De weg kwijt …? HET komt altijd anders dan wij willen, toch? Mijn 250ste …. #bipolair #vitaliteit #jubileum

Daar zit ik dan, achter mijn laptop op deze zonnige zaterdag, waar ga ik mijn 250ste blog (na 2 jaar) over schrijven? Op 31 mei 2013, wist ik heel goed waar mijn eerste blog over moest gaan, openheid over psychische klachten. De titel wist is ook “Mijn eerste blog:  Wie ben ik?”.

Overigens een terechte vraag na een onstuimige periode van zo’n 3 jaar (2009 -2012). Een periode waarin mijn leven geregeerd werd door mijn bipolaire stoornis (manisch depressief), die ik (zonder hulp van GGz) niet onder controle had gekregen. Soms denkt een mens dat wij alles onder controle hebben, maar feitelijk is dat nooit zo. Mijn moeder zegt altijd “Maak je niet druk om wat er gaat gebeuren, HET komt altijd anders.” Waarom schrijf ik dan 250 blogs in een periode van 2 jaar?

Blog eenzaam - help-ik-ben-manisch - Orange Monday Centers 3

Lees mijn 1e blog “Wie ben ik?”

Daarom schrijf ik nog blogs!
Die vraag kan ik snel beantwoorden. Ik ben voorzitter van stichting Orange Monday en pleit nu al weer 2 jaar voor meer openheid en transparantie in de Geestelijke Gezondheidszorg in het belang van mensen met psychische klachten! Hoe meer openheid (bij iedereen) hoe minder stigma (vervelend woord) of discriminatie. Discriminatie is meer van toepassing dan stigma overigens. In de afgelopen 2 jaar heb ik vaak gehoord dat mensen keihard worden gediscrimineerd op hun werk en thuis.

Waarom schrijf ik dan blogs, omdat ik hoop dat mensen geraakt worden door wat ik schrijf, dat zij denken “zo had ik het nog niet gezien” of “als ik mij meer verdiep in mensen met psychische klachten merk ik eigenlijk niet zo’n verschil met mijzelf”. In mijn blog “De Verwarde Man” schreef ik dat waarschijnlijk 1:2 mensen in Nederland te maken heeft of krijgt met enige vorm van psychische klachten. Waarom doen wij er met zijn allen dan nog zo moeilijk over? Omdat het eng is, we niet weten wat het is en wat de gevolgen zijn en vooral “onbekend maakt onbemind”.

Blog Verwarde man met zak over zijn hoofd stigma info Orange Monday

Lees ook het blog van de verwarde man of vrouw! Thanks

Iedereen wil succesvol zijn
Onze maatschappij is gebaseerd op succes. Ook ik vond dat. Na de middelbare school een HBO opleiding (marketing) en als Marketing & Sales Manager aan de slag in het bedrijfsleven. Bouwen aan een mooi leven, een mooi huis, een vrouw en kinderen. Naar de top is de wens ….

In 2011 na 2 scheidingen en een faillissement stond ik weer op punt nul. Alles was weg uit mijn leven, zowel relationeel als materieel. Uithuilen en opnieuw beginnen dus. Mijn bipolaire stoornis was het toetje dat een en ander nog erger maakte dan het was. Onbegrip , ongeloof maar vooral GEEN vertrouwen meer in mijn omgeving.

Succes! Was ik nu zo succesvol op het hoogtepunt van mijn carrière? Achteraf kan ik zeggen: NEE! Het gaan voor een maatschappelijke carrière is natuurlijk prima, maar niet als het ten koste gaat van jezelf. In mijn geval kan ik zeggen dat in 2010 mijn ogen opengingen. “Waar ben ik mee bezig?” was de vraag die ik mij vaak heb gesteld. Een bewustwordingsproces waarin zingeving en een levensdoel steeds belangrijker voor mij werden.

Intrinsieke waarde …  van mensen
Binnen het bedrijfsleven is intrinsieke waarde heel belangrijk (aandelen), maar voor mensen is dat vaak iets “waar hebben ze het over?”.  Voor mij staat intrinsieke waarde voor de waarde die je jezelf geeft als mens. En dat zijn per definitie geen euro’s. Dat is jezelf waard vinden om te leven, om een bijdrage te leven aan de maatschappij (hoe groot of hoe klein dan ook) en dit uitstralen naar anderen. Voor mij  was dat in 2010 een onbekend fenomeen. Mijn auto was tot statussymbool verworden zonder dat ik het wist, nu niet meer. Het is iets waar iedereen zonder kan (hoe handig ook).

blog Lef - AlfaRomeoSpider2 - Orange Monday

Lees ook “Wat is LEF” Mijn levensverhaal ….

Gaat dit hoogdravend worden?
NEE! Dat is niet mijn ding. Eerder praktisch. In 2013 zei iemand tegen mij “Zet je Marketing kennis in voor de Gezondheidszorg”. Daar ging ik samen met mijn partner Hester Morsdorf (operationeel directeur van OMC) mee aan de slag. De combinatie van haar kennis van de Geestelijke Gezondheidszorg en mijn marketing kennis resulteerde in: OMC Vitaliteit Centra!

OMC Vitaliteit Centra – Gezondheidszorg van de toekomst?
OMC Vitaliteit Centra, voortgekomen uit stichting Orange Monday, heeft als basis de Geestelijke Gezondheidszorg, maar gaat voor Holistische Gezondheidszorg. Hiervoor is de OMC Vitaliteitfactor © ontwikkeld (klik op de link voor uitleg). Hoe het werkt zal ik aan de hand van mijn eigen voorbeeld uitleggen.

Bij mij ging het eigenlijk al mis in 1999. Mijn 1e scheiding, die 2 jaar later werd gevolgd door het faillissement van mijn winkels. Vanaf 2001 heb ik geen begeleiding gekregen op het psychische vlak (OMC Vitaliteit Centra was er nog niet), maar mijn leven zat op een helling die bijna niet te stuiten was. In 2012 kreeg ik eindelijk de begeleiding die nodig was. Sinds mei 2012 (nu 3 jaar) is mijn leven weer stabiel.  Jaren was ik de weg kwijt ….

Clienten Platforms - De weg kwijt

Gaat u voor Holistische Gezondheidszorg? Check de vacature van OMC!

Het leven is kostbaar
Als u naar de jaartallen kijkt, ziet u dat mijn leven ruim 10 jaar instabiel is geweest (wat voor veel mensen geldt) en de periode 2009-2012 was desastreus. Het leven is voor dit soort zaken TE kostbaar. Lang blijven lopen met zaken die opgelost moeten worden, voor een hoge intrinsieke waarde,  moeten gebeuren wanneer nodig. OMC begeleidt mensen op dit traject. OMC is geen Gezondheidszorg voor de toekomst, maar nu broodnodig.

Het komt toch altijd anders dan wij willen!
Ik ben het daar dus NIET mee eens. Wij mensen hebben wel degelijk een zekere mate van controle over ons leven, als we maar willen. Stil blijven zitten, werkt niet. Ook niet voor behandelaars. Onze 14 franchisepartners kunnen meer collega’s gebruiken om zoveel mogelijk mensen te begeleiden met de problemen die ze op hun pad krijgen.

Ondernemingsplan-OMC-Vitaliteit-Centra-pen

Meer weten? Klik op bovenstaande afbeelding, lees het ondernemingsplan van OMC en reageer op één van de vacatures. Dinsdag 9 (u kunt zich tot maandag 8 juni – 17 uur opgeven) en 23 juni 2015 zijn er weer presentaties in Bilthoven. U ben van harte welkom als u Vitaliteit Expert bent of wilt worden!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #GGZalarm, #handinhand, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #PGBalarm, #ZorgAlarm, #zorgomdezorg, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Over Martin Jan Melinga, Wat is lef? Mijn verhaal ..., Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De weg kwijt …? HET komt altijd anders dan wij willen, toch? Mijn 250ste …. #bipolair #vitaliteit #jubileum

  1. Fantastisch dat jij de weg weer terug hebt gevonden. Ik ken de pijn van deze ziekte heb twee dierbare vrienden lang zien worstelen en ik vind het dan ook erg jammer dat ze dit niet meer kunnen lezen. Ik ben zeker ook voor medicijnen als het niet anders meer kan.Ik wens je een fijn leven toe.
    Een zonnige groet Johanna

Geef een reactie

