“Beter laat dan nooit …” vrij naar Thé Lau. Ik zeg, zo snel mogelijk … omdat het kan!

Dit weekend werd ik geraakt door een interview met The Lau op NU.nl. Ik werd geraakt door zijn zin “Wrang? Beter laat dan nooit. Zo bekijk ik alles nu”. Dat is natuurlijk een prachtige zin als je nog maar enkele maanden te leven hebt. Thé Lau is een sterke persoonlijkheid en haalt nu nog uit het leven wat er uit te halen valt. Hij doet niet mee aan Stoptober (stoppen me roken), hij blijft leven zoals hij leeft en gaat het ook  niet verlengen door een chemokuur. Mooi als je zo je beslissingen kan nemen in het leven. Zijn afscheidsconcert op Pinkpop met The Scene heeft hij al gegeven. Mooi!

The Lau - Beter laat dan nooit 1 - Time To Change NL

Maar wat zou het zijn als we allemaal zo zouden leven? De geluksfactor in Nederland zou met één of twee punten toenemen, denk ik. Veel mensen hebben zich wel eens afgevraagd wat je gaat doen als je weet dat je nog 6 maanden te leven hebt. De meest krankzinnige ‘events’ worden dan op tafel gebracht die wel of niet haalbaar zijn. Het hangt ook van je hobby’s af natuurlijk. Maar wat als je kan zeggen: “Ik geniet de laatste maanden van mijn leven met de mensen die om mij geven en neem persoonlijk afscheid van de mensen die mij dierbaar zijn”. Hoe mooi is dat …

The Lau - Beter laat dan nooit 2 - Time To Change NL

Beter laat dan nooit …
Via keelkanker kom ik dan terecht bij psychische klachten. Bovenstaand van Thé Lau is niet op zichzelf staand. Je hoort het vaker als (bekende) mensen lichamelijk ziek worden er meer aandacht voor die persoon komt. Prachtig, lovenswaardig, maar bij psychische klachten is dat net even anders. Dan gebeurt dat meestal pas NA hun overlijden, kijk naar recent Robin Williams (zie blog). En als het na hun overlijden gebeurt, dan heeft ten eerste de persoon er niets meer aan en het is binnen een paar weken voorbij. Logisch, Robin Williams kan niets meer terugzeggen.

Dat is voor mij de reden geweest om op 5 september 2012 de Orange Monday Foundation (Time To Change NL) op te richten. Na een verschrikkelijke (eenzame) periode van 3 jaar was ik stabiel geworden en besloot ik dat ik vond dat er voor mensen met psychische klachten net zoveel aandacht moet komen als voor mensen met kanker, hartklachten of andere lichamelijk ziekten.

The Lau - Robin Williams - Tiem To Change NLKlik op de foto voor het blog over Robin Williams

Wel of niet zichtbaar …
Er is blijkbaar een groot verschil tussen mensen die fysiek ziek zijn of ‘ziek’ zijn tussen de oren. Psychische klachten komen (voor het grootste deel) voort uit de hersenen en kunnen zich wel degelijk in fysieke klachten uiten. Tijdens mijn depressie kwam ik mijn bed niet uit, was ik niet vooruit te branden (normaal veel energie), ben ik 20 kilo afgevallen (en dat dat niet door mijn scheiding kwam) en had ik veel spierpijn. Logisch, een depressie is een zware klap voor het lichaam. Maar ondanks al deze fysieke klachten kreeg ik toch na een paar maanden te horen dat ik maar weer ‘aan de slag’ moest gaan. Ik zag er zo goed uit (ik was depressief van mei – november met een mooie zomer) en had dus een bruine huid.

Dat mijn zelfvertrouwen nog steeds ver onder niveau was, mijn geheugen mij nog steeds in de steek liet en dat ik liever mensen NIET zag dan wel, dat zagen ze niet. En ik …., ik kon ze het niet vertellen. Hoe kon het dat die man met een zelfvertrouwen van 9 op een schaal van 10, niet alleen boodschappen durfde te doen? Terwijl ik dit typ, kan ik het nu zelf ook bijna niet meer begrijpen, gelukkig maar, ook daar werken de hersens aan mee.

Banner GGz Plus - OM Centers appel definitief

Beter laat dan nooit? Ik zeg, zo snel mogelijk … omdat het kan!
Ik kan rustig zeggen dat bovenstaande zin de komende maanden in praktijk wordt gebracht. “Zo snel mogelijk”, is waar het om draait. Niet blijven lopen met …, maar zo snel mogelijk een goede behandeling. Daarom gaat dit jaar nog de 1e vestiging van OMC Vitaliteit Centra open en hebben wij eind volgend jaar een landelijke dekking met in elke provincie één vestiging. Waarom? Omdat het nodig is.

Iedere Nederlander heeft drempelloos recht op de beste behandeling van psychische klachten. Net als bij fysieke klachten niet wachten met er mee aan de slag gaan. Als ik in de zomer van 2011 veel eerder en beter behandeld was, was ik ook veel sneller ‘beter’ geweest en had ik niet jarenlang last gehad van een stigma uit mijn omgeving. Dan hadden ‘zij’ het begrepen.

Banner GGz plus - OM Centers - definitief

OMC Vitaliteit Centra
Het ontbreekt in Nederland aan een organisatie die zich op een holistische manier bezighoudt met de gezondheidszorg. Geestelijke en fysieke gezondheid en mens en omgeving zijn één en zo dient ook met mensen met psychische klachten om te worden gaan.

Daarom de nieuwe franchiseorganisatie OMC Vitaliteit Centra, samenwerkende zelfstandige professionals op vele uiteenlopende gebieden. Zowel gericht op particulieren als op het bedrijfsleven (preventie).

Binnen de OMC’s is ruimte voor behandelaars die beseffen dat je zo (holistisch en zo snel mogelijk behandelen) omgaat met mensen met psychische klachten. Als jij als behandelaar je herkent in dit blog, reageer dan op één van de 26 vacatures door heel Nederland. De vestigingen die als eerste opengaan zijn in de provincie Utrecht, Brabant, Zuid-Holland, Noord-Holland, Gelderland en Overijssel.

Banner Franchisenemer worden bij OMC check vacaturesKlik op de afbeelding en download de vacatures van de website www.omcenters.nl 

Doe jij met ons mee? Reageer vandaag nog! OMC organiseert dit jaar elke 2 weken een voorlichtingsbijeenkomst in Amersfoort, maar ook elders in Nederland. Ga jij 2015 goed beginnen? Ga voor een nieuwe carrière in de Gezondheidszorg. Weet u iemand anders? Verwijs ze dan door naar www.omcenters.nl. Thanks!

Positieve groet, Martin

Banner Petitie - Teken de petitie en dank voor uw steun - Orange Monday logo
PS: OMC Vitaliteit Centra steunen ook de Petitie “Het Roer Om in de Gezondheidszorg“. Heeft u al getekend? Nee? Klik dan op de link! De huidige tussenstand is 5.350 handtekeningen; op naar de 40.000!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

