Op het snijvlak van leven en dood …

Vandaag (10-1) en morgen (11-1) zijn 2 vreemde dagen voor mij. Waarom? Ik zal het u uitleggen.

Vandaag is mijn jongste zoon jarig. Op 10 januari 2011 werd hij geboren in Utrecht. Mijn toenmalige partner en moeder van mijn zoon en ik woonden toen nog in Zeist. Aangezien de bevalling niet vlotte was een bevalling in het ziekenhuis noodzakelijk. Een gezonde zoon: Quint werd geboren.

Zes jaar daarvoor lag mijn vader in het ziekenhuis om zijn levenstrijd te voeren. Na een ziektebed van vele jaren overleed hij op 11 januari 2005. Mijn vader en beste vriend overleed en 6 jaar later waren wij blij dat Quint niet op de overlijdensdag van mijn vader was geboren.

Maar nu eerst het verhaal over Quint of eigenlijk waarom ik Quint niet meer zie!

Chaos door bipolaire stoornis
Als je alles van tevoren weet, dan zou de wereld er anders zien zegt men wel eens. Dat geldt ook voor mij. Als ik zou weten dat ik sinds 2009 actieve bipolaire stoornis had, dan was alles anders geweest. Als de GGz een beter diagnose had gesteld, dan was alles anders geweest. Als …

De feiten:

  1. Sinds oktober 2009 heb ik 5 manische periodes gehad (hoge pieken) en 4 depressieve periode (w.o. uitputting). De laatste manische periode was in de 1e maanden van 2012 en de laatste depressie en de langste van mei 2011 t/m november 2011. Een bipolaire stoornis is de minder stigmatiserende naam voor manisch depressieve stoornis voor het eerst vastgesteld in 1953, een nog relatief jonge stoornis dus.
  1. De moeder van Quint heb ik leren kennen aan het eind van mijn 1e depressie en het begin van mijn 1e manische periode. Wellicht ook de oorzaak van het feit dat mijn partner in verwachting raakte, maar daar zijn 2 mensen voor nodig, toch?
  1. Vijf maanden na de geboorte van Quint was er wederom een manische periode en een traumatische ervaring waar zowel mijn partner als ik voor verantwoordelijk voor waren.

Gevolgen bipolaire stoornis
Gezien het feit dat de bipolaire stoornis NIET behandelt werd en ik het eigenlijk ook nog niet wist of realiseerde, werden de manische periodes steeds hoger en de depressie steeds dieper. Later vernam ik dat dit ‘normaal’ is en ik begrijp het nu ook. In de manische periodes werkte ik keihard, sliep ik weinig en at ik slecht. De depressie is een ‘logisch’ gevolg! Wat in deze fase nodig is, is hulp van de GGz. In 2011 heb ik dat ook gedaan en kreeg een verkeerde diagnose aan de broek.

Geen behandeling, geen medicatie (lithium) en vooral, geen begrip van de omgeving. Het gevolg was dat ik zowel sociaal maatschappelijk, maar ook financieel aan de rand van de afgrond kwam. Na ruim een jaar bij GGz kwam uiteindelijk (dankzij mijn strijd) de diagnose en de behandeling (mei 2012).

20130825 stoere foto BorisMijn laatste foto (2013) van Quint (via Social Media ontvangen)

Gevolgen voor mijn kinderen
Doordat ‘niemand’ wist wat er met mij aan de hand was, kreeg ik het stempel onbetrouwbaar. Voor volwassen maar vooral voor mijn kinderen. Ik heb 4 kinderen en ik heb ze uiteindelijk 3,5 jaar niet gezien. Door mijn strijdvaardigheid (oprichting Orange Monday), maar vooral mijn volhardendheid is het systeem mij sinds een paar maanden gunstig gezind. Drie en half jaar verklaren en verdedigen van mijn gedrag heeft geresulteerd in het eerste contact met 2 van mijn 4 kinderen. Met de oudste heb ik met zekere regelmaat contact via whatsapp, maar mijn jongste zoon …

De moeder van Quint heeft alle verantwoordelijkheid voor wat er mis ging, voor een groot deel door mijn bipolaire stoornis, bij mij neergelegd. Enige vorm van eigen verantwoordelijkheid is haar vreemd. Heiliger dan de Paus noem ik dat. Het resultaat, nu sinds zomer 2012 geen enkele communicatie.

Vandaag 10 januari 2015
Vandaag  geeft mixed feelings. Hoe krijg ik de vicieuze cirkel waar ik in zit doorbroken. Ik weet niets meer van Quint. Hij gaat naar school, welke school? Hoe gaat het met hem, hoe ziet hij er uit? Zou hij weten dat ik er ben als vader. Zijn moeder noemde mij al biologische vader, zaaddonor zelf? Maar hij draagt wel mijn naam. De familie naam Melinga, hij is zelfs vernoemd naar mijn vader. Mijn vader die morgen een dag later 10 jaar geleden is overleden?

Wat ga ik doen en hoe? Mijn eerste 3 kinderen zijn geboren terwijl ik getrouwd was, ik heb daardoor al bijna 15 jaar gezag over mijn oudste en later mijn middelste twee. Quint is geboren zonder dat het voor de ‘wet’ is vastgesteld dat ik over hem ook gezag heb. De moeder van Quint maakt daar naar gebruik van. Geen communicatie, geen informatie en vandaag geen verjaardag van Quint.

Ook mij ex-partner zit op de Sociale Media, ik ben daar geblockt, maar ik hoop dat deze boodschap aankomt. Ik ga voor een omgangsregeling zonder rechtszaken, maar als het niet anders kan … dan moet het maar. Mijn gezin herenigt in 2015, dat is mijn ultieme wens.

Orange Monday Foundation
Snapt u nu waarom ik zo’n passie heb voor de Orange Monday Foundation en haar initiatief Orange Monday Centers (meer info http://www.omcenters.nl).

Zolang ik kan zal ik mij blijven inzetten voor een beter maatschappij waar psychische klachten worden geaccepteerd en mensen de hulp krijgen die ze verdienen.

Positieve groet, Martin

 

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Omgangsregeling, Omgangsregeling kinderen, Over Martin Jan Melinga en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Op het snijvlak van leven en dood …

  1. soerjanie zegt:

    Mijn hart bloedt, als moeder ben ik er van overtuigd dat kinderen recht hebben op een vader en moeder. Als geadopteerd kind en kind waarvan de adoptie ouders zijn gescheiden weet wat het missen van een vader is. Ik heb mijzelf dan ook beloofd om mijn kinderen en stiefkinderen dit niet aan te doen. Geen kind hoeft en mag zijn vader of moeder moedwillig missen.
    Ik hoop en wens voor jou Martin dat je voormalige vriendin bereid zal zijn in haar hart te kijken en haar verantwoordelijkheid in deze neemt.
    lieve groeten Toetie

  2. Hans Warmenhoven zegt:

    Wens je toe dat inzchten van betrokkenen zodanig mogen verschuiven dat er contact en omgang mogelijk zal worden voor jou en je gezinsleden. It takes 2 to tango in many ways.

  3. reinejragolo zegt:

    Heb je ook zelfverwijt?

    • Beste Reine, JA, die heb ik had en nog steeds wel! Mijn zelfverwijt is dat ik onvoldoende (ondanks mijn bipolaire stoornis) heb kunnen doen om deze situatie te voorkomen. Dit mag niet gebeuren tussen ouders met kinderen na een scheiding. De enige die ECHT de dupe zijn, zijn de kinderen. Zelfverwijt is misschien niet het goede woord meer, eerder verdriet.

  4. Hoi Martin,
    Ik ken je verhaal. Heel veel woorden zijn erover te zeggen. Wat ook de reden is, niemand mag zijn of haar vader/moeder afpakken.

    Jouw kinderen komen dadelijk op een leeftijd dat ze vragen gaan stellen. En ook reuze benieuwd zijn naar jouw kant van het verhaal. Geloof me!

    Ik weet uit eigen ervaring dat je het beste op goede voet kunt leven met je ex. Wat er ook gebeurd is. In het belang van de beide exen, maar zeker in het belang van de kinderen. Het kost soms energie en incasseringsvermogen, maar iedereen heeft rust. Rust is waardevol!

    Ik wens jou sterkte, kracht, doorzettingsvermogen en wijsheid.

    Wanneer opent het eerste OM Center? Ben benieuwd!

    Met zondagse groet,
    Theo Waars

    PS: Lees gerust ook mijn blog. Dagelijks een kort positief verhaaltje/tip

    • E.G zegt:

      Zin drie is helaas onjuist. Ja er zijn situaties waarin de vrouw onrechtmatig gebruik maakt van haar mogelijkheden de vader buiten te sluiten.
      NEE de vader of moeder heeft niet altijd het recht om zijn kind te zien, en hoeft dit zeker in bepaalde situaties ook niet te hebben.

      • Beste E.G., je hebt gelijk!Van rechtswege mag dit gebeuren als er sprake is dat kinderen in gevaar komen door de actie van de betreffende ouder. Dit moet overigens aantoonbaar zijn. In dit geval is hier uberhaupt geen sprake van maar wordt mijn zoon het recht om zijn vader te zien door de moeder onthouden zonder steekhoudende redenen. Dit is in Nederland in dit soort geval overigens in 99% van de gevallen het geval. Deze moeder denk ‘het recht’ in handen te hebben aangezien ik geen gezag over mijn zoon heb, wat mede door haar veroorzaakt is. Echter, ook in dit geval is er dan geen reden om een omgangsregeling te onthouden voor kind en vader.

      • annetxxxxx zegt:

        Beste Martin,

        Het is misschien een “aardige” gedachte, maar als ik alles zo lees zou ik willen dat de rollen eens omgedraaid zouden worden.

        Alles wat er gezegd wordt roept bij mij zoveel nare herinneringen op. Ik heb zelf 2 dochters. De oudste is een K.I.D. (kunstmatige inseminatie donor) kind en de andere is op een natuurlijke wijze verwekt. Beide zijn van 2 verschillende vaders. Bij de scheidingen zijn de kinderen aan mij toegewezen. Ik heb altijd normaal over mijn ex-partners gesproken: niet zwart gemaakt of met modder gegooid. Mijn exen hielden er een andere mening op na. Ik werd zo zwart gemaakt dat mijn kinderen mij niet meer wilden zien en mij niet meer accepteren als moeder. Je ziet Martin, ik begrijp wat je doormaakt.
        Gelukkig heb ik mijn jongste dochter “terug” om het zo maar te zeggen en hebben we een hele mooie en fijne band op gebouwd. Mijn oudste dochter wil er nog steeds niets van weten en beschouwd mij ook niet als haar moeder. Ze blijft maar herhalen dat ik daar de schuld van ben en dat ik mij anders had moeten gedragen.

        Wat zou er gebeuren met die ex-partners wanneer, zoals ik hierboven al schreef, de rollen omgedraaid worden? Zouden ze dan gaan begrijpen wat ze een leed hebben veroorzaakt en nog veroorzaken?
        Het is zeker geen “aardige” gedachte maar……….

        Martin, heel veel sterkte, vecht voor je kinderen, Ze zijn het waard.

      • Beste E.G.,
        Ik snap wat je schrijft. Uiteraard zijn er situaties te bedenken die gevaar opleveren. Het kind moet dan beschermd worden. Maar in veel gevallen is dit niet het geval, en maakt de verzorgende ouder misbruik van zijn/haar “macht”.

        Ik ben zelf zo’n verzorgende ouder. Ik zal altijd contact stimuleren. Zal ook nooit kwaadspreken.

        Kinderen houden nl. zowel van vader als moeder. Willen in de doorsnee gevallen geen keuze maken.

      • Susan Helit zegt:

        E.G. Ik wordt altijd zo vreselijk boos van dit soort eenzijdige reacties. Alsof vrouwen een alleen recht hebben op dit soort gedrag. Mooi niet dus!

  5. Susan Helit zegt:

    Het is ook zo vreselijk moeilijk om op dat vlak er boven uit te stijgen want al heb je deze symptomen 14 jaar geleden gehad, door sommigen worden ze je nog steeds nagedragen. Ja, ouders maken fouten. Ik wil ze de kost niet geven, die spijt hebben van (enkele van) hun acties tijdens het opgroeien van hun kinderen, al dan niet veroorzaakt door psychische problematiek. Jeugdinstanties zijn wat dat betreft ook niet bepaald behulpzaam (eerder tegenwerkend!).

    Wat voor mij op dit moment het grootste pijnpunt is, en ik weet niet of je je mss daarin herkent, is dat ik het idee heb dat ik zo vreselijk uitvergroot onder de loep gelegd wordt. Bij alles (maar dan ook alles!) wat ik doe, stel ik mezelf voortdurend de vraag: “Hoe zou dit overkomen op ex als het hem ter ore komt? Hoe wordt dat dan naar BJZ vertaald en tegenover welke beschuldigingen moet ik me dan nú weer verdedigen?!”

    Kinderen kijken daar niet naar. Kinderen houden van beide ouders en je moet het als ouder wel héél erg (en langdurig) bont maken, wil een kind zich van je afkeren. Volwassenen kunnen wat dat betreft nog veel leren van de kindergeest, die in beginsel liefhebbend en vergevend is.

    Sterkte met je ‘strijd’.

Geef een reactie

