Kerstcrisis? … 3FM Serious Request – Een serieus verzoek … #petitie

Ter voorbereiding van dit artikel was ik weer aan het snuffelen in mijn oude blogs. Tragisch en bizar om te lezen dat het na één jaar nog steeds hetzelfde is in Nederland. Gedonder met het kabinet (dat wij zelf gekozen hebben helaas), bashen is nog steeds actueel (bijvoorbeeld Onno Hoes), net als selfies (ben benieuwd wat er voor onzin weer gepubliceerd gaat worden rondom de Kerstdagen). Ik heb van die dagen en dan denk ik: weg met dat Facebook account …

Egocultuur
Wat ik keer op keer moet constateren is dat de egocultuur in Nederland tot hoge hoogte is gestegen. Ik hoor daar zelf ook bij natuurlijk, dit is alweer mijn 199ste blog en er blijft genoeg ‘voedsel’ om de komende jaren blogs te blijven schrijven. Eén van die brokjes voedsel is de #Kerstcrisis, een hashtag die lekker in de mond ligt. Wij Nederlanders kunnen dan naar hartenlust zeiken over wat ze allemaal (VVD, PvdA, D66, CU en SGP) verkeerd doen in Den Haag. Ik ben het met u eens (Petitie Het Roer OM), maar worden wij er nu zo blij van als de PVV en de SP (bijna meerderheid virtueel) samen de Gezondheidszorg gaan regelen?

Banner Petitie Achterkamer Politiek of AMvB

Twitter, Facebook en andere sociale media zijn een prachtig medium om te zeuren. Niemand doet het goed … maar hoe zit dat met u? Bij voorbaat excuses voor de mensen die Petitie Het Roer OM in de Gezondheidszorg hebben getekend, maar een tussenstand van 6.115 handtekeningen na 4 maanden is een GROF schandaal. Wellicht heb ik onvoldoende bereik in de sociale media (ruim 20.000 volgers van mij en de Orange Monday Groep zou toch al voldoende moeten zijn om de 10.000 en sterker nog de 40.000 benodigde handtekeningen te behalen?). Veel van mijn tweets worden 20-40 x geretweet. Vaak 2.000 of meer views op Facebook per artikel …

Heeft u wel interesse in uw gezondheid?
Oke, ik geef het toe. Gezondheidszorg is natuurlijk geen sexy onderwerp. Als je een goede gezondheid hebt (wees blij) dan is tekenen in het kader van de egocultuur natuurlijk geen optie, dat snap ik wel! Er valt ook niets te winnen aan prijzen (valt weer een hele groep af) en er is ook geen prachtige evenement (#SR14) wat live op TV wordt uitgezonden. We zitten ondertussen nog op 10% van de bevolking van Nederland … zo’n slordige 1,7 miljoen mensen. En dan maar 6.115 handtekeningen? We moeten ons echt schamen.

Wat doen wij liever, ongenuanceerde tweets versturen over #vrijeartsenkeuze. Dat kunnen we wel,  maar we nemen geen 2 minuten de tijd om een handtekening te zetten. Nu heeft u met een verkeerde te maken. Ik ben namelijk trots dat die 6.115 mensen WEL de moeite hebben genomen om te tekenen. Ik ben mij er 100% van bewust dat, of de zorgwet nu wel of niet doorgaat per 01-01-2016, er veel moet veranderen in de Gezondheidszorg om er voor te zorgen dat wij als wij de komende jaren WEL zorg nodig hebben, deze betaalbaar en goed is.

Banner Petitie Ligt u ook wakker van of door de Zorg - Orange Monday

Opmerkingen Petitie Het Roer OM
Regelmatig lees ik de opmerkingen die ondertussen honderden mensen hebben achtergelaten op de petitie site “Het Roer OM in de Gezondheidszorg”. De laatste opmerking is uit mijn hart gegrepen: “Ik hoop werkelijk dat Nederland wakker wordt en eens tegen gas gaat geven” Want dat is waar het om draait. U weet dat de Gezondheidszorg 100 miljard kost per jaar, zo’n 15% van ons Bruto Nationaal Product. Dat is veel geld, heel veel en gaat ons allemaal aan! Wanneer worden wij nu eens wakker terwijl er ook mensen wakker liggen van de zorg. Omdat ze het niet krijgen, omdat ze het niet kunnen betalen of gewoon omdat ze feitelijk wakker liggen van hun gezondheid.

Serious Request 2014 #SR14
Wat betreft Serious Request kan ik simpel zijn, mijn blog van 20 december 2013 blijft van kracht. Door het partnership van 3FM met het Rode Kruis is wederom gekozen voor een ver-weg onderwerp. Ik merk dat het mijn aandacht begint te verliezen. Elke jaar hetzelfde, 3 DJ’s die egotrippend onder het mom van een goed doel in een Glazen Huis zitten. Egotrippende mensen en bedrijven storten hun geld om op TV te komen … Ik mis echt het Kerstgevoel wat er nu zou mogen zijn. Het draait alleen om geld het motto “Hands of our girls”… te ver weg van huis!

Blog Petitie Hands of the girls SR14

Als ik dan zie dat een Kerst-commercial van Jumbo en een 20tal bekende Nederlanders wordt gebasht  en deze DJ’s volgende week als helden worden onthaalt? Ik zie het niet! Serious Request is een geldverslindende reclame campagne voor 3FM (een publieke omroep). Voor de voedselbank (ook geen sexy onderwerp) was ik naar Haarlem gegaan, nu blijf ik thuis. Misschien bij #SR15 weer …

Tenslotte, ik zeg als coach altijd, zorg eerst voor jezelf voordat je andere kan begeleiden. Dat geldt ook de Petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg”. Als je een grote mond hebt op Twitter of Facebook, DOE dan ook wat! Laat het niet aan de ‘stille’ anderen over. Denk niet, iemand anders zal tekenen …. Als iedereen die geld doneert aan #SR14 voor een liedje of iets anders, ook zou tekenen op onze Petitie dan hebben we de 40.000 handtekeningen nog voor het einde van het jaar 2014 🙂

Een serieus verzoek …
Mijn oprechte verzoek en wens voor 2015 is dat wij wat meer menselijk met elkaar omgaan en minder ‘bashen’. Laat iedereen in zijn waarde, we leven tenslotte in een individuele maatschappij. Maar vooral, geef de Petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” een kans en TEKEN! (klik op de afbeelding)

Banner Teken Petitie Eigen Risico No Way

Niet voor uzelf misschien, maar voor iedereen die ook in 2020 nog een goede Gezondheidszorg verwacht. Voor uw kinderen misschien, of hun kinderen. Het kan en moet anders. Zorg ervoor dat wij in 2015 de Tweede Kamer en de verantwoordelijke ministers in een onafhankelijk onderzoek aan de tand mogen voelen en een eigen voorstel in mogen dienen. Omdat het nodig is … stop de regering Rutte II, nog voor de verkiezingen in maart 2015!

Positieve groet, Martin

AVA Twitter of Facebook Petitie Het ROER moet OM Orange Monday

PS: Heeft u getekend? Steun de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in 3FM Serious Request, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Time To Change NL en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Kerstcrisis? … 3FM Serious Request – Een serieus verzoek … #petitie

  1. herman vogel zegt:

    Muiterij van een Democratie.
    Nadat ‘Iron Lady’ Edith (Thatcher) Schippers, haar zorgplan in de prullenmand zag verdwijnen, drukte zij met een houding van: ‘This Lady is Not For Turning’, haar hakken in het zand en de democratie om zeep….
    http://hermanvogel.nl/edith-schippers-3/
    PS: De sluitel van het “Glazen Huis” in Haarlem met de drie egotrippers, mogen ze van mij nu weggooien.

    • Thanks Herman voor je commentaar en dank dat je hetzelfde denkt over ‘Haarlem’ denkt, ik dacht dat ik de enige was. Ik heb je blog gelezen en er aandacht aan besteden via Twitter deze week. Zie jij mogelijkheden aandacht te schenken aan onze petitie? Als je het er mee eens bent natuurlijk 🙂 Groet, Martin

  2. reine zegt:

    Er is toch geen Kerstcrisis?
    Het aangepaste voorstel ligt al op stoom.
    Gelukkige feestdagen voor jou en je kinderen.

  3. Pingback: Tweede Kamer 8 weken op #vakantie!! Minister #Schippers ook? De maat is VOL! #Zorg en #GGz | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

