Het is geen feest om psychische klachten te hebben!

Vrijdag (24 april 2015) schreef ik het blog “Psychische klachten zijn HIP volgens Malou van Hintum” en vervolgens kreeg ik een stroom van reacties. Ik zou haar artikel NIET goed gelezen hebben … ik heb er wel een PDF van gemaakt! Malou zegt in haar artikel, in de laatste regel:

Blog Post Artikel Malou van Hintum - Orange Monday

Dus JA, Malou vindt het ook NIET hip! Maar waarom dan zo’n artikel er aan wijden? Van mijn blog van vrijdag neem ik dan ook geen woord terug. Dit is niet de weg om stigma uit de wereld te krijgen, al zou ik alleen maar praten voor mensen met een stemmingsstoornis, zoals ik.

Als u op bovenstaande afbeelding klikt kunt u zien welke delen ik, als voorzitter van Orange Monday en tevens als ervaringsdeskundig cliënt van de GGZ met een bipolaire stoornis, geel heb gemaakt en die op zijn minst gezegd discutabel zijn. Eén alinea, over bipolaire stoornis, is bijna geheel geel. Een kleine toelichting.

Bipolaire Stoornis HIP?
Om te beginnen, een kleine 100.000 mensen (1,3% van de Nederlandse bevolking) hebben een officiële diagnose bipolaire stoornis (zoals ik) en de schatting is dat er zo’n 200.000 mensen waarschijnlijk een bipolaire stoornis hebben, maar de helft heeft gewoonweg geen diagnose, ziet het niet of durft niet naar een arts.

Veel voorkomende EXTRA problemen door gedrag (vanwege de bipolaire stoornis) zijn o.a. meer dan een gemiddeld aantal zelfmoorden, echtscheidingen en vooral financiële problemen. Een groot deel van de cliënten (of patiënten) met een bipolaire stoornis kan niet met één soort medicatie, bijvoorbeeld lithium zoals ik, af (soms wel 4-5) en hebben geen werk of sterk wisselend. De gaten en sabbaticals in de CV’s zijn te groot of te lang om een maatschappelijke carrière te kunnen hebben in ons tolerante Nederland.

Blog Post Bipolaire Stoornis - Malou van Hintum - Orange Monday

U snapt dat ik, als ik bovenstaande lees, toch even denk: heeft Malou van Hintum wel eens gesproken met mensen die een bipolaire stoornis hebben (je komt er niet makkelijk af)? Ik denk haast van niet (maar hoor het graag van haar). Je TEKENT niet in (hoe sarcastische ook bedoeld) voor een bipolaire stoornis. Door Stephen Fry wordt het het stigma misschien ietsepietsie kleiner, maar ik heb daar in Nederland de afgelopen 3 jaar bijna niets van gemerkt (zie mijn blog van vrijdag). En het is sowieso NIET aantrekkelijk om een bipolaire stoornis te hebben in plaats van een ‘gewone’ depressie. Ook hier zal ik het sarcasme van de schrijfster missen.

Blog Post Myrthe van der Meer - Paaz - Orange MondayKlik op de afbeelding en check de Bio van Myrthe van der Meer

Als we het dan over Myrthe van der Meer hebben. Myrthe was waarschijnlijk nooit een (bekend) schrijfster geworden (niet op deze manier tenminste, ze werkte al op een redactie) als zij NIET ervaringsdeskundige was van opnames in een instelling. Maar ik denk (ik zal het haar de volgende keer vragen) dat ze liever NIET een bekende Nederlander was geworden en geen burn-out had gehad met alle gevolgen van dien. Opname in een instelling is ook NIET hip!

Haar verslag (ook bij mij op de boekenplank) van de opname bij PAAZ is hartverscheurend en iedere Nederlander zou dit boek wat mij betreft mogen lezen. Wellicht ontstaat er dan meer begrip voor mensen met psychische klachten. Dat is wat wij namelijk nodig hebben in Nederland, niet van dit soort artikelen, waardoor stigma alleen maar groter wordt.

Wat bedoel ik met vergroting stigma door Malou van Hintum?
Ik heb daar meerdere redenen voor, ook al geschreven in mijn blog van vrijdag:

  1. Zij had met haar artikel überhaupt NIET in hoeven gaan op de zogenaamde ‘populariteit’ van psychische klachten, welke dan ook. Of een klacht nu licht of zwaar is, het heeft impact op het leven van die persoon EN zijn omgeving
  1. Het ene label na het andere komt voorbij in het artikel. Wat maakt het uit wat de psychische klachten voor label hebben (behalve voor de financiering via Zorgverzekeraar en PGB) , ze zijn allemaal even erg, voor de mensen zelf in ieder geval.
  1. Het verkrijgen van een diagnose is een grote stap en heeft veel gevolgen (heeft bij mij een jaar geduurd, eerst verkeerde diagnose), soms tot levenslange behandeling en gevolgen toe. Dit wordt NOOIT HIP en het is dus onzin om hier een artikel over te schrijven, al is het in The Post Online. Of staat het ook in de Volkskrant of het NRC waar Malou ook voor schrijft? Zouden deze kranten het geplaatst hebben?

Ik kan nog wel even verder gaan, maar dat is NIET de bedoeling. Nogmaals, het is niet mijn doel om Malou van Hintum onderuit te halen. Voor alle duidelijkheid ook, IK voel mij niet gekwetst. IK heb het ‘geluk’ dat ik een ‘lichte’ vorm bipolaire stoornis heb. Maar desondanks was de schade groot, waaronder een echtscheiding (door mijn stoornis) en het feit dat ik vanwege mijn stoornis mijn kinderen zo’n 4 jaar niet heb MOGEN zien. Hoezo populair of hip?

Ik schrijf mijn blogs echter zonder rancune, maar wel voor al die honderdduizenden die psychische klachten hebben en er niet eens over denken om jouw woorden te bedenken. Het feit dat Stephen Fry zich opwerpt als boegbeeld voor de actie Time To Change, is bewonderenswaardig. Er zijn namelijk OOK nog steeds artiesten en bekende wereldburgers die GEEN ‘gebruik’ maken van hun stoornis. Overigens is een groot deel van deze mensen ook allang dood, zoals Amy Winhouse en Kurt Cobain (van rockband Nirvana) en vele anderen.

Blog Bipo Day Amy Winehouse

Orange Monday = OMC Vitaliteit Centra
Het is overigens niet de eerste keer dat Malou van Hintum en ik in ‘aanvaring’ komen. We hebben ook verschillende beroepen, Malou is journalist en ik voorzitter van een belangenorganisatie voor mensen met psychische klachten. Het feit dat Malou als journalist überhaupt in gaat op een mogelijke populariteit van psychische klachten was voor mij aanleiding het blog van afgelopen vrijdag te schrijven.

Er moet gewerkt worden aan begrip, niet aan populariteit. Ook ik ga niet voor populariteit, maar omgaan met mijn psychische klachten en hoe mijn omgeving daar op reageert. Een stigma? Voelt meer als ‘levenslang ‘ dan mijn diagnose. (Ik denk te snappen wat je bedoelt, maar doe het niet helemaal ;-( )

A-Banner OMC Vitaliteit Centra Bouwen Toekomst - oranje lijn

Ik nodig Malou van Hintum dan ook uit op het kantoor van Orange Monday en OMC Vitaliteit Centra. Niet om een artikel te schrijven over ons (mag wel), maar vooral om wederzijds begrip te creëren. Psychische klachten zijn niet populair, maar stigma nog wel. DAT moet de wereld uit, waardoor sneller herstel mogelijk wordt. Geen onzinverhalen in de wereld over de pro’s en contra’s rondom psychische klachten. Het is geen feest om ze te hebben.

Mensen met psychische klachten willen als ‘normale’ mensen worden beschouwd, door journalisten, werkgevers, familie en vrienden. Gewoon omdat het kan!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Geestelijke Gezondheid, Orange Monday, Orange Monday Academy, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

