Je suis Martin … ook ik blijf schrijven!  De angst voorbij!

Update 11-01-2015 – Ik zat net te kijken naar de indrukwekkende, historische grote demonstratie in Parijs vanwege de aanslag op Charlie Hebdo. VOOR vrijheid en TEGEN terrorisme. Respect voor wat er gebeurt, zowel door politieke leiders vanuit de hele wereld als rond de misschien wel 2 miljoen mensen die opkomen voor HUN vrijheid. #Respect

Vandaag is een dag die ik mij terugbrengt naar 23 juli 2014 De dag van Nationale Rouw in Nederland aangaande de aanslag op #MH17. Ook toen, net als nu, saamhorigheid, ingetogenheid maar het gevoel dat wij ons niet laten kisten. Of je nu Fransman bent of Nederlander, je Charlie heet of …., wij tornen niet aan onze vrijheid, van leven, van gesproken woord en van geschrift, waaronder cartoons. Niet leven met angst, ook in onze gezondheid. Bang zijn maakt het leven onmogelijk.

Blog Je Suis Charlie - Demonstratie Parijs - Orange Monday

Blog 9 januari 2015 – Ik zal u gelijk geruststellen, tekenen is niet mijn grootste vaardigheid. Cartoons over Charlie Hebdo, democratie of de gezondheidszorg hoeft u van mij niet te verwachten. Echter, ik heb twee vaardigheden die wel alles met vrijheid te maken hebben. Ik ben verbaal goed tot heel goed, ondertussen zowel het luisteren naar als het verkondigen van een boodschap. Ik neig wel eens te veel te zenden, maar gelukkig heb ik mensen om mij heen die mij daar op attent maken.

Blog Je Suis Charlie - vuist en pen - Orange Monday + tekstOok ik blijf schrijven en steun het satirische magazine Charlie Hebdo!

De andere, ondertussen verworven (sinds 30 mei 2013), vaardigheid is dat ik ook best aardig mijn gedachten op papier kan zetten. Die deel ik dan via deze WordPress website en de Sociale Media. December 2014 waren mijn zo’n 200 artikelen 100.000x gelezen. Dat is mooi, cool … maar aan de andere kant weer heel weinig. 100.000 delen door 200 = gemiddeld 500 lezers per blog of delen door 18 ongeveer 5.000 lezers per maand.

Nu niet direct reden om mij toe te voegen als één van de columnisten van NRC, Volkskrant of welk ander medium. Ik ben eigenlijk wel ook zo’n Charlie Hebdo. Een beetje ‘underground’ een luis in de pels van, in dit geval de gezondheidszorg, vacht.” Laat Martin maar lullen”, denken veel mensen vast … maar toch.

Blog Angst Charlie Hebdo Paris 2

Charlie Hebdo
Charlie Hebdo was voor mij onbekend tot woensdag 7 januari 2015. Het zou overigens een wonder zijn als u het magazine wel kende voor deze bloedige week. Het satirisch magazine nam vooral de Franse regering op de korrel (zoals wij Rutte cs), maar ook de islam en vooral de profeet Mohammed. In Denemarken loopt ook zo’n cartoonist rond. De oplage van het magazine? Zo rond de 50.000 stuks per uitgave. Niet schokkend voor de Franse regering … blijkbaar wel voor de Islam. Twee onverlaten/terroristen vermoordden op klaarlichte dag zo en passant nagenoeg de hele redactie van Charlie Hebdo. Extra schokkend is dat de twee gekken ook nog eens een politieagent executeerden …

De NOS was zo stom het filmpje van de executie om 13 uur (kinderen thuis) te vertonen. De wereld is geschokt, boos, maar vooral in angst. Logisch, zeg ik, maar dankzij de media wordt het hele verhaal weer opgeblazen tot grote proporties. Wat gebeurt er nu? Charlie Hebdo komt komende woensdag 14/1 uit met een speciale uitgave: oplage 1 miljoen! Heel Europa gaat nu het blad bestellen. Voor mij TE veel aandacht, te veel opkloppen en er ontstaat een hype in angst.

Angst regeert onze samenleving (klik op link) was mijn Nieuwjaarsblog. Wat mij betreft nog steeds actueel. Dat veel mensen willen reageren, perfect! De cartoons vliegen sinds dinsdag rond de wereld. DAT is het antwoord dat we moeten geven. Geen angst, maar actie. Geen angst, maar juist laten zien dat wij NIET bang zijn. Een pluim voor de speech van de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb. De Islam, maar vooral ook de gehele mensheid moet van binnenuit veranderen. Niet door het creëren van (onnodige) angst op wat voor manier dan ook. Extra veiligheid creëren (op straat) door politie is een goede keuze en had wat mij betreft al eerder mogen gebeuren.

Klik op de afbeelding en bekijk zijn speech!
Blog Je Suis Charlie - Aboutaleb - Orange Monday

Angst voor …
Toch verwijs ik nogmaals graag terug naar mijn blog “Angst regeert onze samenleving”,  vrij naar Prof. Dr. Damiaan Denys die daar 3 voorstellingen over geeft in Amsterdam. Wat een timing! Wat is angst? En vooral, waar ben je bang voor? Bang voor een aanslag? De kans op een aanslag in Europa en al helemaal in Nederland is niet groot. De kans om een auto-ongeluk te krijgen is vele malen groter. En dan praten wij nog niet over onze Gezondheid. Jaarlijks overlijden ruim 140.000 mensen door een ziekte. Koplopers zijn kanker, hart- en longziekten.

In het jaar 2013 was er sprake van 1.854 zelfdodingen in Nederland en ongeveer 800.000 over de gehele wereld (cijfers: WHO). Dat is elke 40 seconde één zelfmoord op onze planeet. Oorzaak van al deze zelfdodingen: psychisch klachten in welke vorm dan ook. Maar vooral: ANGST! Angst voor het verleden, angst voor het heden en angst voor de toekomst.

Blog Je Suis Charlie - zelfmoord - Orange Monday

Waarom zoveel angst?
Ik ga mij daar in verdiepen samen met het Orange Monday Instituut. Waarom? Het is een onontgonnen gebied en heel veel mensen hebben er last van. Wat zijn voor mij de belangrijkste oorzaken?

  1. Het aloude oerinstinct (vertraagde evolutie)
  2. Onze snel veranderende omgeving
  3. Te weinig aandacht voor preventie

En de bonus: de Media! Onze media (inclusief de sociale media) hebben zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot media waar negativiteit en onnadenkendheid centraal staan. Neem het filmpje over de aanslag. Deze FOUT had de NOS 10 jaar geleden niet gemaakt. Door de snelheid (stel je voor dat iemand via Twitter sneller is) zorgt er voor dat kinderen bloot worden gesteld aan de executie van een politieagent. Waarom is er nog een leeftijdwaardering voor films als we dit soort zaken gewoon overdag uitzenden via welke media dan ook? Onze kinderen ontwikkelen nu al angst of nog erger gaan het normaal vinden dat dit gebeurt. Ik vind het BIZAR!

Onze snel veranderende omgeving vraagt om een betere preventie. Het weerbaar maken van mensen voor alles wat ze ondertussen kan overkomen. Of dit nu een ontslag is, een vreselijke ziekte, echtscheiding of een mogelijke aanslag, wij moeten ons wapenen. Niet met wapens maar met een betere vitaliteit. Weten hoe je om moet gaan met wat je kan gebeuren. Dezelfde WHO voorspelt dat in 2040 psychische klachten doodsoorzaak nummer één wordt in de wereld. Wordt zelfdoding of zelfmoord een hype? NEE!

Daarom is eind 2014 het hoofdkantoor geopend van Orange Monday Vitaliteit Centra. Met onze, ondertussen 12, zelfstandige professionals openen wij binnenkort onze 1e vestiging. Er gaan er veel volgen, want neem van mij aan: VITALITEIT wordt de nieuwe hype van de 21ste eeuw.

Banner - downloaden ondernemingsplan OMC Vitaliteit Centra

Ben jij zelfstandig professional (ZZP)? Lees dan onze plannen en klik op bovenstaande banner. Reageer op één van de vacatures en word franchisepartner! Waarom? Omdat het nodig is …

De angst voorbij, begin bij u zelf! Ik sluit af met een quote van Ghandi: “Be the change you wish to see in the world

Positieve groet, Martin

Blog Je Suis Charlie - vuist en pen - Orange Monday + tekst

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Blue Monday, Psychische diagnose, Psychische klachten, Time To Change NL en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Je suis Martin … ook ik blijf schrijven!  De angst voorbij!

  1. herman vogel zegt:

    Waar angst regeert, noemt Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding Dick Schoof, de kans van een terroristische aanslag in ons land; ‘Substantieel’….(?) http://hermanvogel.nl/angst-regeert/

  2. reinejragolo zegt:

    Ik ben Charlie niet. Ik vind het gesar naar Mohammed toe beneden de maat.

  3. rikus zegt:

    Ik ben rikus en blijf dat ook, ondanks vrachten haatmails

  4. “ook ik blijf schrijven en steun het satirische tijdschrift…” Ik vind dat nogal ondoordacht als je tegelijkertijd de slachtoffers van de aanslag vergelijkt met de slachtoffers van een willekeurig auto-ongeluk. Je zou het depolitiseren kunnen noemen of een graantje meepikken…

    • Beste Jan, mijn blog heeft juist geen politiek uitgangspunt het heeft daar ook relatief weinig mee te maken mijn inziens… En over het graantje pikken, lees https://martinjanmelinga.wordpress.com/2015/01/01/nieuwjaarsblog-angst-regeert-onze-samenleving-en-de-gezondheidszorg-zorg-ggz/ ik schreef mijn 1e blog over Angst reeds op 01-01-2015 …. Het is allemaal angst waar het omdraait! De politiek laat veel liggen en wij ook. De vergelijking met het ongeluk komt uit mijn 1e blog en is naar aanleiding van het artikel van Prof. Dr. Damiaan Denys over angst in onze samenleving. Nu aandacht voor Charlie … straks weer voor de zaken die ook belangrijk zijn: gezondheidszorg! Daar ben ik Charlie 🙂

      • uw logica is een heel bijzondere, niet eerder zag ik cartoons van charlie hebdo op uw blog. De gebeurtenis afgelopen woensdag heeft dat veranderd. Het argument dat uw vergelijking met de slachtoffers van een auto-ongeluk van eerder is dan afgeloen woensdag, is dus geen argument. U had dat ook kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Ik hou het daarom op: ‘een graantje meepikken’; het gebeurt meer, zelfs autoverhuurbedrijven zijn er toe in staat.

      • Als je dit een graantje meepikken vindt, heb je het blog niet begrepen! Ga graag de dialoog met je aan maar wel met respect! Veel mensen zijn betrokken bij wat er gebeurd, maar wat jij zegt gaat mij te ver! Ik heb al honderden mensen gezien die ‘Je Suis Charlie’ in hun ava of tweets gebruiken! Pikken al die duizenden mensen die demonstreren ook een graantje mee? By the way, ik verdien geen geld met mijn blogs! Alleen aandacht voor psychische klachten waaronder angst. Pak de media aan niet mij, zij pikken wel hun graantje mee! Fijne avond.

  5. met respekt, daar ben ik helemaal voor. Daarom verneem ik graag een argument van u in plaats van een bewering (als je dit een graantje meepikken etc heb je het blog niet begrepen). Als honderden mensen iets doen of laten, is voor ook geen geldig argument.

    • Beste Jan, vanmorgen kwam ik een column tegen van Bert Wagendorp van de Volkskrant, misschien een idee om deze ook te lezen. Ik werd geraakt door de manier waarop hij het gevoel rondom ‘Je Suis Charlie” weergeeft. De link is http://iturl.nl/snRfh Ik hoor graag wat jij daarvan vindt.

      • dit lijkt op ontwijking; overigens had ik die column van Bert Wagendorp al gelezen. In deze zaak lees ik liever de tekst van Nausicaa Marbe die zij op de Dam uitsprak. Nausicaa Marbe, voorheen ook de Volkskrant, tot ongeveer mei 2013

  6. Pingback: Maandag 19 januari – Blue Monday 2015 .. de meest depressieve dag van het jaar!? No more #BlueMonday | Martin Jan Melinga

  7. wellicht ter geruststelling, u hebt permissie van een autoriteit: alles mag! (voorpagina charlie hebdo woensdag 14 januari)

Geef een reactie

