Ik schaam mij dood … U ook? Het is nog niet gelukt! @RobertVermeiren @Oosterhoff2

Update 14 juni 2015 – Na het eigen risico voor ouders met kinderen in de Jeugd-ggz, nu dus de wachtlijsten voor kinderen. Reden genoeg om u nogmaals of voor het eerst dit blog te laten lezen. Vandaag een vervolg gepubliceerd “Bizar: Wachtlijsten voor kinderen” deels aansluitend op deze. Wederom is een blog van 5 maanden oud, nog steeds actueel!

Blog 21 januari 2015: In 2012 heb ik de stichting Orange Monday opgericht. Waarom? Als ervaringsdeskundige vond ik dat de belangen van mensen met psychische klachten beter behartigt moesten worden. Waarom? Omdat dat nodig is! Al 2 jaar onze slogan en … het blijft nodig helaas! Ik ben al ruim 2 jaar strijdvaardig en zal dat ook blijven. Voorlichting blijft nodig en mensen overtuigen dat het anders moet in onze samenleving, de politiek, maar vooral in de Gezondheidszorg. Waarom? Het gaat ons allemaal aan en komt (vaak) onverwacht. Als een dief in de nacht zegt mijn moeder.

Martin Avatar Petitie Orange Monday - Twitter GRIJS

Waarom schaam ik mij dan?
Een lang verhaal en lang niet alles ligt binnen mijn macht, maar toch, een soort van plaatsvervangende schaamte, misschien zelfs wel collectieve schaamte. Deze werd weer opgeroepen door artikelen van Robert Vermeieren en Menno Oosterhoff (lees “Slecht nieuws gesprek”). Een roep om hulp van volwassen Kinder en Jeugd Psychiaters. Niet voor zich zelf, maar voor hun patiënten en cliënten binnen de Jeugd GGz (Geestelijke Gezondheidszorg) deze keer. Dit soort oproepen zijn ondertussen aan de orde van de dag.

Ik snap dat u ze allemaal niet leest. Waarom zou u, ik deed dat 3 jaar geleden ook zelden. En daar komt die schaamte vandaag. In een land leven en niet weten wat er speelt. Dat geldt overigens ook voor de Tweede en Eerste Kamer in ons land. Op een enkeling na (waarschijnlijk zorg in hun portefeuille) weten ze niet wat er speelt en volgens ze de collectieve keuze van DE partij! Hoezo democratie? Als 3 senatoren dan zeggen, ik ben het er niet mee eens, is er in één keer een crisis situatie in ons land. TE gek om over te praten en ik mag dat zeggen 🙂

Blog Ik Schaam mij dood - Slecht nieuws - Orange Monday - kopie

Een slecht nieuws gesprek …
Toch nog even een kleine reactie op het blog van Menno. Ik ging het lezen vanwege de titel. Ik verwachte het ergste (u ook?). Gaat er een kind dood? NEE! Het slecht nieuws gesprek gaat over een ordinair eigen risico die een stelletje idioten in Den Haag hebben vastgesteld. Omdat ouders GOEDKOPER uit zijn als hun kind in een instelling wordt opgenomen. Wie heeft dat verzonnen? Welke idioot? Ik ga graag met hem of haar het gesprek aan.  Oh, ik weet het al! Staatssecretaris Martin van Rijn en mevrouw Edith Schippers …. Die zijn het!

Zowel Martin (helaas naamgenoot) als Edith hebben sinds een paar jaar van Gezondheidszorg hun beroep gemaakt. Daar houdt dan ook gelijk de vergelijk op, helaas! Deze 2 personen, met steun van de beide Kamers) hebben zo ongeveer vanaf het moment dat ze begonnen zijn als doel gesteld: “Hoe maak ik zo snel mogelijk de Gezondheidszorg kapot”. Ik moet echt moeite doen om positieve beslissingen van deze bewindslieden te vinden. Het afbreken overheerst …

(Note: op het PvdA congres afgelopen zondag is de eigen bijdrage ‘afgeserveerd’, wederom huiswerk voor de staatssecretaris Van Rijn, wordt vervolgd)

Eigen Risico opname instellingen
Eén voorbeeld is het eigen risico genoemd in het blog van Menno. Ook Robert Vermeiren schrijft een artikel in Joop.nl hierover : “Samsom, wij willen helderheid over de ouderbijdrage in de jeugdzorg”.  Ik begrijp de boosheid van Robert en Menno. Ik ben dat ook al een tijdje … maar boosheid is niet de tool. Wel schaamte of … strijdvaardigheid om SAMEN de ‘strijd’ aan te gaan voor een BETERE en BETAALBARE Gezondheidszorg voor elke Nederlander.  Want dat is waar het om gaat! Voorbeeld? Onderstaande advertentie “Daan & Thijs” stond vorig jaar in alle landelijke kranten.

Blog Ik schaam mij dood ... Daan en Thijs

In de advertentie ‘TEGEN de nieuwe JEUGDWET” die er toch gekomen is ondanks alle inspanningen, wordt de vergelijking gemaakt tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. Nu, terecht, weer van stal gehaald in de strijd tegen het eigen risico bij Jeugd GGZ. Maar waar ik moeite mee heb is dat alleen gebeurd als dat nodig lijkt te zijn. Orange Monday Centers zegt dit al 2 jaar. Orange Monday zegt dit ook in haar petitie “Het Roer Moet OM in de Gezondheidszorg”.

Ik schaam mij dood … U ook?
De titel van mijn  blog, oprecht en serieus. Ik leg de ‘schuld’ bij mijzelf. Waarom is het in godsnaam niet mogelijk om BINNEN de Gezondheidszorg één beeld naar buiten te krijgen. Het Roer MOET OM in de Gezondheidszorg. In de ouderen zorg, in de jeugdzorg, in de reguliere volwassenen zorg, in de thuiszorg, de WMO, het wijkgericht werken … Er is geen tak binnen de Zorg waar het WEL goed gaat.

Banner Teken Petitie Eigen Risico No Way

En wat doen WIJ, gaan voor eigen parochie. Dat geldt voor Robert en voor Menno, maar ook voor mij en de vele andere hardwerkenden (in totaal 1,5 miljoen medewerkers) binnen de Zorg. We hebben geen tijd, de petitie is NIET zoals wij het zouden willen, Orange Monday staat ons niet aan! Allemaal argumenten waardoor bij mij het schaamrood op de kaken komt. Hoe kunnen we de Gezondheidszorg veranderen als we zelf niet eens met elkaar aan tafel kunnen en maar blijven spuien dat HET niet goed gaat.

Wat ga ik doen?
Ik roep iedereen op om aan tafel te gaan en nodig Robert en Menno uit op ons hoofdkantoor in Bilthoven om het gesprek aan te gaan. Veranderen, stukje voor stukje, omdat het nodig is. Met de petitie gaan wij voorlopig ongewijzigd door. Als ruim 6.000 mensen (NB: juni 2015 – 8.900 handtekeningen) tekenden deze petitie, waaronder veel behandelaars, cliënten maar vooral ook mensen die een goede en betaalbare gezondheidszorg belangrijk vinden. Of dat nu voor kinderen, volwassenen of ouderen zijn, we zijn toch allemaal gelijk. We zijn toch allemaal Daan & Thijs?

Blog Apollo - Ondernemingsplan OM Centers - Omdat het nodig is ...

Tenslotte, maandag 12 januari schreef ik het blog ‘NO More Blue Monday’, dat bedoelde ik voor komende maandag, wereldwijd Blue Monday. Helaas is het in de Gezondheidszorg elke dag Blue Monday. Het medicijn: Orange Monday Centers. Klik op bovenstaande afbeelding als jij ook de Zorg wilt veranderen en wordt partner van de OMC Vitaliteit Centra franchise formule. Ben je ZZP’er of wil je ZZP’er worden? Reageer en je bent er dinsdag 23 juni 2015 bij op de bijeenkomst van de franchise formule van Orange Monday.

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Time To Change NL Voorpagina

PS: OMC Vitaliteit Centra steunt de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” u ook? Teken vandaag of steun ons OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Daan en Thijs, OM Centers Kids, Orange Monday, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga, Samenwerking GGz, Transitie Jeugdzorg, Transitie Wmo en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ik schaam mij dood … U ook? Het is nog niet gelukt! @RobertVermeiren @Oosterhoff2

  1. reinejragolo zegt:

    Ik ben het er wel mee eens dat de regering maatregelen neemt om de explosief stijgende kosten in de gezondheidszorg terug te dringen. Dat je het niet eens bent met het regeringsbeleid respecteer ik al is het niet mijn stijl om op de man(vrouw) te spelen.

    • Het is ook niet mijn stijl Reine, echter wat mevrouw Schippers en meneer van Rijn presteren …. dat verandert de zaak. Ik geef ze de respect die ze verdienen en hoop op een nieuw en beter beleid de komende jaren (met een nieuw kabinet).

Geef een reactie

