Hoe slecht gaat het nu met onze kinderen in Nederland? En wat gaan wij er aan doen?

Er zijn van die dagen, dan wil ik een blog schrijven en heb ik geen onderwerp. Ik laat de ‘kosmos’ dan maar beslissen wat het wordt. Vandaag een tweet … Ik viel van mijn stoel van verbazing toen ik de tweet las en dacht dit is zo’n moment om mijn gedachten weer aan het papier toe te vertrouwen. U heeft mijn “Nieuwjaarsblog 2015 … Angst regeert samenleving!” wellicht niet gelezen. Deze gaat over angst, naar aanleiding van de voorstelling “Wat is angst?” van psychiater prof. Dr. Damiaan Denys eind van de maand in de Brakke Gronden in Amsterdam waar ik ook heen ga.

Wat was de tweet? Hij kwam in dit geval uit Washington DC in de Verenigde Staten en het gaat om een onderzoek dat is uitgevoerd door het welbekende Unicef onder de 29  ‘rijkste’ landen van de wereld. Het onderzoek ging over het ‘well-being’ (welzijn + welvaart) van de kinderen. En de uitslag, tromgeroffel ,  en de winnaar is ….. NEDERLAND!

Blog Kinderen OMCenters Kids Unicef OMF

U begrijpt, ik viel van mijn stoel van verbazing! Mijn eerste reactie, dit zal wel een onderzoek uit de vorige eeuw zijn ofzo. Het gaat tenslotte slecht met onze kinderen. Onderwijs, opvoeding, welzijn en welvaart, gedrag en vooral de huizen. Het aantal dakloze kinderen in Nederland staat op een hoogte punt. En dan maar niet te praten over de (geestelijke) gezondheidszorg. Er is eigenlijk geen slechter land waar je kan wonen, toch? Dit overzicht heb ik van een Amerikaan, Conrad Hacket. Hij kreeg veel reacties op zijn Tweet, de Verenigde Staten staat slecht op 26, dat is pas ECHT slecht!

Maken wij onszelf nu gek of niet?
 Laten we voorop stellen die nummer 1 positie is natuurlijk geweldig. Noorwegen is logisch op 2 (had ik eigenlijk op één verwacht) en de top 10 is verder niet zo verassend. Dat België ondanks hun prachtige onderwijs systeem slechts op de 9e plek terecht komt is ook verbazend. Dat er uitsluitend Noord-Europese landen in de top 10 staan mag ook geen verrassing zijn. In het Noorden van Europa hebben wij het goed. Er gaan niet voor niets stemmen op om de Neuro in het leven te roepen en de zuidelijke landen af te schepen met de euro. In het Noorden is alles beter …. (behalve het weer). We gaan maar al te graag op vakantie naar Frankrijk, Spanje of Italië. Maar wonen,  is in ieder geval voor kinderen het best in Nederland. Ik ben er trots op!

Blog kinderen OMCenters Kids Italie

Op één is mooi – maar het kan altijd beter!
Ik heb ooit een interview gezien met Michael Schumacher, voormalig Formule 1 coureur die na een ski ongeluk ook met zijn gezondheid tobt. Hij wordt de grootste autocoureur ooit genoemd. Waarom? Hij won 7 keer de wereldtitel maar was daarnaast altijd op jacht naar alle records die hij maar kon halen. Sommige heeft hij nog steeds in handen. Nummer één schept verwachtingen, voor hem en voor de buitenwereld. Hij voelde elke wedstrijd de druk om de beste te zijn en te blijven.

Zo zie ik dat ook met bovengenoemd onderzoek. Het is super mooi dat WIJ op één staan. Echter, het kan altijd beter en als we niet oppassen staan we volgend jaar op 2 of op 3. Vroeger hadden wij meerdere posities in de top 50 van beste Universiteiten van de wereld. Nu staat alleen de Universiteit van Amsterdam op nummer 50. Als je op één staat mag je nooit denken, mooi nu kunnen we op onze lauweren rusten. De afrekening komt dan snel.

Blog Kinderen OMCenters Schumacher

Terug naar de kinderen ….
Het gaat dus goed met onze kinderen in Nederland. Maar ook ik vind dat het beter kan. Dat blijkt in het overzicht onder het kopje “Health & Safety”. Wie staan daar op 1 t/m 4 dan? IJsland, Zweden, Finland en Luxemburg. Hmm… zo met een eerste blijk valt hier niet veel te halen. Deze landen zijn dunbevolkt en Veiligheid en Gezondheidszorg vallen hier onder één noemer.

Toch pik ik de Gezondheidszorg er uit. De Gezondheidszorg staat (nog steeds) op een heel hoog niveau. Alleen komt hier de kanttekening. Ik weet niet wat er gebeurt in de andere landen, maar het laten uitvoeren van de gemeente van de zorg voor onze kinderen (samen met een bezuiniging van zo’n 25%) is natuurlijk absurd. Dit soort maatregelen kan een vrije val in deze lijst teweeg gaan brengen, net zoals dat met de Universiteiten is gebeurd.

Blog Gat in de Broek - Kinderen Toekomst - Orange Monday

Wat te doen?
Ik laat mij niet door angst regeren. Orange Monday is er voor iedereen. Toch heeft het bestuur in 2013 al besloten dat er ook een Orange Monday KIDS moest komen. In 2015 zal dat zelfs gaan resulteren in speciale centra voor kinderen (en volwassenen) met ontwikkelingsstoornissen. Stoornissen die bij de geboorte (of zelfs eerder) ontstaan en die op een correcte manier behandeld moeten worden.

Ook hier geldt dat wij naast het kind zelf uitgaan van de omgeving (thuis en op school) en het gedrag (van het kind en zijn omgeving) en de opvoeding. In deze tijd met snelle veranderingen kan niet iedereen het tempo bijhouden en goed omgaan met de veranderingen. Orange Monday ziet dat als geen een ander en zal in 2015 in Nederland hier haar bijdrage gaan leveren. Op naar het eerste Orange Monday Vitaliteit Centrum voor kinderen.

Banner - Orange Monday Kids Opening Soon

Wil JIJ als behandelaar in deze centra je bijdrage leveren als zelfstandige professional? Lees dan ons ondernemingsplan (even downloaden) en reageer op één van de vacatures. In 2014 gingen al 8 franchisenemers van deze nieuwe franchise formule in de Gezondheidszorg je voor!

Trots op de nummer één positie …. Maar nog veel werk aan de winkel!

Positieve groet, Martin

PS: Ook in januari 2015 zijn reacties op de vele vacatures van Orange Monday Vitaliteit Centra welkom. De eerste 8 partners tekenden al in 2014. Bent U ZZP’er of kent u iemand die ZZP’ers is, maak ze attent op ons ondernemingsplan. De 1e franchise formule binnen de Gezondheidszorg! Klik op onderstaande banner en kom naar één van de vele presentaties, bijvoorbeeld op 20 januari of in februari 2015! Een afspraak maken op ons nieuwe hoofdkantoor in Bilthoven is natuurlijk ook goed.

Banner OMC Franchisenemer worden ....

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Diagnose, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Hoe slecht gaat het nu met onze kinderen in Nederland? En wat gaan wij er aan doen?

  1. herman vogel zegt:

    Zelfs onze MH17-messias en ‘Politicus van het jaar 2014’, Frans Timmermans heeft in Brussel een wetsontwerp voor een gezond schoolontbijt voor onze kinderen naar de prullenmand verwezen.
    En van het gesponsorde JUMBO-Obesitas-Ontbijt van Willem-Alexander op Koningsdag worden we al helemaal niet vrolijk…. http://hermanvogel.nl/koningsspelen/

  2. reinejragolo zegt:

    Waarom heb zo’n angst voor de WMO?. Is het niet prachtig dat de jeugdzorg wordt verschoven van het onwetende onkundige Den Haag naar de burger zelf.

  3. Antje zegt:

    De Wmo is een groter moloch dan jeugdzorg. Het is een bezuinigingsmaatregel, ze zijn geen hulpverleners. Hulpverleners worden voor een grijpstuiver ingehuurd, het mag n.l. niets kosten, net als de thuiszorg. Wordt het te duur, dan staat BJZ klaar om het bijltje over te nemen.

  4. Jolanda zegt:

    Ze de deur uit werken het enige wat je er aan hebt is dat je van de wal in de sloot raakt nog meer paniek in de tent om niks zorgmeldingen om niks mensen die totaal niet weten wat er in mijn kind om gaan ik heb Ze letterlijk allemaal de deur uitgewerkt !! Heb een goede begleider voor mijn ass zoon is meer dan genoeg ! Expertises zijn ver te zoeken hoor zelfs dat ze met vrijwillegers willen gaan werken nou ronduit schandalig meer kan ik er niet over zeggen ! Luisteren naar ouders hoe ze met je kind om moet gaan doen ze ook niet want dan trap je ze op hun pik ! En wie zijn wij wel om hun iets te vertellen enz enz dus tja word dan een welles nietes spelletje ! Mijn kind is er de dupe van geworden zit nu 4’5 jaar thuis zonder school of studie dankzij een LP ambtenaar die het ook beter wist ! ( niet dus ) dank zij haar heeft mijn zoon van nu 17 een hoop mis gelopen !! Dus ja ken een hoop gevallen waar het zo is dus erg goed gaat het niet met veel kinderen !

  5. Lex Hupe zegt:

    Het gaat goed met de meeste kinderen, en dat is fijn om te weten. Maar het gaat niet goed met een aantal groepen kinderrn, ern met één van die groepen houd ik me bezig: kinderen die thuiszitten en geen onderwijs ontvangen. Dat zijn er naar schatting 16.000 in ons land. Deze kinderen worden uitgespuugd door het strakke onderwijssysteem en ze keren niet meer terug. Een desastreuze wet (de leerplichtwet) is tevens voor LPA, AMK en Jeugdzorg een fijne hefboom om kinderen weg te halen bij hun ouders. Dit is een misstand in de Nederlandse samenleving. Meer info: expertise@hartverwarmendwijs.nl en onze site, hartverwarmendwijs.nl

  6. hnnie boeve zegt:

    gaat het goed met onze kinderen? Hebben wij de tijd, de ruimte, het juiste gevoel, als ouders, als docenten om onze kinderen op emotioneel gebied, wegwijs te maken in onze samenlevig, anno 2015?

Geef een reactie

