Koningsdag 2015? Wat zijn jouw plannen? Lees de mijne ….

Morgen (vandaag 27 april 2015) is het maandag. Al ruim 3 jaar is het dan Orange Monday! Niet dat ik de hele dag in Oranje kleren rondloop. Wel oranje details, oranje schoenveters, een oranje horloge of zelfs een oranje polo als het mooi weer is en wij geen officiële afspraken hebben. Mijn oranje shirt is gesneuveld in de strijd, die mag ik niet meer aan 🙂 Tijd voor een nieuwe dus, misschien morgen?

Koningsdag 2015
Na op 30 april 2013 nog Koninginnedag te hebben gevierd in Nederland, was vorig jaar Koningsdag op 27 april en dit jaar zelfs op MAANDAG! Vorig jaar werd bekend dat Koningsdag een andere opzet ging krijgen. Wij, stichting Orange Monday, hebben nog geprobeerd op deze unieke dag maandag 27 april 2015 Koningsdag naar Bilthoven te krijgen, maar helaas Dordrecht heeft ons afgetroefd. Ik heb even zitten rekenen, maar het duurt nog tot 27 april 2020 voordat we Koningsdag weer op maandag valt en we het naar Bilthoven kunnen halen 🙂

Blog #Koningsdag 2015 Amsterdam #oranje Orange Monday
Koningsdag 2014 – Amsterdam – Ook Oranje!

Maar goed, ook zonder Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima in de buurt gaan wij ons prima vermaken.  Al is het alleen maar HET feit dat ‘iedereen’ in oranje loopt en daardoor (misschien) een beetje aan Orange Monday denkt. Ik denk zelf wel eens: wie is er nu gek? Miljoenen mensen die met een oranje kledingstuk aan de dag doorbrengen of ik die dat elke dag doet! Voor mij is het namelijk elke dag Orange Monday.

Orange Monday is een merknaam die stichting Orange Monday in het leven heeft geroepen als tegenhanger van Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar! Klik op de link voor meer informatie.

24/7 Orange Monday in Nederland
Ik bedacht dus op 12 januari 2012 deze naam en deze naam is nu de merknaam van een uitgebreide franchiseorganisatie (17 zelfstandige professionals en dit aantal is groeiend), waaronder de OMC Vitaliteit Centra en de Orange Monday Academy. Stichting Orange Monday behartigt de belangen van mensen met psychische klachten. OMC en de Academy gaan voor de beste en snelste behandeling en voor preventie en voorlichting. Er valt nog veel te doen binnen de (Geestelijke) Gezondheidszorg. OMC Vitaliteit Centra gaat echter uit van de vitaliteit van mensen en niet van de klachten.

Wij zijn van mening dat hoger je vitaliteit is, hoe beter je met psychische of fysieke klachten kunt omgaan. Onze behandeling wordt daarom ook daarop gericht. Wij noemen dat Holistische Gezondheidszorg in de vorm van de OMC Vitaliteitfactor©. Deze bestaat uit 3 bestanddelen:

  1. Fysieke Gezondheid
  2. Geestelijke Gezondheid
  3. Mens en Omgeving

Deze 3 zijn altijd met elkaar verbonden. Als alle 3 in ‘gevaar’ komen, dan is een ‘crash’ dichterbij.

Een voorbeeld: Als iemand weinig beweegt, niet regelmatig en voldoende eet, een slechte relatie heeft met zijn of haar partner en ook nog eens ontslagen wordt, dan kunnen de rapen gaar zijn. Psychische klachten (burn-out of depressie) worden dan snel opgebouwd. Als de huur dan ook nog niet betaald kan worden, kan een crash ontstaan.

Holistische Gezondheidszorg OMC Vitaliteit Centra werk en leven
Klik op de afbeelding voor de site van de OMC Vitaliteitscan©

Bij OMC Vitaliteit Centra bekijken we dan eerst de Vitaliteitfactor©, is deze nog voldoende en waar kunnen wij de factor verhogen waardoor een behandeling sneller succesvol is.  De cliënt kan dan weer eerder participeren in de maatschappij en werken aan de echte problematiek.

De OMC Vitaliteitfactor© wordt ook binnen bedrijven toegepast, er is zelfs een website: de OMC Vitaliteitscan© voor de broodnodige balans tussen werk en privé!

Kijken wij dan door een Oranje (lees roze) bril?
Nee! In de afgelopen 3 jaar zijn wij tot de conclusie gekomen dat de huidige (Geestelijke) Gezondheidszorg TE veel kijkt naar de fysieke of psychische diagnose en niet het totaalbeeld. Als OMC Vitaliteit Centra al had bestaan in 2009 had ik mijn ‘ziektetijd’ met minimaal 2 jaar kunnen verkorten. Kostbare tijd die ik verspild heb aan het verkrijgen van een officiële diagnose (Bipolaire Stoornis) en in mijn eentje proberen problemen op te lossen die ik niet in mijn eentje KON oplossen. De hulp was er gewoonweg niet en daardoor is mijn officiële ziektetijd van oktober 2009 tot mei 2012.

Blog #Koningsdag Oranje Bril Orange Monday

Wat zijn de gevolgen? Ik heb mijn 4 kinderen in deze periode nauwelijks gezien. Mijn laatste ECHT leuke Koninginnedag is 6 jaar geleden, samen MET mijn kinderen. Terwijl dat normaal één van de hoogtepunten was, met de kids naar de vrijmarkt. Toen al mijn oranje kleding aan (ik was NET zo gek toen) en ik wist toen nog niet van Orange Monday, dat moest ik nog bedenken. De andere gevolgen zal ik u besparen (zie mijn andere blogs). Maar ik had graag gebruik gemaakt van OMC Vitaliteit Centra.

Systematisch oplossen van ALLE problemen die er spelen. Vizier op de toekomst (niet het pijnlijke verleden), leven in het nu en gecoacht worden naar een positieve levenshouding en een gezonde levensstijl. Je beperkingen leren accepteren en weten hoe je met ‘jezelf’ om dient te gaan. Uitleggen aan anderen (een goede psycho-educatie) en realiseren dat het voor anderen ook moeilijk is om met JOU om te gaan. Dat is wat ik geleerd heb en graag overdraag via OMC Vitaliteit Centra

Banner OMC Vitaliteit Centra - 24-7 open-I
Niet alleen leren van de fouten van anderen!
Mijn vader zei mij altijd “leer van de fouten van een ander” anders moet je ze zelf ook elke keer weer maken en dat doet pijn. Mijn bipolaire stoornis heeft mij en mijn directe omgeving veel pijn gedaan. Maar ik heb er OOK van geleerd, gecombineerd met de lessen van anderen is dat een mooi resultaat geworden dat ik met passie vertel aan anderen. Mijn levensles is aan het groeien tot een volwassen organisatie van ondertussen 17 zelfstandige professionals die werken voor OMC Vitaliteit Centra en waarvande komende maanden de 1e vestiging gaat openen. Op weg naar een landelijke dekking zodat iedereen in Nederland, die dat wil, van onze dienst gebruik gaat maken.

Ben jij zelfstandig professional binnen het raakvlak van (Geestelijke) Gezondheidszorg of binnen het bedrijfsleven? Kom dan naar één van de presentaties op het hoofdkantoor van Orange Monday, de eerstvolgende is dinsdag 28 april 2015 (de dag NA Koningsdag), Daarna op dinsdag 12 en 26 mei 2015. Klik op onderstaande afbeelding en download ons ondernemingsplan en reageer op één van de vele vacatures!

Ondernemingsplan-OMC-Vitaliteit-Centra-pen

Morgen is het Koningsdag! In ieder geval de presentatie voorbereiden van dinsdag 28 april en waarschijnlijk ook nog wel even proeven van Koningsdag, ik kan het niet laten. En denk aan ons, want het is een Koninklijke Orange Monday morgen 🙂

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #handinhand, #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, #PGBalarm, #Werkstress, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, OMC Vitaliteitfactor©, Zelfstandige zorgprofessional, Zorg, ZZP en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Koningsdag 2015? Wat zijn jouw plannen? Lees de mijne ….

  1. herman vogel zegt:

    Voor iemand die geen defilé meer wilde, is het opmerkelijk te zien hoe de oranjes zich vergapen aan een eindeloos voorbij trekkende vloot van baggerschuiten…. (Toch maar weer terug naar het koekhappen en WC-pot-werpen?).
    http://hermanvogel.nl/willem-alexander-4/

Geef een reactie

