Deel 2 – Drieluik: “Hoe ‘verkoop’ je aanpak van #werkstress aan #werknemer” #Checkjewerkstress

Lees ook deel I – Drieluik: De vraag is: “Hoe vitaal is Nederland?” #CheckJeWerkstress

Afgelopen maandag, 3 november 2014, was ik op het Congres “Check je werkstress” in Amsterdam. Goed verzorgd, een goede plenaire presentatie en prima workshops. OMC Vitaliteit Centra was met drie mensen ruim vertegenwoordigd en wij hebben daardoor een goed beeld kunnen krijgen van de dag, maar ook de staat van kennis en ervaring met het omgaan met werkstress. Er valt nog veel te leren in Nederland wat betreft de aanpak van werkstress en haar gevolgen.

Banner OMC Vitaliteit Scan - OMC Vitaliteit CentraOM Centers – Expert op het gebied van stress en vitaliteit, zowel op het werk als privé

De grote vraag: Hoe gaat ‘het’ HRM van de Nederlandse (grote) ondernemingen om met de eisen gesteld door het ministerie van Sociale Zaken, wat betreft deze campagne. Hoe gaan ze de  ‘angst’ van de medewerker wegnemen? Hoe gaan ze dit ‘verkopen’ aan hun medewerkers? Ogenschijnlijk lijkt er namelijk alleen maar voordeel voor de werkgever. Op dit moment weten de directieleden en de HRM-afdelingen van Nederlandse bedrijven nog niet zo goed wat ze moeten doen. Eerst de cijfers ….

Werkstress en Ziekteverzuim: de cijfers
Ziekteverzuim: Het gemiddelde ziekteverzuim ligt rond de 4%  in Nederland (verschilt per bedrijfstak), bij een totale beroepsbevolking van ongeveer 7,2 miljoen mensen, zijn dat dus zo’n 288.000 mensen.

De belangrijkste oorzaken: 35% spier- en gewrichtsklachten en 35% psychosociale klachten (waaronder burn-out en werkstressklachten). De lengte van het ziekteverzuim ligt bij ongeveer 93% tussen de 1 en 7 dagen. Dus 7% van de 288.000 mensen (ruim 20.000) werknemers zijn langer ziek (waaronder door werkstress).

Deze cijfers lijken mee te vallen. Maar als je weet dat de ‘oude’ WAO en de ‘nieuwe’ WIA in 2011 per saldo 539.000 mensen betrof en dit cijfer eind 2013 nog 500.000 was, dan is er nog veel ‘werk aan de winkel’ bij het ministerie van Sociale Zaken. De directe kosten van de Ziektewet worden geschat op 10 miljard per jaar. Nergens staan de feitelijke cijfers, maar inclusief WAO en WIA lopen deze ‘kosten op naar zo’n 50 miljard. Tel daar de kosten van re-integratie bij op en dan weten wij dat het goed is dat hier eindelijk aandacht aan wordt besteed.

OMC Reintegratie - Brug bouwen

Een brug slaan tussen werkgever en werknemer
In deze tijd, waar het woord ‘boventallig’ in veel van mijn gesprekken met mensen voorkomt, waar mensen die NIET boventallig zijn hoge druk op hun functioneren krijgen, waar contracten 3x verlengd worden en daarna niet meer … de campagne “Check je werkstress” zou niet op een slechter moment kunnen komen. De WW stijgt de komende maanden tot grote hoogte, alleen al in de Gezondheidszorg de verwachting van zo’n 50.000 ontslagen. Hoe ontstaat er dan een win-winsituatie tussen werkgever en werknemer? Wij denken de oplossing WEL te hebben.

Banner OMC Vitaliteitscan - OM Centers

De OMC Vitaliteitscan©
Wat doet de OMC Vitaliteitscan© voor organisaties? Ervaren coaches en trainers gaan aan het werk met de gehele organisatie. Van de directie tot op de werkvloer. OMC Vitaliteit Centra zien organisaties (bedrijven, ondernemingen en overheid) als een levende organisatie die valt of staat bij de vitaliteit van de organisatie. Elke medewerker heeft zijn eigen Vitaliteitfactor© en heeft invloed op de Vitaliteitfactor© van collega’s , maar ook op die van de directie. De som van alle factoren bij elkaar opgeteld, vormt de Vitaliteitfactor© van de organisatie. Er kan dan onderstaand plaatje ontstaan:

OMC Vitaliteitscan tabel N=100 OMCenters - grafiek 1

Deze afbeelding is een overzicht van N=100. Een organisatie met 100 medewerkers. Uitgaand van dit beeld heeft een gemiddelde organisatie in Nederland een gemiddelde Vitaliteitfactor© (tussen de 5,5 en 7,5 ). Zo’n tweederde zit in de vitale middengroep. Extra aandacht verdienen sowieso de ‘laag min’ en ‘hoog plus’ groep. De medewerkers uit de ‘laag-min’ zijn een risicogroep, omdat daar wel eens het licht op rood kan staan wat betreft de vitaliteit. De collega’s uit de ‘hoog-plus’ groep lijken ogenschijnlijk een hoge vitaliteit te hebben, maar lopen wellicht op hun tenen of hebben de eigen lat heel hoog liggen.

Een grafiek zoals bovenstaand komt uit de OMC Pre-Vitaliteitscan©, een soort van nulmeting. Voor elke onderneming is het, om tot een maximale vitaliteit te komen, het beste om deze scan om de 3-4 maanden uit te voeren.

Nog een tweede afbeelding met een totaal ander beeld:

OMC Vitaliteitscan tabel N=100 OMCenters - grafiek 2

Ook hier een organisatie van 100 medewerkers. In dit geval zit 60% van de organisatie tussen de laag-min en de vitaal-min. Dit is een zorgwekkende situatie, omdat hier het gemiddelde cijfer van de club mensen onder Vitaliteitfactor© 6 dreigt te zakken. Wat tevens opvallend is, is dat de hoog-min groep 16% van de medewerkers is. Blijkbaar werken binnen deze organisatie mensen die heel vitaal zijn en die het algemene gemiddelde hoog houdt. Onderzoek is hier zeker nodig.

Wat uit deze verschillende grafieken in ieder geval blijkt, is dat het altijd periodieke metingen zijn en dat een vervolg op de OMC Pre-Vitaliteitscan© noodzakelijk is om over een langere periode een goed beeld te krijgen van de organisatie. Wij adviseren dan ook een proces van minimaal 3 jaar aan. Dit houdt het volgende in:

Training 1  – Nulmeting (testen) + training medewerkers
Individuele coachgesprekken met alle medewerkers

Training 2 – Controlemeting (testen) + training medewerkers                                                   Individuele coachgesprekken met alle medewerkers
Extra coachgesprekken (laag min en plus en naar behoefte)

Training 3 – Improvement-meting (testen) + training medewerkers                             Coachtrajecten opstarten; individuele vraag

Dit traject wordt jaarlijks herhaald, van september tot en met juni van elk jaar. Als een werkgever bereid is dit te investeren in haar medewerkers krijgt het resultaat. Van een lager ziekte verzuim tot een verlaging van de werkstress. Van werkstress naar werkplezier. HET motto van de campagne. En een logisch motto. Bonus: Met zijn allen een betere sfeer op het werk en een beter (financieel) resultaat voor de onderneming en de werknemer!

Banner OMC Wordt jij ook franchisenemer - 3 foto's versie 1
Klik op de banner en ga naar de vacatures Coach of Trainer bij OMC Vitaliteit Centra

Ik zeg, neem de tijd. Investeer in het werkplezier van uw werknemers en bouw een vertrouwensband op met de OMC Vitaliteit Adviseurs. Zijn staan buiten de organisatie en kunnen de vertrouwenspositie ook waarmaken. Hierdoor haal je de angst weg en creëer je als organisatie nog veel meer voordelen. Maar dat in het derde blog van dit drieluik over Werkstress en Vitaliteit!

Vitale groet, Martin

Dit was deel 2 van het drieluik over de Campagne “Check Je Werkstress”, lees ook:

Deel 1 – Drieluik: De vraag is: “Hoe vitaal is Nederland?” #CheckJeWerkstress

Deel 3 – Drieluik “Van #werkstress naar #werkplezier” – Vertrouwen is de basis, angst een slechte raadgever!

Advertenties

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in 1Twee3 Advies BV, Congres - Check je werkstress, Franchise Formule GGz, Fysiek en mentaal, Geestelijke Gezondheid, Gezond werk zonder stress, OM Centers Kids, OMC Vitaliteit Centra, Orange Monday, Time To Change NL, Zelfstandige zorgprofessional en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Deel 2 – Drieluik: “Hoe ‘verkoop’ je aanpak van #werkstress aan #werknemer” #Checkjewerkstress

  1. reinejragolo zegt:

    Heel goed dat je dit onder de aandacht brengt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s