Kwetsbare mensen … heeft u er last van? Iedereen is gelijk in het anders zijn! #wijstaanop #handinhand

Kwetsbaar, een woord dat vraagt om een betekenis: “Weinig beschermt tegen beschadiging” is de vertaling die Wikipedia ons geeft. Als voorbeeld worden kinderen genoemd, maar je kan de rij eindeloos aanvullen. Van baby tot de ouderen in onze samenleving en alles wat er tussen zit. Als vader heb ik ondertussen ervaring met kwetsbare kinderen. Een kind kan heel makkelijk ‘het kind van de rekening worden” van ruzie in het gezin en een uiteindelijke scheiding.

Het spreekwoord “het kind van de rekening” geeft aan dat het al lang bestaat in onze samenleving. Echter, kwetsbaar is op zich niet erg.  Een lieve kleine baby, we weten dat er sprake is van kwetsbaarheid. Voorzichtig mee omgaan is dan het devies. Maar wat als kwetsbaarheid bij groepen van mensen in onze samenleving niet gezien wordt en dus ook vaak niet erkend wordt?

blog kwetsbaar quote Orange Monday

Iedereen is gelijk in het anders zijn
Afgelopen vrijdag 16 mei 2015 werd bij KassaTV het manifest van de beweging “WIJ staan OP” op televisie en via een persbericht gepresenteerd. Na het lezen van het manifest kan ik het grotendeels eens zijn met de ‘eisen’. Het manifest is gebaseerd op het VN-verdrag voor de Rechten van de Mens met een handicap. Mijn persoonlijke steun heeft de groep …. Lees als u meer info wilt verder op de site van WIJ staan OP (klik op de link).

Het mooie van deze actie vind ik de slogan “Iedereen is gelijk in het anders zijn”. Die spreekt voor zich en is voor iedere Nederlander herkenbaar. Ook de stichting Orange Monday gebruikt slogans in deze strekking. Echter, het is nog lang niet zo dat deze slogan ook echt praktijk is in ons kikkerlandje of de rest van de wereld. Wij zijn nog niet gelijk in het anders zijn …

Time To Change - Wij staan OP banner website - Orange Monday

Kwetsbaarheid … kennen wij dat niet allemaal?
Ik durf heel hard te zeggen dat IEDEREEN die ik ken minimaal 1x in zijn leven last heeft gehad van een zekere vorm van kwetsbaarheid. Voor het eerst mee met je vriendinnetje naar het huis van haar ouders om daar te gaan eten. Een vreemde vader, wat zal hij zeggen, wat zal hij vragen … Inmiddels meer dan 30 jaar geleden J Maar wat nu als deze kwetsbaarheid zich herhaalt …

Even terug naar “WIJ staan OP”. Gehandicapte mensen hebben in 1e instantie een zichtbare kwetsbaarheid, zeker als er sprake is van een rolstoel. Recent hadden wij iemand met een rolstoel op bezoek op het kantoor van Orange Monday. Uiteraard waren wij (nog) niet rolstoelvriendelijk.  In het gesprek blijkt echter dat de zichtbare kwetsbaarheid in het niet valt bij de NIET zichtbare kwetsbaarheid. Het gevoel van machteloosheid, gemeentes die niet meerwerken, mensen die je niet begrijpen ….

Blog kwetsbaar - Orange Monday - lichamelijk en geestelijk handicap

Daarom ook een kritisch noot naar de beweging “Wij staan OP”; één woordje weglaten maakt het manifest nog sterker dan deze al is. Het gaan niet om lichamelijke of geestelijke handicap, het gaat er om dat je een (onzichtbare) handicap hebt. Wij noemen dat de holistische aanpak van onze Gezondheidszorg.

Hoe gaan wij om met kwetsbaarheid?
Ik heb mij jarenlang kwetsbaar gevoeld door mijn psychische klachten. Zo kwetsbaar, dat ik eigenlijk al bij voorbaat in de aanval ging als mensen IETS zeiden over mijn bipolaire stoornis. Ik werd onaangenaam voor mijn omgeving, ik was mijn kwetsbaarheid geworden. Pijnlijk te constateren dat de man die ‘alles’ kon en durfde er niet meer was. Na lang nadenken en veel praten met mensen in mijn omgeving bedacht ik het volgende. Ik ging niet meer in de aanval, ik gaf volledige openheid van zaken over alles wat er gebeurd was in de periode 2009-2012 (de ergste periode van mijn toen onbehandelde manische depressie).

Ik was doodsbenauwd dat het (zakelijk) gevolgen zou hebben. Dat mensen mij nog gekker aan zouden kijken dan voorheen. Het tegendeel is waar. Op 31 mei 2013 (nu bijna 2 jaar geleden) schreef ik “Mijn eerste blog! Wie ben ik?” en ik heb er geen seconde spijt van. Gemiddeld zo’n 5.000 views per maand voor mijn (bijna 250) blogs. Een groot bereik, niemand die mij aansprak op mijn ‘kwetsbaarheid’, sterker nog, Orange Monday kreeg steeds meer vorm en heeft nu een franchiseformule met ondertussen 14 franchisenemers. Ik durf te zeggen dat dit waarschijnlijk NIET gelukt was zonder mijn openheid.

A-Banner OMC Vitaliteit Centra Bouwen Toekomst - oranje lijn

Wat is er nodig?
LEF en MOED!! Dat is het eerste wat nodig is voor elke individuele Nederland om zijn of haar kwetsbaarheid openbaar te maken, op zijn minst de mensen die dichtbij je staan (partner, gezin, familie en goede vrienden).

DUIDELIJKHEID – Wees duidelijk over wat jouw kwetsbaarheid is en formuleer dat goed. De kunst van openheid is dat je beschermd wordt tegen beschadiging en NIET de deur open zet voor diezelfde beschadigingen (die je ook al vaak hebt meegemaakt).

Zoals in mijn blog “Verwarde mand (of vrouw)” geschreven, iedereen kan het overkomen om de verwarde man of vrouw te worden. Voorkomen is beter dan genezen, toch?

Blog LEF - loesje_leven_is_meervoud_van_lef - Orange Monday
Belangrijke voorwaarden
Nu zult u zeggen, als ik dat alleen doe, wat dan? En wat denken van de huidige Gezondheidszorg? Die is er toch niet klaar voor? En de overheid,ik kan mijn ei niet kwijt daar … Nog maar niet te spreken over mijn collega’s op het werk, enzovoort ….

Tuurlijk, de randvoorwaarden moeten goed zijn. Een goed functionerende overheid inclusief een Gezondheidszorg met een holistische aanpak. Daar zijn wij als Orange Monday hard mee bezig. Het Roer Moet OM op veel gebieden, zie maar weer WIJ staan OP. Het speelt in alle geledingen van de maatschappij. Ook daarom het initiatief OMC Vitaliteit Centra EN de Petitie Het Roer Moet OM. Het is tijd voor verandering … omdat het nodig is.

Time To Change - Wij staan OP banner website - Orange Monday + #
Klik op de afbeelding en ga naar de petitie site “Het Roer Moet OM” en TEKEN!

DAT er wat moet veranderen is duidelijk, 20 mei debat over #PGBalarm, 21 mei debat in de Kamer over “De verwarde Man” en nu Wij staan OP. Tijd om onze kwetsbaarheid over boord te gooien, maar laten we dat dan wel samen doen!

AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange Monday -200p

Teken de petitie en ga net als wij voor een Landelijk Platform Gezondheidszorg. De cliënten en patiënten krijgen steeds meer te vertellen, laten wij dat nu ook uitdrukken in ECHTE resultaten door samenwerking binnen de Gezondheidszorg. Wij gaan er voor … U ook?

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #zorgomdezorg, Het roer gaat OM!, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

