Citaat minister Schippers: “2015 jaar van Transparantie in #Zorg’ … Ik viel van mijn stoel van verbazing …teken toch maar de Petitie!

Krijg ik toch gisteren een mailtje onder ogen van één van de nieuwsbrieven die ik volg van Zorgvisie “De brug tussen beleid en praktijk”. De titel van het bericht dat u als u op deze regel klikt kunt lezen is: “Schippers: 2015 jaar van transparantie”. Ik denk nog, lees ik dat goed? Na het lezen van de volgende regel val ik van mijn stoel:  ‘Ik zet mij in voor betaalbare zorg van goede kwaliteit, die oog heeft voor mensen. Transparantie over kwaliteit is daartoe essentieel.’

Blog Petitie - Het roer moet om -  Schippers - Orange Monday (1)

Zit u ook nog op uw stoel of zal ik even stoppen met schrijven ….. Mijn eerste gedachte was: laat ik het ondernemingsplan van OMC Vitaliteit Centra nog eens doorlezen (transparantie) EN mijn oude blogs. Kan het zijn dat mevrouw Schippers leidt aan acuut geheugenverlies? Heeft ze dan toch met de SP gesproken in plaats van met haar collega’s van de VVD? U snapt, verbazing alom. Ik lees verder en zie dat ze zelfs al het nodige heeft gedaan. En wat daar het resultaat van is, onder andere (weer) een nieuwe campagnesite van Volksgezondheidszorg (VWS) te weten www.kiesbeter.nl. Een vervolg op de tenenkrommende site www.dezorgverandertmee.nl (klik op de banner)

Nederland verandert - de Zorg vernadert mee

Waarom tenenkrommend? Omdat die site bedoeld is om de Nederlandse burger gerust te stellen. Nederland verandert, de zorg verandert mee. En wat krijgt die Nederlander dan te zien (ondersteunt met commercials op TV) dat de zorg verandert, maar de Nederlander er niets van merkt. Idyllische plaatjes  van een land met de bekende blauwe lucht en witte schapenwolken en een ideale jeugdhulp, bijvoorbeeld met een gezinscoach die de problemen wel oplost. Met minder geld *bezuinigingen 400 miljoen in ieder geval, en met een gemeente die niet goed voorbereid is en waarschijnlijk ook niet de juist opgeleide mensen in dienst heeft per 1 januari 2015.

Banner Petitie - marktwerking de zorg - zorgverzekeraar - Orange MondayKlik op de banner en lees het bijbehorende blog over Schippers

Zorgverzekering
De meest opzienbarende quote uit het artikel is wel: “Verder heeft de minister met verzekeraars afgesproken inzicht te bieden in de opbouw van de basispremie. Dat moet helderheid verschaffen in hoeverre de in het verleden behaalde resultaten verdisconteerd zijn in de premie en de verwachte beleggingsopbrengsten zijn ingezet ter verlaging van de premie.”

Half Nederland heeft het er al maanden over (zie mijn blogs) en mevrouw Schippers komt met het ei van Columbus. De winsten van de verzekeraars moeten verwerkt worden in de premie. Oeps, dat zal geen commissariaat bij Achmea worden (hardnekkig gerucht). Achmea zal hier niet blij mee zijn. Maar goed, het idee was en is goed. Of het transparantie (bij het boekhouden) zal gaan bevorderen is de vraag.

Banner Petitie Transitie JeugdGGzLees het blog over de Transities naar de Gemeente: schokkend en geen transparantie!

Schippers en van Rijn
Als u het artikel hebt gelezen dan heeft u vast ook de conclusie getrokken dat het lijkt alsof Martin van Rijn (staatssecretaris) en Edith Schippers (minister) van elkaar niet weten wat ze doen. Afgelopen jaren heeft van Rijn namelijk schimmige transities doorgevoerd die alles behalve transparant zijn. De transitie is namelijk niet ‘delegeren naar de gemeente, dichter bij de burger’ maar één grote, verkapte bezuinigingsactie die miljarden gaat opleveren voor de begroting van het kabinet Rutte, maar aan de andere kant de zorg zal uithollen.

Ondanks de mooie filmpjes van bovengenoemde site die mij meer aan een Bona-reclame doen denken dan aan voorlichting, zal 2015 niet het jaar van transparantie worden, maar het jaar van onbegrip voor de overheid, van landelijk niveau tot aan de ruim 400 gemeenten in Nederland.

Schippers en transparantie
Transparant werken is je plannen vanaf dag één bekend en openbaar maken. OMC Vitaliteit Centra heeft bijvoorbeeld haar Ondernemingsplan op haar website staan en u kunt dat downloaden via http://www.omcenters.nl/waarom-omc-franchise. Dit plan is in juli 2014 online geplaatst en binnenkort komt versie 2 online, geactualiseerd en met nieuwe input van kandidaat-franchisenemers, partners van OMC en bestuursleden van Orange Monday Foundation. Een levend document dat elk half jaar wordt aangepast met alle ‘ins and outs’. Dat is transparant zijn.

Banner - downloaden ondernemingsplan OMC Vitaliteit Centra
Klik op de banner en download via onze site het ondernemingsplan van OM Centers!

Transparant zijn is niet nu al het jaar 2015 uitroepen tot het jaar van Transparantie in Zorg en dan zeggen dat ze haar plannen nog gaat formuleren en indienen bij de kamer. Dat betekent dat dit hoogstwaarschijnlijk een feit is in 2016. Want na de 2e kamer moet ook de 1e kamer er nog naar gaan kijken. Eind 2015 zal het dan formeel worden en in 2016 een feit. Of ben ik nu pessimistisch? Ik loop al even mee en ik denk dat het realistisch is.

Schippers: “Ik ga er een goede zorg van maken”
Als ze dat nu had gezegd en er een meerjarenplan van had gemaakt, had ik het kunnen geloven. Maar met zeker zo’n 50.000 ontslagen in de Gezondheidszorg dit jaar, en dat kan nog behoorlijk oplopen, is er geen betere zorg. Ontslagen zorgen voor minder kwaliteit in de zorg en meer druk op de schouders van mensen die NIET ‘boventallig’ zijn. De transparantie van Schippers is mosterd na de maaltijd.

Ik ben blij dat ik de afgelopen 2 jaar, met mijn partners, bezig ben geweest met de opbouw van een nieuwe vorm van GGZ: OMC Vitaliteit Centra. OMC slaat een nieuwe weg in op het raakvlak van Lichamelijke en Geestelijke Gezondheidszorg en Welzijn, voor particulieren en bedrijven.

Banner OMC Wordt jij ook franchisenemer - 3 foto's versie 1
Klik op de banner en ga naar de vacatures van OMC Vitaliteit Centra!

Zelfstandige professionals, zoals psychiaters, psychologen, coaches, trainers en andere behandelaars (zie de ruim 20 vacatures) werken samen in een landelijk netwerk. Laagdrempelig en eigen regie voor de cliënt. Dat is wat wij transparantie noemen! Doe jij er ook aan mee? Ben jij ZZP’er? Klik dan op de banner en ga naar de vacatures van OMC Vitaliteit Centra.

Het tweede initiatief van de Orange Monday Foundation is de Petitie “Het Roer om in Gezondheidszorg”. Waarom? Ik geloof zowel mevrouw Schippers als de heer van Rijn niet meer op hun woord. Die twee verdienen een Parlementaire Enquête? Tekent u mee? Klik op het logo van de petitie! Thanks 🙂

Met positieve groet, Martin

 LOGO Petitie Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg III

PS: Steun de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke Gezondheid, Gezondheidszorg, GGZ, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, OMC Vitaliteit Scan, Orange Monday, Petitie Vrije Artsen Keuze, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, PETITIE: minister Schippers, Politiek en beleid, Transitie Jeugdzorg, Transitie Wmo, Zelfstandige zorgprofessional, Zorg, ZZP en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Citaat minister Schippers: “2015 jaar van Transparantie in #Zorg’ … Ik viel van mijn stoel van verbazing …teken toch maar de Petitie!

  1. Pingback: #Zorgstelsel zakt door het ijs! #Schippers en #Zorgverzekeraars verantwoordelijk! Teken #petitie … | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

