Mijn lichaam en mijn ‘hoofd’ …. Die horen toch bij elkaar?

Afgelopen weekend was ik druk in de tuin bezig. Vooral op zaterdag was het blijkbaar te koud om zo intensief aan het werk te zijn (hogedrukreiniger). Op zondag voelde ik het al aan mijn hoofd, het was dikker dan normaal. Zoals u wellicht weet, ben ik brildragend en dan merk ik dat heel snel. Ik keek door mijn bril naar mijn wang so to speak. Toen ik maandagmorgen wakker werd, was het nog een tikkeltje erger geworden, ik kon nauwelijks mijn bril nog op …. Lastig, we hadden die dag namelijk de 4e bijeenkomst van de franchiseraad van onze nieuwe franchiseformule OMC Vitaliteit Centra. Een dag van presentaties, kennis delen en uitkijken naar de opstart van de eerste vestiging.

Blog Hoofd en lichaam - Adrenaline OMC Vitaliteit Centra Ook een samenwerking tussen hoofd en lichaam: adrenaline

U begrijpt dat ik zo’n dag wel graag wil meemaken. Mijn hoofd in eerste instantie van niet. Een lange douche en wat ontstekingremmers en paracetamol doet de rest!? Nope, daar is meer voor nodig. Normaal zou ik zeggen, ik doe lekker rustig aan deze dag (dan wordt het ook sneller beter), maar maandag niet. Dan ga ik met mijn hoofd en mijn gevoel aan de slag, ik wil erbij zijn en via mijn eigen methodes komt dan de adrenaline vrij. Ik kan u zeggen dat ik het niet vervelend vond dat de dag om ongeveer 16 uur (i.p.v. 17 uur) was afgelopen. Mijn lichaam en mijn geest hadden het weer gered, met een dik hoofd, maar dat had ik alle partners gemeld, dus daar ook niets raars over.

De avond alle tijd genomen om mijn hoofd rust te geven ….

Dinsdag 14 april – presentatie franchiseformule
U kent het wel van rekeningen en zo. Dinsdag stond ik op met een ogenschijnlijk nog dikker hoofd. De rituelen van de maandag wederom uitgevoerd. Als voorzitter van Orange Monday en medeoprichter van OMC Vitaliteit Centra doe ik namelijk de presentaties. Als het echt niet anders is, kan iemand anders het uiteraard doen, maar dat is mijn eer te na. We hadden dinsdag 5 kandidaten om franchisenemer te worden en het werd een leuke ochtend, ook hier was de adrenaline volop aanwezig. Na 13.30 uur was de batterij echter op …

Ik ben lekker in het zonnetje gaan zitten met mijn gezicht en gunde mijn hoofd, lichaam en geest alle rust die ze nodig hebben. Woensdag geen afspraken …. Op dit soort dagen gaat er dan van alles door mijn hoofd. Bovenstaand plaatje is vast herkenbaar. Pijn in je hoofd, en je hersenen en de rest van je lichaam laten het ook afweten. Hier in huis noemen wij dat wel “is er een trein door het huis gegaan”. Deze metafoor is logisch en ook voor iedereen herkenbaar, toch? Al was het maar na een kater 🙂

Blog Hoofd en lichaam - DaVinci - OMC Vitaliteit CentraDaVinci – lichaam en geest

Hoofd (geest) is belangrijk, lichaam ook ….
Toen ik lekker in de tuin zat (met nog steeds pijn in mijn hoofd) het zonnetje op mijn gezicht, werd ik na de presentatie van die ochtend wederom sterk bevestigd in het feit dat OMC Vitaliteit Centra op de goede weg zit. Hoofd en lichaam zijn niet te scheiden, ondanks de grote muur die door de Psychiatrie en Lichamelijke Gezondheidszorg zijn gebouwd. De feiten zijn er en met ons Orange Monday Instituut zie ik graag een uitgebreid onderzoek van de relatie tussen hoofd en lichaam (holisme), de onderlinge gevolgen en vooral de impact die het op elkaar heeft.

In mijn eigen voorbeeld; mijn hoofd laat mij in de steek, mijn geest kan mij (tijdelijk) opladen met eigen adrenaline, maar uiteindelijk heb ik rust nodig om zowel hoofd als lichaam weer in het gareel te krijgen. Denken met het hoofd gaat niet meer zo snel als normaal door de pijn die het brein registreert.

Banner OMC Body & Mind

OMC Vitaliteitfactor©
Bij OMC Vitaliteit Centra hebben wij hiervoor de OMC Vitaliteitfactor© ontwikkeld, al of niet in combinatie met de 123-methode©, wat wij holistische Gezondheidszorg noemen. Wat zegt de Vitaliteitfactor©? Lichaam, geest en omgeving bepalen hoe u zich voelt, hoe u bent en hoe goed u functioneert of zou kunnen functioneren.

  1. Lichaam: hoe beter uw fysieke gesteldheid, hoe beter u problemen kunt opvangen
  2. Geest: hoe beter uw geestelijke gezondheid, hoe beter u met problemen kunt omgaan
  3. Omgeving: hoe beter uw omgeving is, hoe beter uw lichaam en geest functioneren.

Blog Hoofd en lichaam - OMC Vitaliteit Factor

Dit klinkt zo logisch als dat de zon elke dag schijnt (soms achter de wolken) en zo is het ook. Bovengenoemde factor is redelijk eenvoudig samen te stellen en varieert uiteraard periodiek, zelfs per dag kan de factor veranderen (binnen marges). Kijk naar het voorbeeld van mijzelf, ik had ook maandag (en dinsdag) mijn koppie kunnen laten hangen. Hoe het dan was gegaan, weten wij niet, maar waarschijnlijk had ik de 2 dagen dan niet bijgewoond. Nu heeft mijn ‘hoofd’ gezegd, “kom op, we gaan er voor” en mijn ‘lichaam’ zei:  “Oké, je krijgt extra adrenaline vandaag”.

Lichaam en geest gaan samen, of we willen of niet. Dat is wat DE Gezondheidszorg nu eindelijk eens moet door krijgen. De omgeving heeft daarbij uiteraard ook haar positieve of negatieve invloed. Meer weten over hoe u als behandelaar bij ons aan de slag kunt gaan met de OMC Vitaliteitfactor© en de volledige OMC Franchise Formule? Kom dan naar één van de bijeenkomsten zoals op dinsdag 28 april 2015. Ook in mei en juni zijn er bijeenkomsten. (Voor aanmelding kunt u uw cv mailen naar hester.morsdorf@omcenters.nl.)

Ondernemingsplan-OMC-Vitaliteit-Centra-pen

Klik op bovenstaande afbeelding en ga naar de vacatures van OMC Vitaliteit Centra in heel Nederland. Op deze pagina kunt u ook het ondernemingsplan downloaden. Graag tot ziens op dinsdag 28 april en … denk er aan, lichaam en geest zijn geen twee, maar één.

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, Gezonde levensstijl, Holistische aanpak Gezondheidszorg, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, Positieve levenshouding, Vitaliteitfactor© en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

