Toch doet het nog steeds pijn …

Het was Kerstavond 2014, een jaar na mijn blog “Toch doet het pijn …” word ik (net als veel anderen) weer op de feiten gedrukt. Een jaar is weer (bijna) voorbij. Op  zo’n moment, de kerstvakantie, wordt ik weer keihard op de feiten gedrukt dat mijn gezin nog niet compleet is!

Het goede nieuws is dat ik twee van mijn 4 weer 2x heb mogen zien dit jaar. Maar Kerst, dat zat er nog niet in, volgend jaar dan maar! In bovenstaand blog kan u lezen over Rituelen, Herinneringen en Toekomst. Eén van de rituelen is de Hernhutter Ster van de Broedergemeente in Zeist (waar ik 45 jaar heb gewoond). Na 2 jaar in Amersfoort te hebben gewoond hangt de ster nu in Bilhoven, ons nieuwe huis. Op 15 december verhuist en gelijk het ‘thuis’ gevoel.

Blog Kerstgedachte Orange Monday rand

En toch doet het nog steeds pijn!
Waarom doet het nog steeds pijn: het onrecht! Het zal zeker aan mij liggen, maar ik heb een sterk gevoel voor onrecht. Als het 100% je eigen verantwoordelijkheid is zeg ik zoals mijn moeder dat altijd zei toen ik kind was “wie zich brandt moet op de blaren zitten” Dat had met de oude kachels te maken overigens … daar kon je toen nog op zitten.

Wat doet nog steeds pijn, het onrecht en hoe mensen dan mee omgaan. Blijkbaar leven wij in een maatschappij waar alles ‘snel’ moet. Na een paar maanden zijn mensen je vergeten als je iets vreselijks hebt mee gemaakt. Ook vervagen zaken snel. Mensen kunnen zich er geen voorstelling van maken dat Kerst 2011 voor mij nog steeds hetzelfde gevoel geeft als deze Kerst 2014. De 4e Kerst zonder mijn 4 kinderen is nog steeds net zo erg als in 2011. Alleen voel ik mij zelf (ik heb een bipolaire stoornis zoals u weet) 10x beter dan in 2011. In 2011 had ik “geen toekomst”, zowel privé als zakelijk niet. De wereld was een zwart gat, het missen van mijn kinderen was mijn houvast.

Nu is mijn houvast dat ik ze WEL weer ga zien. Het graag traag, maar misschien met Kerst 2015 zijn ze allemaal weer herenigt (misschien wel eerder :-)). Kijken naar een betere toekomst is beter dan de oude toekomst (verleden) maar te blijven verheerlijken of af te zeiken. Dat is mijn levensles van de afgelopen 5 jaar. Wilt u er meer over weten? Kom dan in 2015 naar één van onze OMC Vitaliteit Centra of maak een afspraak op ons nieuwe hoofdkantoor in Bilthoven. Mijn mailadres en nummer kent u ….

Toch doet het pijn …. (deel 2)
Deze pijn begint voor mij op maandag 4 augustus 2014, een pijn niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Op die dag  was voor de mij de maat vol binnen de Gezondheidszorg, minister Schippers vond het weer nodig om advies te negeren (zie blog). Ik was boos, echt boos! Het moest er nu van komen. Ondanks de drukte van de opstart van OMC Vitaliteit Centra (inmiddels hebben 7 franchisenemers getekend – zie het blog) besloot ik een petitie op te starten voor een compleet andere Zorg! Wat is het doel: tekenen VOOR een betere en betaalbare gezondheidszorg. Kort en krachtig! TEGEN het beleid van minister Schippers omdat zij het in onze ogen verkeerd doet.

Op onze speciale Time To Change NL pagina kunt u lezen wat de ontwikkeling was van de petitie. In één maand 2.800 handtekeningen (in de vakantietijd) en ook september 2014 gaf nog een mooi beeld met 2.450 stuks! In het 4e kwartaal zakt het aantal tekenaars volledig in … Nog geen 1. 000 handtekeningen in 3 maanden, waarom?

Banner Petitie Achterkamer Politiek of AMvB

Het 4e kwartaal 2014 – het zorgbestel kantelt
Juist in dit kwartaal waar ik zo’n beetje elke week 1-2 blogs schreef omdat er aanleiding toe was, zakte het aantal tekenaars in. Via dit blog leg ik bij mijn vraag bij u neer wat hier de reden van kan zijn. Ik heb er een multiple-choice van gemaakt :

  1. Wij zijn petitie moe? (veel gehoord trouwens)
  2. Wij zeiken liever en doen verder niets (ook populair)
  3. Wij denken alleen aan onszelf en niet aan anderen (terwijl dit in ieders belang is)
  4. De gezondheidszorg interesseert ons niets (zo lijkt het)
  5. Het is sowieso te veel moeite (we hebben het al zo druk)
  6. Tekenen van een petitie heeft geen zin (niet als iedereen er zo over denkt)

JUIST in dit kwartaal had ik veel handtekeningen verwacht. Maar, om op het verhaal over mijn kinderen terug te komen. Wij Nederlanders kijken blijkbaar liever naar hoe het was (ziekenfonds) of zeiken liever. Neem de @VogelvrijeHArts op Twitter. Regelmatig heeft hij tweets die meer dan 100x geretweet worden. Steun voor de #petitie Het Roer OM? No way! Negatief nieuws over de Zorg zorgt voor veel meer retweets en een hoger ego. Naast dit account zijn er vele (bekende) Twitteraars binnen en buiten de Gezondheidszorg die de #petitie NIET steunen. Het is niet hun zaak?

4e kwartaal 2013: Petitie Jeugdzorg 2015
Het 4e kwartaal van 2014 heeft de Orange Monday Groep zo’n beetje 10.000 handtekeningen verzamelt voor de Jeugdzorg Petitie (totaal 70.000 handtekeningen).
Ik heb er zelfs een groot aantal blogs aan gewijd. Wat is de dank nu terug? Op een enkeling na is er nauwelijks steun. Terwijl OMC Vitaliteit Centra met Orange Monday Kids JUIST hard bezig is met de opening van speciale centra voor kinderen in Nederland. Ons doel: het gat opvullen wat de Transitie van de Jeugdzorg gaat creëren. Als u het nog begrijpt?

MIJN DANK IS GROOT!
Wat ik wel belangrijk vind is het volgende. Het jaar 2014 is bijna voorbij … Het jaar 2015 komt er aan met minimaal 7 partners van de OMC Vitaliteit Groep die op 30 december 2014 bij elkaar komen om de plannen voor 2015 te bespreken. Een team van 12 zelfstandige professionals. IK BEN TROTS ….

2014 Kerstkaart Orange Monday
TROTS op u als lezer van mijn blogs, sinds 30 mei 2013 meer dan 100.000 views en ik dank in mijn 200ste blog u allen voor het lezen van mijn blogs, toen, nu en in de toekomst!

TROTS op iedereen die Orange Monday een warm hart toedraagt. Die ons steunt en die ook bereid is de handen uit de mouwen te stropen voor een betere en betaalbare Gezondheidszorg.

TROTS op de 6.236 handtekeningen (stand 24/12 – 12uur) die de Petitie Het Roer OM in de Gezondheidszorg heeft getekend. Die toch de moeite hebben genomen om bij te dragen aan “Change” aan verandering. Die weten dat als je niets doet, er ook niets verandert. Die samen 12.472 minuten (meer dan 200 uur) bezig zijn geweest met de petitie (gem. 2 minuten per handtekening).

TROTS op 7 partners voor OMC Vitaliteit Centra en dankbaar dat wij in 2015 onze eerste vestigingen mogen open en door samenwerking met andere partijen in de Gezondheidszorg nog sneller mogen groeien dan wij nu al doen. Op naar een succesvol 2015. Bent u ZZP’er, spreekt OMC u aan? Klik dan op onderstaande banner en wordt ook partner bij deze nieuwe franchise formule in de Gezondheidzorg!

Banner OMC Franchisenemer worden ....

Ik kan u melden dan wat ik hier schrijf diep, maar dan ook heel diep uit mijn hart komt. Kom op mensen (die nog niet getekend hebben). Maak 2014 (en 2015) tot een mooi jaar. Deel dit blog, deel de link naar de petitie http://www.petities24.com/het_roer_moet_om_in_de_gezondheidszorg op alle Social Media.

Niet voor mij. Maar voor U zelf, voor uw kinderen, voor uw vrienden. We hebben ‘maar’ 40.000 handtekeningen nodig ….

Tenslotte
Ik blijf strijdvaardig, zowel met onze stichting Orange Monday (Kids) als het nieuwe OMC Vitaliteit Centra. Nederland gaat veranderen in de Gezondheidszorg … ten goede! Ik ga ervoor!

Fijne dagen 🙂 Positieve groet, Martin

Positieve groet, Martin

AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange Monday

PS: Heeft u getekend? Steun de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, Omgangsregeling kinderen, Orange Monday, Orange Monday Kids, Over Martin Jan Melinga, Pesten = Stigma, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Toch doet het nog steeds pijn …

  1. shivatje zegt:

    Martin een fijne kerst en een prachtig eindejaar wens ik je toe

  2. Marianne zegt:

    Wens je ondanks je gemis warme en positieve Kerstdagen toe met een voorspoedig 2015 in goede gezondheid.

  3. herman vogel zegt:

    Mag het vertrouwen in Edith Schippers dan met 2014 tot het verleden behoren, we kunnen vanaf 1 januari 2015 onze troost gelukkig nog vinden in de onderbuik van de buurvrouw…
    http://hermanvogel.nl/buurvrouw-plus/

  4. Carlijn zegt:

    Beste Martin,

    Ten eerste bedankt; fantastisch werk, en van zeer groot belang, dat je uitlegt wat er mis gaat in de zorg! Nadat ik je blogs gevonden en gelezen had, heb ik dan ook direct meer gelezen en getekend.
    Je laatste (bovenstaande) tekst komt wat strijdmoe op me over. Je vraagt of we alleen aan onszelf denken en of we het niet belangrijk vinden wat er gebeurt. Als ik terugzie hoe lang jij al strijd, voel ik me, met mijn late ontwaken, aangesproken. Maar ja, je moet je blogs maar net vinden, en als dat niet eerder is gebeurd, weet ik niet hoe ik eerder wakker geschud had kunnen worden? Pas met de kerstcrisis krijgt ‘de burger in het land’ in de gaten dat er iets mis is. Het journaal is alles behalve scheutig in haar toelichting over de inhoud, dus moet je zelf op zoek naar informatie. En dat geldt natuurlijk ook voor een heleboel mensen om mij heen. Ik leg ze de dingen uit, en hoop dat zij dat ook weer doen, en mail de petitie door. Maar dat gaat dan nog steeds om individuen. Ik hoop dan ook echt dat het gaat lukken om een parlementaire enquete te bewerkstelligen. En anders een demonstratie organiseren? Het roer moet om, daar sta ik helemaal achter!!!

    • Beste Carlijn, bedankt voor het lezen van mijn blog, je mooie en informatieve reactie en het tekenen van de petitie. Wellicht ben ik ondertussen ook een beetje “Gezondheidszorg” blind als insider. Deze reactie geeft mij weer input voor meerdere blogs die gelukkig een steeds groter bereik krijgen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik “strijdmoe” overkom, maar soms is dat wel zo. Het is als kleine organisatie (www.orangemonday.nl) lastig het grote publiek te bereiken met deze belangrijke boodschap. De ‘grote’ media is selectief en voor een eenvoudige blogger vaak onbereikbaar. Er zijn al meerdere persberichten verstuurd 🙂

      Toch houd ik vol en blijf ik strijdvaardig, het doel is en blijft 40.000 handtekeningen en … ik heb geduld 🙂 Kabinetten komen en gaan, maar een Parlementaire Enquete gaat over meerdere kabinetsperiodes. Verandering in de zorg komt uiteindelijk ook, binnen de politiek, binnen de instellingen maar ook bij de clienten en patienten. Door de (in mijn ogen) onterechte bezuinigingen zijn minder noodzakelijk dan wij allemaal denken. Op naar een nieuw en positief 2015 🙂

      Groet, Martin

Geef een reactie

