die om wat voor reden beschadigd zijn mogen geen wachtlijsten bestaan. Lees mijn blog “Bizar: Wachtlijsten voor kinderen in Jeugdpsychiatrie” en teken via onderstaande links de petitie “Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg” Dank voor uw medewerking.

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #GGZalarm, #handinhand, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #PGBalarm, #ZorgAlarm, #zorgomdezorg, Echtscheiding, Geestelijke Gezondheid, GGZ, Jeugd GGz, Jeugdzorg, Kinderen, Kinderen zijn de toekomst, OMC Vitaliteit Centra, Omgangsregeling, Omgangsregeling kinderen, Orange Monday, Orange Monday Academy, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Politiek en beleid en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Vaderdag, iets bijzonders? Voor mij dit jaar zeker wel …..

  1. shivatje zegt:

    Spijtig dat dit de dag van vandaag nog beurt. Je hebt beide kinderen op de wereld gezet en een van de ouders krijgt deze niet meer te zien, of grootouders zelfs niet. Pijnlijk.zeker als er nooit misbruik of mishandeling is vastgesteld.
    net zo erg dat een van de ouders met het kind naar het buitenland vertrekt, zonder dat andere het weten.

    Aum Shanthi

  2. Zelden zo’n evenwichtige blog gelezen zonder verwijt tegen de moeder. De pijn en frustratie zal er ongetwijfeld zijn, maar knap dat je het zo weglaat. Daarin verhef je jezelf tot een volwaardig gesprekspartner, en belangrijker: zo word je serieus genomen. Knap hoor. Ik wens je toe dat alles goed gaat morgen!

    Groet,
    Een verstoten vader

  3. fijne vaderdag gewenst. Helaas zit het er voor mij voor het derde jaar op rij niet in. Het gaat mij niet eens om het feit dat ze niet langskomen maar om de redenen waarom ze niet langskomen. Ondanks alle pogingen en alle adviezen van de kinderbescherming en de rechtbank blijft moeder gewoon haat zaaien. Als ik alles op een rijtje zet waarvan ik door moeder beticht wordt, moet ik wel de meeste afschrikwekkende vader op aarde zijn.

    Groet een verstoten vaderdag

Geef een reactie

