De #huisartsen hebben gelijk … #HetRoerMoetOM in de #Gezondheidszorg

Update 2 juni – Zoals u al kunt lezen denkt ook de Tweede Kamer dat het om een (onze) petitie gaat. Hetgeen vandaag is aangeboden is het manifest van de huisartsen. De petitie, nu met 8.844 handtekeningen gaat onverminderd door naar 40.000 handtekening zodat een Parlementaire Enquête mogelijk wordt. Klik op onderstaande afbeelding en naar de petitie site “Petitie Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg”. Thanks!

Tweede Kamer - Petitie van Huisartsen - Het Roer Moet OM - Niet dus ... Time To Change NL2

Blog 1 juni 2015 – Op 30 mei 2013 schreef ik mijn 1e blog “Wie ben ik?”, nu precies 2 jaar (en 2 dagen) geleden. Ik stond toen nog maar net met één voet in de Gezondheidszorg. Deels als ervaringsdeskundige met een bipolaire stoornis (manisch depressief) en deels als voorzitter en oprichter van Orange Monday Foundation, die de belangen behartigt van mensen met psychische klachten.

Nu twee jaar later kunnen we stellen dat het wel zin heeft gehad dat ik toen mijn eerste blog schreef (in 2 jaar ruim 130.000 views voor mijn blogs) en binnenkort mijn 250ste. Afgelopen zaterdag dus een jubileum, maar zo voelt het niet. Geen feestje, geen slingers en zeker geen champagne. Zaterdag (30 mei 2015) schreef ik het blog “Schippers: Nu puin gaan ruimen” wat bedoeld was voor FIFA en niet haar eigen departement dat in staat van ontbinding verkeert. Wel de spreekwoordelijke splinter zien bij de FIFA maar niet de balk in haar eigen VWS oog.

FEEST-ORGANISEREN

Wordt dit dan een azijn blog? Nee, dat is niet mijn stijl en dat kan ik ook niet met mijn positieve inslag, maar … de moed zakt mij ook zo nu en dan in de schoenen. Hoe ik denk over Schippers moet u maar lezen in nu 70 blogs waar zij in voorkomt.  Ik ga het nu over de Gezondheidszorg hebben, tenminste die geldverslindende organisatie die Zorg zou moeten bieden aan elke Nederlander (en dat niet meer doet).

Het Roer Moet OM in Nederland
Ik spreek nu alleen over de Gezondheidszorg, maar helaas geldt dit bijna voor alle facetten van de Nederlandse gemeenschap. Of het nu SVB betreft, de banken, gemeenten, de woningbouw, UWV u noemt het maar, het is allemaal puin en gebaseerd op de succesvolle 20ste eeuw. Nederland is NIET crisisbestendig, dat moge duidelijk zijn.

Ik ben het niet altijd met Rutte eens, maar ‘eigenbelang’,  het gaat mij te ver in Nederland. Eerst aan jezelf denken is wat mij betreft oké, maar NIET aan een ander denken is NIET oké! We leven in een maatschappij waar de woorden IK en WIJ met hoofdletters worden geschreven. Neem nu de huisartsen. Komende dinsdag 2 juni 2015 bieden zij hun ‘manifest’ aan bij minister Schippers (mijn grote vriendin, misschien binnenkort eens een koffie met haar drinken?). En wat gebruiken de huisartsen als slogan “Het Roer Moet OM’. Zelfs de website heet zo … www.hetroermoetom.nu

Het Roer Moet OM - Onverwachte steun huisartsen - Time To Change NL

Wat is er gebeurd? Ik krijg een mailtje van één van de huisartsen die het initiatief hebben genomen. Of wij willen stoppen met het gebruik van “Het Roer Moet OM” en zeker NIET vermelden op onze site dat de huisartsen ons steunen. Bizar toch? ZIJ gebruiken onze slogan … en WIJ moeten er mee stoppen.  Na wat mailtjes en telefoontjes hebben wij uiteindelijk, om de geen nare discussie te krijgen, onze site http://hetroermoetomin.nl/huisartsen (enigszins) aangepast en heb ik gewacht met publicatie van wat er gebeurd is, tot vandaag.

Want samenwerken met onze petitie was GEEN optie. Ik wil toch graag mijn hart luchten. Samenwerking binnen de Gezondheidszorg? No Way! Allemaal eigenbelang, in dit geval van huisartsen die de regeldruk te hoog vinden, wat uiteraard voor bijna de gehele Gezondheidszorg zo is, snap ik. Een grote verandering is dan ook noodzakelijk vinden wij en ook de huisartsen kunnen dat NIET alleen!

Waar zijn de huisartsen mee bezig?
Nu nog even inhoudelijk. Ik heb er al een eerder blog over geschreven “Gaat u zelf uw huisarts betalen?”, waar zijn de huisartsen mee bezig? Door het manifest hebben de huisartsen zowel mevrouw Schippers als de zorgverzekeraars tegen de haren ingestreken. Nu zijn dat ook niet mijn vrienden, maar dit is niet handig.

Bovendien, de huisarts is het meest veilig van alle behandelaars binnen de Gezondheidszorg. De huisarts is ‘de poort’ naar de Gezondheidszorg en heeft ook een grote maatschappelijke rol. De huisarts zou het meest toegankelijk van alle behandelaars moeten zijnen moeten blijven. Daarom wordt de huisarts altijd vergoed en dat moet (en zal) ook zo blijven.

Summer fun. Twelve hands form a circle over the sand. Useful to represent diversity, human nature, teamwork etc. There are male and female hands, different skin colours and ages. Ones have rings and one has a band aid.

Waarom geen samenwerking van de behandelaars EN de cliënten/patiënten?
Ik vraag het mij al 9 maanden lang af. Het kindje van stichting Orange Monday en ondergetekende “Petitie: Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg” had allang 40.000 handtekeningen (in plaats van 8.700) moeten binnen halen. Maar wat gebeurt er nu? Een bekende arts, Jacques de Milliano, steunt het manifest, ‘ze’ komen op TV (ach en wee) en 7.800 huisartsen en bijna 18.000 sympathisanten tekenen het manifest.

Mooi voor de huisartsen, maar schiet de patiënt of cliënt er nu echt wat mee op? Bovendien, als wij onze petitie iets hadden aangepast (wat wij hebben voorgesteld) hadden mensen met de steun van de huisartsen ‘onze’ petitie kunnen teken. Als je ze allemaal optelt hadden we rond de 34.000 handtekeningen gezeten nu, bijna 40.000 dus, en hadden wij voor de zomer de petitie aan kunnen bieden aan de Tweede Kamer. Niets van dat alles dus.

U begrijpt dat ik na 2 jaar denk, waar doe ik het allemaal voor ……daarom:

Martin Handtekening Notaris

MANIFEST van een BEZORGDE burger!
Ik, Martin Jan Melinga, voorzitter van stichting Orange Monday, ga en blijf gaan voor een betere en betaalbare Gezondheidszorg! Door middel van onze petitie (al leveren we hem pas in 2018 in bij het parlement) en middels OMC Vitaliteit Centra. Holistische Gezondheidszorg is daarin nummer één. Samenwerken binnen de gehele Gezondheidszorg (waar mogelijk) om de cliënt of patiënt (verder te noemen cliënt) het beste te leveren wat nodig is voor een optimale gezondheid. OMC gaat daarbij uit van de Vitaliteitfactor©. Zowel optimale lichamelijke als geestelijke gezondheid (altijd verbonden met elkaar) en de mens en omgeving.

De macht van de zorgverzekeraar niet breken (zinloos), maar samen met de zorgverzekeraar en het ministerie van VWS werken aan nieuwe betalingssystemen voor zorg, nieuwe methoden en vooral preventie en voorlichting. In combinatie met een goed functionerende huisarts als poort van de volledige gezondheidszorg. Hoe eerder een cliënt geholpen wordt met zijn of haar klacht, hoe eerder de oplossing in zicht is.

Awareness is een bewustwordingsproces in onze maatschappij. Werken aan taboes, stigma en andere belemmerden zaken die onze Gezondheid in gevaar brengen. Eigen regie van de cliënt (die vaak prima weet wat er aan de hand is) is een belangrijke stap die genomen dient te worden.

Daarnaast toepassing van e-Health, (dagelijkse) begeleiding van cliënten via smartphone, tablet of pc. Vermindering wachtlijsten en bureaucratie. Vermindering van administratieve rompslomp (regeldruk), maar wel een goede registratie van wat er gebeurt via goed functionerende elektronische cliëntendossiers waar de cliënt ook inzage in heeft. Wisseling van behandelaar omdat het logisch is, niet omdat het niet kan.“

Einde Manifest van een Bezorgde Burger
14e franchisenemer teken bij OMC Vitaliteit Centra - Orange Monday

OMC Vitaliteit Centra
Ik ben trots dat al het bovenstaande wordt toegepast binnen OMC Vitaliteit Centra, samen met onze 14 franchisepartners vormen wij een team van bijna 20 mensen. Wij verwachten dit jaar nog te groeien naar 50-100 franchisepartners en 6 vestigingen in heel Nederland. Samenwerken is bij OMC het toverwoord. Sluit jij je als coach, trainer of één van de andere 20 vacatures aan bij een organisatie die WEL samenwerkt? Klik dan op bovenstaande afbeelding, lees ons ondernemingsplan en kom naar één van de presentaties op dinsdag 9 of 26 juni 2015 in Bilthoven!

En …. Teken de Petitie “Het Roer Moet OM” omdat het nodig is! It’s Time To Change NL!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Het roer gaat OM!, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, huisartsen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

