Hoeveel doden moeten er nog vallen door beleid in Gezondheidszorg?

Maandag 23 februari 2015 – Het is wel het jaar van Van Rijn. Vandaag werd bekend dat er wederom 220 miljoen in de sloot is gegooid of nooit uitgegeven. Een wassen neus dus, wederom! In plaats van 14.000 banen realiseren in de thuiszorg is Van Rijn nu tot 200!!! banen gekomen! Een teleurstelling? Nee, wij hebben het eind vorig jaar al voorspeld. De Gezondheidszorg staat op kantelen en de politiek weet ECHT niet waar ze mee bezig is.

Blog Doden in de Zorg - Banen in de Zorg - Orange Monday

Nog maar niet te praten over het #PGBalarm, ook hier kan de titel van dit blog gaan gelden als er niet snel ingegrepen wordt door Van Rijn en het SVB.

Lees onderstaand blog van 30 september 2014 en lees hoe actueel dat blog nog steeds is, helaas! Tijd voor actie, TEKEN de PETITIE!

Blog 30 september 2014 – Er zijn zo van die dagen, dan denk ik: we leven in een prachtig land (t.o.v. de rest van de wereld in ieder geval). Wij hebben het zo slecht nog niet. Sterker nog, het lijkt er op dat wij voor de lol klagen in en over ons land. Het politieke systeem, het weer en de gezondheidszorg. WIJ Nederlanders hebben dat verheven tot sport. Maar … er wat aan doen, ho maar! De mensen die er WEL wat aan (willen) doen zijn nog geen 1% van de Nederlandse bevolking, als we dat al redden. Maar goed, dat was in de jaren 90 ook al zo. En toch is er veel veranderd sinds die tijd, niet altijd ten goede overigens.

Ja, ik durf dat te zeggen. Waarom durf ik dat? Omdat iemand dat moet doen. Ik hoor bij de 1% groep in Nederland. De populariteitsprijs zal ik met dit blog niet winnen. Niet erg, maar gelezen zal het worden. Want ik ben niet de enige in Nederland die er zo over denkt. Afgelopen maandag gaf ik een presentatie voor potentiële franchisenemers voor het nieuwe OMC Vitaliteit Centra, waarvan de 1e vestiging in het voorjaar van 2015 open gaat. Prachtig om met zo’n groep van mensen te bespreken wat wij WEL kunnen veranderen in Nederland. Niet klagen, maar doen, is het motto! (Note: inmiddels 11 franchisenemers)

Waarom wel klagen maar niet doen?
Ik hoorde pas een mooie verhaal, waarschijnlijk al oud, maar voor mij was het nieuw. Als een aap een aardappel wast voordat hij het eet, zien andere apen dat ook. Als 100 apen dat hebben gezien en gedaan dan weten alle apen dat in de wereld. Ik wil ons niet met apen vergelijken, maar het is een vergelijkbaar systeem bij mensen. Ook bij marketing bijvoorbeeld. Eerst heb je de trendsetters, dan de trendvolgers en daarna volgt iedereen.

Dat geldt ook voor klagen. Gooi een negatief verhaal in je TL en je gaat zien dat heel veel mensen gaan liken en reageren. Of het verhaal nu wel of niet waar is, of zoals je veel ziet, bezijden de waarheid. De kern is waar, maar het verhaal wordt aangedikt. Klagen is populair, negatieve berichtgeving is populair. Waarom? Joost mag het weten. Wie het weet mag het zeggen. Ik hoor het graag van u want ik snap er NIETS van.

Negatief verkoopt (maar niet altijd)
Negatief verkoopt dus. Maar gaan we er dan ook wat aan doen? Ongeveer 2 maanden geleden kwam het zoveelste bericht van mevrouw Schippers, dat gewoonweg niet waar was en is. Schippers gooit een rapport aan de kant, omdat het niet ‘haar waarheid’ is. Ze wil het niet horen. Ik ben op die dag een petitie gestart met het idee “De maat is VOL”. Binnen een paar weken een paar duizend handtekeningen en vervolgens druppelt het weg. Is Nederland petitiemoe? Ik weet het niet. Maar frustrerend is het. Uiteraard ben ik van de koppige en ga ik voor die 40.000 handtekeningen. Al hebben wij ze pas in 2018 voor elkaar, vroeg of laat komen wij met onze plannen in de Tweede Kamer. En wees niet verbaast als er dan ook een Parlementaire Enquête volgt!

Wel blijft het vreemd. Zoals laatst een berichtje op Twitter. Ik heb het geretweet en uiteindelijk werd het WEL 40 geretweet … WEL! Lees het huiveringwekkende bericht hieronder:

Zelfmoord zorgcentrum Den Helder Time To Change NL

Een bejaarde pleegt zelfmoord, omdat ze moet verhuizen. Liever het leven beëindigen dan moeten verhuizen. Weg van haar vaste stek en de vraag is waarheen. Waar moeten al die ouderen heen die MOETEN verhuizen? Ik vond het een misselijkmakend bericht. En dit zal niet de laatste keer zijn. Mijn moeder is 82 jaar oud en gelukkig nog gezond en wonend in haar eigen huis. Maar het zal je vader of moeder maar zijn. Word hiermee de petitie meer ondertekend (kleine moeite overigens)? NEE!

Waar wil ik nu heen?
Ik wil naar maatschappelijke verantwoordelijkheid en maatschappelijke betrokkenheid. De gezondheidszorg is metaforisch ‘een patiënt op de intensive care’. De gezondheidszorg is bijna overleden, alleen moet de stekker er nog uit.

Politiek Den Haag goochelt met cijfers en houd u en mij de waan voor dat ze de zaken onder controle hebben, terwijl dat NIET zo is. Op één dag wordt eerst Emile Roemer onderuit geschoffeld, omdat hij zijn cijfers niet op orde heeft en de volgende dag blijkt dat de ‘beloofde’ 100.000 banen van Lodewijk Ascher en van Rijn ook niet doorgerekend zijn. Was het gewoon een mooi getal?

Waar ik heen wil? Blijven we ons gewoon laten bedonderen door politiek (Tweede en Eerste Kamer en Kabinet), Zorgverzekeraars en grote zorginstellingen? De grootste arbeidstak in Nederland met zo’n 1,5 miljoen medewerkers staat onder druk. De eerste 50.000 ontslagen worden voor het einde van het jaar al verwacht en er volgen meer. ZZP’ers in de thuiszorg weten niet waar ze aan toe zijn en chronische patiënten mogen volgend jaar € 375,- VERPLICHT eigen risico betalen.

AVA ORANGE MONDAYKLIK op het LOGO en TEKEN de PETITIE! Dank voor uw medewerking!

Tijd voor actie!
TEKEN die petitie! Laten we met zijn allen laten zien dat we niet alleen heel goed kunnen klagen, maar dat we ook heel goed dingen kunnen DOEN! Steun de trendsetters van de verandering in de Gezondheidszorg. Voor uzelf, uw kinderen, ouders en grootouders. Het is namelijk een kwestie van tijd dat de stekker van de ‘patiënt’ Gezondheidszorg er uit wordt getrokken, en ….

… misschien bent u dan wel de dupe!

Willen wij WEL een andere GEZONDHEIDSZORG? Ik vraag het mij af …. en ben benieuwd!

Positieve groet, Martin

Blog BlueMonday No Way - Orange Monday - hashtag

Steun de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” OOK via onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Orange Monday, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, Politiek en beleid en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Hoeveel doden moeten er nog vallen door beleid in Gezondheidszorg?

  1. Aad Verbaast zegt:

    Wordt een compleet drama als de plannen doorgaan, en dat gaan ze.
    Ik wacht op de parlementaire enquête die ongetwijfeld moet/gaan komen over het onheil dat over ons uitgestort wordt.

  2. pwhooftman zegt:

    Het zal wel aan mij liggen, maar dit vind ik een schoolvoorbeeld van klagen. Het is als vanaf de zijlijn roepen “Je doet het verkeerd!” , nergens valt te lezen hoe het dan wel moet.

    • Bedankt voor je reactie! Het blog is, net als al mijn andere blogs, geen ‘klaag’ blog maar een oproep tot bewustzijn in de samenleveing. Weten wat er gebeurt, realistisch maar wel to the point. Het blog is een rechtstreekse oproep om de petitie te tekenen. Ruim 5.000 mensen hebben al getekend, maar wij hebben nog even te gaan richting 40.000 handtekeningen! Zie http://www.petities24.com/het_roer_moet_om_in_de_gezondheidszorg Heb jij al getekend? Verandering begint bij bewustzijn en dan bij actie 🙂

  3. Pingback: Hoeveel doden moeten er nog vallen door beleid ...

Geef een reactie

