Donkere wolken boven Gezondheidszorg – Slecht nieuws voor elke Nederlander voor het jaar 2015!?

Update 19 november 2014 – Afgelopen maandag HET grote debat over de Zorg. De conclusie: “Zorg is ten onder gegaan aan bureaucratie” Daarom de Petitie “Het Roer OM in de Zorg en GGz” teken vandaag nog voor een Parlementaire Enquête wanneer er meer dan 40.000 handtekeningen zijn. Schippers is geen arts, maar zeker NIET de juiste minister voor de Gezondheidszorg! U maakt het verschil! Klik op het logo en TEKEN! Thanks!

LOGO Petitie Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg III

Blog 16 november 2014 – Ik lees dagelijks nog de papieren krant, maar ook veel digitale media op mijn vakgebied. De afgelopen weken, maanden en zelfs jaren is er een stijging van slecht nieuws. Nu ben ik misschien een rare, maar ik zie in elk ‘negatief’ nieuwsbericht vaak toch nog een beetje hoop. Wat mij alleen opvalt, en dat geldt ook voor mijn blogs, we smullen er blijkbaar wel van. Mijn 3 best gelezen blogs hebben te maken met negatief nieuws, mijn 3 slechts gelezen blogs over positief nieuws. Vandaar de titel boven dit blog. In dit geval dekt dat niet helemaal de lading.

Blog Donkere wolken - OMC lichtpunt

Het slechte nieuws is …
Laten we beginnen met slecht nieuws (wat wel bekend zou mogen zijn ondertussen). De transitie naar de gemeente. Het wordt ons gebracht als een verbetering van de zorg, zeker als je de tranentrekkende campagne op TV mag geloven: ‘Nederland verandert | De zorg verandert mee”. De bedoeling is goed, maar als je de achtergrond kent, is het je reinste volksverlakkerij. Alleen dat is al een reden om de petitie “Het Roer om in de Zorg” te tekenen. Transparantie is op tijd en eerlijk vertellen wat er gebeurd!

Nederland verandert - de Zorg vernadert mee
De politiek is heel goed in staat om slecht nieuws zo te verpakken dat wij nog geloven dat het goed nieuws is ook. “De zorg dichter bij de ‘burger’ brengen”, is het devies, maar ondertussen worden er honderden miljoenen euro’s bezuinigd en is het nog maar de vraag of het allemaal gaat lukken. Ik hoop van wel, want anders komen heel veel gezinnen in de problemen in 2015 en dan heeft zo’n campagne als hierboven genoemd geen zin. Wie moet dan de zorg gaan uitvoeren?

Het draait allemaal om geld
Vragen die wel gesteld zijn aan de beleidsmakers, maar waar geen antwoord op te geven is. Ik kan dat ook niet. Wat ik wel weet, is dat als iemand een salarisverlaging krijgt van 30% (bijvoorbeeld WW), dat het dan lastig wordt om het gezin draaiende te houden. Meestal zal dat niet direct lukken (gewenning), zodat een tekort ontstaat. Banken denken daar niet vaak in mee. Hoe gaat de gemeente om met die vraag? De zorgmarkt wordt namelijk ‘vraaggestuurd’ ook bij de gemeente.

Als je dan dezelfde mensen als voorheen hetzelfde werk laat doen in de wijk in plaat van op ‘kantoor’, is het de vraag of het wel zoveel goedkoper gaat worden. En als het wel goedkoper wordt,  gaat het ten koste van de kwaliteit. Een zorgwekkende situatie? Ik denk van niet. Ik denk dat Nederland in een fase komt dat ‘gezondheidszorg’ niet meer vanzelfsprekend wordt. Dat mensen als ze een betere zorg dan gemiddeld willen, daar extra voor moeten betalen. Dat ze een vakantie of een andere auto laten staan voor een betere behandeling. In de meeste landen van Europa is dat gemeengoed geworden. Amerika liep daarin voorop. Uiteindelijk wordt het keuzes maken. Een keuze die nu gemaakt is door onze regering en parlement, maar om de verkeerde redenen: bezuinigingen!

Banner OMC Vitaliteit Centra - Particulier en Business to Business - OM Centers

Goed nieuws voor Gezondheidszorg
Het lichtpuntje … Het goede nieuws is dat veel mensen en organisaties het, net als Orange Monday Foundation, al zagen aankomen dat dit allemaal ging gebeuren. Deze mensen zijn zich aan het organiseren en gaan samenwerken om het tij de komende jaren te keren.

Ons initiatief is OMC Vitaliteit Centra: een gezondheidscentrum nieuwe stijl met holistische gezondheidszorg (lichamelijk – geestelijk en welzijn) als basis. Voor particulieren maar juist ook voor ondernemingen. Ruim 7 miljoen mensen zijn werkzaam bij bedrijven, organisaties en overheid en hebben ook met psychische klachten te maken, op het werk, privé of in combinatie. Wij pakken de gezondheidszorg aan in de basis, kijken naar waar heeft iemand last van en hoe gaan we dat oplossen.

Nederland kent veel gevolgbestrijding
Het heeft namelijk geen zin om te werken aan gevolgbestrijding. Soms kan het werken, meestal niet. Als het dak lekt, kan je er een pannetje onderzetten, maar het lek blijft. Dan bellen wij de loodgieter. Bij psychische en fysieke klachten is het anders. Dan zetten wij er wel een pannetje onder, het gaat wel …. Nee, aanpakken en oplossen, dat is waar OMC Vitaliteit Centra voor staan. De eerste 5-6 vestigingen gaan open in de 1e helft van 2015 (zie de verdeling op onderstaande kaart). Het hoofdkantoor wordt geopend in december 2014.

OMC Planning vestigingen - 1e half jaar 2015Klik op de kaart en download het ondernemingsplan van OMC Vitaliteit Centra!

Eind 2015 streven wij naar een landelijke dekking, in elke provincie één vestiging. In de jaren daarna wordt het nog verder uitgebreid, in elke gemeente met 50.000 inwoners een vestiging. Dicht bij de cliënt zijn is ons devies, waarbij de cliënt ook haar of zijn eigen regie voert.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging als ZZP’er?
Zoals u hebt kunnen lezen, hebben de eerste 3 partners getekend (klik op de link). Volgens de huidige verwachting hebben er eind december 2014 tussen de 10 en 20 mensen getekend voor een nieuwe carrière in de holistische gezondheidszorg! Wilt u collega worden van Marjo, Michelle, Martin of één van de anderen? Bekijk dan de vacatures (klik op onderstaande banner) en reageer naar hester.morsdorf@OMCenters.nl

Banner OMC Body & Mind
Klik op bovenstaande banner voor de vacatures van OMC Vitaliteit Centra. Succes!

De laatste bijeenkomst van dit jaar (u start dan nog in januari 2015) is op dinsdag 25 november 2014 in Amersfoort.  Graag begroet ik u op deze presentatie van OMC Vitaliteit Centra. Bouwen aan een nieuwe gezondheidszorg is mooi, doet u mee?

Fijne zondag en een positieve groet, Martin

LOGO Petitie Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg III

PS: TEKEN de petitie (klik op het logo) en steun de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Franchise Formule GGz, Geestelijke Gezondheid, Gezond werk zonder stress, GGZ, Het roer gaat OM!, Minister Schippers, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, Orange Monday, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Politiek en beleid, Welzijnszorg, Zelfstandige zorgprofessional, Zorg, ZZP en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Donkere wolken boven Gezondheidszorg – Slecht nieuws voor elke Nederlander voor het jaar 2015!?

  1. annetxxxxx zegt:

    Het gaat al fout op een verschrikkelijke manier…………

    Ik ben zelf chronisch ziek en heb huishoudelijke hulp gewoon nodig want ik kan veel dingen niet meer zelf. Zoals bijvoorbeeld schoonmaken, stofzuigen bed verschonen. Ik denk dat er met mij vele anderen zijn die in een soortgelijke situatie zitten. Geen mogelijkheid voor mantelzorg want ik ben alleenstaand. En de vrijwilligers doen niet aan huishoudelijke hulp!
    De afgelopen week kreeg ik bericht van de gemeente dat ik geen huishoudelijke hulp meer krijg, want ze kunnen het niet meer betalen. Ze bieden wel aan om de bemiddelen bij de zorgverstrekker maar dat gaat ten koste van het aantal uren per maand ( ik zit nu nog op 2 uur en een kwartier; waarvoor ik een eigen bijdrage moet betalen van ongeveer 15 euro!). Ze bieden in het gunstigste geval 5 uur per maand aan voor 20 euro.
    Dit is niet het enige; ik heb ook gehoord van mensen die in een rolstoel/scootmobiel zitten en die dit OOK overkomt. Hoe bedoelt U, de zorg dichter bij de mensen brengen?????????????????

    Ik ben van plan om op alle mogelijke manieren deze zaak in het nieuws en onder de aandacht van ALLE mensen in Nederland te brengen. Ik hoop dat ik hierop reacties krijg van mensen die mij kunnen helpen, alleen kan ik die kar niet trekken.

    Annet Rudolphi
    PS: Ik voel mij mens-onterend behandeld. Zo ga je niet met mensen om!

  2. annetxxxxx zegt:

    PS: ik zit op 2 uur en een kwartier per week!!!!

  3. Beste mensen om holistisch te werken moet er wel een verschuiving denkwijze plaats vinden
    Wij werken nu met de ponys en de fokkerij al zo
    Als je het gedrag zie van de pony’s en kinderen voel je de vrijheid weer terug komen
    En jullie begrijpen wat ik bedoel moeten we naar een ander samenleving.
    P.s voor Martien gaat dit straks ook gelden voor de jeugdzorg

  4. rikus zegt:

    Onze ouderen worden daar de dupe van. Ik ben er daar overigens eentje van.
    De maatschappij verhard bij de dag. En ouderen tellen blijkbaar niet meer mee, ze worden steeds meer gezien als kostenpost.

  5. reinejragolo zegt:

    Het wordt tijd dat we weer zelf voor onze ouderen gaan zorgen en het niet afschuiven naar de overheid.

Geef een reactie

