WIE – WAT – HOE en WANNEER in de Geestelijke #Gezondheidszorg!? Vrij naar psychiater Menno @Oosterhoff #psychiater

Gisteren, zaterdagmorgen 14 maart 2015, was een bijzondere dag. Mijn hele leven was dat de verjaardag van mijn vader Jan Melinga, hij zou 84 geworden zijn. Nu, tien jaar geleden is hij overleden (10-01-2005) na jaren hartklachten te hebben gehad. Nu, vieren wij als gezin en familie nog steeds zijn verjaardag, herdenken en praten over hem alsof hij nog in ons midden is.

Voor mij is hij dat ook, elke dag. Na het overlijden van mijn vader heb ik mijn naam altijd volledig geschreven: Martin Jan Melinga. Respect, maar ook mijn klankbord, dat was hij bij leven en is hij nu, mijn geweten, zeg maar. Als ik dingen doe in mijn leven die echt belangrijk zijn, zoals OMC Vitaliteit Centra oprichten, dacht en denk ik altijd: zou mijn vader het ook een goed idee vinden?  “In ons hart geborgen” en dat blijft ook zo … zo lang ik leef! In memoriam Jan Melinga, mijn vader. (Uit respect voor mijn vader heb de foto van zijn grafsteen verwijderd en onderstaande foto toegevoegd).

Time To Change NL Gezondheidszorg RIP 2014

Nieuw blog Menno Oosterhoff
Ook op deze zaterdagmorgen de 14e maart lees ik het nieuwste blog van Menno Oosterhoff op de website Medisch contact van Artsennet. Leest u alsjeblieft zijn blog, u begrijpt mijn blog dan beter!

Koude rillingen lopen over mijn rug! Heb ik afgelopen jaren heel veel blogs geschreven, Menno schrijft in één blog van zich af wat hem frustreert in de huidige (Geestelijke) Gezondheidszorg. Regelgeving, verkeerde (vaak onwetende) mensen aan de macht die mogen beslissen, overleg over regelgeving in plaat van mensen, vergaderingen …..

Blog Menno Oosterhoff Lees het blog van Menno Oosterhoff

Ik ga niet verder! Lees t u het blog maar en u gaat zien dat u veel herkent, als behandelaar maar ook als cliënt of patiënt. In de Geestelijke Gezondheidszorg, maar ook daar buiten. Regelgeving en de macht van de zorgverzekeraar zijn doorgeslagen en de Gezondheidszorg wordt elk jaar duurder! En wij, wij gaan het anders doen ….

WIE – WAT –HOE en WANNEER?
Sinds 2012 zijn Hester Morsdorf en ik ook bezig met deze vragen. Het toeval  is dat Menno en Hester zelfs hebben samengewerkt. Hester en ik zijn begonnen met WAT in plaats van WIE overigens.

WAT?
De tijd is rijp voor een (Geestelijke) Gezondheidszorg met een holistische aanpak en gericht op de cliënt (of patiënt). Gezin of familie worden betrokken bij het herstel en krijgen uitleg over de diagnose en de behandeling. Eigen regie voor de cliënt is logisch en de behandelaar geeft begeleiding aan het traject tot herstel. Cliënten krijgen hulpverlening vanaf dag 1 vanaf de aanmelding via de huisarts. Behandelaars zijn maximaal bezig met hun cliënten. Cliënten werken toe naar herstel samen met behandelaar, gebruikmakend van moderne technieken als e-Health, waardoor (bijna) dagelijks contact mogelijk is met lage kosten. Cliënt neemt zo snel mogelijk weer deel aan de maatschappij. 365 dagen Bereikbaar voor cliënten, 24/7.

Banner Orange Monday Centers - 24-7 open-III

WIE?
Er is voor gekozen om NIET weer een GGz-instelling te openen. WIE is bij ons de individuele behandelaar, die met hart en passie, voor zichzelf is begonnen en binnen het geweld van bovengenoemde regelgeving en macht van de Zorgverzekeraar in het nauw dreigt te komen. Alleen de BIG-geregistreerde*  behandelaars  zijn nog ‘veilig’ voor de zorgverzekeraars en uiteraard de behandelaars die werken binnen erkende (grote) GGz-instellingen. Landelijke samenwerking tussen zoveel mogelijk zelfstandige professionals binnen de (Geestelijke) Gezondheidszorg is ideaal voor zowel de behandelaar als de cliënt (zie WAT).

HOE?
Hoe realiseer je deze WIE en WAT? Hester en ik hebben ruim 2 jaar onderzoek gedaan en kwamen tot de volgende conclusie: Gezamenlijke locaties waar zelfstandige professionals samenwerken binnen behandelteams en waar veel kennis geborgd kan worden binnen de organisatie. Deze gezamenlijke locaties dienen verspreid te zijn over heel Nederland, waardoor het voor alle Nederlanders bereikbare zorg wordt. OMC Vitaliteit Centra is de naam en heeft binnen 5 jaar een landelijke dekking met minimaal 12 vestigingen (in elke provincie één). Naar behoefte worden meer lokale vestigingen geopend. Binnen deze vestigingen is er een lage drempel voor cliënten (zij kunnen gewoon binnenlopen) en worden de behandelaars ontzorgd door de overkoepelende franchiseorganisatie.

A-Banner OMC Vitaliteit Centra Bouwen Toekomst - oranje lijn

WANNEER?
Is bovenstaand verhaal logisch? JA! Is het een Utopia? NEE!

Dit voorjaar opent de 1e vestiging van OMC Vitaliteit Centra in de provincie Utrecht. Inmiddels tekenden al 12 franchisenemers, waardoor wij nu (in samenwerking met lokale behandelaars) een volwaardig pallet van diensten kunnen aanbieden voor deze vestiging.

Na opening van de vestiging worden al snel vestigingen geopend in Deventer e/o (Overijssel), Tilburg e/o (Noord Brabant), Alkmaar e/o (Noord-Holland) en Leiden e/o (Zuid-Holland). Vervolgens worden in 2015/2016 de vestigingen in de andere provincies geopend.

A-Banner OMC Franchise Formule Ga jij de uitdaging aan - oranje lijn

WIE – WAT – HOE en WANNEER?
OMC Vitaliteit Centra heeft de afgelopen 2 jaar een Beleids- en Ondernemingsplan geschreven en gaat dit plan de komende maanden ook daadwerkelijk realiseren. Ben jij als zelfstandige professional het liefst zoveel mogelijk met cliënten bezig? Wil JIJ samenwerken in behandelteams om het herstel van cliënten zo goed mogelijk te kunnen begeleiden? Geef JIJ al regie aan je cliënt? Lees dan onderstaand plan, reageer op één van de vacatures en kom naar één van de presentaties op dinsdag 17 of 31 maart 2015 of in april op 14 en 28 april. Graag tot ziens!

Ondernemingsplan-OMC-Vitaliteit-Centra-pen

En … wilt u eerlijk zijn tegen uw kinderen of uw partner over uw werkzaamheden?  Wilt u een toevoeging zijn aan de Gezondheid van mensen in plaats van onderdeel te zijn van een ‘systeem’ dat niet meer werkt door de regelgeving? U weet wat u dan te doen staat!

Positieve groet, Martin

Blog BlueMonday No Way - Orange Monday - hashtag

OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #HetRoerMoetOM, #NLKantelt, #OM Denken, Eigen regie in GGz, Franchise Formule GGz, Minister Schippers, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, Orange Monday, Orange Monday Academy, Orange Monday Congres, Orange Monday Kids, Time To Change NL, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op WIE – WAT – HOE en WANNEER in de Geestelijke #Gezondheidszorg!? Vrij naar psychiater Menno @Oosterhoff #psychiater

  1. Hans Warmenhoven zegt:

    Mooie blog weer MJ. Ik vroeg mij af of de datum 10-1-2015 in relatie tot 10 jr geleden overleden juist is. Goede herinneringen houden de geest ook flexibel.
    Alle goeds met dit belangrijke werk.

    • Bedankt Hans, voor je steun en je opmerkzaamheid. Uiteraard de datum gelijk aangepast 🙂 Thanks

      • Hans Warmenhoven zegt:

        Graag gedaan MJ, de zaak heeft mijn belangstelling. Schippers weet zich weer op ’n minder fraaie manier in de kijker te plaatsen. Zal zij de volgende zijn die op stapt?
        All the best en goede zondag.

  2. Pingback: Weekend overdenking:  Of je nu door de KAT of de HOND gebeten wordt …. | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

