Als mensen elkaar niet begrijpen …. bijvoorbeeld Minister #Schippers en @GGZNederland #Zorgwet

Er zijn zo van die weken dat ik tot de conclusie kom dat veel mensen elkaar (of elkaars intenties) niet begrijpen. Ik heb het nu niet over mijzelf, maar over een aantal gebeurtenissen van dit nog jonge jaar 2015. Ik hou het voor het gemak maar bij mijn ‘vakgebied’ de Gezondheidszorg. Ik zal een tweetal voorbeelden geven om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Blog Als mensen elkaar ... Mevrouw Schippers Orange Monday GGZ tekst

Mevrouw Schippers zegt Bestuurlijk akkoord GGZ op …
Afgelopen woensdag 21 januari 2015 was het Algemeen Overleg GGZ in de Tweede Kamer. Niet zo schokkend, ware het niet dat, terwijl GGZ Nederland voorzitter Paul van Rooij nog met koffiepauze was, mevrouw Schippers bovengenoemd akkoord opzegt. En waarom? GGZ Nederland heeft openlijk de petitie “Vrije Artsenkeuze” van de VVvA gesteund. Oeps, miscommunicatie. Vervolgens heen en weer berichten. GGZ Nederland verbaasd, mevrouw Schippers verbaasd, half Nederland verbaasd.

Geklungel dus … dit had anders gekund. Het akkoord is overigens uit 2013 en loopt nog tot 2017. Er is hier niet echt sprake geweest van communicatie, toch? Voorzitter Jacobine van Geel van GGZ Nederland zit regelmatig in Den Haag, de directeur blijkbaar ook. Wat ook een vraag is, hoe is mevrouw Schippers hier achter gekomen? Hebben mevrouw van Geel en de heer van Rooij openlijk de petitie getekend?

A - Brief GGZ 1 - Blog

Brief van GGZ Nederland (klik op de link)
Wellicht komt het door een brief van o.a. GGZ Nederland (samen met beroepsorganisaties), waarin zij zeggen tegen de wijziging van artikel 13 van de Zorgwet te zijn. Oeps, daar komt de aap uit de mouw. Want, juist deze Zorgwet ligt gevoelig bij mevrouw Schippers (dat had van Rooij moeten weten). Stel dat de Zorgwet GEEN kabinetscrisis had veroorzaakt, dan was het akkoord niet opgezegd. Dan had mevrouw Schippers haar gelijk gehad. Maar NU? Nu is mevrouw Schippers op zijn minst geïrriteerd. Haar wet gaat niet door en GGZ Nederland heeft daar mede voor gezorgd. “Wie zich brandt moet op de blaren zitten”, zegt mijn moeder (83) dan.

Wiens blaren? Van GGZ Nederland dus. Wat mij bevreemdt in deze is het feit dat GGZ Nederland de belangen behartigt van een groot aantal organisaties (klik voor lijst) die geen enkele vrees hebben om door artikel 13 getroffen te worden. Grote GGZ-organisaties die als GOED te boek staan en allemaal een contract hebben met de Zorgverzekeraars. Waarom dan die brief? Mijn antwoord? Ik denk dat GGZ Nederland dacht: “die wijziging in artikel 13 gaat gewoon door, laten wij de beroepsorganisaties maar steunen” of iets dergelijks. Die organisaties zijn: Landelijk Platform GGZ (cliënten en patiënten), NVvP (psychiaters), NIP (psychologen), LVVP (psychologen en psychotherapeuten) en Platform Meer GGZ (instellingen). De anderen hebben wel het grootste belang en daar wordt niet over gesproken. Zouden zij het akkoord niet getekend hebben?

Brief GGZ Nederland (en anderen) over DSM-5 (klik op de link)
Het tweede voorbeeld is wederom een brief aan minister Schippers (ik ga haar ook eens brieven schrijven, denk ik). Om het te begrijpen is het handig onderstaande te lezen.

Blog Als mensen elkaar niet begrijpen Schippers GGZ Nederland

Als ik dit lees, denk ik: mooi dat is goed geregeld. Het Zorginstituut Nederland adviseert de overheid over de inhoud en omvang van het wettelijke zorgpakket. Dus dat moet goed zitten. Gelukkig kreeg ik via Partisa (opleidingsinstituut) een brief. Wij (GGZ Plus Nederland en Orange Monday Centers) krijgen blijkbaar niet altijd de juiste informatie rechtstreeks van mevrouw Schippers en andere overheid gerelateerde organisaties (zoals GGZ Nederland). Ha, daar komt ie; ik voel een brief aankomen richting Den Haag.

Als reactie op het rapport van het Zorginstituut volgt er opnieuw een brief van GGZ Nederland (en wederom een serie organisaties in Nederland – behalve wij dan) over de nieuwe DSM-5 en de vergoeding. In deze brief aan mevrouw Schippers kunt u lezen dat waarschijnlijk meer dan 100.000 cliënten (of patiënten, zo u wilt) tussen het spreekwoordelijke ‘wal en schip’ gaan vallen door de nieuwe DSM-5. Pfff, daar schrik ik van en iedereen mag dat weten. Lees de brief goed, wie weet gaat het ook u aan …. Bovendien, niet Schippers, niet GGZ Nederland, maar u als cliënt bent weer de dupe van dit geklungel.

A - Brief GGZ 2 - voor blog

Communicatie is een vak
Nu is communicatie een vak. Ik heb er voor gestudeerd vorige eeuw toen ik nog jong was (HEAO) en in deze eeuw heb ik dat verfijnd. Ik heb daarna gekozen voor een NLP-opleiding die mij leerde wat communicatie nu echt inhoudt. Binnen de opleiding leerde ik hoe je beter kunt communiceren. Hoe je beter kunt luisteren, hoe je vragen duidelijker kunt formuleren en dat aannames en vooronderstellingen tot miscommunicatie kunnen leiden. Zeker niet als je als belangenorganisatie (GGZ Nederland) staat tegenover een minister als Schippers.

In de 2 bovenstaande voorbeelden van de ‘communicatie’ tussen de minister en GGZ Nederland worden alle grondregels van communicatie overschreden. Als wij met cliënten van OMC Vitaliteit Centra zo om zouden gaan, gaat een behandeling wel een paar jaar duren. De tweede brief is qua timing ook nog eens erg ongelukkig. Als je de minster tegen de haren hebt ingestreken, is het niet handig om op of rond deze dag een brief te sturen over de ‘fouten’ in het rapport van het Zorginstituut. Het zal zo zijn, doordacht is het niet. Als ik vroeger ruzie had met mijn moeder (kwam niet zo vaak voor) dan vroeg ik haar ook niet een uur later of ik een uurtje later thuis mocht komen.

Blog Als Mensen elkaar niet begrijpen Novalife

Goed communiceren kan je leren
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Novalife. In bovenstaand beeldmerk ziet u ook het woord “communicatie” staan. Communicatie is niet alleen praten of schrijven. Wist u dat 80% van onze communicatie non-verbaal is (lichaamstaal, mimiek e.d.)? Dat het daarom niet altijd handig is om te bellen of een brief te schrijven? Dat een brief iets vastlegt wat je op één moment zo vindt? Dat het zomaar kan zijn dat je er iets anders mee bedoelt dan de ontvangen leest? Misschien dus ook handig voor het bestuur van GGZ Nederland en de ministers, zo’n NLP opleiding bij Novalife.

Blog Als mensen elkaar - Novalife - communciatie - Orange Monday

Voor wie zegt “ik wil leren communiceren”: ik weet toevallig dat Novalife binnekort weer start met een NLP Practioner opleiding op donderdag 5 februari 2015 in Baarlo.

Voor wie het echt wil, er zijn nog een paar plekken over. Ga naar de website www.novalife.nl en meld je aan of bel met 040 – 295 48 14. Overigens is voor mij NLP een levensstijl geworden. Ik zie dit dus ook niet als reclame J Iedereen zou in de gelegenheid moeten zijn om deze opleiding te doen, ook de bestuurders van Nederland.

Positieve groet, Martin

PS: Ben jij zelfstandig professional (ZZP), bijvoorbeeld NLP Coach en heb je tijd voor een kopje koffie (of thee) bij Orange Monday in Bilthoven (hoofdkantoor) op dinsdag 3 en 17 februari 2015? Dan zijn er weer de presentaties voor ZZP’ers over de franchise formule van OMC Vitaliteit Centra. Klik op het oranje kopje lees ons ondernemingsplan en reageer naar hester.morsdorf@omcenters.nl.

Oranje - mok koffie - Orange Monday

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in #OM Denken, NLP, Politiek en beleid en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Als mensen elkaar niet begrijpen …. bijvoorbeeld Minister #Schippers en @GGZNederland #Zorgwet

  1. herman vogel zegt:

    Wens iedereen die de gezondheidszorg in Nederland nog een warm hart toedracht veel succes maar het blijft een ‘gevecht’ tegen ‘Foute Vrouwen’… http://hermanvogel.nl/aysel-erbudak/

Geef een reactie

