‘Week van Kinderen Veilig’ absolute noodzaak! Elke week één dode door mishandeling! #wvkv

Ik ben geboren in 1964, nu ruim 50 jaar geleden. In die tijd was veiligheid normaler dan tegenwoordig of wij dachten tenminste dat het zo was. Toen ik een jaar of twaalf was, werd ik wel eens gewaarschuwd voor kinderlokkers, maar dat was het dan wel. Echtscheiding? Het kwam waar ik opgroeide weinig voor. In mijn tijd op de lagere school kan ik mij niet herinneren dat er kinderen waren met gescheiden ouders. Ogenschijnlijk leek het toen een veilige wereld voor volwassenen en kinderen, maar ook toen was het belangrijk waar ‘je wieg’ stond.

Kinderrecht NU - Overzicht Week Kinderen Veilig OMCenters Kids

Vandaag kwam een tweet voorbij met bovenstaande foto van een bijeenkomst. De cijfers zijn op zijn minst schokkend te noemen, dit gaat over Nederland!

Ik was op de hoogte van het bestaan van de ‘Week van Kinderen Veilig’, maar de cijfers die zo en passant in je tijdlijn voorbijkomen inspireerden mij tot dit blog en uiteraard een RT voor de tweet van @KinderrechtenNU en de bijbehorende website (klik op de links)

Ik stoor mij wel eens aan alle aandacht die aan kinderen in het buitenland wordt gegeven (zie mijn blog over Serious Request in december weer). Als je dan nu leest dat er in Nederland meer dan 50 kinderen per jaar om het leven komen dan gaan de rillingen over mijn rug. Dat er 3 kinderen per klas mishandeld worden (350.000 per jaar) en dat ieder half uur een scholier een poging tot zelfdoding doet, alarmerend.

Week van Kinderen Veilig Banner site
Banner van website ‘Week van Kinderen Veilig’ klik op de link en ga naar de site!

Wat gebeurt er met deze cijfers?
Wat ik dan lees is dat er een Taskforce is geïnstalleerd in september 2012 die loopt tot 2016 (nog ruim één jaar) en die Taskforce is ingesteld door de ministeries van Veiligheid en Justitie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om bestuurders, managers en professionals nog meer tot gerichte actie aan te zetten. Dit om mishandeling en seksueel misbruik van kinderen te voorkomen en effectief aan te pakken.

Nu krijg ik altijd een onaangenaam gevoel in mijn buik als ik het woord Taskforce lees en lees dat weer een burgemeester de leiding heeft. Kunnen wij daar niet iemand opzetten die fulltime de tijd heeft? Voor burgemeester van der Laan (Den Haag) kan het alleen maar een bijbaantje zijn. Ook de andere leden van de Taskforce zijn volgens mij, op een paar uitzonderingen na, NIET uit de praktijk, NIET fulltime, maar oordeel zelf en klik op de banner:

Week van Kinderen Veilig Banner site kids op een rij

Onduidelijke cijfers
Voor mijn gevoel is dit signaal van Kinderrechten.NU een signaal dat bloedserieus dient te worden genomen. Ook hier zijn de cijfers onduidelijk. De website zegt dat er 119.000 kinderen worden mishandeld en die van Kinderrechten.NU komt op 350.000, nog al een significant verschil. Net als in de (geestelijke) gezondheidszorg. De ‘populaire’ ontwikkelingsstoornis treft ruim 1500.000-250.000 kinderen, met een stijging van 20% in het gebruik van Ritalin (zie blog Blijvende discussie ADHD).

Duidelijkheid in de cijfers zou en had nu door de Taskforce gegeven moeten worden (ruim 2 jaar commissie). Duidelijkheid in cijfers biedt geloofwaardigheid. Onze regering laat ook daar veel liggen. Door het ontbreken van transparantie gebeurt er niet genoeg en worden de belangenbehartigers niet serieus genomen, een gemiste kans.

Hoe het ook zij, er moet wat gebeuren
Het blijft misschien mijn stokpaardje, maar openheid en transparantie zijn de toverwoorden die een oplossing gaan bieden voor veel problematieken rondom GGz, maar ook de mishandeling van kinderen en de vele pogingen tot zelfdoding. Ondanks het feit dat onze kinderen ogenschijnlijk een nog mooiere jeugd hebben dan wij hadden, zijn er veel schrijnende gevallen waar zelfs doden bij vallen.

Het is een algemeen en maatschappelijk probleem. Een Taskforce, met alle respect, gaat dit niet in haar eentje oplossen. Dat geldt ook voor scheidingen. Minster Fred Teeven laat veel liggen als het gaat om echtscheiding. Hij durft geen stappen te ondernemen richting ouders die over het hoofd van de kinderen vechten. Ingrijpen van Jeugdzorg zou een laatste optie moeten zijn, maar is nu vaak de enige oplossing om ouders tot elkaar te brengen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt.

Hoe kan het anders? Particulier initiatief ….
Villa Pinedo heeft een prachtige brief, geschreven door kinderen, gericht aan gescheiden ouders, gepubliceerd op haar site. Klik op onderstaande afbeelding en lees de brief. De rillingen lopen ook mij over de rug en dat zou bij Teeven ook zo moeten zijn.

Week van Kinderen Veilig - brief Villa Pinedo - OMC KidsNeemt u de moeite om de brief te lezen van de kinderen aan de ouders? Klik op de brief!

OMC Vitaliteit Centra – OM Centers Kids
De aanpak van de problematiek rondom Jeugd GGz, mishandeling, hoe kinderen de scheiding van ouders om moeten gaan, pesten en pogingen of uitvoering van zelfdoding door minderjarigen. Dit zijn allemaal zaken die een holistische aanpak vragen, niet door een Taskforce, maar door een multidisciplinair team in een centrum waar kinderen of ouders met hun kinderen terecht kunnen. Die geen drempels kent en waar oplossingen gevonden worden door samenwerking tussen OM Centers Kids met kinderen, scholen, leerkrachten en ouders. OMC Vitaliteit Centra ontwikkelt speciaal voor kinderen een programma: “Geef Kinderen een Goede Start”. Binnenkort leest u meer hierover!

Banner - Orange Monday Kids Opening Soon

Inmiddels is allang aangetoond dat als een kind zo goed mogelijk wordt opgevoed, wordt begeleid bij problemen, hij of zij daar op latere leeftijd geen of minder last van heeft. Het advies van OMC Vitaliteit Centra naar de Ministeries van Volksgezondheid, Onderwijs en Justitie: “Kinderen zijn de toekomst van ons land”, doorbreek de ambtelijke wegen en kom zo snel mogelijk tot oplossingen, bijvoorbeeld door het ondersteunen van particuliere initiatieven. Elke week overlijdt een kind in Nederland, IK schaam mij dood!

OMC Vitaliteit Centra start zo snel mogelijk met proeven op diversen scholen in Nederland. Wij hopen, en gaan er eigenlijk vanuit, dat als het volgend jaar weer “Week van Kinderen Veilig” is we andere cijfers kunnen laten zien. Dat we met zijn allen gaan samenwerken om mishandeling, geestelijk of fysiek, van kinderen te voorkomen. We zijn  toch een beschaafd land?

Positieve groet, Martin

Banner OMC Wordt jij ook franchisenemer - 3 foto's versie 1

PS: De 1e drie franchisenemers zijn gestart, eind van dit jaar hebben er zo’n 10-20 getekend en in het 1e kwartaal gaan de eerste vestigingen open! Bent u ZZP’er? Wilt u kinderen ook een Goede Start geven? Ga dan naar de vacatures en reageer! (Klik op de link)

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Orange Monday, Uncategorized, Zelfstandige zorgprofessional en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op ‘Week van Kinderen Veilig’ absolute noodzaak! Elke week één dode door mishandeling! #wvkv

  1. shivatje zegt:

    Spijtig dat deze gruwelijke dood voor een kind is. Mishandeling. Want ouders weten niet welke impact dat heeft op het kind op latere leeftijd.
    Gisteren las ik dit nog in de krant. Ik kreeg er koude rillingen van ook met de uitspraak van de moeder in de tekst.
    http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-temse/baby-fien-twee-keer-ondergedompeld-in-emmer-water-a2122737/
    Meer en veel meer aandacht zou hier aan gegeven mogen worden.

  2. “Ogenschijnlijk een nog mooiere jeugd” dat is inderdaad maar de vraag. Vooral in materieel opzicht is dat zo, maar ik twijfel er zeer over of onze kinderen nu wel écht een mooiere jeugd hebben. Ik denk het eigenlijk niet.

    • Beste Corine, ik ben het helemaal met je eens! Vandaar dat OM Centers Kids het “Geef Kinderen een Goede Start’ programma ontwikkelt. OM Centers Kids is onderdeel van de nieuwe OMC Vitaliteit Centra waarvan de 1e vestiging in het 1e kwartaal van 2015 open gaat. Zie http://www.omcenters.nl Groet, Martin PS: Zouook graag jouw visie zien, ben je gaan volgen op WordPress 🙂

      • Mijn visie, daar zal ik eens voor gaan zitten 😉 Ik zie nu veel kinderen die al vanaf de leeftijd van 9, 10 jaar alleen thuis zijn omdat beide ouders werken. Dat is best kil, vind ik. Ik ga er eens rustig over nadenken, wordt vervolgd 🙂

  3. Yvonne zegt:

    Ik zal mij weer inhouden… Woedend wordt ik altijd over de reactie en voorstellen om: HET VOORKOMEN VAN MISHANDELING EN SEXUEEL MISBRUIK. . . Is iedereen achterlijk of zo? Je kunt dit niet voorkomen! Als pappa seks wil hebben met zijn dochter of zoon, dan sta jij(lees iedereen) er heust niet met jouw neus bovenop om dit te voorkomen. Als mamma jou uitleent als seksobject of je mishandeld tot botbreuken aan toe of tot op de dood….dan sta jij daar niet bij…..
    Van der Laan vandaag met z’n goed bedoelde idee:

    Kinderen die het slachtoffer zijn van mishandeling moeten zich rechtstreeks tot de burgemeester van hun woonplaats kunnen wenden om hulp te vragen.

    Ik gok op 1 kind dat aankomend jaar het lef heeft om naar de Burgemeester toe te gaan.

    Signaleer en anticipeer. Kom op mensen, neem zelf actie en meld of uit je bezorgdheid bij de aangewezen instantie. Bijvoorbeeld het AMK, MJD. En bovenal: Verbreek het verplichte zwijgen die de huisarts heeft als het gaat om het vermoeden kindermishandeling. Dit is toch te zot voor woorden, dat de huisarts zijn/haar mond niet open mag doen.

    …zen… pfff

Geef een reactie

