Kom JIJ ook ‘uit de kast’, net als #psychiater Menno Oosterhoff? Awareness! #ADHDvrouw

Vandaag is het Internationale Vrouwendag; Zaterdag 7 maart was er al een voorproefje met het congres ADHD Vrouw in de Jaarbeurs in Utrecht. Een waar kunststukje, ADHD Vrouw is nog niet zo lang geleden opgericht en nu al een congres. Blijkt maar weer dat ADHD en de vrouw in onze samenleving ‘leven’. Eén van de eerste sheets van de presentatie van Sandra Kooij ziet er dan ook als volgt uit …. Onze partner van OMC Vitaliteit Centra Michelle Storimans was namens Orange Monday de gehele dag aanwezig en heel enthousiast over de opzet en uitvoering.

ADHDvrouw Congres Orange MondayCenters ADHD1Klik op de foto en ga naar de site van Congres ADHD Vrouw!

ADHD werd aanvankelijk voornamelijk bij jongens onderzocht. En dat ook nog niet zo lang, ik ben geboren in 1964, maar als ik 30 jaar later geboren was, had ik ook wellicht de diagnose ADHD gekregen. De psychologie staat wat mij betreft dan ook nog in de kinderschoenen. Misschien  geen wonder dat anno 2015 het woord ‘Awareness’ het toverwoord lijkt te zijn binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Net als openheid, transparantie en ‘uit de kast komen’. Dat laatste betreft niet de homofiele versie, maar dat van ‘bekende’ Nederlanders die ‘bekennen’ dat zij ook met psychische klachten te maken hebben.  Check ook de site van ADHD Vrouw!

HET nieuws van de GGz van deze week
Binnen 1 week veel awareness wat mij betreft, want … kinderpsychiater Menno Oosterhoff heeft een interview gegeven aan de Groene Amsterdammer (en Trouw) via Malou van Hintum. En waar ging dat over? Over de ‘stoornis’ van Menno zelf, hij komt ‘uit de kast’. Een psychiater die ‘bekent’ dat hij zelf een psychische stoornis heeft. Voor insiders is dit geen nieuws overigens, Menno was naar collega’s hier altijd al open over. Maar nu haalt dit ‘nieuws’ de kranten.

Awareness blog Menno Oosterhof Orange Monday
Klik op de foto en lees het indrukwekkende verhaal van  Menno Oosterhoff

Top natuurlijk! Deze openbaring , al liep hij er al 40 jaar mee, verklaart overigens ook zijn liefde voor de website Dwang.eu en zijn tomeloze inzet daarvoor (hij zoekt nog medewerking voor een Congres over dwangstoornissen). Ik had al respect voor wat Menno doet, dat is nu nog meer gegroeid. Menno Oosterhoff is een ervaringsdeskundig psychiater, dat is mooi en nu ook nog openbaar! Hij gaat het vast druk krijgen, want IK heb liever een ervaringsdeskundige behandelaar.

Ik ben wel even gaan rekenen overigens. Wij hebben in Nederland ongeveer 3.000 psychiaters. Wanneer het cijfer 1:4 Nederlanders krijgt te maken met psychische klachten geloven (en dat doe ik) dan betekent dit, dat wij nog zo’n 750 krantenartikels kunnen verwachten. Mijn oproep: “meld je zo snel mogelijk bij Milou van Hintum, wellicht is een groepsinterview mogelijk”. Overigens vermoed ik dat het aantal psychiaters dat met psychische klachten kampt wel eens groter kan zijn dan 1:4, maar dit terzijde.

1 op de 4 Nederlanders OMC GGz

Terug naar awareness
Zoals u wellicht weet had ik op 31 mei 2013 mijn ‘coming out’ met betrekking tot het hebben van een bipolaire stoornis. Ik vond dat ik als voorzitter van stichting Orange Monday Foundation OOK open moest zijn over MIJN stoornis. Ik ben daar overigens blij mee. Sinds mei 2013 loopt het storm met Orange Monday en OMC Vitaliteit Centra. Alles valt op zijn plek. Awarness, oftwel bewustwording van psychische klachten is een must! Menno is dan ook sinds vrijdag wat mij betreft officiële OM Ambassadeur (hij heeft tenslotte ook oranje balken in zijn huis J). Het is belangrijk dat mensen ‘uit het vak’ dit doen. Juist psychiaters die volgens veel mensen in een ivoren toren zitten. Vandaar de titel van dit blog “Kom uit de kast, net als Menno!’

A-Banner OMC Vitaliteit Centra Bouwen Toekomst - oranje lijn

Het puzzelstukje valt dus steeds meer op zijn plaats, want deze week, afgelopen zondag 1 maart 2015, op de 1e dag van de lente, ging ook de nieuwe website van OMC Vitaliteit Centra online. Bouwen aan een nieuwe Geestelijke Gezondheidszorg!

Wij zijn trots op de ondertussen 11 partners (van de franchiseformule) waardoor wij in staat zijn om een breed spectrum van behandelaars van OMC Vitaliteit Centra te realiseren. Dit vind dit voorjaar plaats in onze 1e vestiging op de Utrechtse Heuvelrug, vlakbij het hoofdkantoor van stichting Orange Monday en OMC Vitaliteit Centra. Er komt echter meer …

Bewustwording, voorlichting en preventie
Deze 3 woorden zijn heel belangrijk voor OMC Vitaliteit Centra. Al zijn wij in combinatie met Orange Monday GGz straks een GGz-Plus instelling, naast behandeling zijn bewustwording , voorlichting en preventie de sleutelwoorden voor OMC. “Voorkomen is beter dan genezen”,  zei mijn opa al.

Vandaar dat het Orange Monday Instituut en de Orange Monday Academy net zo belangrijk zijn als OMC Vitaliteit Centra. Een kleine toelichting.

A-Banner OMC Franchise Formule Ga jij de uitdaging aan - oranje lijn
Klik op de afbeelding voor de vacatures van OMC en Orange Monday Academy

Orange Monday Instituut
Orange Monday vindt dat er veel meer onderzoek gedaan moet worden in Nederland naar psychische klachten en vooral de gevolgen hier van. Berekeningen laten zien dat de gevolgschade van psychische klachten, waaronder ook werkstress, oplopen tot 10-20 miljard. Tijd voor een preventieve aanpak en veel onderzoek. Hoe komt het dat mensen psychische klachten krijgen en er zoveel last van hebben dat hun sociaal-maatschappelijke situatie hier negatief door wordt beïnvloed? Later meer hierover.

Orange Monday Academy
De Academy, een opleiding- en trainingsinstituut, zal zich bezig houden met de 3 eerder genoemde sleutelwoorden. Preventie, bewustwording en voorlichting.  Zowel bij particulieren en werkgevers,  maar ook Zorginstellingen (ook GGz) valt nog veel werk te verzetten. Als psychiaters zoals Menno Oosterhoff (59) nu pas ‘uit de kast’ komt, wat kunnen wij dan verwachten van ‘gewone’ Nederlanders? Psychische klachten zijn nog steeds een taboe en dat moet snel veranderen. Openheid is de eerste stap naar herstel, dat is de visie van Orange Monday Academy. De Academy is ook een franchiseformule voor zelfstandige professionals, in dit geval trainers en opleiders.

Door onze snelle groei, vanaf het voorjaar van 2015 binnen één jaar in elke provincie een OMC vestiging, hebben wij veel mensen nodig om deze doelstellingen te realiseren. Daarvoor organiseren wij bijeenkomsten op ons hoofdkantoor in Bilthoven. Op 17 en 31 maart 2015 zijn de eerstvolgende.

Ondernemingsplan-OMC-Vitaliteit-Centra-pen

Klik op bovenstaande afbeelding en ga naar de vacatures. Download het ondernemingsplan en reageer op één van de vacatures door een mail te sturen (met CV) naar hester.morsdorf@OMCenters.nl

Je bent van harte welkom op één van de 2 dinsdagen in maart 2015. Ook de maanden daarop hebben wij weer presentaties.

Positieve groet, Martin

Blog BlueMonday No Way - Orange Monday - hashtag

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #NLKantelt, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, Orange Monday Academy, Orange Monday Ambassadeur, Orange Monday Institute, Orange Monday Kids, Orange Monday Vacatures, Psychiater Menno Oosterhoff, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Kom JIJ ook ‘uit de kast’, net als #psychiater Menno Oosterhoff? Awareness! #ADHDvrouw

  1. Beste Martin

    Dank je voor je waardering.
    Een paar kanttekeningen. Ik denk dat het beste middel tegen tegen vooroordelen is als psychische aandoeningen een gezicht krijgen. Maar ik vind het wel belangrijk, dat iemand voor zichzelf ook nagaat of hij er al aan toe is.Zie de blog “hoe open moet je zijn” http://www.dwang.eu/blog-div/hoe-open-moet-je-zijn/
    Wat betreft mijn eigen keuze. Als psychiater is het in een hulpverleningsrelatie zelden nuttig (veel) te vertellen over je eigen sores.. Open erover zijn in het publiek kan wel, maar ik heb daarover lang gedaan omdat ik er nog te veel in verstrikt zat. Ik had het gevoel, dat ik nog geen bijdrage te leveren had in het publieke domein. In de privesfeer heb ik er nooit een geheim van gemaakt..
    Verder leidt de klik op de foto naar het interview in de Groene. Dat van Trouw staat inderdaad nog niet op de website.
    Fijn dat je er aandacht aan besteed. Sinds ik met het OCDnetwerk ben begonnen heb ik al zoveel verhalen gehoord van mensen die me bevestigen dat er nog veel onbekend is over dwang. Alle aandacht ervoor is meegenomen.

    • Hoi Menno, bedankt voor je reactie en graag gedaan. Ik denk dat er idd te weinig aandacht is voor OCD en/of dwangstoornis. Iedere aandacht, zoals jij die ook gaf is dan inderdaad meegenomen. Echter, ik denk dat behandelaars veel meer mogen zeggen tegen een client/patient dat zij ook te maken hebben met psychische klachten, ook als je psychiater bent. Maar dat is mijn mening. Vertellen over je eigen ‘sores’ is natuurlijk, tenzij therapeutisch bedoeld, not done. Ik doe dat als coach ook niet.

      OMC Vitaliteit Centra staan voor voorlichting en preventie. Vandaar ook de nieuwe Orange Academy. Er is, los van OCD, over veel psychische klachten, weinig bekend. Vooral in het veld van ‘hoe ga je er mee om’ en ‘hoe gaat je omgeving om met jouw nieuwe situatie’. Er is nog veel werk te doen en dat merken wij ook uit de vele enthousiaste reacties over ons concept OMC Vitaliteit Centra.

      Samenwerken is daar het toverwoord en dan Kantelt Nederland vanzelf inclusief de Gezondheidszorg, zoals omschreven in mijn blog http://wp.me/p1oNaK-15S Nederland Kantelt … wanneer volgt de Gezondheidszorg. Groet, Martin

      PS: Er was nog geen link mogelijk naar het artikel in Trouw.

  2. ben veelers zegt:

    Beste Menno,

    Met veel belangstelling heb ik het artikel in de Trouw gelezen. Ik ben het volledig met je eens dat vooroordelen/stigma’s afnemen wanneer ze een gezicht krijgen. In jouw ‘openbaarmaking’ werkte de reactie, van een door jouw behandelde cliënt, als een katalysator toen hij tegen z’n moeder zei: “het lijkt wel of hij het zelf heeft”! Het kan enorm schelen wanneer je in een hulpverleningsrelatie laat weten dat je dezelfde ervaring hebt (gehad). Dat is wezenlijk anders dan je sores delen met een patiënt. Dat geldt voor iedere hulpverlener en daar hoef je geen psychiater voor te zijn. Schaamte, gezichtsverlies, door de mand vallen, niet meer serieus genomen worden, verlies van geloofwaardigheid………..het zijn de alom bekende angsten om niet met een aandoening/kwetsbaarheid naar buiten te komen. Zeker in de medische wereld waar hiërarchie en autoriteit nog sterk geldende begrippen zijn. Je hoeft geen doorwrocht en verwerkt verhaal te vertellen om toch van betekenis te zijn in het publieke domein. Veel respect en bewondering voor jouw stap en moge er nog vele volgen..

Geef een reactie

