Eén piloot met psychische klachten en de wereld staat op zijn kop! #GermanWings #stigma @malouvh

Afgelopen dinsdag 24 maart 2015 stortte rond 10.40 uur de Airbus 320 van vliegtuigmaatschappij GermanWings (dochter van Lufthansa) neer in Frankrijk. Uiteraard wereldnieuws (zo vaak stort een vliegtuig niet neer) en na het drama met ‘vlucht MH17’ zijn wij wat gevoeliger geworden voor dit soort zaken. Uit piëteit met de slachtoffers en nabestaanden van de vlucht MH17. Ook hier valt van de 150 slachtoffers, één Nederlands slachtoffer te betreuren. Juist bij zo’n groot drama zijn de gevolgen binnen de maatschappij goed voelbaar, vanwege de terroristische aanslag op MH17 helemaal.

Blog Piloot - Vlucht Airbus GermanWings Orange Monday

Echter, vanaf de dag dat #GermanWings in de media kwam, de eerste berichten bekend werden over de psychische gesteldheid van co-piloot Andreas Lubitz, groeide mijn boosheid over hoe er over de man EN zijn (vermeende) psychische klachten wordt gepraat. Laat ik voorop stellen, wat hij gedaan heeft, is onvergeeflijk en not done. Als hij zich van zijn leven had willen beroven, had dat op een andere manier gekund, toch? Mij gaat het in dit blog over mensen met psychische klachten en hoe ze in de maatschappij staan en door die maatschappij worden gezien. Dat is bizar, belachelijk en uit de tijd, zeker in deze 21ste eeuw van openheid (sociale media) en acceptatie van gelijkheid.

Wie ben ik?
Wie ik ben? U kunt meer over mij lezen in “Wie ben ik, mijn eerste blog”, maar in het kort: ik ben een 50 jarige coach/ondernemer, die ook psychische klachten heeft (een bipolaire stoornis – levenslange diagnose), ik heb 4 kinderen en een partner en ik ben voorzitter van de stichting Orange Monday. Vanuit deze stichting heb ik met mijn partner Hester Morsdorf OMC Vitaliteit Centra opgericht. Dit is een franchiseorganisatie van zelfstandige professionals (inmiddels een team van 17 zzp’ers), die vindt dat de behandeling van psychische klachten anders kan en moet. Bij OMC staan preventie, voorlichting en acceptatie van psychische klachten voorop. Afgelopen donderdag tekende overigens de 13e franchisenemer-  klik hier voor het blog) Genoeg over mij …

Blog Ik ben toch niet gek - Hoe GEK is NL - Orange Monday

Psychische klachten
Waar praten wij nu eigenlijk over bij psychische klachten? Psychische klachten zijn in mijn ogen (al dan niet tijdelijke) mentale klachten waardoor het functioneren, in meer of mindere mate,  bemoeilijkt wordt, zoals bijvoorbeeld (werk)stress. Dit functioneren is in werk en/of privé. De GGZ (met grote Z) houdt er waarschijnlijk andere definities op na (gebundeld in de DSM, de richtlijn die psychiaters gebruiken voor diagnostiek).

Uiteraard kunnen wij zeggen dat er, net zoals met fysieke (somatische) klachten, veel variaties zijn op een thema. Het gaan te ver om deze nu hier allemaal te beschrijven. Feit blijft (in Nederland) dat 1 op de 4 Nederlanders in meer of mindere mate te maken krijgt met deze psychische klachten (of stoornissen).  Het #STIGMA is in mijn ogen toch echt 4 op 1! Mensen met psychische klachten, hoe erg de diagnose dan ook is, zijn vaak (meestal) voor de rest van hun leven VEROORDEELD door de rest van de wereld.

Vector illustration of a man lock up in prison

VEROORDELING psychische klachten
Deze veroordeling heeft heel veel gevolgen voor de mensen MET psychische klachten,
3 hele belangrijke volgens mij (ervaringsdeskundig) zijn:

  1. BEGRIP – mensen snappen (vaak) werkelijk niet wat er omgaat in de hoofden van mensen MET psychische klachten (dat is ook lastig). Het verkrijgen van begrip gaat moeizaam.
  1. HERSTEL – door de veroordeling en het niet (of laat) verkrijgen van begrip, wordt het herstel vertraagd of nooit gerealiseerd. Cliënten die 10 jaar of langer bij de regulier GGZ ‘lopen’ zijn geen uitzondering.
  1. NIEUW LEVEN – Als de cliënt dan (eindelijk) is hersteld van zijn psychische klachten, of deze onder controle heeft door middel van behandeling en/of medicatie (in mijn geval lithium en periodiek gesprek met psychiater of SPV’er), kunnen er 3 dingen gebeuren:
  • Het nieuwe leven wordt niet geaccepteerd door de buitenwereld (verandering gedrag)
  • Bij het eerste de beste is de cliënt WEER kwetsbaar in de ogen van de omgeving
  • Cliënt gaat stiekem doen, naar buitenwereld en vaak ook behandelaar

Allemaal samen te vatten onder de noemer: “eens een dief, altijd een dief”! Terwijl dat juist hier NIET opgaat. Het is alom bekend dat mensen die psychische klachten hebben gehad er weerbaarder uitkomen, hun lichaam en geest beter kennen en BETER voorbereid zijn op de toekomst dan mensen die GEEN psychische klachten hebben (gehad) of denken te hebben (gehad).

Terug naar de piloot (en alle andere bestuurders van voertuigen)
Stiekem gaan doen, is iets wat wij op jonge leeftijd al doen omdat ‘iets’ niet wordt geaccepteerd door de maatschappij. Iedereen die dit blog leest, kan wel dingen opnoemen uit zijn jeugd, studententijd of het volwassen leven. Bekende voorbeelden uit mijn jeugd waren roken, drinken en uitgaan. Hoe meer het verboden werd, hoe meer het gedaan werd. Herkenbaar?

Germanwings Airbus A320-200

Stel nu dat u die piloot was.
U weet dat u psychische klachten heeft (gehad) en daardoor als kwetsbaar wordt gezien door de maatschappij. Wat had u dan in zijn positie gedaan?  Kunt u zich dat voorstellen? Ik niet! Ik ken Andreas Lubitz niet en kan (en wil) dus niet over hem oordelen. Ik weet alleen dat juist piloten in een positie zitten die aan de ene kant heel veel verantwoordelijkheid met zich mee brengt en aan de andere kant moeten voldoen aan het (onterechte?) beeld dat geschapen wordt rondom de functie in het kader van macho en zo. Opvallend ook dat zo weinig vrouwen aan dit beroep beginnen.

Stel dat u de piloot was en u was bij de psychiater of andere behandelaar geweest. Waar ligt dan de verantwoordelijkheid van het wel of niet vliegen? Bij u of bij de behandelaar? Ik denk bij jezelf, maar het is goed als er een systeem komt dat gaat voorkomen dat dit soort dingen weer gebeuren, want 1 op de 4 mensen krijgt te maken met psychische klachten. Oftewel, er zijn zo’n 5.500 piloten in Nederland, daar zouden er dus zomaar tussen de 1.000 en 1.500 in meer of mindere mate psychische klachten kunnen hebben, toch? Het medisch dossier van elke Nederlander is geheim en de piloten worden (normaliter) één keer, bij toelating bij  de maatschappij, getest. Nog een wonder dus dat dit de 1e keer is dat het blijkt dat, het neerstorten van een vliegtuig, het (hoogstwaarschijnlijk) aan de psychische klachten van een piloot ligt! Bijzondere mensen dus ….?

Automobilist, Taxichauffeur, Buschauffeur, Vrachtwagenchauffeur ….
Om het nog even dichterbij te trekken , er zijn ongeveer 13.000.000 mensen met een geldig rijbewijs in Nederland, die besturen een auto, taxi, bus of een vrachtwagen. Als we dan het sommetje maken zou ongeveer 25% van deze mensen OOK gevaarlijk (kunnen) zijn:  ruim 3 miljoen Nederlandse burgers. Mensen die dagelijks deelnemen aan het verkeer. Hoeveel van de ongelukken hebben te maken met deze (vermeende) psychische klachten. Zijn hier eigenlijk wel cijfers over? Ik heb ze niet kunnen vinden!  Wat wel bekend is van psychische klachten is, dat dit soort beslissingen zoals van Andreas Lubitz, genomen worden in een split second en als de mogelijkheid zich voor doet. Wat was er gebeurd als de piloot (op deze korte vlucht) NIET had moeten plassen?
We weten het niet …
Blog Jan Missie - Acceptatie Psychische Klachten - Steun Orange Monday

Wat weet ik wel!?
Wat ik wel weet, is dat wij in onze moderne maatschappij anders moeten omgaan met psychische klachten. Acceptatie, begrip en veel meer voorlichting aan iedereen die denkt of zegt dat hij GEEN psychische klachten heeft omdat hij of zij zich NIET kwetsbaar wil opstellen. Ook daarvoor is de nieuwe website www.HetRoerMoetOMin.nl Het Roer Moet OM in de (Geestelijke) Gezondheidszorg.

Anders omgaan met mensen in je omgeving die WEL uitkomen voor hun psychische klachten en deze het begrip en de erkenning geven die ze nodig hebben voor en na hun herstel. Wij werken achter de schermen hard aan een vergelijkbare campagne als in Engeland – TIME TO CHANGE NL – om acceptatie te realiseren en één van de laatste taboes de wereld uit te krijgen, oftewel:

“Ik ben Martin Jan Melinga en ik heb mijn psychische klachten overwonnen
(mede door mijn omgeving)  en ik ben daar trots op, sterker door geworden en
weet mij geaccepteerd in de samenleving.”

Wie volgt? En … als er wel periodieke (dagelijks, wekelijks, maandelijks) tests moeten komen voor piloten en chauffeurs? De partners van OMC Vitaliteit Centra staan voor u klaar met de nieuwe OMC Vitaliteitscan©!

Positieve groet, Martin

PS: Op het moment van schrijven zag ik dat journaliste Malou van Hintum ook een artikel heeft gewijd aan dit onderwerp in het NRC. Lees haar artikel:

Blog Piloot - U gooit het op depressie - Malou van Hintum NRC

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, Gezond werk zonder stress, Het roer gaat OM!, Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg, Orange Monday, Psychische diagnose, Psychische klachten en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Eén piloot met psychische klachten en de wereld staat op zijn kop! #GermanWings #stigma @malouvh

  1. reinejragolo zegt:

    Dat je jouw psychische klachten hebt overwonnen wil helaas niet zeggen dat ze niet terug kunnen komen. Ik pleit er voor dat als de co-piloot in het vliegtuig stapt de gezagvoerder op z’n minst ervaringsdeskundig is.

  2. phoebe zegt:

    Ik ben het met je eens dat het stigma van de GGZ af
    moet, zeker als B- vpk. sta ik hier helemaal achter!! Maar deze actie van de piloot zorgt niet echt voor anti-stigma en begrip, helaas……

  3. Pingback: Weekendblog: Een verwarde man … of vrouw!? Wordt lid van de voetbalclub … #Bezuinigingen #GGZ! | Martin Jan Melinga

  4. Diederik A.J. Vogelpoel zegt:

    Beste Martin,

    Ik ben al 35 jaar kwaliteitsdeskundige in de zorg. Opgeleid als medisch fysioloog, dus ook inhoudsdeskundige. Begonnen als hoofd onderwijs- en onderzoekszaken van een Medische Faculteit. Net als in elke professie is 10% van de medische professionals beneden de maat op hun vakgebied. Dat is ‘normaal’ en kan worden opgevangen door regelmatige her- bij- en omscholing en desnoods gesanctioneerd door tuchtrecht. Echter, 2% is psychisch ongeschikt, hetzij vanwege een neurologische beperking (bijvoorbeeld Asperger, Schizofrenie), hetzij vanwege een persoonlijkheidsstoornis (Antisociaal, Borderline). Ik ben ze helaas meermalen tegengekomen. Ook opleiders tijdens coassistentschappen signaleren ze regelmatig, maar helaas worden ze dan dikwijls via een omweg toch door het artsexamen heen ‘geholpen’, geheel ten onrechte. Ik heb er ook tweemaal een ontslagen, inclusief melding aan de Inspectie. Met name deze twee volg ik via Google. En dan voel ik mij machteloos, als ik zie dat ze na en tijd in een ‘onschuldige’ functie, zonder direct patiëntencontact, tóch weer, in een eigen praktijk, patiënten behandelen. Inspectie zegt niet te kunnen ingrijpen, zonder hernieuwde klachten, omdat: “Iedereen een nieuwe kans verdient”. De Jansen Steurs zijn dus nog steeds, in grote getale (Er staan veel meer dan 50.000 behandelaars in het BIG-register, en hat gaat dus om veel meer dan 1.000 psychisch ongeschikte behandelaars) onder ons!
    Weliswaar besturen ze geen voertuig (ik ben de laatste vijf jaar ook kwaliteitsinspecteur in de autobranche, en zie af en toe ook buschauffeurs die, althans op dat moment, psychisch ONGESCHIKT zijn om een bus te besturen, maar toch aan het werk zijn gegaan), maar ze behandelen wel honderden patiënten per jaar, en gaan daarbij door hun stoornis of beperking keer op keer grensoverschrijdend in de fout, zowel in professioneel handelen als in seksuele zin.
    Het is dan heel frustrerend om te zien, dat er niet wordt ingegrepen. ik vind, dat net als in andere beroepen, zoals advocaat of priester (lees mijn interview in Trouw), liever vroeg dan laat moet worden ingegrepen met behulp van uitschrijving uit het BIG-register. En vervolgens toezicht op en voorkomen van, ‘ontsnappingsroutes’ in het buitenland (zoals één van mijn twee casus, maar ook andere gevallen die ik ken, inclusief Jansen Steur.
    NB de genoemde 10 en 2 procent zijn uiteraard ‘educated guesses’, maar er is in allerlei beroepsgroepen al zoveel onderzoek naar gedaan, in binnen- en buitenland, met steeds binnen redelijke marges, dezelfde uitkomsten, dat ik deze twee schattingen al jaren hanteer in mijn werk, en daarin nog nooit ‘onderuit’ ben gehaald, of ingehaald door nieuwe feiten.

    • Beste Diederik, bedankt voor je toelichting op de ‘andere kant van de medaille’. Uiteraard ben ik het met je eens dat ‘ingegrepen’ moet worden als zaken uit de hand lopen. Ook daar mogen we onze ogen niet voor sluiten. Blijft zaak dat ‘openheid over psychische klachten’ een positief doel moet hebben voor iedereen. En NIET dat mensen vanwege hun openheid afgestraft worden door de maatschappij.

  5. Pingback: Wat weet #politiek nu van (Geestelijke) #Gezondheidszorg!? #PGBalarm #GGz #Zorg #Schippers | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

