Nationaal Congres voor gekken … Een doekje voor het bloeden en schoolreisje!

Reactie 11 september 2014 – Een korte reactie op mijn eigen blog … Ook Orange Monday was gisteren aanwezig bij het congres “Anders denken over psychische klachten”. Onze conclusie, onderstaand blog klopt. Het congres had een diepgang van een schoteltje melk en er is geen één toezegging gedaan door premier Mark Rutte of minister Schippers. Een sociaal wenselijk congres zonder dat er iets gaat veranderen!

Congres ADPA Mark Rutte2

Een schoolreisje voor ‘gekken’ is wat ik hoorde zeggen en daar leek het ook op. Een dagje uit voor zo’n 1.000 mensen, zonder diepgang op een enkele uitzondering na (workshops en Hans de Boer). Mensen die ECHT niet weten wat het is, praten over stigma. Een omgekeerde wereld … en een gemiste kans!

Tenenkrommend! Toevallig hoorde ik de dagvoorzitter (na afloop) zeggen tegen een collega “Ik wist niet wat ik moest verwachten met al die gekken in de zaal, je weet nooit wat er kan gebeuren.” Ik heb haar mijn kaartje gegeven … er is nog veel te leren, ik ben zo’n gek!

Als laatste Isa Hoes, als bekende Nederlander en weduwe van Antonie Kamerling (zelfmoord/bipolaire stoornis), een belangrijke verschijning. Helaas, ook zij had nagenoeg niets te melden behalve het pluggen van haar boek. Jammer, juist ZIJ had het verschil kunnen maken op dit vlakke congres.

En … pronken met andermans veren en weinig doen. Het is echt Time To Change in Nederland, beste Mark, de revolutie begon niet gisteren maar is al even bezig … wordt vervolg!

Positieve groet, Martin Jan Melinga

Blog zondag 7 september 2014
Het wordt een spannende maar leuke week, komende week … Het lang verwachte destigmatiseringscongres  is er dan(had al plaats moeten vinden, maar beter laat dan nooit). Grootheden zoals minister president Mark Rutte en minister Schippers (ja, die Gezondheidszorg) verzorgen samen met staatssecretaris Martin van Rijn (we hebben alleen de voornaam gemeen) de aftrap. Hoezo lang verwacht? Stigma van mensen met psychische klachten loopt de spuigaten uit. Ik heb de vergelijking met homofilie wel eens getrokken, zie mijn blog ….., het is discriminatie pur sang en van de 1e orde. Miljoenen Nederlanders hebben er last van of hebben er last van gehad.

Waarom nu wel aandacht? Het is een cadeautje van de beleidsmakers van Nederland. Afgelopen jaar was een drama binnen de politiek. De ene beslissing na de andere werd genomen zonder dat er ECHT over de gevolgen  is nagedacht. Transitie Jeugdzorg, transitie Wmo maar ook het afschaffen van de vrije artsenkeuze. Naast deze 3 grote beslissingen dus ook vele kleine beslissingen, die voor een groot deel van de bevolking hard aan gaan komen. De GGZ is redelijk hard getroffen, vandaar de petitie “Het Roer OM in de Gezondheidszorg” en het cadeautje van onze bewindvoerders met het Nationale Congres”Anders denken over psychische aandoeningen”.

LOGO Petitie Het Roer moet OM in de Gezondheidszorg III Heeft u al getekend? Nee, klik op de afbeelding en ga naar de petitie site!

Een sarcastische ondertoon
Voor wie denkt: “dat is geen sarcastische ondertoon”, dat is het wel. Soms schieten ook bij mij dingen in het verkeerde keelgat en dan … In dit geval dit congres en vooral  één van de organisatoren, de organisatie die recent haar naam heeft gewijzigd. Op 3 september 2014 plaatste Samen Sterk zonder Stigma een persbericht op de site Reclamewereld (link) waarvan mij de tenen gaan krullen. Een kleine toelichting!

Wij zijn pas 2 jaar bezig …

Als u mijn blog van vrijdag heeft gelezen “Orange Monday 2 jaar jong … bouwen aan een nieuwe GGZ – Omdat het nodig is!” dan weet u dat wij ondertussen zo’n twee jaar actief zijn als stichting binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (kortweg GGz). De stichting wordt bestuurd door voornamelijk ervaringsdeskundigen binnen de GGZ. Zelf heb ik een bipolaire stoornis en ik weet ondertussen heel goed wat stigma voor mensen met psychische klachten betekent, ieder zijn of haar eigen betekenis.

Sinds de 1e dag van oprichting hadden wij contact met het ook net opgerichte “Samen Sterk Tegen Stigma”, een stichting opgericht vanuit de GGZ (-instellingen) en zwaar gesubsidieerd door het ministerie van VWS (ja, mevrouw Schippers). Samenwerken staat bij ons als kleine stichting hoog in het vaandel.  Helaas geldt dit voor veel organisaties en initiatieven binnen de GGZ niet.

Wat heeft deze ‘samenwerking’ ons opgeleverd:
1. Wij kregen geen uitnodiging voor bovengenoemd congres, ondanks toezegging
2. Ideeën van Orange Monday worden ‘gepikt’ (zonder te vragen dus .. )
3. Wij steunen Samen Sterk Zonder Stigma (en andere initiatieven binnen de GGZ altijd via onze sociale media), zij ons zelden of nooit ..

Banner Petitie - Ruine Schippers - Orange Monday

Wat betekent samenwerking in de GGZ
Ik wist het al in 2012, ik weet het ook in 2014 en zal mij voorbereiden op 2015. Alle organisaties die door het ministerie van VWS worden gesubsidieerd of door GGZ-instellingen worden gesponsord,  gaan bij mij (persoonlijk) in de ban, totdat ze hebben bewezen te kunnen samenwerken.

Ook wat dit betreft “Het Roer moet OM in de GGZ”. Elke keer weer lijkt het erop dat deze organisaties meer met hun eigen ego bezig zijn dan met het belang van de cliënt in de Gezondheidszorg. Zo ook het Nationale Stigma Congres. Ik begrijp wel dat SSZS met onze veren pronkt. Ook zij zijn nu dus eindelijk tot de conclusie gekomen dat “acceptatie van psychische klachten” het best gaat door “openheid”. Openheid over psychische klachten is mijn stokpaard en op 30 mei 2013 schreef ik al mijn eerste blog.

Stigma wordt voor een groot deel veroorzaakt door de reguliere GGZ-instellingen (die ook dit rare woord in het leven hebben geroepen als het om discriminatie gaat van psychische klachten) en door de behandelaars en cliënten. IK hield ook mijn eigen stigma in stand, totdat ik er volledig open over was. Ik heb mijn directe omgeving uitgelegd wat een bipolaire stoornis is en wat dat voor gevolgen heeft voor mij en mijn omgeving. Het werkte en het werkt nog steeds. Ik praat nog zelden over mijn bipolaire stoornis. Hoogstens over het feit dat ik niet meer alles kan wat ik vroeger kon, dat ik soms last heb van mijn medicatie (lithium). Maar vooral over het feit dat ik sinds 22 mei 2012 stabiel ben en goed functioneer. Daar ben ik heel blij mee!

Banner GGz Plus - OM Centers appel definitief

Blij met congres …

Uiteraard ben ik blij met het congres. Het volledige bestuur (6 mensen) van de Orange Monday Foundation is er bij op woensdag 10 september in Den Haag, zelfs met een bescheiden stand. Helaas paste ik niet meer in het plenaire programma (omdat we niet uitgenodigd waren), ik had graag mijn mening gegeven over acceptatie van psychische klachten.

Maar goed, Orange Monday Foundation praat niet alleen, maar voegt de daad bij het woord! Dit najaar wordt het eerste OMC Vitaliteit Centrum (GGz Plus-instelling) geopend in de provincie Utrecht, de rest van de provincies volgen in 2015. Het Roer Gaat OM in de GGz … dat is het belangrijkste!

Meer info over OMC Vitaliteit Centra – check www.omcenters.nl of klik op onderstaande banner en download ons ondernemingsplan.

Banner GGz plus - OM Centers -Business Plan OMC

OMC Vitaliteit Centra: (wij zijn) samen sterk zonder stigma, de cliënt staat bij ons centraal en wij werken uitsluitend met zelfstandige professionals in GGZ en Zorg. Ben jij die ondernemer? Check dan de 26 vacatures die open staan via onderstaande banner!

Banner GGz plus - OM Centers - DNA1

Ik wens u ook een mooie week hoop dat veel mensen in Nederland gebruik mogen maken van die mooie veren. Uiteindelijke gaan we allemaal toch voor een betere en betaalbare Gezondheidszorg?

Positieve groet, Martin

Banner Petitie - Teken de petitie en dank voor uw steun - Orange Monday logo

PS: Steun OOK onze Twitter en Facebook accounts – klik op de onderstaande logo’s en ga naar de sociale media van “Het ROER gaat OM in de Gezondheidszorg”

Social Media MJM - Facebook Icon Pagina Het ROER OM!   Social Media MJM - Twitter Icon  Het ROER OM!   Social Media MJM - Facebook Icon GROEP – Het ROER OM!

 

 

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Minister Schippers, Petitie: Het ROER moet OM in de Gezondheidszorg, STIGMA, Zelfstandige zorgprofessional, ZZP en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Nationaal Congres voor gekken … Een doekje voor het bloeden en schoolreisje!

  1. Petra de Groot zegt:

    Persoonlijk vind ik dit hele antistigma congres een grote poppenkast, als ik zie wie het op papier organiseren, namelijk de heer van Rijn en mevrouw Schippers die er alles aan hebben gedaan om de psychiatrie en de geestelijke gezondheidszorg als overbodig te duur, en niet ter zake doende weg te zetten.
    Als je een lichamelijke aandoening hebt, ben je zielig, mag je je eigen arts kiezen, krijg je medicatie meerendeel vergoed en wordt je serieus genomen.
    Heb je een psychiatrische diagnose of anderszins geestelijke gezondheidszorg nodig dan is je klacht onzichtbaar, niet meetbaar of je klacht na een sessietje van een paar keer over is en of een pilletje genoeg is om je van je klacht af te helpen. Vaak is de problematiek langdurig, complex en niet te zien.
    Dat is natuurlijk lastig, en als je dan kiest voor een hulpverlener waar je vertrouwen in hebt, dan gaat die in de visie van Schippers vast teveel mee in wat de cliënt wil en dat brengt in haar visie teveel kosten met zich mee.
    En ik kan me voorstellen dat ze in hun speech van het zogenaamd door hun georganiseerde congres, want dat hebben natuurlijk anderen gedaan uit hun naam dat ze het natuurlijk wel serieus nemen, maar ach zij hebben een drukke baan en iedereen heeft wel wat natuurlijk, En we gaan natuurlijk uit van de kracht die mensen hebben.. we gaan u in uw eigen kracht zetten om uw problemen op te lossen. Samen sterk!!! En daarmee de problematiek minimaliserend.

    Zelf hebben zij een heel groot deel aan het stigmatiseren van mensen met psychische/psychiatrische problematiek.
    Door een 2deling te maken tussen lichamelijke en geestelijke somatiek.
    Door voor de ggz-zorg een eigen bijdrage in te stellen, de vrije artsenkeuze af te schaffen, door te doen alsof een wijkverpleegkundige een psychiatrische diagnose kan stellen. Door te praten over labels, etiketten, adhd weg te zetten als een opvoedprobleem, door ouders weg te zetten als incompetente opvoeders omdat ze hun kinderen medicatie geven die nodig is voor hun onzichtbare beperking.
    Door zorgverzekeraars de totale macht te geven welke zorg wel of niet vergoed wordt, welke medicatie of zorg afgenomen kan worden , dat mensen met psychische /psychiatrische problematiek meer eigen bijdrage gaan betalen, en door een maximum te willen vaststellen wat zorg mag kosten aan iemand. Waardoor iemand met geld meer en betere zorg kan inkopen dan iemand met een bijstandsuitkering. En als je naast die bijstandsuitkering ook nog door een psychiatrische diagnose, financiële en andere problemen hebt, kun je dus niet de zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
    Dat mensen meer kosten omdat ze dan vastlopen, daar kijken we niet naar want we willen NU geld zien. en hoe het op lange termijn uitpakt, lijkt niet van belang.
    Op dit moment is de Regering zelf de grootste stigma veroorzaker, en nu gaan juist zij een anti-stigma congres organiseren? Dat kun je toch niet serieus nemen!!!
    Laat ze de hand in eigen boezem steken, en als ze het echt serieus menen draaien ze de desastreuze beslissingen ten aanzien van de GGZ terug en gaan ze echt werk maken van de hervorming. Want die vind ik wel nodig. maar dan op een goede manier en niet ten kost van 1 groep, een hele kwetsbare groep. Dat is geen hervormen maar stigmatiseren en discrimineren.

    Petra de Groot

  2. Annet Rudolphi zegt:

    Petra, ik ken je niet maar ik ben helemaal maar dan ook helemaal met je eens. Zullen we ze eens een maandje laten doorbrengen in de GGZ als patiënt? Wie weet leren ze er wat van.
    groet
    Annet Rudolphi

    • ceebee zegt:

      ja , want overigens is het nog een heel groot verschil of je in de GGZ terecht mag komen of op een PAAZ……is ook allemaal heel subtiel geregeld….., maar de schroeven van de wetgeving worden steeds vaster aangedraaid , let goed op!! je hebt er ‘straks’ niets meer over te zeggen of en welke medicatie je ‘wilt’ /nodig hebt , de grens om je te verplichten tot inname van medicatie wordt steeds kleiner……ik vind het een eng en bedreigend idee!! 😦

      • Annet Rudolphi zegt:

        Ceebee, ik vind het ook heel bedreigend. Daarom mijn voorstel;maar wel met de restrictie dat ze dan ook leven als een GGZ- of PAAZ patiënt. Ook met de bijbehorende inkomens en huisvesting. En dan niet zoals in het programma van Geer en Goor in de bijstand want dat was een wassen neus. Maar echt letterlijk leven als…….. Van mij mogen ze het zelfs een half jaar ervaren.
        Dan weten ze het hoe het voelt. Misschien gaan ze dan wat menselijker om met ons allemaal.
        En als ik dan een VVD-er hoor zeggen dat nu de middeninkomens maar eens “gespaard” moeten worden, want het accent schijnt te liggen op de zwakkere (niet letterlijk zo gezegd, maar was wel de bedoeling) medemens in de maatschappij, dan zakt bij mij mijn broek af. Hij vergeet één ding en dat is dat de meeste mensen een modaal of boven modaal inkomen hebben. Mensen met een beneden modaal of bijstand uitkering hebben al niets meer te zeggen over welke medicijnen wel of niet. Het is al lang voor hun geregeld.
        Ik ben heel blij met deze actie en hoop dat het effect gaat geven. We blijven optimistisch; om met de woorden van Loesje te eindigen: Chronisch ziek zijn vraagt om chronisch optimisme

Geef een reactie

