Psychische Klachten Zijn HIP of populair (volgens @malouvh)!? Het #PGBalarm en #handinhand soms ook?

Er zijn zo van die dagen, dan MOET ik een blog schrijven. Van wie? Van mijzelf! Dit is blog nummer 237 dat ik schrijf sinds “Mijn eerste blog: Wie ben IK?” op 30 mei 2013. Bijna 2 jaar geleden alweer. Ondertussen lezen tussen de 1.000 en 2.000 mensen mijn blogs elke week en dat aantal is nog steeds stijgend. Waarom? Omdat ik 2-3 keer in de week een blog schrijf. Dit zijn opinieblogs, zoals dat heet, ik reageer op mijn omgeving (in heel Nederland) en soms naar personen.

Dat is nooit persoonlijk bedoeld, ik vraag mij echter soms af waarom mensen schrijven. Ik heb altijd een doel en dat is van NIET het verkrijgen meer lezers of populariteit. Dat is het hogere doel om stichting Orange Monday meer bekendheid te geven en vooral WAT zij doet voor de Gezondheidszorg. Genoeg reclame, nu eerst terug naar de reden van dit blog, journalist Malou van Hintum. Een door mij gewaardeerd journalist, maar zo nu en dan schiet (ook) zij in mijn ogen een bok.

Blog eenzaam - help-ik-ben-manisch - Orange Monday Centers 3

Populariteit geestesziekten (klachten) kent een donkere keerzijde!
Bovenstaande zin is de titel van het blog wat Malou van Hintum (klik op de link) Zij schreef op The Post Online (klopt, geen NRC of Volkskrant) dit artikel, waarin zij aangeeft: “psychische aandoeningen lijken langzaam populair te worden”  en “Goed dat het taboe verdwijnt, maar bagatelliseer ze niet”.  Oef, toen ik dit las rezen mij de haren ten berge. Is al het werk dat wij doen via stichting Orange Monday, maar ook de nieuwe behandelcentra OMC Vitaliteit Centra niet meer nodig? Het hele artikel druipt van het stigma (en benoemen van labels), wat er nog steeds is en door dit soort artikelen mijn inziens wordt versterkt.

Blog Malou - malou-van-hintum - Orange MondayCheck haar bio op Twitter

Waar haalt Malou haar info vandaan? In haar bio op Twitter lezen wij dat zij “de beste ‘psychiater’ zonder opleiding” is. Wie heeft haar gekwalificeerd (waarschijnlijk zijzelf) en wie geeft haar het recht mensen met psychische stoornissen zo weer te geven in een artikel? Tenenkrommend wat mij betreft. Hoezo populair? Zoals u wellicht weet, heb ik als ervaringsdeskundige de stichting Orange Monday opgericht. Ik kan u vertellen dat een bipolaire stoornis NIET populair of hip is en het ook niet gaat worden!

Ondanks het feit dat een paar internationale artiesten het ook hebben (gehad). Fijn dat ZIJ daar open over zijn, maar dat maakt mijn bipolaire stoornis NIET populair. Sterker nog, door mijn bipolaire stoornis heb ik in een paar jaar tijd 90% van mijn ‘vrienden’ verloren, mag ik mijn kinderen nog steeds niet allemaal zien en heb ik 18 maanden bij mijn moeder van 80 jaar ‘moeten’ wonen. Ik had namelijk geen huis meer!

TABOE op psychische klachten nagenoeg zo groot als 3 jaar geleden
Psychische klachten zijn niet populair. Nogmaals, waarom zouden wij dan OMC Vitaliteit Centra oprichten? Juist omdat dit soort zaken DIRECT in de kiem moeten worden gesmoord. Doordat het tegendeel waar is. Orange Monday is hard aan het werk om preventie, voorlichting en psycho-educatie HOOG op de agenda te zetten en te krijgen. JUIST de omgeving van mensen met psychische klachten weet NIET wat er speelt, zijn ondanks (of juist door) het internet slecht geïnformeerd.

blog verkeerde diagnose -stigma-etiket - Einstein - Steun Orange Monday

Media (en Schippers cs)  vindt dit wel leuk
Het is koren op de molen van de media, zo’n blog. “Zie je wel, het hebben van psychische klachten is ‘normaal’, het taboe doorbroken”. Waar zeuren wij dan over binnen de (Jeugd) GGZ? Dat is toch niet nodig? Die bezuinigingen zijn oké? Ik vind persoonlijk dat Malou juist DOOR dit artikel bagatelliserend is ten opzichte van de zo’n 1 miljoen mensen met psychische klachten in Nederland. Ik trek mij dit persoonlijk aan!

Mensen met een bipolaire stoornis die succesvol zijn, zijn voor mij een inspiratie geweest, zoals Stephen Frye bijvoorbeeld. En ik weet dat HIJ zich ook niet altijd populair maakt als hij ZIJN stoornis voor het voetlicht brengt. Het hebben van psychische klachten zal NOOIT populair worden, hoogstens geaccepteerd! En DAT is het doel van Orange Monday! Geen sensatieblogs over populariteit, maar werken aan een mooie toekomst voor iedereen met (al of niet tijdelijke) psychisch klachten, of dat nu een bipolaire stoornis of een ‘gewone’ depressie of het nu ADHD of Autisme of één van al die andere klachten betreft.

Stephen Frye time to change

Is #PGBalarm + #handinhand hip?
Bloedserieus, zeg ik! Net als psychische klachten. Sterker nog, onder de duizenden mensen die hulp hebben via het PGB heeft een groot percentage OOK psychische klachten. Van kinderen (ADHD / Autisme), volwassenen (zware psychische klachten) of ouderen (dementie of Alzheimer). Mensen die hulp nodig hebben en door verkeerde beslissingen van mevrouw Schippers (ja ook zij, zij is hoofdverantwoordelijk op VWS) en staatssecretaris Martin van Rijn in de problemen zijn geraakt.

Blog Wat een land Schippers van Rijn Orange Monday

Wellicht denken deze bewindslieden wel dat het populair is om een PGB te hebben. Ik zie het al op verjaardagen: “Hoeveel PGB heb jij en hoeveel en hoe lang dan?” Is dat het gespreksonderwerp?  NEE! Hoogstens: “Hoe lang heb jij geen PGB gehad?”of “Krijg jij nog zorg van je behandelaars als zij niet meer betaald worden?” Het gaat te ver om alle citaten van Twitter onder de noemer #PGBalarm hier te noemen, wat ik wel weet: Het is goed mis in de (Geestelijke) Gezondheidszorg! Veel mensen krijgen hun behandeling NIET betaald en kunnen het zelf niet betalen.

Banner Petitie - Het ROER moet OM - Orange Monday

Maandag 4 augustus 2014 (vorig jaar dus!!)
Op 4 augustus schreef ik het blog “De maat is VOL! #Petitie VOOR een BETERE en BETAALBARE Gezondheidszorg en TEGEN minister Schippers”, wat het startschot was voor zo’n 6.000 handtekeningen voor de Petitie Het Roer moet OM! Daarna zakte de aandacht voor de petitie in. Op 30 januari 2015 (Dag 1 #PGBalarm) stond de teller op 6.352!

Voor mij een alarmbel, de #petitie MOET een succes worden. Na veel aandacht, met veel blogs en het positief inspelen op het #PGBalarm en de actie #handinhand staat de actie nu 85 dagen later op 8.210! Fijn dat al die mensen getekend hebben, op naar de 10.000 en uiteindelijk 40.000 handtekeningen die een Burgerinitiatief in de Tweede Kamer nodig heeft.
Het Roer Moet OM - #handinhand Twitter - Teken de petitie

Dank voor al uw steun! Gisteren een topdag met ruim 200 handtekeningen, als dat zo doorgaat … Ook onze speciale petitiewebsite van Stichting Orange Monday www.hetroermoetomin.nl  (actief sinds 30 maart – sindsdien ruim 900 handtekeningen)  helpt mee aan wat wij willen en HOE wij het willen bereiken. Ook daar is het motto #handinhand een Landelijk Platform Gezondheidszorg opzetten en bouwen aan een nieuwe Gezondheidszorg zonder de absurde macht van de Zorgverzekeraar.

Op naar 40.000 handtekeningen!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, Acceptatie psychische klachten, Geestelijke Gezondheid, Orange Monday, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Psychische Klachten Zijn HIP of populair (volgens @malouvh)!? Het #PGBalarm en #handinhand soms ook?

  1. goede blog weer. Ik voel mij ook niet hip alleen maar eenzaam en afgedankt

  2. Pingback: Het is geen feest om psychische klachten te hebben! @malouvh #stigma aanpak ook #handinhand | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

